آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

پس زمینه و تاثیر آن روی عکس

9f6307465202f444eb19e650d5a3104a

پس زمینه در تصویر ثبت شده توسط شما به سرعت میتواند سطح مهارت شما به عنوان یک عکاس را نشان دهد. از عکس های قبلی یاد بگیرید، سوژه ها را به خوبی ببینید و به پس زمینه ها دقت کنید و ببینید چه جزئیاتی در آن مشاهده میکنید و تصویر شما چه حسی را به شما منتقل میکند، این چیزی است که شما را از ابتدا متمایز میکند. اگر علاقمند به عکاسی هستید و میخواهید بصورت حرفه ای عکاسی کنید باید در اولین نگاه پس زمینه را بصورت کامل بررسی کنید و بلافاصله آن را ترسیم کنید ، چشمان آموزش دیده در این مواقع پس زمینه ها را شکار میکنند. یادگیری این مهارت میتواند خیلی سریع سطح عکاسی شما را بالا ببرد.

در بیشتر مواقع تفاوت بین یک عکس که فوری و یک تصویر عالی که میتواند شما رو جذب خود کند شاید تنها به راحتی یک قدم کوچک باشد، پس کمی چشم انداز خود را تغییر دهید و یا پس زمینه را تار کنید و چشمان کاربر را به سمت سوژه اصلی خود هدایت کنید، اگر میخواهید از سوژه خود در محیطی زیبا عکس بگیرید و دارای پس زمینه خاصی میباشد باید حتما کاری کنید تا پس زمینه نیز به اندازه سوژه اصلی نیز اهمیت داشته و چشمگیر باشد. در اینجا پس زمینه بخشی از کار ما است که به تصویر ارزش می بخشد.

تصویر را ساده نگه دارید اما قدرتمند

در اینجا چندین مثال وجود دارد که به شما نشان میدهد چگونه یک حرکت یا تنظیم ساده میتواند یک تصویر غیر قابل استفاده را به تصویری قدرتمند و گیرا تبدیل کند. در پرتره زیر ، نور برای یک تصویر قابل استفاده مناسب نبود، سوژه را به کلبه ای منتقل کردم اما پس از آن نوری که از چوب می آمد پس زمینه وحشتناکی بوجود آورده بود

792b765aa995daf26cf6f17f519c949d

به نقاط روشن توجه کنید ! فقط حواس ما را پرت میکنند.

با کمی نگاه به اطراف ، پوست حیوانی که روی زمین افتاده بود برداشتم و آن را به عنوان پس زمینه برای سوژه قرار دادم، حالا ما یک تصویر قدرتمند داریم که نگاه شخصی که تصویر را میبیند پرت نشود و بتواند هم به خوبی به پس زمینه و هم به سوژه دقت کند.

پس زمینه، عکاسی

تصویر سمت چپ زیبا است اما وقتی شما به سوژه نگاه میکنید چشمان شما به سمت آسمان هدایت میشود، در این تصویر آسمان قسمت اصلی و بخشی از داستان ما نیست پس من سعی میکنم آن را حذف کنم ! اینجا سوژه اصلی ما شخص حاضر در تصویر است، کمی زاویه دوربین عکاسی را تغییر دادم و بالاتر بردم و بیشتر زوم کردم بصورتی که شخص موجود در عکس تمام قالب تصویر من را پوشش داد، در این حالت دیگر چشمان بیننده مستقیما به آنچه من میخواستم جلب شده و سوژه ی دیگری نیست که بخواهد نگاه کاربر را به جایی خارج از داستان عکس هدایت کند.

[one_half]پس زمینه درست عکاسی پرتره[/one_half][one_half_last]پس زمینه نامناسب عکاسی پرتره[/one_half_last]

خط افق کجاست ؟

پس زمینه عکاسی

نگاه کنید که افق دقیقا نسبت به سوژه شما کجا قرار میگیرد.

اگر میخواهید در تصویر خود آسمان را داشته باشید و زیبایی خاصی به تصویر خود ببخشید باید در نظر داشته باشید که مانند تصویر بالا خط افق از روی سر سوژه شما عبور نکند، برای رفع این مشکل من کمی پایین تر آمدم و بیشتر بزرگنمایی کردم، در این حالت دیگر خط افق از روی سر سوژه من عبور نمیکند و ما تصویر قوی تر و گیرا تری را داریم.

پیش زمینه ، خط افق و سوژه

در تصویر زیر نمونه دیگری را میبینید که در این عکس سر سوژه بالاتر از خط افق قرار دارد ، گرفتن این عکس اگر در شرایط عادی و بدون توجه به پس زمینه انجام میگرفت خط افق راحتی میتوانست بصورت مستقیم یا شیب دار از سر سوژه عبور کند، این میتوانست قدرت تصویر با کاملا از بین ببرد ، پس در نظر داشته باشید که همین جزئیات کوچک است که تفاوت بزرگی در یک عکس عالی و یک عکس فوری که بدون توجه به این مسائل گرفته میشود ایجاد میکند.

پس زمینه ، خط افق و سوژه

پس زمینه و سوژه را از هم جدا کنید

پیش زمینه عکاسی

جدا کردن سوژه و پس زمینه برای جلب توجه بینندگان یک امر ضروری است.

در این بالا من مراقب بودم که انگشتان پا را قطع نکرده و همینطور سایه سوژه را در قاب داشته باشم ، اما پشت زمینه ای که در اطراف سر سوژه قرار دارد عکس را خراب کرده است و حواس را پرت میکند. من به سادگی یک قدم به سمت چپ رفتم و حالا درختانی که به شکل V در آمده اند چشمان کاربر با مستقیماً به سمت سوژه مورد نظر من هدایت میکنند. الان در صورت فرد تقریبا میتوان متوجه شد که به نقطه ای مشخص نگاه میکند.  (تصویر پایین)

پس زمینه و سوژه در عکاسی

مراقب نقاط روشن باشید

در این تصویر  عکاس قصد داشته که ارتباط سوژه با طبیعیت را نشان دهد ، اما به دلیل عدم توانایی ایجاد ترکیب بدون پرت کردن حواس بیننده که در قسمت آسمان روشن رخ داده است ، به چالش کشیده شد.

پیش زمینه در عکاسی

راه حل برای این تصویر این بود که کمی زاویه تغییر بکند و عکس در حالت عمودی گرفته شود، (تصویر پایین) را مشاهده کنید

dea92ba3dcf99dec356e0520d4647a88

پس زمینه را محو کنید

پس زمینه عکاسی

پس زمینه تصویر بالا

پس زمینه در تصور بالا بد نیست ، اما از آنجا که در این تصویر سوژه پرنده است و پشت زمینه به این صورت باعث حواس پرتی میشود. بهترین راه برای کنترل این وضعیت این است که پس زمینه را با باز کردن دیافراگم تا f/2.8 تار میکنیم و برای پر کردن قاب روی سوژه خود بزرگنمایی میکنیم. با این وضعیت ما تصویر گیرا و جذاب تری داریم.(تصویر پایین)

2edb343575be23ac74ebc110948bb693

رنگ ها میتوانند باعث حواس پرتی شوند

95a6fc111fa11c3ab209a0ed1b9abeb6

هنگامی که شما در حال قرار دادن و پر کردن قاب خود با سوژه هستید ، تمامی مواردی که در پس زمینه باعث حواس پرتی میشوند را باید بررسی کنید ، در تصویر بالا یک خط قهوه ای وجود دارد که مستقیما از پس زمینه عبور میکند ، چشمان شما مستقیم به یوزپلنگ نگاه میکند اما خط وسط پس زمینه حواس بیننده را پرت میکند و از سوژه اصلی دور میشوید. دو تصویر بعدی دارای پشت زمینه مناسبی هستند، طوری که چشمان شما مستقیما به سمت سوژه هدایت میشود و همانجا میماند !

96276c4db2d39c1529b9fdbfc9e5b2e6

b58144d7e90b5a43edcce1ca9e642882

یک سوژه عالی به تنهایی برای یک تصویر قدرتمند کافی نیست

تصویر زیر بیشتر شبیه به عکسی میباشد که انگار یک عکاس برای اولین بار یک شیر را دیده است و هیجان زده است و یا اینکه لنز های کافی و مناسب برای عکاسی حیات وحش را نداشته ! گاهی وقتا ما فقط به این تصاویر یک نگاه جزئی می اندازیم و رد میشویم چون نقطه ای گیرا ندارد و تصویر قدرتمندی نیست که بتوانیم به آن نگاه کنیم. با دیدن این تصویر به این نتیجه میرسیم که یک سوژه عالی برای گرفتن یک تصویر عالی کافی نیست.

aae094199bf30b0b1a58e8ec1bbad5ec

اگر پس زمینه تصویر شما داستان ، جذابیت یا حسی را به کاربر منتقل نمیکند بهتر است آن را حذف کنید ، در این وضعیت که عکاسی حیاط وحش میباشد باید با بزرگنمایی سوژه را بزرگتر کرد و در قسمت مناسب کادر قرار دهیم

fb51aea2099d8fbdfe50a5cd69ff8e50

این تصویر و تصویر بالا که شیر در آن وجود دارد مقایسه کنید که چقدر از آن قوی تر و گیرا تر است !

حالا وقت تمرین است

ساده ترین راه برای آموزش و تمرین چشم ها برای پیدا کردن بهترین پس زمینه ها و قرارگیری عناصر موجود در آن فقط تمرین است ! کافیه دوربین خودتون رو بردارین و بیرون بروید و شروع به عکاسی کنید، فقط قبل از اینکه شروع کنید یک نگاهی به عکس های قدیمتان در گالری بی اندازید ، پس زمینه تصاویرتان به چه صورت است ؟ عکس های قبلی هنگامی که بدون توجه به پس زمینه گرفته شده به چه صورت است ؟

با رفتن به یک منطقه شلوغ گردشگری در مرکز شهر خود را به چالش بکشید و سعی کنید سوژه مورد نظر خود را در میان آن جمعیت جدا کنید و با توجه به نکته هایی که در این مطلب یاد گرفتید و خواندید، بهترین عکسی که میتوانید را بگیرید. یا اینکه میتوانید به یک باغ وحش بروید و در آنجا عکاسی کنید زیرا عکاسی از حیوانات در باغ وحش هم کمی دشوار است. عکس هایی که گرفتید میتوانید به کامپیوتر خود انتقال بدین و آن ها را در صفحه ای بزرگتر مشاهده کنید. صفحه نمایش دوربین برای بررسی سریع تصویر مناسب است اما وقتی شما تصاویر را در مانیتور بزرگتر مشاهده میکنید متوجه خواهید شد که در پشت زمینه دقیقا چه عناصری مزاحم هستند و تصویر را خراب کرده اند. وقتی این اشتباهات را در کامپیوتر بصورت مداوم مشاهده کنید هنگام کار با دوربین آنها را به خاطر خواهید آورد و ملکه ذهنتان میشود ، این تمرین با مرتب تکرار کنید تا در نهایت به آن نتیجه دلخواه خود برسید.

مانند تصاویر زیر ، سوژه های مورد نظر خود را در محیط های خلوت و ساده قرار دهید و تصاویری قدرتمند خلق کنید.

14ea12a8d4c1ce8ae45564cddc241e95

9f6307465202f444eb19e650d5a3104a

91fd7b300a09c5d358306361b2ea17b3

به زودی میتوانید سوژه های ثانویه را در پس زمینه برای یک تصویر پیچیده تر انتخاب کنید. با این کار توجه بیننده را به سمت سوژه اصلی جلب میکنیم و بعد از آن کاربر به پس زمینه دقت میکند که میتوانیم توجه نگاه بیننده را به سوژه ثانویه یا اینکه نقطه ای پر قدرت در پس زمینه هدایت کنیم.

سوژه ها در پس زمینه سوژه ها در پیش زمینه

موفق باشید از پیشرفت خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *