اخبار و مقالات, اخبار گوناگون

پلی‌استیشن ۵ پرو به زودی عرضه می‌شود

2593930 0 lg

ماه گذشته شایعه‌ای در مورد عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ پرو به گوش می‌رسید، و امروز گزارش جدیدی ضمن تایید این موضوع، جزئیات بیشتری راجع به این کنسول ارائه می‌دهد. ظاهراً سونی هم‌اکنون از توسعه‌دهندگان می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که بازی‌های آن‌ها با پلی‌استیشن ۵ پروی آینده سازگار هستند، که این موضوع بر تمرکز روی بهبود ردیابی پرتو (ray tracing) تأکید می‌کند.

gsmarena 001 3

نام رمز پلی‌استیشن ۵ پرو angeblich (آلمانی به معنی ظاهراً یا گفته می‌شود) «ترینتی» است و گفته می‌شود از یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندتر و یک حالت پردازنده‌ی مرکزی کمی سریع‌تر بهره می‌برد. به نظر می‌رسد همه‌ی تغییرات اعمال‌شده در مدل Pro این کنسول را قادر می‌سازد تا بازی‌ها را با قابلیت ردیابی پرتو اجرا کند، یا به رزولوشن‌ها و نرخ فریم‌های بالاتر در عناوین خاص دست یابد.

بر اساس اسنادی که ویژگی‌های کنسول جدید را شرح می‌دهند، گفته می‌شود عملکرد پردازش گرافیکی (GPU) حدود ۴۵ درصد سریع‌تر از پلی‌استیشن ۵ معمولی خواهد بود. پردازنده‌ی گرافیکی بزرگ‌تر خواهد بود و همچنین برای بهبود ردیابی پرتو از حافظه‌ی سریع‌تری استفاده خواهد کرد. در واقع، سونی در اسناد مذکور به استفاده از «معماری ردیابی پرتو قدرتمندتر» می‌بالد.

همانطور که از نامش پیداست، پرو باید به عنوان نسخه‌ی رده‌بالای پلی‌استیشن ۵ در نظر گرفته شود، که به شدت به این واقعیت اشاره می‌کند که نسخه‌ی معمولی حتی پس از عرضه‌ی پروی گران‌تر، همچنان به فروش خواهد رسید. سونی می‌خواهد توسعه‌دهندگان یک بسته‌ی واحد داشته باشند که از هر دو مدل پشتیبانی کند.

gsmarena 002

در همین راستا، گفته می‌شود توسعه‌دهندگان در حال حاضر می‌توانند کیت‌های تست سفارش دهند و سونی می‌خواهد از ماه آگوست به بعد، هر بازی که برای تاییدیه ارسال می‌شود، با پلی‌استیشن ۵ پرو سازگار باشد. شایعه‌ی قبلی در این مورد درباره‌ی عرضه‌ی پیش از فصل خرید تعطیلات پایان سال صحبت می‌کرد، و این جدول زمانی برای توسعه‌دهندگان با آن مطابقت دارد.

همانطور که گفته شد، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) مشابه مدل معمولی پلی‌استیشن ۵ خواهد بود، اما یک حالت جدید دارد که به آن اجازه می‌دهد تا فرکانس کاری بالاتری (۳.۸۵ گیگاهرتز) داشته باشد. این تقریباً ۱۰ درصد بیشتر از کنسول معمولی با فرکانس کاری ۳.۵ گیگاهرتز است. جالب اینجاست که حالت فرکانس کاری بالاتر به قدرت بیشتری برای پردازنده‌ی مرکزی نیاز دارد، به این معنی که پردازنده‌ی گرافیکی در این حالت با کاهش فرکانس کاری (حدود ۱.۵ درصد) مواجه خواهد شد.

پهنای باند حافظه در مدل پرو ۵۷۶ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود، در حالی که این مقدار در پلی‌استیشن ۵ معمولی ۴۴۸ گیگابیت بر ثانیه است. همچنین، به نظر می‌رسد سیستم حافظه نیز تا حدودی کارآمدتر باشد. بازی‌ها می‌توانند در پلی‌استیشن ۵ پرو از ۱.۲ گیگابایت حافظه‌ی سیستمی بیشتری نسبت به مدل معمولی استفاده کنند و مجموعاً به ۱۳.۷ گیگابایت (در مقایسه با ۱۲.۵ گیگابایت در نسخه‌ی موجود) دسترسی داشته باشند.

پلی‌استیشن ۵ پرو همچنین با “معماری سفارشی برای یادگیری ماشین” عرضه می‌شود و از ۳۰۰ TFLOPS محاسبات ۸ بیتی پشتیبانی می‌کند. راه‌حل ارتقای رزولوشن Spectral Super Resolution (PSSR) پلی‌استیشن سونی حدود ۲۵۰ مگابایت حافظه مصرف خواهد کرد و هنگام ارتقای رزولوشن ۱۰۸۰p به ۴K حدود ۲ میلی‌ثانیه تأخیر ایجاد می‌کند و این شرکت در حال کار روی پشتیبانی از رزولوشن‌های تا ۸K است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *