نقد و بررسی موبایل

مقایسه آیفون 14 پرو با آیفون 13 پرو: تفاوت های اصلی

آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو: تفاوت های اصلی

اگر دوست ندارید یک گوشی غول پیکر با اندازه بزرگ را در جیب خود حمل کنید، آیفون 14 پرو جدیدترین پرچمدار اپل است که مناسب شماست، اما چه تفاوتی با نسل قبلی آیفون 13 پرو دارد؟ و آیا ارزش ارتقاء گوشی خود به 14 پرو را دارد اگر قبلاً 13 پرو را خریداری کرده اید؟

آیفون 14 پرو با صفحه نمایش بلندتر و حاشیه های نازک تر در اطراف نمایشگر، تغییر بسیار جزئی را در طراحی آشنای نسل گذشته به ارمغان می آورد که باعث می شود گوشی کمی باریک تر و راحت تر در دست باشد.

علاوه بر این، یک تراشه جدید اپل A16 سریعتر، حافظه سریعتر و یک سنسور دوربین اصلی کاملاً جدید دریافت می کنید. همه اینها عملاً قطعی است، اما شایعات دیگری نیز وجود دارند که هیجان‌انگیز نیستند، حتی اگر کاملاً مطمئن نباشند، مانند اتصال ماهواره‌ای که به شما امکان می‌دهد پیام اضطراری ارسال کنید، حتی زمانی که سیگنال تلفن شما قطع است.

تفاوت های آیفون 14 پرو با آیفون 13 پرو به طور خلاصه:

  • حاشیه های نازک تر، نسبت تصویر بلندتر برای صفحه نمایش
  • تراشه سریعتر A16 Bionic
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی جدید
  • احتمالاً 100 دلار قیمت اولیه بالاتر
  • احتمالاً دارای اتصال ماهواره ای

طراحی و صفحه نمایش

طراحی مشابه، اما حاشیه های نازک تر و نمایشگر بهبود یافته

طراحی آیفون 14 به احتمال زیاد پشت شیشه ای مات، بدنه فولادی ضد زنگ، کناره های صاف خواهد بود. با این حال، قاب‌های لو رفته نشان داده‌اند که لبه‌ها گردتر هستند و با حاشیه‌های نازک‌تر در اطراف صفحه‌نمایش و نسبت تصویر جدید ۲۰:۹ بلندتر، گوشی از نظر فیزیکی باریک‌تر است. با این کار گرفتن دستگاه با یک دست کمی آسان تر می شود.

از نظر عملی، شما از همان IP68 حفاظت در برابر آب و گرد و غبار در 14 پرو و 13 پرو برخوردار هستید و هر دو از کانکتور لایتنینگ استفاده می کنند (البته ممکن است آیفون USB-C در سال 2023 رخ دهد).

قابل توجه ترین تغییر در قسمت جلویی است که به جای بریدگی، اکنون سیستم Face ID با احتیاط بیشتری به شکل «i» دارید. هنوز هم فضای کمی را اشغال می کند، اما کمتر از بریدگی، به علاوه تشخیص آیفون 14 پرو را در میان جمعیت بسیار آسان می کند.

هر دو مدل 14 پرو و ​​13 پرو در مجموعه ای از چهار رنگ عرضه می شوند که سه تای آنها عملاً یکسان هستند: گزینه های گرافیت، نقره ای و طلایی. با این حال، شایعه شده است که رنگ چهارم، یک سایه جدید فانتزی بنفش است که تغییری نسبت به رنگ آبی سیرا فعلی دارد.

انتظار هیچ تغییری در محتویات جعبه نداشته باشید: یک کابل لایتنینگ به کابل USB-C همراه خواهد بود، اما شارژری در داخل آن وجود نخواهد داشت.

بنابراین … در مورد صفحه نمایش؟ هر دو گوشی دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED هستند که رزولوشن عملاً یکسان است.

هیجان انگیزترین شایعه ادعا می کند که 14 پرو، ProMotion بهتری خواهد داشت. در حالی که 13 Pro دارای صفحه نمایش LTPO است که به صورت پویا بین 10 هرتز تا 120 هرتز به روز می شود، انتظار می رود 14 پرو با نسخه پیشرفته تری عرضه شود که از 1 هرتز به 120 هرتز می رسد. پایین آمدن تا 1 هرتز از نظر تئوری امکان صفحه نمایش همیشه روشن را در آیفون فراهم می کند، دقیقاً مانند آنچه در اپل واچ داریم، و این یک ویژگی فوق العاده خواهد بود. با این حال، در حال حاضر فقط یک حدس و گمان باقی مانده است، بنابراین آن را با یک دانه نمک کنار بگذارید.

و در مورد امنیت، هر دو گوشی از Face ID استفاده خواهند کرد. با وجود شکل i جدید در 14 پرو، حسگرهای داخل آن یکسان هستند و Face ID دقیقاً مانند 13 Pro کار خواهد کرد.

عملکرد و نرم افزار

چیپ اپل A16 چه چیز جدیدی دارد؟

آیفون 14 پرو با نسل بعدی سیلیکون اپل یعنی تراشه A16 Bionic عرضه می شود. این پردازنده جدید نسبت به Apple A15 ارتقا یافته است و انتظار می رود تراشه جدیدتر بر اساس فناوری 4 نانومتری ساخته شود که کارآمدتر از فناوری 5 نانومتری مورد استفاده برای A15 است.

در حالی که ما همچنان انتظار داریم 6 گیگابایت رم روی برد وجود داشته باشد، شایعه شده است که اپل از حافظه سریعتر LPDDR5 استفاده می کند، ارتقای دیگری نسبت به LPDDR4X که در نسل قبلی استفاده می شد.

ما هنوز معیارهای فاش شده‌ای را ندیده‌ایم که نشان دهد پردازنده جدید چه نوع پیشرفتی را به همراه دارد، اما ما چشمانمان را باز نگه می‌داریم و زمانی که اطلاعات بیشتری کسب کردیم، شما را به‌روزرسانی خواهیم کرد.

هر دو آیفون 14 پرو و ​​13 پرو بر روی جدیدترین نرم افزار iOS 16 اجرا می شوند. 14 پرو با آن راه اندازی می شود، در حالی که 13 پرو آن را به عنوان یک به روز دریافت می کند، اما در پایان روز شما همان نرم افزار را روی این دو خواهید داشت.

برای به روز رسانی نرم افزار، اپل به طور سنتی گوشی های خود را به مدت 5 یا حتی 6 سال به روز نگه می دارد، بنابراین هر دوی این دستگاه ها به خوبی برای آینده مقاوم هستند.

دوربین

سنسور دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی جدید، پیشرفت‌های خوبی را ارائه می‌دهد

ویژگی بزرگ جدید دوربین آیفون 14 پرو باید حسگر بزرگتر 48 مگاپیکسلی دوربین اصلی باشد. این دوربین جایگزین 12 مگاپیکسلی فعلی می شود و به دلیل اندازه بزرگتر، انتظار می رود که برآمدگی دوربین در پشت حتی بزرگتر شود.

با این حال، در ازای آن، نه تنها عکس‌هایی با وضوح بالا (برای عکس‌های منظره با جزئیات باورنکردنی عالی) دریافت خواهید کرد، بلکه امکان ضبط ویدیوی 8K را نیز خواهید داشت، که ممکن است فقط ویژگی دوربین 14 Pro باشد.

همچنین انتظار داریم که شاهد بهبودهایی در حالت سینمایی باشیم که سال گذشته راه اندازی شد. قابلیتی که پس‌زمینه ویدیو را بسیار شبیه حالت پرتره برای عکس‌ها محو می‌کند، اما فقط در 1080p کار می‌کند و اغلب مصنوعات قابل مشاهده دارد که امیدواریم شاهد رفع آن باشیم.

تنها چیزی که به نظر نمی رسد در آیفون 14 پرو مکس داشته باشیم، لنز زوم پریسکوپ است. رقبای اندرویدی سال‌هاست که از این لنز استفاده می‌کنند، اما شایعات می‌گویند اپل زمان شیرین خود را می‌گذراند و انتظار می‌رود سال آینده لنز مشابهی را عرضه کند و فقط در مدل Pro Max، پس این را در نظر داشته باشید.

تفاوت های مورد انتظار دوربین آیفون 14 پرو در مقابل 13 پرو:

  • دوربین 1X: 48 مگاپیکسل در 14 پرو در مقابل 12 مگاپیکسل در 13 پرو
  • دوربین 0.5X: 12 مگاپیکسل، f/1.8 در هر دو
  • دوربین 3X: 12 مگاپیکسل، f/2.8 در هر دو

کیفیت صدا و هپتیک

خانواده آیفون 13 روی هم رفته جهشی بزرگ در کیفیت صدا با صدای بلندتر و غنی تر در هر چهار مدل ایجاد کردند. این مورد حتی توسط اپل مورد بحث قرار نگرفت، با این حال ما متوجه شدیم که یکی از چشمگیرترین ویژگی های جدید است، بنابراین ما دست به کار شده ایم که این شرکت می تواند جهش دیگری در کیفیت صدا با 14 Pro ارائه دهد.

فراموش نکنید که نه 14 پرو و ​​نه 13 پرو جک هدفون ندارند، بنابراین هدفون های کلاسیک قدیمی و خوب شما فقط از طریق آداپتوری کار می کنند که باید جداگانه آن را خریداری کنید.

در مورد بازخورد لمسی، ما هیچ مشکلی با 13 Pro و Taptic Engine آن نداشته‌ایم و انتظار داریم که در 14 Pro نیز عالی باشد، بدون هیچ تغییری در این زمینه.

عمر باتری و شارژ

آیا افزایش دیگری در عمر باتری خواهیم داشت؟

آیفون 13 پرو به لطف ظرفیت فیزیکی بیشتر باتری، بهبود قابل توجهی در عمر باتری به ارمغان آورد.

تا کنون، ما هیچ شایعه خاصی در مورد افزایش بیشتر اندازه باتری در 14 Pro نشنیده ایم، بنابراین باید واقع بین باشیم و بگوییم که انتظار هیچ تغییر عمده ای در عمر باتری آیفون جدید نداریم.

  • اندازه باتری مورد انتظار آیفون 14 پرو: 3095 میلی آمپر ساعت یا بیشتر
  • اندازه باتری آیفون 13 پرو: 3095 میلی آمپر ساعت

به طور مشابه، ما انتظار نداریم که تغییرات عمده ای در سرعت شارژ مشاهده کنیم. شارژر 13 پرو حداکثر 20 وات است که به این معنی است که شارژ کامل با یک شارژر سازگار حدود 2 ساعت طول می کشد. ما انتظار داریم سرعت و زمان شارژ 14 پرو یکسان باشد.

و هر دو سری آیفون 14 و 13 از MagSafe پشتیبانی می کنند، فناوری شارژ بی سیم مغناطیسی آینده نگر که سرعتی تا 15 وات را ارائه می دهد.

کلام آخر

با جمع بندی همه چیز، می توانیم بگوییم که آیفون 14 پرو نسبت به 13 پرو به تدریج پیشرفت کرده است و بر اساس اطلاعات فاش شده فعلی، احتمالاً ارتقاء از 13 پرو تقریباً مشابه منطقی نیست.

یا اپل می تواند در مخفی نگه داشتن بهترین ویژگی های 13 Pro واقعاً خوب عمل کند! گذشته از این، ما سال گذشته قبل از معرفی سری آیفون 13 احساسات مشابهی نسبت به آنها داشتیم و اپل موفق شد ما را غافلگیر کند.

و اگر از من بپرسید، بدنه باریک‌تر جدید 14 پرو را یک تغییر جزئی اما مهم می‌دانم که به ما کمک می‌کند تا برای ما که گوشی کوچک‌تری می‌خواهیم حالا که مینی از بین رفته است، احساس بهتری به گوشی بدهد.

به هر حال، به ما اطلاع دهید: آیا مشتاقانه منتظر آیفون 14 پرو جدید هستید؟ آیا ویژگی خاصی وجود دارد که بخواهید شاهد معرفی یا بهبود اپل باشید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *