آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش نرم‌افزار عکاسی

8 نکته عکاسی از منظره امپرسیونیستی برای تصاویر زیبا

will this be the way of education in the us jeff burgess

امپرسیونیسم یک جنبش هنری قرن نوزدهمی است که با ضربات قلم موی نسبتاً کوچک، نازک و در عین حال قابل مشاهده، ترکیب بندی باز، تأکید بر تصویر دقیق نور در کیفیت های متغیر آن (اغلب بر تأثیرات گذر زمان برجسته می شود)، موضوع معمولی، غیرعادی مشخص می شود. زوایای بصری، و گنجاندن حرکت به عنوان یک عنصر حیاتی از ادراک و تجربه انسان. امپرسیونیسم از گروهی از هنرمندان ساکن پاریس سرچشمه گرفت که نمایشگاه های مستقل آنها را در طول دهه های 1870 و 1880 به شهرت رساند.

امپرسیونیست ها با مخالفت شدید جامعه هنر متعارف در فرانسه مواجه شدند. نام این سبک از عنوان اثر کلود مونه، Impression, soleil levant (Impression، طلوع خورشید) گرفته شده است، که منتقد لوئی لروی را برانگیخت تا این اصطلاح را در نقدی طنزآمیز منتشر شده در روزنامه پاریس Le Charivari بسازد. توسعه امپرسیونیسم در هنرهای تجسمی به زودی با سبک های مشابه در رسانه های دیگر دنبال شد که به موسیقی امپرسیونیستی و ادبیات امپرسیونیستی معروف شدند.

عکاسی منظره امپرسیونیستی از تعدادی تکنیک سرگرم کننده برای دستیابی به یک جلوه امپرسیونیستی یعنی نقاشی استفاده می کند. اما چگونه می توان شروع کرد؟ و هنگامی که اصول اولیه را بدانید، چگونه می توانید عکس های امپرسیونیستی خود را بهبود ببخشید؟

در این مقاله، برخی از رایج‌ترین تکنیک‌ها برای عکس‌های منظره امپرسیونیستی و همچنین نکات و ترفندهای زیادی را به اشتراک می‌گذارم که به شما کمک می‌کند بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید. تا زمانی که کارتان تمام شود، زرادخانه کاملی از ابزارها برای استفاده در عکس‌های خود خواهید داشت (و امیدواریم برای گرفتن عکس‌های امپرسیونیستی از خودتان الهام بگیرید!).

1. از بوکه برای ایجاد پس زمینه جادویی استفاده کنید

بوکه به بخش های خارج از فوکوس یک تصویر اشاره دارد. برخی از عکس ها پر از بوکه های زیبا هستند، مانند این عکس در اینجا (به تاری پس زمینه قدرتمند توجه کنید):

Impressionistic landscape bokeh

Canon 70D | 55mm | f/2.8 | 1/6400s | ISO 400

در حالی که سایر عکس‌ها به‌ویژه عکس‌های حماسی از منظره به طور کامل از بوکه اجتناب می‌کنند. اینکه آیا یک عکس باید بوکه برجسته داشته باشد یا نه، یک انتخاب هنری است، بنابراین هیچ رویکرد درست یا غلطی وجود ندارد اما با گنجاندن عمدی بوکه در عکس‌های خود، می‌توانید جلوه‌های امپرسیونیستی منحصر به فردی ایجاد کنید.

برای گرفتن قوی‌ترین بوکه، باید لنز خود را روی بازترین دیافراگم (در حالت ایده‌آل f/2.8 یا بالاتر) تنظیم کنید. همچنین باید به سوژه خود نزدیک شوید و از لنز تله فوتو (در صورت امکان) استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که لنزهای مختلف جلوه‌های بوکه متفاوتی ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر نتایجی را که می‌گیرید دوست ندارید، لنزها را تغییر دهید. همچنین توجه داشته باشید که می توانید اشکال بوکه سفارشی را با فیلترهای سرگرم کننده DIY ایجاد کنید.

2. از تاری نترسید

عکاسان عموماً سعی می‌کنند عکس‌های واضحی ثبت کنند… اما آیا می دانستید که می توانید با تشویق به جای اجتناب از تاری تصویر، عکاسی از منظره امپرسیونیستی خیره کننده ایجاد کنید؟

Impressionistic landscape blur

Canon 50D | 80mm | f/5.2 | 1/25s | ISO 400

بهترین تاری فوکوس را از جزئیات سوژه دور می کند و در عوض بیننده را وادار به دیدن اشکال، رنگ ها و نور می کند. نتایج می توانند به طرز خیره کننده ای زیبا باشند، به خصوص زمانی که با سوژه های واضح یا نور خورشید جادویی ترکیب شوند.

مطلب پیشنهادی:  رازهای عکاسی پرتره‌های ماندگار

اما چگونه می توانید جلوه های تاری خیره کننده ایجاد کنید؟ شما دو گزینه اساسی دارید:

ابتدا می توانید با سرعت شاتر آهسته شماره گیری کنید

سپس با حرکت دادن دقیق تنظیمات خود پس از فشار دادن دکمه شاتر، می توانید جلوه های تاری زیبایی را به دلیل حرکت دوربین ثبت کنید. (این گزینه را با جزئیات بیشتری در زیر بررسی می کنم.) همچنین می توانید از سوژه های متحرک با سرعت شاتر آهسته عکاسی کنید. این سوژه ها با بزرگنمایی، رگه های امپرسیونیستی خیره کننده ای ایجاد می کنند.

دوم، شما می توانید عمداً لنز خود را اشتباه فوکوس کنید

به این ترتیب، سوژه اصلی تصویر شما از فوکوس خارج می شود و بیننده جلوه تاری دلپذیری را می بیند. توجه داشته باشید که می‌خواهید از دیافراگم باز مانند f/2.8 برای به حداکثر رساندن تاری استفاده کنید.

(در اینجا، من به شدت توصیه می کنم از فوکوس دستی به جای فوکوس خودکار استفاده کنید. لنز خود را به گزینه فوکوس دستی آن تغییر دهید، سپس حلقه فوکوس را بچرخانید تا سوژه شما به یک لکه تار زیبا تبدیل شود!)

3. یک جلوه نرم ایجاد کنید

همانطور که در بخش قبل بحث کردم، برخی از بهترین و امپرسیونیست ترین تصاویر بر تاری عمدی تکیه دارند. اما در موارد خاص، تاری می‌تواند کمی بیش از حد تجربی باشد.

اگر متوجه شدید که طرفدار زیادی از تاری نیستید یا اینکه تاری برای یک سوژه خاص کار نمی کند، توصیه می کنم در عوض یک جلوه ملایم ایجاد کنید. به این ترتیب، شما همچنان آن ظاهر زیبا و اثیری را خواهید داشت اما جزئیات زیادی از موضوع را از دست نخواهید داد.

از چند راه می توانید جلوه ای ملایم داشته باشید. اول، شما می توانید از یک محیط بسیار سرد به یک محیط بسیار گرم (به عنوان مثال، از یک هتل خنک به یک خیابان گرم جنوب) حرکت کنید. تغییر سریع دما باعث می‌شود لنز شما مه‌آلود شود و چند دقیقه فرصت دارید تا قبل از از بین رفتن مه ​​عکس‌های ملایم بگیرید.

این عکس بعدی را اینگونه گرفتم. در هوای سرد و در فضای باز شروع کردم، سپس وارد یک گلخانه گرم پروانه ای شدم که فوراً لنز من را تار کرد:

Impressionistic landscape fog

Canon 70D | 24mm | f/3.5 | 1/100s | ISO 640

البته مشکل این است که شما همیشه نمی توانید اثر تراکم ایجاد کنید (افرادی که در آب و هوای بسیار معتدل زندگی می کنند چه کار می کنند؟) و حتی زمانی که شخص شما میتواند، تجهیزات مدت زیادی دوام نمی آورد. به علاوه، رطوبت می تواند به مرور زمان به تجهیزات شما آسیب برساند.

به همین دلیل است که من یک جایگزین ساده را توصیه می کنم:

  • یک فیلتر UV ارزان بخرید. سپس آن را با وازلین بپوشانید! هنگامی که آن را روی لنز خود نصب می کنید، یک جلوه نرم زیبا خواهید داشت.

4. با حرکت عمدی دوربین لذت ببرید

Impressionistic landscape Olympus 1

Olympus OM-D E-M10 Mark III | 14mm | f/22 | 0.5 Intervals Live Comp. | ISO 200

حرکت عمدی دوربین یک تکنیک بسیار محبوب در بین عکاسان منظره امپرسیونیست است و دلایل خوبی دارد:

  • شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، تولید آن آسان است و انواع جلوه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند.
  • به سادگی با سرعت شاتر آهسته شماره گیری کنید. از محدوده 1/10 ثانیه یا بیشتر شروع کنید، اگرچه همیشه می توانید گزینه های دیگر را آزمایش کنید.
  • در مرحله بعد، یک عکس بگیرید، اما عمداً دوربین خود را با فشار دادن دکمه شاتر حرکت دهید. (همچنین می توانید لنز خود را برای نتایج انفجاری زوم کنید.)
  • بسته به طول سرعت شاتر خود، می توانید رگه های رنگی کوتاه ایجاد کنید یا می توانید خطوط انتزاعی و طولانی ایجاد کنید. و با انتخاب سوژه های مختلف می توانید با افکت های رنگی خیره کننده، افکت های تونال و خیلی چیزهای دیگر سرگرم شوید.
مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

توجه داشته باشید که حرکت عمدی دوربین هر چه بیشتر آن را امتحان کنید بهتر می شود. اگر در ابتدا نتایج عالی کسب نکردید، تسلیم نشوید. در عوض، به آزمایش این تکنیک ادامه دهید. در نهایت، می‌توانید (تا حدودی) تأثیر حرکات مختلف دوربین را پیش‌بینی کنید، و شروع به، به دست آوردن کنترل روی فرآیند خواهید کرد.

5. اضافه کردن تاری در پس پردازش

Impressionistic landscape PS Blur Gallery

اگر از محو کردن عکس‌های خود در دوربین ناراحت هستید، یا به سادگی می‌خواهید جلوه‌های تاری را روی تصاویری که قبلاً گرفته‌اید اعمال کنید، پس چرا جلوه‌های سرگرم‌کننده را در پس پردازش اضافه نکنید؟

توجه داشته باشید که برای ایجاد تاری نیازی به نرم افزار ویرایش فانتزی ندارید. اکثر برنامه های ویرایش عکس حداقل یک ابزار دارند که به شما امکان می دهد تصاویر خود را محو کنید و مطمئناً می توانید با بازی با یک نوار لغزنده شفافیت، بافت یا تاری در Lightroom، Capture One، Luminar و غیره به نتایج عالی برسید.

با این حال، اگر می‌خواهید واقعا خلاق باشید، توصیه می‌کنم روی برنامه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که به شما امکان می‌دهد تنظیمات تاری خود را سفارشی کنید و ابزارهای تاری متعددی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، فتوشاپ چندین روش تاری را در منوی Filter>Blur دارد. همچنین می‌توانید گزینه‌های اضافی را در مجموعه ابزار Filter>Blur Gallery بیابید.

6. فیلترهای آزمایشی را در هنگام پس پردازش اضافه کنید

Impressionistic landscape PS Filter Gallery

برخی از برنامه‌های ویرایش فیلترهایی را ارائه می‌کنند که جلوه‌های هنری زیبا و اغلب حواس‌پرتی ایجاد می‌کنند. و اینها برای عکاسی منظره امپرسیونیستی عالی هستند. به عنوان مثال، فتوشاپ دارای یک گالری فیلتر بزرگ است و شما می توانید با کار بر روی چندین لایه، افکت ها را روی هم قرار دهید. سعی کنید از فیلترهای هنری مختلف مانند Paint Daubs و Sponge استفاده کنید. سپس با سطوح مختلف opacity لایه بازی کنید تا به نتیجه امپرسیونیستی عالی برسید.

همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های روی گوشی یا تبلت، جلوه‌های امپرسیونیستی جالبی ایجاد کنید. برنامه Google Arts and Culture به شما امکان می‌دهد فیلترهایی را از آثار هنری یا دوره‌های هنری مختلف روی عکس‌های خود اعمال کنید (پس سعی کنید از افکت‌هایی که مستقیماً از امپرسیونیست‌ها گرفته شده‌اند استفاده کنید!). Prisma یک برنامه عالی دیگر است که با چند کلیک ساده عکس های استاندارد شما را به هنر امپرسیونیستی تبدیل می کند.

7. عکس ها را با دیدگاه های مختلف ترکیب کنید

در اینجا یکی دیگر از تکنیک های امپرسیونیستی پس از پردازش است که می توانید با هر موضوع منظره ای امتحان کنید: چندین تصویر از یک صحنه بگیرید، سپس آنها را با هم ترکیب کنید تا ظاهری نقاشی‌آمیز داشته باشید، مانند این:

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

Impressionistic landscape layers

نکته جالب در مورد این روش این است که می توانید جلوه امپرسیونیستی را به همان اندازه که دوست دارید ظریف یا شدید ایجاد کنید. و در حالی که من این کار را در فتوشاپ انجام می دهم، می توانید آن را در هر نرم افزار ویرایشی که از لایه ها استفاده می کند (از جمله Affinity Photo و حتی Luminar Neo) انجام دهید.

برای شروع، سوژه ای مانند درخت، آبشار، چشم انداز و غیره را انتخاب کنید. سپس چندین عکس بگیرید و حتماً زاویه دید خود را با هر یک تغییر دهید. برای سوژه های کوچکتر (به عنوان مثال، درختان)، می توانید به سادگی در یک دایره راه بروید و هر چند فوت یک عکس بگیرید. برای سوژه های بزرگتر (مانند کوه)، زاویه خود را تنظیم کنید، بلند شوید، پایین بیایید و غیره. فقط هر کاری می توانید انجام دهید تا آن را به هم بزنید.

هنگامی که عکس های خود را گرفتید، آنها را به رایانه خود منتقل کنید. سپس فتوشاپ را باز کرده و File>Scripts>Load Files into Stack را انتخاب کنید. با این کار همه عکس ها به صورت لایه های مختلف در یک سند باز می شوند.

در مرحله بعد، باید تمام لایه ها را در یک عکس منظره امپرسیونیستی ترکیب کنید. opacity هر لایه را کاهش دهید، که شفافیت را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا تصاویر پایینی از بین بروند. من دوست دارم بین 10% تا 60% opacity کار کنم، اما با خیال راحت آزمایش کنید (البته مطمئن شوید که پایین ترین تصویر را 100% شفاف نگه دارید).

در نهایت، با تنظیم ترتیب لایه ها، نامرئی کردن لایه های مختلف و حتی تغییر حالت های ترکیبی، افکت را به خوبی تنظیم کنید. در واقع، همه چیز در مورد سرگرم کردن و ایجاد تأثیرگذارترین اثر است!

8. افکت اورتون قوی اضافه کنید

افکت اورتون Orton Effect تکنیکی است که شامل ترکیب دو عکس یکی واضح و دیگری تار  برای یک نتیجه اثیری و درخشان است:

Impressionistic landscape orthon

هنگامی که با ظرافت از آن استفاده کنید، می‌تواند کمی ذوق نقاشی به عکس‌های منظره شما اضافه کند (به همین دلیل، این تکنیکی است که معمولاً توسط حرفه‌ای‌ها استفاده می‌شود، اگرچه اغلب آنقدر به عقب می‌پیوندید که حتی متوجه نمی‌شوید!).

اما شما همچنین می توانید از افکت اورتن برای ایجاد عکس های بسیار امپرسیونیستی استفاده کنید. فقط آن را تا حد زیادی بچرخانید.

اکنون چندین راه مختلف برای انجام این کار وجود دارد و جزئیات به برنامه پس از پردازش شما بستگی دارد، اما در اینجا مراحل اساسی وجود دارد:

  • تصویر خود را در یک برنامه ویرایش مبتنی بر لایه آپلود کنید.
  • تصویر اصلی را کپی کنید (تا یک لایه پایین و یک لایه کپی داشته باشید).
  • لایه کپی را با تنظیم نوردهی روشن کنید.
  • مقداری تاری گاوسی Gaussian blur به لایه کپی اضافه کنید.
  • این دو تصویر را با هم ترکیب کنید تا ظاهری امپرسیونیستی داشته باشید!

شدت افکت اورتن در درجه اول به میزان تاری گاوسی Gaussian blur که استفاده می‌کنید بستگی دارد، بنابراین حتما آزمایش کنید (و از بالا بردن و کاهش شفافیت لایه کپی نترسید!).

من همچنین به شما توصیه می کنم با حالت های ترکیبی بازی کنید. اینها می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. با حالت هایی مانند Lighten، Soft Light، Multiply و Screen شروع کنید که همگی افکت های جالبی ایجاد می کنند.

عکاسی منظره امپرسیونیستی: کلمات پایانی

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، می‌دانید که چگونه از شاهکارهای امپرسیونیستی عکس بگیرید. پس با دوربین خود بیرون بروید! و فقط عکاسی کنید! و بالاتر از همه، از هنر و ذوق خودتان لذت ببرید. عکس های مناظر امپرسیونیستی همه در مورد لذت بردن از این فرآیند هستند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *