آموزش عکاسی دیجیتال

‎سرعت شاتر چیست؟ (و چرا در عکاسی اهمیت دارد)

نمای نزدیک دیافراگم دوربین - سرعت شاتر

سرعت شاتر اصلى ترین عامل در گرفتن عكس و هنر عكاسى است و در کنار دیافراگم و ISO ، بیشترین تأثیر را روی عکس های شما و البته هنر شما می گذارد.

حتى با داشتن مقدماتى ترين دانش ها راجب به موضوع نحوه استفاده از سرعت شاتر ، به نتایج نه چندان واضحى دست خواهید یافت. درک سرعت شاتر به شما کمک می کند تا تصاویر خود را بهبود بخشیده و حتی عکس های خلاقانه تری تولید کنید.

نمای نزدیک دیافراگم دوربین - سرعت شاتر

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر زمان دقیق نوردهی است: زمانی است که دوربین شما برای ثبت عكس ها لازم دارد.

در همه دوربین ها ، مکانیزم شاتر وجود دارد که زمان برخورد نور به سنسور را تعیین می کند.

وقتی عکسی می گیریم ، شاتر برای مدت زمان معینی باز می شود. این مدت زمان سرعت شاتر است. هرچه مدت زمان باز شدن آن بیشتر باشد ، نور بیشتری به سنسور وارد می شود و در نتیجه تصویر روشن تری ایجاد می شود.

بسته به سرعت شاتر ، نور عکس تغيير مى كند و دليل تار شدن عناصر متحرک نيز ميتوان بخاطر سرعت شاتر باشد. بنابراین ، مهم است که بفهمید چگونه کار می کند.

درك مفهوم لرزش دوربین و تاری حرکت

چیزی که ما بیشتر با سرعت شاتر ارتباط می دهیم لرزش دوربین است. هرچه شاتر بازتر باشد ، این احتمال بیشتر است که ارتعاش دستان شما نيز بيشتر و به مراتب باعث تار شدن قابل مشاهده در عکس شود.

به عنوان یک قاعده کلی ، برای جلوگیری از لرزش دوربین ، حداقل به سرعت شاتر برابر با مقدار فاصله کانونی خود نیاز دارید. به عنوان مثال ، یک لنز 300 میلی متری (بدون تثبیت تصویر) حداقل به 1/300 نیاز دارد. به طور مشابه ، یک لنز 50 میلی متری به 1/50 ثانیه نیاز دارد.

تصویر گرفته شده از یک خانم با ثبت تاری حرکت

اين موضوع بسيار مهم است که درک کنید ارزشهاى موثر در عكاسى را. اگر از دوربینی استفاده می کنید که سنسور فول فریم (کوچک یا بزرگ) ندارد ، باید عامل برش آن را در نظر بگیرید.

بنابراین ، اگر از یک لنز 50 میلی متری در یک دوربین برش 1.5 برابر (مانند Canon 80D) استفاده می کنید ، میدان دید یک لنز 75 میلی متری را برای شما فراهم می کند. بنابراین بهتر است از سرعت شاتر سریعتر از 1/80 استفاده کنید.

استفاده از سرعت شاتر ممكن است کمی بیشتر از حد گفته گفته شده باعث تارى عكس هايتان شود. براى مثال دستان شما ممکن است لرزانتر از حد متوسط ​​باشد – تنها راه برای دانستن این موضوع آزمایش است.

هر چیزی که کمتر از این مقدار توصیه شده باشد ، به احتمال زیاد به سه پایه نیاز دارد. روش دیگر ، تثبیت کننده تصویر می تواند راه حلی باشد که اکثر لنزهای تله در آن تعبیه شده است. در لنزهای استاندارد و زاویه باز نیز به طور فزاینده ای گسترش می یابد ، به ویژه در زوم ها.

بیشتر اوقات خواستار اين هستيد كه عکس خود را با سرعت بهينه ترى بگيريد، مانند 1/500 ثانیه (در صورت لنز استاندارد) . این موضوع همچنین به ثابت نگه داشتن حرکت سوژه شما کمک می کند. به خاطر داشته باشید که این مقدار بستگی به سرعت شما و میزان نزدیک بودن شما به سوژه را دارد.

در بیشتر مواقع ، سرعت کم شاتر باعث تار شدن تصاویر می شود.

درک سرعت شاتر

مشابه ISO و دیافراگم در عکاسی ، ميتوان از stop نيز استفاده كرد كه برای نشان دادن تغییرات در سرعت شاتر استفاده می شود.

توقف در سرعت شاتر (به عنوان مثال از 1/100 به 1/50) میزان نور را دو برابر می کند و یک قدم به پایین (از 1/50 به 1/100) میزان نور را به نصف می رساند.

یک ماشین مسابقه‌ای رنگارنگ در حال رانندگی با پس زمینه تاری حرکت

فریز کردن سوژه با استفاده از سرعت شاتر بالا

فریز کردن و واضح بودن سوژه شما به سرعت شاتر سریع نیاز دارد. و اين موضوع زمانی اتفاق می افتد که شما با سرعت شاتر سریع (معمولاً 1/500 به بالا) عکسی می گیرید که هیچگونه تار شدن حرکتی وجود ندارد. ولى اين مقدار برای همه نوع عکس مناسب نیست .

83d5a9ee8867f73d6f2c485d89296d1d

هرچه سرعت حرکت سوژه نسبتا بیشتر باشد ، سرعت شاتر سریع تری نیز نیاز دارید. به عنوان مثال ، یک جت جنگنده از نزدیک به 1/2000 ثانیه یا بیشتر نیاز دارد. شخصی که دوچرخه سواری می کند ممکن است فقط به 1/500 ثانیه نیاز داشته باشد.

عکس نزدیک از شخصی که مربی بر تن دارد و با استفاده از سرعت شاتر سریع در یک گودال کوچک در خیابان می پرد.

انتخاب سرعت شاتر مناسب برای موقعیت

در ادامه متوجه خواهید شد که سه تا توقف بین این سرعت ها در دوربین وجود دارد. آنها برای تنظیمات دقیق به وجود آمده اند ، اما تفاوت اساسی ایجاد نمی کنند. بنابراین ، من فقط توقف های کامل را براى شما لیست می کنم.

بسیاری از سرعتهای ليست شده در زیر ، بستگی به میزان نزدیک بودن سوژه به شما دارد. همچنین ، این راهنما نوردهی را در نظر نمی گیرد و فقط مربوط به چیزی است که با این سرعت ثبت می کنید.

288d7e4b1fa80acd699c8287ec363e12

4000 ثانیه – گرفتن عكس واضح از اجسامدر حال حركت و بسیار سریع. به انواع چیزهایی که ممکن است با سرعت بالا ثبت کنید فکر کنید: زمین بیس بال ، بادکنک یا پاشیدن آب.

1/2000 ثانیه – عكس واضح از پرواز پرندگان. آنها بالهای خود را بسیار سریع حرکت می دهند ، بنابراین شما باید سرعت شاتر را بسیار بالا ببرید.

1/1000 ثانیه – عكس واضح از اجسام سریع السیر ، مانند وسایل نقلیه متحرک.

1/500 ثانیه – در اصل براى افراد متحرک ، مانند دوندگان و دوچرخه سواران می کنید.

1/250 ثانیه – سرعت فوق العاده ای برای سوژهاى عكاسى شما و بدون نیاز به فکر در مورد فاصله کانونی و تأثیر آن بر تاری حرکت. برای عکاسی پرتره و ماکرو عالی است.

1/125 ثانیه – این حداقل سرعت شاتر برای عکاسی از طبیعت بی جان است. اگر به صورت دستی عکاسی می کنید ، معمولاً نمی خواهید خیلی کندتر از این حرکت کنید. در غیر این صورت ، احتمالاً لرزش دوربین را از حرکت دستان خود حذف خواهید کرد. این همان جایی است که می توانید از سرعت شاتر خود برای حرکت کردن استفاده کنید.

1/60 ثانیه – این یک سرعت ایده آل برای عکاسی در حال حرکت و عکاسی دستی در نور کم است.

1/30 ثانیه – این سرعت تقریباً به همان اندازه آهسته است که می توانید در حین عکاسی از عکسبرداری حرکت کنید. اگر از سرعت شاتر بسیار کمتری استفاده کنید ، عکس شما خیلی تار می شود.

1/15 ثانیه – با این سرعت می توانید دوربین خود را روی سه پایه سوار کرده و حرکت ديد را از اجسام متحرک ثبت کنید. نمونه هایی از این موارد شامل راه رفتن افراد ، حرکت خودروها در ترافیک ، کمی تار شدن آب است.

1/8 ثانیه – تار شدن آب متحرک ، برای مثال آبشارها.

1/4 ثانیه – ایجاد حرکت مات در یک صحنه. نه آنقدر کم که تصادفی به نظر برسد ، اما نه آنقدر که تشخیص آنچه در جریان است سخت باشد.

1/2 ثانیه – این سرعت باعث تار شدن حرکت بیشتر می شود و تأثیر بسیار قوی تری نسبت به توقف قبلی دارد. فکر کنید آب مانند مه ظاهر می شود.

1 ثانیه – عکاسی گرگ و میش. ممکن است خورشید کاملاً از بین نرفته باشد ، اما نور کافی برای جبران نوردهی مورد نظر شما وجود ندارد. ممکن است از یک فلاش استفاده کنید و به احتمال زیاد از سه پایه نيز بايد استفاده كنيد.

بیش از 1 ثانیه – این جایی است که عکاسی در شب شروع به کار می کند. می توانید با سرعت های مختلف از  شاتر  استفاده کنید و عکس های فوق العاده ای در شب بگیرید

حالت Bulb – این برای نوردهی های بیش از 30 ثانیه استفاده می شود ، جایی که می توانید با قرار دادن شاتر زمان نوردهی را به صورت دستی کنترل کنید. این برای عکاسی نجومی استفاده می شود که در آن ممکن است بخواهید دنباله های ستاره را ثبت کنید. همچنین می توانید از این حالت برای فلش همگام سازی آهسته که در آن می خواهید کنترل سریع سرعت شاتر را داشته باشید استفاده کنید.

کاربردهای خلاقانه برای سرعتهای مختلف شاتر

اگر قصد دارید تاری را به تصویر خود اضافه کنید ، روشهای زیادی برای استفاده از خلاقانه سرعت شاتر وجود دارد.

با ایجاد تاری خلاقانه یک نقطه مورد علاقه ایجاد کنید

برای ایجاد تاری خلاق ، به چند لوازم جانبی نیاز دارید. برای ثابت نگه داشتن دوربین به یک ماشه از راه دور و سه پایه نیاز دارید. سپس می توانید با تنظیمات سرعت شاتر عكس خود را به خوبى ثبت کنید.

این موضوع می تواند تصاویر جالبی ایجاد کند که در آنها تار اصلی ترین نقطه مورد توجه است. برای الهام گرفتن ، یک چرخ فلک در محل نمایشگاه را امتحان کنید.

81b1b300e54447e821ad2a2c690e296e

برای ساختن تأکید بيشتر بر یک موضوع متحرک Panning را امتحان کنید

Panning جایی است که شما دوربین خود را برای دنبال کردن یک موضوع متحرک حرکت می دهید. این منجر به تصویری می شود که پس زمینه آن تار اما سوژه كاملا واضح است.

این عکس از پیاده رو گرفته شده و دوربین در حالی که از سرعت شاتر آهسته استفاده می کرده ، چرخانده شده است. حرکت به دلیل این تکنیک كاملا آشکار و واضح است.

کنترل سرعت شاتر راهی عالی برای نشان دادن حرکت در یک صحنه ثابت است. شما می توانید با استفاده از سرعت شاتر نسبتاً کند و تکان دادن دوربین برای دنبال کردن یک سوژه ، تار خطی حرکت قوی ایجاد کنید.

لنزهای تله فوتو به سرعت شاتر بیشتری نیاز دارند تا تصویری را بدون تاری ایجاد کنند. این لنزها حتی کوچکترین حرکت دوربین را برداشته و بزرگنمایی می کنند. در مقابل ، یک لنز با زاویه باز نیاز به سرعت شاتر کمتری دارد زیرا جزئیات تصویر بسیار کوچکتر است.

این بدان معناست که می توانید با یک لنز با فاصله کانونی طولانی تر ، تصویری تار ایجاد کنید.

95a372b63ab8641f092e77acc9bf468c 1

هنگامى كه ميخواهيد دوربين خود را در حالت پنینگ تنظيم كنيد ، توصیه می کنیم آن را روی حالت اولویت شاتر (Tv در Canon یا S در دوربین های نیکون و سونی) تنظیم کنید. دیافراگم در اینجا واقعا مهم نیست – اجازه دهيد كه دوربين آن را كنترل كند

در رابطه با سرعت شاتر چند توقف زیر مقدار توصیه شده كه شما بايد توسط قانون متقابل آن را تنظیم کنید. در مورد لنزهای 200 میلی متری ، 1/40th-1/80th به طور کلی خوب است.

سپس حالت رانندگی را روی حالت پیوسته تنظیم کنید. اگر فقط یک فریم داشته باشید ، بعید است که بتوانید یک عکس عالی بگیرید. برای داشتن شانس بیشتر برای ثبت لحظه مناسب ، باید حداقل یک باری عکس بگیرید.

هنگام عکاسی حتماً خط حرکت سوژه خود را دنبال کنید. هدف این است که آن را در قاب ثابت نگه دارید و اجازه دهید همه چیز حرکت کند.

برخی از لنزهای تله دارای سیستم تثبیت کننده پیچیده ای هستند که امکان تثبیت یک محور را فراهم می کند. اگر این حالت را روشن کنید ، لنز شما فقط در محور عمودی تثبیت می شود. و حرکت در محور افقی را جبران نمی کند. این باعث می شود که panning بسیار راحت تر و موثر تر باشد.

اگر ورزش هایی مانند فوتبال یا موتور سواری را انجام مى دهيد ، حتماً تثبیت کننده یک محوره را فعال کنید البته شايان ذكر است در صورت داشتن آن.

9e52112668804599bae71e241e4b4548 1

یک كار خلاقانه تار با فلش اضافه کنید

افزودن فلاش به یک عکس با تاری ، حرکت را در کادر ثابت می کند.

سرعت شاتر طولانی تری انتخاب کنید. با حدود 1/40 شروع کنید و بعداً با مقادیر مختلف آزمایش رایگان انجام دهید. فلاش شما هنوز سوژه های شما را لحظه ای روشن می کند و یک طرح کلی واضح ایجاد می کند.

در مدت زمان باقی مانده از نوردهی ، می توانید دوربین را به اطراف بچرخانید تا نور را ثبت کرده و برای جلوه هنری تار شود. این یک جلوه شبح مانندى ایجاد می کند.

یک عکس مبهم از گروهی از افراد که در شب راه می روند با سرعت شاتر پایین گرفته شده است

نقاشی با نور را امتحان کنید

برای آزمايش با نور ، تنها چیزی که نیاز دارید یک نوردهی طولانی و یک منبع نور است. عکس زیر با یک شاتر 30 ثانیه ای گرفته شده است ، که تنظیم سرعت شاتر آهسته است.

7e8dae845c0913d1bff36953378df627 1

در طول آزمايش این عکس ، من چشمک های نوری را به کلبه های ساحل سوق مى دهم. همانطور كه ميخواستم چراغ ها دقیقاً بهترين جاى سوژه است. این عكس یک راهنمایی عالی برای بهبود نور عکاسی در شب است.

عکاسی شبانه از خطی از کابین های کوچک چوبی

گرافیتی نوری ایجاد کنید

قرار گرفتن به مدت طولانی همراه با یک منبع نور متحرک و ثابت در عكاسى به شما امکان می دهد كه قابليت “گرافیتی” را به  تصویر اضافه کنید.

سه نفر در شب با نورپردازی نقاشی احاطه شده اند

از نوردهی طولانی برای شرایط کم نور استفاده کنید

هرچه میزان نوردهی بیشتر باشد ، شاتر نور بیشتری به دوربین می دهد. به این ترتیب ، می توانید موقعیت های کم نور را با استفاده از سرعت شاتر پایین روشن کنید.

این عکس در شب گرفته شده است ، بنابراین من از سرعت شاتر آهسته تری نسبت به عکاسی معمول استفاده کردم تا نوردهی یکنواخت را به دست آورم.

عکاسی با نوردهی طولانی تنها با سه پایه یا جایی صاف برای قرار دادن دوربین امکان پذیر است.

عکاسی خیره کننده شبانه از قایق ها در بندر با الگوی زیبایی که در آب منعکس شده است

عکس بعدی نیاز به سرعت شاتر طولانی دارد اما به دلایلی متفاوت. خالق این تصویر باید منتظر بماند تا یک ماشین عبوری وارد قاب شود.

زمان بندی می تواند بسیار دشوار باشد زیرا مشخص کردن تنظیمات دقیق ممکن است مدتی طول بکشد. فقط یک سرعت شاتر خاص ، قابليت تاری ايجاد ميكند و به شما اين امكان را ميدهد كه تا هر زمان كه دوست داريد در تصویر باقى بماند.

نتیجه

انتخاب سرعت شاتر مناسب هنگام عکاسی از سوژه های متحرک بسیار مهم است. همچنین در عکاسی خلاقيت نيز نقش زيادى دارد و به شما فرصتی می دهد تا روش های مختلف نورپردازی و تاری حرکت را آزمایش کنید.

در این مرحله ، هنگام تنظیم سرعت شاتر باید با همه چیز آشنا باشید.

گام بعدی این است که از این دانش در عکاسی خود استفاده کنید. از حالت دستی یا حالت اولویت شاتر استفاده کنید تا با تنظیمات مختلف آزمایش کنید و بدانید چه چیزی را دوست دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *