صفر تا صد دیافراگم

پیشگفتار صفر تا صد دیافراگم

در مقاله هایی که در وبلاگ دیجی سنتر منتشر شد، آموزش هایی را درباره ی عناصر مثلث نوردهی با شما به اشتراک گذاشته ایم، در واقع مثلث نوردهی از سه عنصر تشکیل شده اند که عبارتند از: ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم، در مقاله های قبلی درمورد دو عنصر دیگر مطالبی را در اختیار شما قرار داده ایم، اکنون می خواهیم درمورد دیافراگم با شما صحبت کنیم، پس دیافراگم ذهنتان را به باز ترین حد ممکن برسانید و برای درک این مبحث با ما همراه باشید. قبل از هر چیزی گفتنی است که دیافراگم به ما فرصت ایده پردازی و تهیه عکس های خلاقانه را می دهد، و به ما برای دست یافتن به عکس های شگفت انگیزی کمک می کند، دیافراگم از عناصر اصلی در به دست آوردن یک عکس دو بعدی و دارای عمق است، پس ادامه این مقاله را حتماً مطالعه کنید.

دیافراگم چیست؟

دیافراگم در واقع عبارت است از میزان باز شدن لنز، بنابر این هنگامی که دیافراگم خود را تنظیم می کنیم، میزان باز شدن سوراخی را که در مقابل سنسور قرار دارد تنظیم می کنیم، و به سنسور تصویر اجازه می دهیم به مقداری که خودمان لازم می بینیم از صحنه مقابل عکاسی کنیم. در واقع هر چه این سوراخ بزرگ تر باشد، نور بیشتری وارد سنسور می شود، و هر چه این سوراخ کوچک تر باشد، نور کم تری وارد می شود.

دیافراگم اندازه های متفاوتی دارد، که با f معرفی می شوند، به عنوان مثال f/22، f/8، f/5.6، f/4، f/2.8 و… از اعداد دیافراگم هستند، که میزان هر کدام در دوربین های متفاوت مختلف است. گفتنی است که، اگر شما از عددی دو برابر عدد قبل استفاده کنید، به این معنا است که دریچه نصف شده است، و نور تصویر نصف نور قبل می شود. بخاطر داشته باشید که با افزایش سرعت شاتر از عددی به عدد بالا تر نور وارد شده نصف می شود، پس با افزایش عدد آن نور را کاهش می دهیم. اکنون مسئله ای که باعث سردرگمی عکاسان می شود این است که، با بیش تر باز شدن دریچه دیافراگم نور ورودی بیش تر می شود، و با بسته تر شدن این دریچه نور کم تری وارد می شود، اما این در حالی است که با بالا رفتن عدد دیافراگم این دریچه بسته تر، و با پایین آمدن این عدد دریچه باز تر می شود. بنابر این دیافراگمی مثل f/2.8 دریچه ای بسیار باز تر از دیافراگم f/22 دارد، این در حالی است که برای اولین باری که این اعداد به گوش ما خورد، فکر نمی کردیم این مسئله به این شکل باشد.

دیافراگم f2.8. تصویر توسط ترور کول.

عمق میدان و دیافراگم

وقتی شما با دیافراگم های متفاوتی عکاسی می کنید، نتایج مختلفی را دریافت می کنید، در واقع هر عکسی که با یک دیافراگم و تنظیمات به خصوص گرفتید، با سایر عکس ها فرق می کند، ولی قابل توجه ترین موضوعی که باعث تفاوت بین آن ها می شود، مسئله ی عمق میدان وضوح است. عمق میدان در واقع همان مقداری از عکس است، که در کانون توجه قرار می گیرد، و فوکوس است، هر چه دریچه دیافراگم باز تر و عمق میدان کوچک تر باشد، تصویر شما نزدیک تر می شود، و مقدار کم تری از عکس فوکوس می باشد، اما هر چه دریچه دیافراگم بسته تر باشد، عمق میدان وضوح بزرگ تر می شود و مقدار بیش تری از عکس واضح و فوکوس است. به عنوان مثال برای عکس برداری از منظره، نیاز است از دریچه دیافراگم بسته تر استفاده کنیم، تا عمق میدان وضوح بیش تر بشود، و هم پیش زمینه و هم پس زمینه عکس واضح بشود.

این تصویر منظره توسط کالن امسلی در f22 گرفته شده است

عمق میدان کوچک باعث گرفتن یک عکس کم عمق می شود، و تنها بخش کمی از عکس در میدان وضوح قرار می گیرد، و باقی فضای عکس فولو می باشد، سوژه در عکس واضح و در کانون توجه است، اما پیش زمینه این عکس تار است و در کانون توجه قرار ندارد. دیافراگم تأثیر بسیار زیادی بر عمق میدان وضوح دارد، دیافراگم بزرگ تر که همان عدد کوچک تر است، عمق میدان را کاهش می دهد، در حالی که با دیافراگم کوچک تر که همان عدد بزرگ تر است، عمق میدان بیش تری دارد. در ابتدا شاید بی ربط و باور ناپذیر بود، اما همانطور که متوجه شدید دیافراگم باز تر عدد کوچک تر و دیافراگم بسته تر عدد بیش تری دارد. برای مثال تصویری که با دیافراگم f/22 می گیریم، سراسر آن یعنی پس زمینه و پیش زمینه واضح است، اما بر خلاف آن عکسی که با دیافراگم f/2.8 گرفته شده، مقدار کمی از آن واضح و در کانون توجه قرار می گیرد، در این عکس کم عمق، حتی زمینه عکس واضح است. بنابر این بهترین راه برای درک این موضوع، این است که دوربین خود را بردارید و به مکانی بروید که بتوانید عکس هایی با تنظیمات مختلف، و عمق میدان های متفاوت تهیه کنید، حالا شروع به عکاسی کنید. برخی از ژانر های عکاسی به عمق میدان وضوح بیش تر و برخی دیگر به عمق میدان کم تری نیاز دارند.

راهنمای ساده درباره رزولوشن تصویر
خواندن

برای مثال در عکاسی از منظره بهتر است از دیافراگم بسته تر استفاده کنیم، تا عمق میدان وضوح بیش تری داشته باشیم و تمام فضا در کانون توجه قرار بگیرد. اما در عکاسی پرتره فوکوس بودن سوژه شما اهمیت بسیار زیادی دارد، به صورتی که فولو و ناواضح بودن پس زمینه توجه افراد را بر روی سوژه بیش تر می کند، و باعث می شود سایر عناصر باعث حواس پرتی بیننده نشود، بنابر این در این حالت از دیافراگم باز تر یعنی عدد کوچک تر استفاده می کنیم تا عکس ما کم عمق باشد.

اولین عکس در سمت چپ با دیافراگم f / 22 و عکس دوم در سمت راست بل f / 2.8 گرفته شده است. تفاوت کاملاً واضح است. عکس f / 22 هر دو گل و جوانه را در کانون توجه قرار داده است و شما می توانید شکل حصار و برگهای پس زمینه را بسازید.

همچنین در عکاسی ماکرو، عکاسان در تلاش هستند تا با استفاده از دیافراگم های باز تر، به گونه ای عمل کنند، که فقط سوژه اصلی مورد توجه افراد قرار بگیرد، و سایر عناصر تصویر ناواضح باشند. امیدواریم با استفاده از این مقاله و دو مقاله دیگر که در رابطه با ایزو و سرعت شاتر می باشند، بتوانید مبحث مثلث نوردهی را به طور کامل فرا بگیرید، و عکس های فوق العاده ای را ثبت کنید.

Avatar

ستایش

خوشحال میشیم اگر نظرتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را بنویسید

دسترسی سریع به فروشگاه
درباره دیجی سنتر بیشتر بدانید​
اطلاعات تماس فروشگاه​

شماره تلفن : ۰۲۱۸۸۴۵۱۰۰۳ (‌۱۰ خط)

آدرس :‌تهران، سیدخندان، خیابان شریعتی، ابتدای رسالت شرق نرسیده به خیابان دبستان، نبش کوچه باقری پلاک 1

دیجی سنتر در شبکه های اجتماعی​
نمادهای اعتماد
اتحادیه کسب و کار مجازی

نماد اعتماد

اتحادیه کسب و کار مجازی
دیجی سنتر
Logo
Enable registration in settings - general