آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه عکس های خود را روشن تر یا تیره تر کنید

lazy

کنترل جبران نوردهی در برخی از دوربین ها به شکل یک شماره گیری اختصاصی میباشد و در برخی موارد در منوی دوربین قرار گرفته است و با نماد +/- مشخص می شود. زمان که صرف آموزش مبحث Exposure یعنی همان جبران نوردهی میکنید بسیار ارزشمند است چرا که آشنایی با این تنظیمات به شما انعطاف زیادی در تنظیم دقیق نوردهی می دهد و سطح عکاسی شما را ارتقا میدهد.

جبران نوردهی چیست؟

جبران نوردهی تکنیکی برای تنظیم نوردهی نشان‌داده‌شده توسط نورسنج عکاسی، با در نظر گرفتن عواملی است که ممکن است باعث شود نوردهی نشان‌داده‌شده منجر به تصویری کمتر از سطح بهینه شود. عوامل در نظر گرفته شده ممکن است شامل توزیع نور غیرمعمول، تغییرات در سیستم دوربین، فیلترها، پردازش غیر استاندارد، یا نوردهی کم یا بیش از حد مورد نظر باشد. فیلمبرداران همچنین ممکن است جبران نوردهی را برای تغییرات زاویه شاتر یا سرعت فیلم (به عنوان شاخص نوردهی) در میان عوامل دیگر اعمال کنند.

بسیاری از دوربین‌های دیجیتال دارای تنظیمات صفحه نمایش و احتمالاً یک شماره‌گیر فیزیکی هستند که به موجب آن عکاس می‌تواند دوربین را به گونه‌ای تنظیم کند که سوژه را تا حداکثر سه f-stop (اعداد f) در فواصل 1/3 توقف در معرض دید قرار دهد. هر عدد در مقیاس (1،2،3) یک f-stop را نشان می دهد، کاهش نوردهی به اندازه یک f-stop میزان نوری را که به سنسور می رسد نصف می کند. نقاط بین اعداد نشان دهنده 1/3 یک f-stop است.

f-stop چیست؟

در اپتیک، عدد f یک سیستم نوری مانند لنز دوربین، نسبت فاصله کانونی سیستم به قطر مردمک ورودی (“دیافراگم واضح”) است. همچنین به نام نسبت کانونی، نسبت f یا f-stop نیز شناخته می شود و در عکاسی بسیار مهم است. این یک عدد بدون بعد است که اندازه گیری کمی برای سرعت لنز است. افزایش عدد f به عنوان توقف پایین گفته می شود. عدد f معمولاً با استفاده از یک f قلاب‌دار با حروف کوچک با فرمت f/N نشان داده می‌شود که N عدد f است. عدد f متقابل دیافراگم نسبی (قطر دیافراگم تقسیم بر فاصله کانونی) است.

سیستم‌های اندازه‌گیری دوربین بی نقص نیستند

ممکن است فکر کنید که با دوربین‌های مدرنی که دارای سیستم‌های اندازه‌گیری پیشرفته هستند، نیازی به تنظیم نوردهی ندارید، اما در حالی که سیستم اندازه‌گیری دوربین شما در اکثر موقعیت‌ها روشنایی صحنه را به درستی بررسی می‌کند، اشتباه هم کم ندارد. توانایی انجام اصلاحات کوچک در نوردهی اندازه گیری شده به شما امکان می دهد در شرایط نوری چالش برانگیز هم دوربین خود را تنظیم کنید، به طوری که تصاویر شما خیلی روشن یا خیلی تاریک به نظر نرسند. همچنین ممکن است بخواهید عمداً به دلایل خلاقانه آنچه را که سیستم اندازه‌گیری فکر می کند نوردهی صحیح است، نادیده بگیرید، به عنوان مثال، زمانی که قصد دارید یک پرتره را برای ایجاد یک افکت با high-key که با نور زیاد تصویر را بسیار روشن کنید.

تعدادی موقعیت معمول عکاسی وجود دارد که در آنها جبران نوردهی بسیار مفید است. صحنه‌های با کنتراست بالا شاید رایج‌ترین صحنه‌ها باشند، زیرا این صحنه‌ها می‌توانند به راحتی سیستم اندازه گیری دوربین شما را فریب دهند و باعث شوند که صحنه به اشتباه ارزیابی شود. در چنین مواردی است که می خواهید مقداری جبران نوردهی را شماره گیری کنید. تنظیم مثبت (+) تصویر شما را روشن‌تر از نوردهی «استاندارد» می‌کند، در حالی که تنظیم منفی (-) تصویر را تیره‌تر می‌کند و هر حرکت به سمت مقیاس بالا یا پایین به‌عنوان «توقف» یا افزایش آن ثبت می‌شود. تنظیم توقف کامل نوردهی را دوبرابر یا نصف می‌کند، اما اکثر دوربین‌ها برای تنظیم دقیق‌تر، افزایش‌های میانی «half-stop» یا «third-stop» را ارائه می‌کنند.

توانایی انجام اصلاحات کوچک در نوردهی اندازه گیری شده به شما امکان می دهد شرایط نوری چالش برانگیز را تنظیم کنید. سناریوهای دیگری که ممکن است سیستم دوربین شما را گیج کند شامل عکاسی از شخصی است که در داخل خانه جلوی پنجره ایستاده است. این به این دلیل است که نور روز پشت سوژه شما می‌تواند سیستم اندازه گیری را فریب دهد و تصور کند که صحنه کلی روشن‌تر از آنچه هست است و نوردهی کمتری به آن می‌دهد و شکل شما را به یک شبح تاریک تبدیل می‌کند.

می‌توانید با شماره‌گیری مقداری جبران نوردهی مثبت آن را تصحیح کنید. این که چقدر بخش مثبت را افزایش دهیم به شرایط صحنه بستگی دارد، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به 2-3 توقف داشته باشد تا نوردهی درست انجام شود.

QVe7q2sHjd6LhoSDM9Uven 970 80.jpg

توانایی انجام اصلاحات کوچک در نوردهی اندازه گیری شده به شما امکان می دهد شرایط نوری چالش برانگیز را تنظیم کنید

استفاده از جبران نوردهی در حالت های مختلف عکسبرداری
تبلیغات

جبران نوردهی فقط در صورتی در دسترس است که در حال عکاسی در حالت های برنامه دوربین، اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر باشید. در حالت اولویت دیافراگم، اگر جبران نوردهی را تنظیم کنید، سرعت شاتر را نیز تنظیم خواهید کرد. یک توقف کامل جبران منفی، سرعت شاتر را دو برابر می کند، در حالی که توقف کامل جبران مثبت، سرعت شاتر را به نصف کاهش می دهد. دیافراگم ثابت باقی می ماند، بنابراین سرعت شاتر بیشتر با اجازه دادن به نور کمتری به سنسور، عکس های تیره تری به شما می دهد.

Fa8zais37MLPfWtu8pxibN 970 80.jpg

این کار تصویر را روشن‌تر کرده است، اما توجه داشته باشید که نوردهی طولانی‌تر نیزباعث شده که آب تار ثبت شود.

kCiNP2MG33EQgs8agefZaN 970 80.jpg

عکسبرداری در حالت اولویت دیافراگم، این عکس نیز کم نور است و به جبران نوردهی مثبت نیاز دارد.

برعکس، سرعت شاتر آهسته تر، با اجازه دادن به سنسور برای «دیدن» نور بیشتر، عکس های سبک تری ایجاد می کند. با این حال مراقب باشید سرعت شاتر را آنقدر کاهش ندهید که هنگام عکاسی دستی، گرفتن عکس های شارپ خیلی کند نباشد. اگر در حالت اولویت شاتر عکاسی می‌کنید و از جبران نوردهی استفاده می‌کنید، دیافراگم دوربین خود را طوری تنظیم می‌کنید که بازتر یا باریک‌تر شود.

اکنون سرعت شاتر ثابت می‌ماند، بنابراین دیافراگم باریک‌تر منجر به عکس‌های تیره‌تر می‌شود، زیرا نور کمتری در یک زمان معین به سنسور می‌تابد، در حالی که دیافراگم بازتر، عکس‌های روشن‌تری تولید می‌کند، زیرا در طول یک زمان مشخص نور بیشتری را وارد می‌کنید. هنگامی که از جبران نوردهی برای تنظیم دیافراگم در حالت اولویت شاتر استفاده می کنید، باید به خاطر داشته باشید که عمق میدان را نیز تنظیم می کنید، بنابراین بیشتر یا کمتر صحنه شما در فوکوس قرار می گیرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *