آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

چگونه بوکه بسازیم – نکات عکاسی بوکه

نحوه گرفتن بوکه در عکس های خود – یاد بگیرید که چگونه با بوکه زیبا عکس بگیرید.

بوکه به چه معناست؟

بوکه از کلمه ژاپنی boke (ボケ) گرفته شده است که به معنای «تاری» یا «مه» یا بوکه آجی به معنای «کیفیت تاری» است. بوکه BOH-Kə یا BOH-kay تلفظ می شود.

از هر وب‌سایت یا انجمن عکاسی که دیدن کنید، میبینید که افراد زیادی در مورد بوکه و لنزهای سریع مورد علاقه خودشان بحث و گفتگو میکنند. معمولا صفت هایی که بوکه ها را توصیف میکنند عبارتند از:‌ صاف، باورنکردنی، عالی، خوب، زیبا، شیرین، ابریشمی، و عالی … اما دقیقا معنی این کلمه ها چیست؟

بوکه چیست؟

بوکه به عنوان «جلوه یک پس زمینه نرم و بدون فوکوس که هنگام عکاسی از سوژه با استفاده از لنزهای سریع در بازترین دیافراگم مانند f/2.8 یا بازتر بوجود میاید» تعریف می‌شود. به بیان ساده، بوکه کیفیت دلپذیر یا زیبایی شناختی تاری خارج از فوکوس در یک عکس است.

بهترین دیافراگم برای بوکه

برای دستیابی به بوکه در یک تصویر، باید از یک لنز سریع استفاده کنید—هر چه سریعتر بهتر. شما میتوانید از لنزهایی به حداقل دیافراگم f/2.8 استفاده کنید، البته در نظر بگیرید که دیافراگم‌های سریع‌تر f/2، f/1.8 یا f/1.4 ایده‌آل تر هستند. بسیاری از عکاسان هنگام عکاسی از لنزهای پرایم سریع استفاده می کنند که می خواهند بوکه آنها به بهترین شکل ممکن قابل مشاهده باشد.

بهترین لنز برای بوکه

اگرچه بوکه در واقع ویژگی یک عکس است، لنز استفاده شده شکل و اندازه بوکه قابل مشاهده را تعیین می کند. بوکه که معمولا در هایلایت بیشتر دیده می شود، تحت تاثیر شکل تیغه های دیافراگم (دیافراگم) لنز قرار می گیرد. لنزهایی با تیغه‌های دایره‌ای بیشتر، گوی‌های گردتر و نرم‌تری از نقاط برجسته خارج از فوکوس دارند، در حالی که لنزی با دیافراگم شش ضلعی‌تر، آن شکل را در نقاط برجسته منعکس می‌کند.

اگر لنز خیلی سریع ندارید، نگران نباشید. با افزایش فاصله بین پس‌زمینه و سوژه، می‌توانید بوکه را در تصاویری ببینید که با دیافراگم‌های کوچک‌تری مانند f/8 گرفته شده‌اند.

نحوه دستیابی به بوکه

برای افزایش احتمال ایجاد بوکه قابل مشاهده در عکس های خود، فاصله بین سوژه و پس زمینه را افزایش دهید. می توانید این کار را با کاهش فاصله بین دوربین و سوژه انجام دهید. هر چه عمق میدان کم‌تر باشد یا پس‌زمینه بیشتر باشد، فوکوس آن بیشتر خواهد بود. هایلایت هایی که به پس زمینه برخورد می کنند نیز بوکه قابل مشاهده تری را نشان می دهند، بنابراین اگر از نور پس زمینه، نور جانبی یا نور مو استفاده می کنید، بوکه ممکن است برای چشم دلپذیرتر باشد.

تنظیمات دوربین بوکه

می‌خواهید با لنز کاملا باز عکس بگیرید، بنابراین می‌خواهید از حالت عکاسی اولویت دیافراگم یا دستی استفاده کنید. حالت تنظیم دستی به شما این امکان را می دهد که هم دیافراگم و هم سرعت شاتر را انتخاب کنید، در حالی که اولویت دیافراگم به شما امکان می دهد f/stop را انتخاب کنید در حالی که دوربین سرعت شاتر مناسب را برای نوردهی انتخاب می کند. همچنین می‌توانید از حالت برنامه‌ریزی شده انعطاف‌پذیر (Program mode) استفاده کنید و وسیع‌ترین ترکیب دیافراگم/سرعت شاتر را انتخاب کنید.

بوکه در پرتره ها

بیشترین سوژه های عکاسی شده که نمونه های خوبی از بوکه را نشان می دهند، پرتره هستند. پرتره های کلوزآپ بوکه را به خوبی نشان می دهند. تصاویر کلوزآپ و ماکرو از گل ها و دیگر اشیاء در طبیعت نیز سوژه های محبوبی برای عکاسی هستند که بوکه را در تصویر نشان می دهند. سوژه‌ای که اغلب عکاسی می‌شود و نمونه‌ای افراطی از بوکه است، عکاسی از مجموعه‌ای از چراغ‌های تعطیلات یا دیگر اشیاء بسیار بازتابنده است. وقتی عمداً خارج از فوکوس عکس گرفته می‌شوند، این اشیاء معمولی خشن یا روشن به گوی‌هایی نرم، پاستلی و پراکنده از نور درخشان تبدیل می‌شوند.

بوکه می تواند نرمی را به یک عکس با نور روشن اضافه کند. استفاده از این تکنیک برای جدا کردن سوژه از پس‌زمینه همچنین می‌تواند به شما امکان استفاده از پس‌زمینه نه چندان فوتوژنیک را در تصویرتان بدهد – اما به دلیل تاری پراکنده‌اش، به برجسته کردن سوژه کمک می‌کند، نه اینکه از آن بکاهد.

نکات عکاسی بوکه – چک لیست سریع در یک نگاه

  1. دیافراگم سریع بهترین است (حداقل f/2.8)
  2. از لنزهای پرایم سریع استفاده کنید
  3. فاصله کانونی طولانی بوکه های شدیدتری ایجاد می کند
  4. از لنزهای کاملا باز عکس بگیرید
  5. فاصله بین سوژه و پس زمینه را افزایش دهید
  6. به سوژه خود نزدیک تر شوید
  7. در طبیعت پرتره های نزدیک و تصاویر ماکرو بگیرید
  8. از نور پس زمینه، نور جانبی یا نور مو استفاده کنید

امیدوارم این مطلب براتون مفید واقع شده باشه، اگر هر نظری، سوالی یا تجربه ای دارید خوشحال میشیم در بخش نظرات قسمت پایین با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *