راهنمای خرید

تفاوت لنز پرایم و زوم: کدام یک را انتخاب کنید؟

prime lens vs zoom lens

دو نوع اصلی لنز دوربین وجود دارد: لنز پرایم و لنز زوم. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین مهم است که قبل از خرید، نوع لنز مناسب خود را بدانید.

مزایا و معایب لنزهای پرایم و زوم

هر دو نوع لنز پرایم و زوم دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به طور کلی، لنزهای پرایم کوچکتر، سبک‌تر هستند و نور بیشتری را از از طریق دیافراگم با f-stop پایین تر جمع می کنند، لنزهای زوم بزرگتر، سنگین‌تر هستند و دیافراگم کندتری دارند، اما به شما امکان می‌دهند بین فاصله کانونی‌های مختلف تغییر دهید، که آن‌ها را همه کاره‌تر و راحت‌تر می‌کند.

لنز پرایم چیست؟

لنز پرایم فاصله کانونی ثابتی دارد، یعنی نمی تواند از یک فاصله کانونی به فاصله کانونی دیگر تغییر کند. این ممکن است برای عکاسی خیلی راحت به نظر نرسد، پس لنز پرایم برای چه کاری استفاده می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است یک لنز پرایم را انتخاب کنید:

  1. لنزهای پرایم به دلیل داشتن یک فاصله کانونی ثابت، معمولاً کوچکتر و سبک‌تر از لنزهای زوم هستند. این یعنی وقتی با خودتان دوربین می‌برید، بار کمتری حمل می‌کنید. این موضوع مخصوصاً وقتی که تمام روز بیرون هستید و می‌خواهید از یک شهر یا در خیابان عکاسی کنید، خیلی مفید است.
  2. لنزهای پرایم به مبتدیان (و همچنین عکاسان پیشرفته) کمک می‌کنند تا برای به دست آوردن بهترین ترکیب‌بندی، بیشتر حرکت کنند. به جای اینکه در یک جا بایستید و زوم کنید، خودتان را حرکت می‌دهید. این یعنی شما از یک عکس بیشتر لذت می‌برید، درگیرتر می‌شوید و سریع‌تر یاد می‌گیرید.
  3. لنزهای پرایم به طور معمول دیافراگم بازتری نسبت به لنزهای زوم دارند. این یعنی می‌تونید در نور کم‌ بهتر عکاسی کنید و عمق میدان کمتری داشته باشید. عمق میدان کمتر به شما کمک می‌کنه سوژه‌تون رو از پس زمینه جدا کنید و بوکه‌ی زیبایی ایجاد کنید. به عنوان مثال، لنز پرتره‌ی عالی Sony FE 85mm f/1.8 دیافراگم باز f/1.8 داره که به شما امکان می‌ده در نور کم‌ بدون سه پایه عکاسی کنید و همچنین عمق میدان کمتری برای پرتره‌ها داشته باشید.
  4. لنزهای پرایم معمولاً اپتیک کمتری دارند، که یعنی می‌تونید عکس‌های بسیار شارپ و واضحی داشته باشید. البته، این روزها فاصله‌ی کیفیت بین لنزهای پرایم و زوم در حال کاهشه، اما هنوز هم لنزهای پرایم به طور کلی شارپ‌تر از لنزهای زوم هستن.
  5. لنزهای پرایم معمولاً اعوجاج کمتری نسبت به لنزهای زوم معادل دارند، چون مشکلات اپتیکی کمتری دارند. این یعنی عکس‌ها نیاز به ویرایش کمتری برای تصحیح اعوجاج دارند.
using zoom lens

چطور با لنز پرایم عکاسی کنیم؟

عکاسی با لنز پرایم خیلی راحت هست! وقتی سوژه‌ای پیدا کردین که توجه شما رو جلب کرد، فقط کافیه خودتون رو حرکت بدین تا نزدیک‌تر یا دورتر بشین. این به شما اجازه میده تا با تغییر موقعیت خودتون، کادر تصویر رو به بهترین شکل تنظیم کنید.

لنز زوم چیست؟

لنز زوم لنزی است که برخلاف لنزهای پرایم، یک فاصله کانونی ثابت ندارد و به شما امکان می‌دهد فاصله کانونی را در محدوده‌ای مشخص تغییر دهید. برخی از محبوب‌ترین لنزهای ما لنزهای زوم هستند، زیرا بسیار متنوع و راحت هستند و به شما اجازه می‌دهند بدون اینکه نیاز به حرکت کنید، سوژه را در قاب قرار دهید. این باعث می‌شود لنزهای زوم برای انواع سبک‌های عکاسی، از پرتره گرفته تا حیات وحش و مسافرتی، محبوب باشند.

یکی از لنزهای زوم مورد علاقه ما لنز سوپر تله فوتو Canon RF 100-500mm L IS USM است. این لنز به دلیل اینکه نسبتاً جمع و جور و سبک است، کیفیت نتایج عالی را ارائه می‌دهد و می‌توان از فاصله کانونی 100 میلی‌متر تا 500 میلی‌متر روی آن زوم کرد، بسیار محبوب است و به شما تطبیق‌پذیری عالی می‌دهد.

لنز زوم چطور کار می‌کند؟

وقتی نمی‌توانید برای ترکیب بندی عکس خود آزادانه حرکت کنید، لنز زوم مفید خواهد بود. برای مثال، هنگام عکاسی از حیات وحش، همیشه نمی‌توانید بدون اینکه باعث ترساندن سوژه شوید یا اینکه خطری برای خودتون بوجود بیارید به آن نزدیک شوید، بنابراین یک لنز زوم تله‌فوتو مفید است. به سادگی حلقه زوم را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سوژه خود را نزدیک‌تر یا دورتر در قاب قرار دهید.

تفاوت بین لنز پرایم و لنز زوم چیست؟

تفاوت اصلی بین لنز پرایم و لنز زوم این است که لنز پرایم فاصله کانونی ثابتی دارد، در حالی که لنز زوم دارای حلقه زوم است که به شما امکان می دهد بین فاصله کانونی های مختلف تغییر دهید. لنزهای پرایم معمولاً کوچکتر و سبک‌تر هستند و به طور معمول دیافراگم بازتری دارند. هر کدام از این لنزها مزایای خاص خود را دارد، به عنوان مثال، دیافراگم بازتر به شما امکان کنترل بیشتر بر عمق میدان می دهد و عملکرد بهتری در نور کم هنگام عکاسی بدون سه پایه ارائه می دهد.

لنزهای زوم به شما امکان می دهند بدون نیاز به حرکت کردن خودتان، سوژه را در فاصله کانونی مورد نظر قرار دهید. این در صورتی مفید است که به دلیل محدودیت هایی که در آن عکاسی می کنید یا چیزی که عکاسی می کنید، نتوانید زیاد حرکت کنید. به عنوان مثال، اگر سعی کنید نزدیک شوید، پرنده ممکن است پرواز کند، بنابراین یک لنز زوم بسیار مفید خواهد بود.

mounting zoom lens

یک لنز پرایم می تواند برای برخی از کاربران تجربه جذاب تری را ارائه دهد، به خصوص اگر از هنر عکاسی لذت می برند یا تازه کار هستند. به این معنی که باید بیشتر حرکت کنید تا ترکیب بندی مورد نظر خود را بیابید. با لنز پرایم، نمی‌توانید با زوم کردن ترکیب بندی خود را تغییر دهید، بنابراین باید از طریق حرکت خود این کار را انجام دهید. اغلب، ما میبینیم که عکاسان باتجربه معمولاً از لنزهای پرایم برای عکاسی از سوژه‌های خاص استفاده می‌کنند، و از لنزهای زوم برای عکاسی از سوژه‌های مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است لنز Nikon Nikkor Z 40mm f/2 را برای عکاسی از مناظر شهری و عکاسی خیابانی انتخاب کنید، زیرا کوچک، سبک و دارای دیافراگم باز است. برای همراهی با این لنز، لنز Nikon Nikkor Z 24-120mm f/4 S فرصتی برای عکاسی از سوژه های متنوع را فراهم می کند، حتی اگر عرض های کانونی همپوشانی داشته باشند.

از این راهنما می توانیم ببینیم که لنزهای پرایم و زوم هر دو مزایا و معایبی دارند. لنزهای پرایم معمولاً چالش‌برانگیزتر هستند زیرا به شما امکان نمی‌دهند با زوم کردن ترکیب بندی خود را تغییر دهید، معمولاً سبک تر و جمع و جورتر هستند، با دیافراگم باز‌تر، در حالی که لنزهای زوم معمولاً تطبیقی تر هستند، به خصوص برای سوژه هایی که دورتر هستند.

هر دو نوع لنز برای همه سطوح عکاسان جای خود را دارند و توانایی ارتقاء مهارت ها و لذت شما را ارائه می دهند، صرف نظر از اینکه کدام یک را انتخاب کنید. ما جزئیات بیشتری در مورد نحوه یافتن لنز مناسب در راهنمای خرید لنزهای دوربین دیجی سنتر در اینجا ارائه کرده ایم که ممکن است برای خواندن آن نیز مفید باشد. مجموعه گسترده ای از لنزهای پرایم و زوم دیجی سنتر را در اینجا مشاهده کنید.

امیدواریم این مطلب براتون مفید واقع بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *