آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

عکاسی از طبیعت بی جان: 5 نکته برای بالا بردن سطح عکس ها

Still Life Photography 1

آیا می خواهید عکس های خیره کننده  از طبیعت بی جان بگیرید؟

در این مقاله، من پنج راه آسان برای بهبود تصاویر بی جان شما را ارائه می دهم. من تمام عناصر کلیدی (از جمله نورپردازی، ترکیب‌بندی و ویرایش) را پوشش می‌دهم به این ترتیب، بدون توجه به تجهیزات دوربین شما، آماده باشید تا چند عکس شگفت‌انگیز از طبیعت بی‌جان خود بگیرید.

بیایید شروع کنیم.

1. مواردی را انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید

عکاسی بی جان با انتخاب سوژه شروع می شود… اما در حقیقت، هیچ “بهترین” موضوع طبیعت بی جانی وجود ندارد. موضوعات ایده آل به سادگی مواردی هستند که شما  به آنها علاقه مند هستید و می توانند از هر جایی بیایند، از جمله:

  • اطراف خانه شما
  • بازارهای کوچک و دستفروشی
  • فروش املاک
  • خواربارفروشی
  • گل فروشی و …

البته، کلمات “طبیعت بی جان” به طور کلی تصوراتی از گلدان های گل، گلابی روی میز، شمع و جا شمعی ها، کاغذهای قدیمی و ویولن ها را تداعی می کند. و مطمئناً می توانید با تهیه و چیدمان این آیتم های “کلاسیک” عکس های زیبایی از طبیعت بی جان بگیرید. اما اگر چنین تصاویری برای شما جالب نیستند، نیازی به صرف زمان برای دنبال کردن آنها ندارید. در عوض، از خود بپرسید: چه چیزی برای من معنادار است؟ چه اشیایی را دوست دارم؟ آیا داستانی هست که بخواهم با زندگی بی جانم تعریف کنم؟

از طرف دیگر، ممکن است به دنبال مواردی باشید که به سادگی چشم شما را جلب کند. عکس بعدی حاوی یک تکه جلبک دریایی خشک شده روی مقداری کالیکو است. آیا جلبک دریایی برای من معنی داشت؟ نه واقعا. داستانی تعریف کرد؟ جواب منفی است. به سادگی زیبا به نظر می رسید، بنابراین می خواستم از آن عکس بگیرم!

Still Life Photography 7

در نهایت، می‌توانید از تمهیدات طبیعت بی‌جان «پیدا شده» عکس بگیرید یعنی چیدمان‌های طبیعت بی‌جان که از قبل وجود داشته‌اند (در خانه‌ها، حیاط خلوت، یا در خیابان). در اینجا یک طبیعت بی جان پیدا شده است که از میز کنار تخت یکی از دوستانش گرفته شده است:

Still Life Photography 2

هنگام انتخاب سوژه های طبیعت بی جان، آخرین توصیه من در اینجا است. اگر گیر کرده اید، فقط مواردی را پیدا کنید که برای شما شخصی و مهم هستند، مانند:

  • میراث خانوادگی
  • تصاویر حاوی اقوام
  • کتاب هایی که دوست داری

سپس، پس از کمی چیدمان، یک طبیعت بی‌جان را ثبت خواهید کرد که پر از معناست!

2. یک پس زمینه را با دقت انتخاب کنید

پس‌زمینه می‌تواند زندگی بی‌جان شما را بسازد یا خراب کند. اگر می خواهید نتایج عالی داشته باشید، باید پس زمینه خود را با دقت زیادی انتخاب کنید. به طور خاص، پس‌زمینه‌ای را انتخاب نکنید که دارای عناصر منحرف کننده باشد. از رنگ های چشم نوازی که چشم را جلب می کنند، اجتناب کنید و اگر از پارچه استفاده می کنید، ابتدا آن را اتو کنید (چه چیز بیشتر از یک پس زمینه چروکیده حواس شما را پرت می کند!). در عوض، آن را ساده نگه دارید. پارچه، مقوا و دیوارهای موجود اغلب عالی عمل می کنند، به شرطی که نسبتاً ساده باشند. هدف این است که بر موضوعات طبیعت بی جان خود تأکید کنید (بنابراین بیننده دقیقاً بداند به کجا نگاه کند). در اینجا تصویری از یک پس زمینه ساده از چند کیسه سیب زمینی قدیمی نشان داده شده است:

Still Life Photography 3
و این هم یک عکس دیگر، این بار با یک ورقه پارچه قرمز:

Still Life Photography 4

همچنین، آزمایش مهم است! بافت‌ها و رنگ‌های مختلف پس‌زمینه می‌توانند سوژه‌های شما را به روش‌های مختلف تکمیل کنند، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد چیدمان نهایی، امتحان کردن چند گزینه مفید است. ممکن است از پس‌زمینه‌هایی که طبیعت بی‌جان شما را واقعاً پاپ می‌کنند شگفت‌زده شوید.

Still Life Photography 5

و حتی ممکن است سعی کنید با فوکوس و عمق میدان آزمایش کنید. به عنوان مثال، یک افکت عمق میدان کم ایجاد کنید، جایی که عنصر جلویی را واضح و پس‌زمینه را تار نگه دارید. سپس برعکس را امتحان کنید: از یک دیافراگم باریک استفاده کنید تا موارد طبیعت بی‌جان و پس‌زمینه را کاملا واضح نگه دارید. ببینید کدام را ترجیح می دهید!

3. با نورپردازی طبیعت بی جان خلاقیت به خرج دهید

نور یکی از اجزای ضروری عکاسی از طبیعت بیجان است و بسیاری از طبیعت‌های بی‌جان دارای ترتیبات نورپردازی زیبایی هستند (که اغلب جلوه‌های خلق‌وخو و نقاشی می‌سازند). اما این مهم است که بدانید برای ایجاد یک طبیعت بی‌جان خیره‌کننده به نورپردازی فانتزی نیاز ندارید. وقتی شروع به کار می کنید، توصیه می کنم از هر نوری که در دسترس دارید استفاده کنید، مانند:

  • نور غیر مستقیم از پنجره
  • یک لامپ
  • یک چراغ قوه
  • شمع

فقط تنظیمات خود را ایجاد نکنید، یک عکس بگیرید و آن را در روز ثبت کنید. در عوض، جلوه های نوری مختلف را امتحان کنید! از پرده یا خیمه استفاده کنید تا مقداری نور پنجره را مسدود کنید، سپس پرده را بردارید تا نور به داخل جریان پیدا کند. یک چراغ قوه را به سوژه اصلی خود بتابانید، سپس عکس دوم را امتحان کنید که چراغ قوه در کناره قرار گرفته و سوژه های شما را در سایه قرار دهد. توجه داشته باشید که اگر از لامپ، چراغ قوه یا شمع استفاده می کنید، قطعا به سه پایه نیاز خواهید داشت. نورپردازی داخلی سرعت شاتر کافی برای عکس های دستی به شما نمی دهد. (این می تواند یک مدل نسبتاً ارزان باشد؛ تا زمانی که روی یک سطح محکم قرار گرفته باشد، باید بتواند دوربین شما را ثابت نگه دارد.) هنگامی که برای عکاسی آماده هستید، فقط دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، دو پایه را فعال کنید. تایمر دوم و شروع به گرفتن عکس کنید. به هر حال، یک تکنیک سرگرم کننده که برای طبیعت بی جان عالی عمل می کند، نقاشی نور نامیده می شود. به سادگی دوربین خود را طوری تنظیم کنید که نوردهی طولانی (در محدوده 10 تا 30 ثانیه) بگیرد، دکمه شاتر را فشار دهید و نور را از یک چراغ قوه یا شمع در اطراف سوژه خود رنگ کنید. همانطور که در مثال های زیر می بینید، در نهایت با افکت های بسیار جالبی مواجه خواهید شد:

Still Life Photography 6

وقتی جدی‌تر شدید، می‌توانید تنظیمات طبیعت بی‌جان خود را با تجهیزات نورپردازی انجام دهید البته من توصیه می‌کنم همیشه در تغییر و پیشرفت باشید. برای جلوگیری از سایه های سخت، از هر گونه اسپیدلایت با سافت باکس استفاده کنید). هر نوری که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد موقعیت آن می کنید. نوری که از جلو می‌آید بسیار متفاوت از نوری است که از پشت سوژه یا از کناره می‌آید، بنابراین باید نورهای خود را به دقت تنظیم کنید تا جلوه‌ای را که می‌خواهید دریافت کنید. توصیه می‌کنم با نورپردازی کناری شروع کنید، زیرا اغلب جلوه‌ای زیبا و سه‌بعدی ایجاد می‌کند (و این همان چیزی است که در هنگام گرفتن سه عکس نمونه ارائه شده در بالا استفاده کردم).

4. ترکیبات زیادی را امتحان کنید

یادگیری ساختن عکس‌های طبیعت بی‌جان اغلب برای مبتدیان یک چالش است. این قابل درک است، زیرا ترکیب طبیعت بیجان سوالات زیادی را به همراه دارد، مانند: کجا باید همه اقلامم را قرار دهم؟ آیا باید همپوشانی داشته باشند؟ آیا آنها باید به پس زمینه نزدیک باشند؟ از چه زاویه دوربینی استفاده کنم؟ چه دوربینی بخرم؟ خوشبختانه، ترکیب طبیعت بی جان آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. من دو توصیه اصلی دارم، و آنها شما را به دور خواهند برد:

  • اگر قبلاً با آنها برخورد نکرده اید، در مورد قانون یک سوم و قانون شانس بخوانید. اینها نقطه شروع ترکیبی فوق العاده ای برای عکس های طبیعت بی جان زیبا هستند، به علاوه استفاده از آنها واقعاً آسان است.
  • فقط به جابجایی وسایل خود ادامه دهید.

این توصیه اخیر ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما من قول می‌دهم: اگر به اندازه کافی اشیاء خود را دوباره مرتب کنید، در نهایت به چیدمانی که عالی به نظر می‌رسد میرسید. فقط به اولین ترکیبی که امتحان می کنید بسنده نکنید در عوض، یک چیدمان را آزمایش کنید، سپس آن را به طور انتقادی ارزیابی کنید. مشخص کنید که چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید، سپس تنظیمات را انجام دهید. همانطور که ترکیب های مختلف ایجاد می کنید، در اینجا چند مورد وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • شکاف های بیش از حد خالی (شما معمولاً می خواهید کل ترتیب را متعادل نگه دارید!)
  • مناطق شلوغ (شما نمی خواهید بیننده را با فعالیت زیاد گیج کنید)
  • حرکت بین اجسام (هدف این است چشم بیننده را از یک شی به جسم دیگر هدایت کنید)

به یاد داشته باشید: یک تغییر کوچک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. بنابراین اگر یک چیدمان کامل به نظر نمی رسد، چند تغییر ایجاد کنید. این احتمال وجود دارد که به زودی به یک تنظیم بهتر دست پیدا کنید! و سعی کنید از زوایای مختلف عکاسی کنید. از ارتفاع ایستاده عکس بگیرید، سپس دوربین خود را بالاتر ببرید یا آن را پایین بیاورید. به یک طرف تنظیمات بروید و یک عکس نمایه بگیرید. شما حتی می توانید لنزهای مختلف را آزمایش کنید! هر آزمایش ممکن است عالی باشد یا ممکن است بد به نظر برسد – اما تا زمانی که تلاش نکنید متوجه نخواهید شد.

5. مطمئن شوید که زمانی را صرف ویرایش عکس طبیعت بیجان خود می کنید

پس پردازش می تواند تفاوت زیادی در عکس های طبیعت بی جان شما ایجاد کند، بنابراین من به شدت توصیه می کنم زمانی را صرف ویرایش تصاویر خود در Lightroom، Photoshop، Capture One یا برنامه های دیگر کنید. با تنظیمات اولیه مانند تعادل رنگ سفید، نوردهی، کنتراست و اشباع شروع کنید. سپس، با تجربه‌تر شدن، با گزینه‌های پیشرفته‌تر بازی کنید. عکاسی HDR را در نظر بگیرید، جایی که چندین عکس در سطوح نوردهی مختلف می‌گیرید و سپس آنها را در لایت روم با هم ترکیب می‌کنید. یا از فتوشاپ برای افزودن یک بافت زیبا به تصویر خود برای جلوه ای زیبا استفاده کنید:

Still Life Photography 1
عکاسی بی جان: کلمات پایانی

زندگی بی جان یک ژانر زیبا، متقاعد کننده و صمیمی از عکاسی است. بنابراین با نورپردازی، ترکیب بندی و ویرایش آزمایش کنید. خوش بگذره! از خودت لذت ببر مطمئناً با تعدادی عکس خیره کننده روبرو خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *