آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

عکاسی پرتره چیست – 16 نکته برتر برای ایجاد پرتره های عالی

23rd February 2022 MAIN IMAGE Nuala ORourke

عکاسی پرتره عالی نتیجه ترکیب تکنیک صحیح با بیان یک هنرمند است. برای تسلط بر هنر ثبت پرتره های خیره کننده، این 16 نکته برتر را دنبال کنید.

نقاشی های پرتره که برای اولین بار توسط هنرمندانی مانند پیکاسو انجام شد، دارای تاریخچه داستان گویی بسیار خوبی است. گرفتن عکس های پرتره عالی شکل مدرن همین تکنیک است. در حالی که به تلاش بسیار کمتری نسبت به نقاشی نیاز دارد، ثبت عبارات و احساساتی که عکاسی پرتره خوب را تشکیل می‌دهند، می‌تواند زمان بر باشد.

عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره هنر ثبت شخصیت ذاتی سوژه شما در یک عکس است. عکاسی پرتره عالی نتیجه ترکیب تکنیک صحیح با بیان یک هنرمند است.

تکنیک: استفاده از تنظیمات دوربین، ترکیب بندی، زاویه، نور، پس زمینه و ژست های درست.

هنر: در مورد گرفتن یک پرتره خیره کننده و احساسی است که احساسات را در بینندگان برانگیخته و توجه آنها را جلب می کند.

در حالی که این تعریف عجیب اصول اولیه را پوشش می‌دهد، عکاسی پرتره بسیار فراتر از کلیک کردن روی عکس‌های افراد است.

عکاسی پرتره عالی به همان اندازه که شامل پیروی از قوانین و دستورالعمل‌ها می‌شود، به خارج شدن از قالب و شکستن قوانین نیز مربوط می‌شود. ما فهرستی جامع از بهترین شیوه ها و تکنیک ها در مورد نحوه گرفتن پرتره های خوب را در این مطلب برای شما آماده کرده ایم.

در اینجا 16 نکته برتر عکاسی پرتره برای تسلط بر این هنر آورده شده است:

1. روی موضوع تمرکز کنید

“موضوع” مهم ترین جنبه عکاسی پرتره است. راحت کردن سوژه با شما یک عامل ضروری برای یک جلسه عکاسی پرتره موفق است. قبل از عکاسی زمانی را برای ارتباط با مشتری خود اختصاص دهید و در صورت امکان، حضوری ملاقات کنید. بهتر است با یکدیگر آشنا شوید و اجازه دهید سوژه در مورد سبک عکاسی خود و اینکه دقیقاً در عکاسی به دنبال چه چیزی هستید، بیشتر بداند. ایده های خود در مورد عکسبرداری را با سوژه خود در میان بگذارید و اولویت ها و توانایی های او را در برنامه خود لحاظ کنید.

حتی اگر با فردی که از او عکس گرفته می شود آشنا باشید، وقتی افراد مقابل دوربین قرار می گیرند ناراحت می شوند یا اینکه بعضی ها جلوی دوربین راحت نیستند و به همین دلیل عکسشان خراب میشود یا آنطور که میخواهید نمیشود. همیشه ایده خوبی است که قبل و در حین عکسبرداری با مدل و ارتباط برقرار کنید.

2019030409193388799

2. لوکیشن مناسب و بهترین مکان برای عکاسی را پیدا کنید

مکانی که برای عکاسی پرتره انتخاب می‌کنید تأثیر قابل توجهی در نتایج نهایی خواهد داشت. عکاسی در فضای باز در نور طبیعی بهترین نتایج را به همراه دارد اما چالش های زیادی را به همراه دارد. شما باید با توجه به آب و هوا، زمان روز و تغییر نور و شرایط محیطی در طول روز برنامه ریزی کنید.

از عکاسی در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا باعث ایجاد سایه‌های خشن می‌شود و می‌تواند سوژه شما را به حالت چرک درآورد. صبح ها یا بعد از ظهرها را انتخاب کنید که نور خورشید پراکنده می شود و درخششی دوست داشتنی، گرم و طبیعی دریافت می کنید.

اگر در داخل خانه تیراندازی می کنید، می توانید کنترل بسیار بیشتری داشته باشید. باید ترتیبات نورپردازی پرتره خود را به درستی برنامه ریزی کنید تا حال و هوای عکاسی، لباس مدل و پس زمینه را تکمیل کنید.

انتخاب لوکیشن عکاسی مناسب میتواند بسیاری از مشکلات شما را در ویرایش آنها بسیار زمان بر میباشد را در مرحله پس پردازش یا همان ادیت و ویرایش تصویر حل کند.

3. گرفتن ژست عکاسی پرتره درست

پیدا کردن ژست‌های عکاسی پرتره مناسب برای سوژه‌تان که آن‌ها را به جذاب‌ترین شکل به تصویر می‌کشد، همیشه یک سفر جدید است.

1525891879 768012 nazar strutynsky 466017 unsplashjpg

اینکه سوژه خود را به گونه ای ژست بگیرید که مکمل آنها باشد و در عین حال نور، زاویه دوربین و پس زمینه را در نظر داشته باشید، همیشه یک معمای هیجان انگیز است. ترکیب های مختلفی از ژست ها و زوایای مختلف را امتحان کنید تا بهترین گزینه ها را برای عکاسی خود بیابید.

بعد از اینکه ژست مناسب برای سوژه خود را پیدا کردید، همیشه می توانید تغییرات ظریفی ایجاد کنید تا هر عکسی عالی باشد.

نکته: یک گالری از عکس های پرتره خلاقانه در تلفن همراه خود نگه دارید. به افزودن عکس های معیار به این گالری ادامه دهید. این به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های مختلفی را که می‌توانند درست در عکس‌برداری کار کنند، پیدا کنید. نشان دادن یک مثال تصویری به مشتری نیز به برقراری ارتباط بهتر با مشتری کمک می کند.

4. عکس های پرتره یهویی یا بی‌هوا بگیرید

گرفتن ژست گرفتن از سوژه ها گاهی اوقات نتایج کمتر از حد مطلوب را به همراه دارد. برخی افراد راحت نیستند که ژست بگیرند. این ناراحتی به‌ویژه در عکاسی پرتره کودک که در آن تصاویر پرتره ژست‌شده می‌توانند اجباری و غیرطبیعی ظاهر شوند، آشکار است.

راحت کردن سوژه ها و عکاسی از آنها در انجام فعالیت های طبیعی و معمولی می تواند عکس های پرتره فوق العاده ای ایجاد کند.

نکته: استفاده از یک لنز زوم طولانی‌تر برای دور شدن از سوژه ها و عکاسی از فاصله های بیشتر، می‌تواند باعث شود آنها خجالتی یا سختی عکس گرفتن را از دست بدهند.

5. احساسات و کلمات نهفته در تصویر را ثبت کنید

عکاسی پرتره هنری همه چیز در مورد یافتن احساسات و بیان در تصاویر پرتره است. گفتن این موضوع آسان تر از انجام دادن آن است. اطمینان حاصل کنید که از لبخندهای ساختگی و نگاه های توخالی خودداری کنید. یک درخشش واقعی در چشم، یک لبخند ضعیف، یک بیان مطمئن – اینها دستور العمل هایی برای ایجاد عکس های پرتره هستند که می درخشند. با سوژه خود کار کنید و به آنها زمان بدهید تا وارد منطقه شوند. اجبار یا عجله در این روند کارساز نخواهد بود.

1525891879 188905 aatik tasneem 138230 unsplashjpg

6. نحوه استفاده از دوربین خود را بیاموزید

عکاسی پرتره، قبل از هر چیز، در مورد بیان هنری و تکنیک شماست که برای تکمیل آن نیاز به تمرین زیادی دارد. وقتی شروع به درک تفاوت های ظریف عکاسی پرتره کردید، وقت آن است که روی یک دوربین و لنز خوب سرمایه گذاری کنید. چیزی به نام بهترین دوربین برای عکاسی وجود ندارد، زیرا اکثر دوربین های امروزی می توانند پرتره های عالی را ثبت کنند. این موضوع درک نحوه استفاده کارآمد از آنها در شرایط مختلف روشنایی و محیطی است.

دوربین DSLR مناسبی تهیه کنید که به شما امکان کنترل تنظیمات عکاسی پرتره را می‌دهد و تصاویری واضح و با وضوح بالا در فرمت RAW ارائه می‌کند که می‌توانید در پس پردازش روی آن کار کنید. راهنمای دقیق و آموزش کار با دوربین DSLR برای مبتدیان را در دیجی سنتر بررسی کنید. تنظیمات دوربین را آزمایش کنید تا ابزارهای خود را درک کنید و بتوانید از آنها برای گرفتن بهترین نتایج استفاده کنید.

7. انتخاب لنز مناسب برای عکاسی پرتره

مانند تمام عکاسی ها، لنز دوربین حیاتی ترین ابزار برای گرفتن عکس مناسب است. باز هم چیزی به نام بهترین لنز برای عکاسی پرتره وجود ندارد. این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام لنز با سناریو مناسب تر است. اگر می خواهید عکسی بگیرید که در آن مناظر یا پس زمینه بخش مهمی از تصویر است، بهتر است از یک لنز با زاویه باز استفاده کنید.

1525891879 379720 warren wong 242286 unsplashjpg

یک لنز تله فوتو متوسط مانند 85 میلی متر یا 105 میلی متر به شما امکان می دهد بین مدل خود و پس زمینه تعادل برقرار کنید.

اگر قرار است عکس فشرده باشد و فقط روی سوژه فوکوس کند، لنز تله فوتو 70-200 میلی‌متری f/2.8 یک انتخاب عالی است. این به شما امکان می دهد بزرگنمایی کنید و بیشتر روی سوژه خود تمرکز کنید. همچنین میزان حواس‌پرتی پس‌زمینه و پیش‌زمینه نمایش را کاهش می‌دهید.

8. انتخاب پس زمینه مناسب

تمرکز در پرتره، همانطور که انتظار می رود، روی مدل سوژه است. با این حال، پیچیدگی های بیش از این وجود دارد. گاهی اوقات، یک پس‌زمینه جالب می‌تواند درام زیادی به عکس اضافه کند و به برجسته‌تر شدن سوژه شما کمک کند.

با این حال، در بیشتر موارد، محو کردن پس‌زمینه پرتره به درستی می‌تواند تاکید بیشتری بر سوژه بیافزاید. بنابراین ضروری است که ببینید پس‌زمینه چگونه خواهد شد و سرعت شاتر و دیافراگم را متناسب با آن تنظیم کنید.

9. درک کنید که چگونه سرعت شاتر، دیافراگم و ISO با هم کار می کنند

اگر مثلث نوردهی یا رابطه متقابل سه عنصر – سرعت شاتر، دیافراگم و ISO – را درک کنید، هیچ عکسی دور از دسترس شما نخواهد بود. درک این مفاهیم گزینه‌های جدیدی را در عکاسی شما باز می‌کند و به شما قدرت می‌دهد تا عکس‌های پرتره‌ای بگیرید که قبلاً دور از دسترس بودند.

شما همچنین باید به مفهوم مهم توقف نور نگاه کنید و بتوانید درک کنید که چگونه دیافراگم در f-stop اندازه گیری می شود. توقف ها اغلب به نصف یا حتی یک سوم برای کنترل بهتر مقدار نوردهی تصویر تقسیم می شوند. در حالی که اعداد استفاده شده در مثال های بالا تقریباً اعداد استاندارد شده صنعت هستند، کسری از توقف ها اغلب توسط تولید کنندگان گرد می شوند. ممکن است اعداد دقیقاً مطابقت نداشته باشند، اما بدون توجه به نوع دوربینی که استفاده می کنید، مفاهیم یکسان هستند.

1525891879 382982 janko ferlic 223231 unsplashjpg

10. یک پالت رنگی برای عکس های پرتره خود طراحی کنید

شما باید به طور آگاهانه ظاهر و احساس بصری عکس های پرتره خود را طراحی کنید و برای این کار، تعریف یک پالت رنگ به شما کمک می کند. استفاده از رنگ‌های مکمل در مورد لباس، پس‌زمینه، وسایل و حتی در مراحل پس از پردازش می‌تواند تاثیر کلی عکس‌های پرتره را افزایش دهد. هنگام انتخاب پالت رنگ، رنگ پوست سوژه خود را در نظر داشته باشید. پالت های رنگی نیز به نوع عکاسی پرتره ای که انجام می دهید بستگی دارد. تصاویر عکاسی پرتره خانوادگی در رنگ‌های گرم و سبز عالی به نظر می‌رسند، در حالی که عکس‌های پرتره تجاری در رنگ‌های آبی تیره و خاکستری چشمگیر به نظر می‌رسند. اگر می‌خواهید از بمب دودی در عکاسی خود استفاده کنید، مطمئن شوید که بخشی از پالت رنگ شماست زیرا بیشتر قسمت عکس شما در دود پوشانده می‌شود.

1525891879 886386 sam burriss 457746 unsplashjpg

11. نورپردازی برای عکاسی پرتره

نور برای یک عکاس حیاتی است و قانون طلایی نورپردازی را در عکاسی تشکیل می دهد. نور جهت دار دلیل این است که ایستادن در مقابل منبع نور باعث می شود سوژه تاریک و به سختی قابل مشاهده باشد. به همین ترتیب، داشتن یک منبع نور در کنار، باعث می شود نیمی از سوژه روشن شود و نیمی در سایه باشد.

برای یک تصویر کاملاً روشن، ایستادن در مقابل منبع نور نیز آسان تر است. استفاده خلاقانه از خورشید به عنوان منبع نور در عکاسی پرتره در فضای باز می تواند نتایج خیره کننده ای به همراه داشته باشد. یک عکاس خوب باید بتواند از نور موجود به نفع خود استفاده کند

1541664797 423200 alexander dummer 124674 unsplashjpg

با این حال، همیشه زیر نور خورشید عکاسی نخواهید کرد. اگر از یک استودیوی عکاسی پرتره استفاده می کنید، باید با منابع مصنوعی نیز راحت باشید. به طور خاص، به سرمایه گذاری در یک فلاش فکر کنید.

بسیاری از مردم در استفاده از فلاش مردد هستند، اما می‌تواند در صحنه‌های تاریک مفید باشد یا به تصاویر درام اضافه کند. همچنین می‌توان از فلاش با نور خورشید برای متعادل کردن نوردهی و ناهمواری نور طبیعی برای ایجاد تنظیمات نورپردازی عالی در عکاسی پرتره استفاده کرد. نکته دیگری در مورد بهترین دیافراگم برای عکس های پرتره – همچنین می توانید از دوربینی با دیافراگم کم استفاده کنید تا بیشترین جزئیات را در یک عکس گرفته شده در منطقه ای با نور کمتر به دست آورید.

یک ابزار مفید برای نورپردازی استفاده از رفلکتورها برای تبدیل سایه های سخت به سایه های نرم تر است. خرید رفلکتورها ارزان هستند و اگر آماتوری با بودجه کمی دارید، ممکن است نقطه شروع خوبی باشند.

نکته: در مورد نورپردازی عکس پرتره، امکانات بی نهایت وجود دارد. شما می توانید با استفاده از نور جانبی حال و هوا ایجاد کنید. سیلوئت کردن سوژه با استفاده از نور پس زمینه می تواند تاثیرگذار باشد.

12. زوایای مختلف را امتحان کنید.

اکثر عکس های پرتره با قرار دادن دوربین در سطح چشم سوژه گرفته می شوند. عکاسی در سطح چشم، عکس های پرتره بسیار خوبی ایجاد می کند و چشمان سوژه در کانون عکس قرار می گیرند. با این حال، انتخاب یک زاویه غیر متعارف می تواند پرتره های شما را برجسته کند.

با عکاسی از سوژه از بالا و نگاه کردن از پایین به سوژه، زوایای جالبی ایجاد کنید. یا می توانید از یک موقعیت کم عمق عکاسی کنید، تا جایی که می توانید به زمین نزدیک شوید و به سوژه خود نگاه کنید. این زاویه ها می توانند تاثیر و تنوع زیادی به عکس های شما ببخشند.

بسته به زاویه ای که از آن عکس می گیرید، می توانید سوژه های خود را باریک تر، ضخیم تر، کوتاه تر یا عریض تر نشان دهید. در اطراف صحنه حرکت کنید و ببینید چه زاویه خاصی بهترین عکس را می گیرد. کج کردن دوربین نیز می تواند جلوه ای چشمگیر به تصویر بیافزاید.

13. استفاده از لوازم

افزودن وسایل به عکاسی پرتره یک راه عالی برای افزودن رنگ، هیجان و تاثیر به عکس است. استفاده خلاقانه از لوازم عکاسی می تواند ماهیت عکس را کاملاً تغییر دهد. شما می توانید با آزمایش شکل ها، بافت ها، رنگ های لوازم جانبی، سبک امضای خود را توسعه دهید.

1525891879 424483 mohamed lammah 470168 unsplashjpg

14. قوانین عکاسی پرتره را بشکنید

درک قوانین و تمرین آنها می تواند مقدمه ای برای خلاقیت و شکستن قوانین باشد. وقتی قوانین را زیر پا می گذارید، کارهای غیرعادی و منحصر به فردی خلق می کنید که برند شما را می سازد، به خصوص زمانی که در جلسه پرتره های ارشد هستید.

خارج از چارچوب فکر کنید و ایده های مختلف عکاسی پرتره، زوایای دوربین، ترکیب بندی و حتی ژست های مدل را تجربه کنید. به عنوان مثال، در حالی که قانون یک سوم یک فرمول موثر برای ایجاد تصاویر متعادل است، شکستن این قانون با قرار دادن سوژه خود در لبه یا درست در مرکز می تواند عکس های جذاب و تاثیرگذاری ایجاد کند.

نکته: عکاسی پرتره سیاه و سفید پرتره های شخصی و صمیمی ایجاد می کند.

15. یک سری عکس پرتره بگیرید

استفاده از حالت “پشت سر هم” یا “تصویربرداری مداوم” دوربین خود برای ثبت مجموعه ای از عکس ها که حالت های مختلف سوژه شما را در حال حرکت ثبت می کند، یک تکنیک عالی است.

مجموعه ای از تصاویر را می توان با هم ارائه کرد و حس درام و حرکت را ایجاد کرد، یا می توانید عکس هایی را با عبارات عالی از دسته عکس ها انتخاب کنید.

16. ویرایش و پس پردازش

در حالی که گرفتن عکس خوب بدون شک ضروری است، افراد مبتدی اغلب می توانند اهمیت ویرایش و روتوش مناسب در عکاسی پرتره حرفه ای را نادیده بگیرند. بسیاری از عکس ها که کاملا احساس میکنیم که حرفه ای و بی‌نظیر است به دلیل تکنیک های ویرایش مناسب است.

در حالی که این موضوع به خودی خود کاملاً متفاوت است، برخی از تکنیک های ساده می توانند کیفیت تصاویر شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. متخصصان ممکن است ویرایش را منفی بدانند، اما برنامه هایی مانند فتوشاپ و لایت روم فقط ابزارهایی برای بهبود تصاویر شما هستند.

موقعیتی را در نظر بگیرید که از ناحیه بالا و سر شات گرفته اید و بخشی از بدن در کادر دیده نمی شود. شاید یکی از دست ها آنقدر بزرگ افتاده باشد که در قاب قرار بگیرد. حالا برای حفظ تمرکز روی صورت، باید دست را برش دهید. با این حال، هنگام برش اندام ها، باید مراقب باشید که بین اندام ها یا مفاصل را برش دهید. برش دادن نصف عضله دوسر بازو یا نیمی از ساعد باعث می‌شود که تصویر شما متناسب‌تر شود. همیشه از بریدن انگشتان، کفش‌ها یا موها از تصویر خودداری کنید، زیرا این کار باعث خراب شدن پرتره شما می‌شود.

نکته: عکاسی با فرمت RAW انعطاف پذیری زیادی را در مرحله پس از پردازش به شما می دهد.

ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، اما متداول ترین آنها Instasize، Adobe Photoshop و Lightroom هستند. به دلایل خوبی نیز، زیرا آنها به راحتی می توانند تمام کارهایی را که باید انجام دهید در حالی که نسبتاً مقرون به صرفه هستند، انجام دهند.

Instasize برای کسانی که با عکاسی موبایل کار می کنند طراحی شده است و برای هر دو دستگاه iOS و Android قابل دانلود است. به غیر از برش دادن و تغییر اندازه عکس‌ها، از ابزارهای زیبایی می‌توان برای صاف کردن خودکار لکه‌های پرتره با کمترین زحمت استفاده کرد. کاتالوگ حاشیه ها و فیلترهای رنگی آن نیز می تواند برای بهبود عکس ها استفاده شود.

می توانید از فتوشاپ برای روتوش یا حذف عناصر از تصویر استفاده کنید. پر کردن آگاه از محتوا و ابزار کلون به شما امکان می دهد اشیاء ناخواسته را پاک کنید. حتی اگر از قبل از کیفیت عکس خود راضی هستید، ویرایش می تواند به تاکید بر سبک بصری دلخواه شما و بیان خلاقیت شما کمک کند.

اکثر نرم افزارها از پیش تعیین شده دارند که می توانید بر اساس شرایط خاص خود از بین آنها انتخاب کنید. سپس می توانید به صورت جداگانه عکس ها را تغییر دهید تا بهترین نتیجه را ایجاد کنید. سپس می توانید تصویر را به تنظیمات مختلف و کیفیت دلخواه خود ذخیره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *