روش عکس گرفتن با دوربین عکاسی

وقتی به روزهای اولیه عکاسیام فکر میکنم، به یاد میآورم که یادگیری اصول اولیه عکاسی، مثل تنظیمات دوربین، چقدر ناامیدکننده بود.
منظورم یادگیری دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو است.
درسته که درک این اصول برای عکاسی لازمه، اما به قول معروف، گفتنش آسونه.
حقیقتا چیزهای زیادی برای یادگیری وجود داره. راستی، میشه مقیاس دیافراگم رو کمی سادهترش کرد؟
خب، خوشبختانه من تونستم توی این سالها همه چیز رو یاد بگیرم.
اما اگه نمی خواین مثل من سالها برای یادگیری عکاسی زحمت بکشین، شاید این راهنمای کوتاه نکات عکاسی برای مبتدیان، شما رو به مسیر درست هدایت کنه.
مبانی عکاسی: دیافراگم، سرعت شاتر و ISO
مثلث نوردهی: سه کلید برای عکسهای عالی
عکاسی عالی به نوردهی درست بستگی داره و سه تا تنظیمات کلیدی دوربین اون رو کنترل میکنن: دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو. بیایید ببینیم هر کدوم از این عناصر چطور کار میکنن:
- دیافراگم: میزان نور ورودی به لنز رو کنترل میکنه. یه تیغه تو لنز وجود داره که بر اساس دیافراگم انتخابشده، اندازهی باز شدنش رو تنظیم میکنه. هر چی عدد f بیشتر باشه، اندازهی دهانه دیافراگم کمتره و نور کمتری وارد لنز میشه.
- سرعت شاتر: مدت زمانی که نور به سنسور دوربین میرسه رو کنترل میکنه. یه پردهی جلوی سنسور دوربین قرار داره که با سرعت شاتر کار میکنه. سرعت شاتر بالا یعنی پرده سریع باز و بسته میشه، در نتیجه مدت زمان نوردهی سنسور کم میشه.
- ایزو: میزان حساسیت سنسور دوربین به نور رو کنترل میکنه. هر چی ایزو بالاتر باشه، سنسور به نور حساستر میشه.
البته این سه تا تنظیمات خیلی ساده نیستن و با همدیگه کار میکنن. همونطور که تو شکل بالا میبینید، هر کدوم از این تنظیمات، مسئولیتهای دیگهای هم دارن و با همدیگه برای رسیدن به نوردهی مناسب عکس همکاری میکنن.
میخواید بیشتر بدونید؟
- ISO در مثلث نوردهی چیست و چگونه آن را کنترل کنیم – دیجی سنتر (digicenter.ir)
- نوردهی در عکاسی چیست؟ چرا یاد بگیریم و چقدر اهمیت دارد ؟ – دیجی سنتر (digicenter.ir)
- هر آنچه راجع به مثلث نوردهی نمیدانید – دیجی سنتر (digicenter.ir)
دیافراگم، سرعت شاتر و ISO: فراتر از نوردهی
دیافراگم، سرعت شاتر و ISO علاوه بر کنترل نوردهی عکس، بر جنبههای خلاقانهی عکاسی هم تأثیر میگذارند.
اول با دیافراگم شروع میکنیم. اندازه دیافراگم روی عمق میدان عکسهای شما تأثیر میگذارد. عمق میدان به ناحیهای از تصویر گفته میشه که کاملاً واضح دیده میشه.
اگر میخواهید، مثل عکس پرترهی بالا، بکگرندی محو داشته باشید و فقط سوژه اصلی شارپ باشد، باید از دیافراگم باز استفاده کنید. چیزی که برای خیلیها گیجکننده است، اینه که اندازهی دیافراگم با عددانویسی دیافراگم (f-number) رابطهی عکس داره. یعنی هرچه عدد f کوچکتر باشه، اندازهی دیافراگم بزرگتره و نور بیشتری وارد میشه. بنابراین، f/2 دیافراگم خیلی باز و f/16 دیافراگم خیلی بسته است.
سرعت شاتر: ثبت خلاقانهی حرکت
سرعت شاتر چگونگی ثبت حرکت در عکس را کنترل میکند. سرعت شاتر بر حسب کسر ثانیه اندازهگیری میشه، مثل ۱/۳۰ ثانیه، ۱/۱۰۰ ثانیه، ۱/۵۰۰ ثانیه و … .
هرچه سرعت شاتر سریعتر باشه (مثلاً ۱/۵۰۰ ثانیه)، به احتمال زیاد میتونید حرکت سوژهی در حال حرکت رو فریز کنید، همونجوری که در تصویر بالا میبینید.
برعکس، اگر سرعت شاتر رو کم کنید، محو شدن حرکت رو توی عکس مشاهده میکنید.
ISO: کنترل نویز دیجیتال برای خلاقیت بیشتر
آخرین عنصر، ISO، میزان نویز دیجیتال موجود در عکس را کنترل میکند. نویز دیجیتال شبیه به دانههای فیلم است و میتونه باعث ایجاد ظاهری خشن در تصاویر شما بشه، مثل تصویر بالا.
ایزو بر اساس مقیاسی اندازهگیری میشه که در اکثر دوربینهای مبتدی از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ متغیره، البته این محدوده میتونه خیلی بیشتر هم باشه. هرچه ایزو رو بالاتر ببرید، نویز بیشتری تو عکسهاتون دیده میشه.
نکتهی کاربردی: یه راه دیگه برای افزایش خلاقیت عکسهاتون، استفاده از فیلتر نور کم (ND) با کیفیت بالا است. این فیلترها نور رو مسدود میکنن و به شما اجازه میدن حتی در نور شدید روز، سرعت شاتر رو برای گرفتن جلوههای حرکتی زیبا افزایش بدین.
استفاده از فیلتری مثل ND ۱۰ مرحلهای، به شما سرعت شاتر طولانی برای محو کردن حرکت رودخانهها، آبشارها، ابرها، ماشینهای در حال عبور و غیره میده و جلوهای زیبا و خلاقانه ایجاد میکنه. البته همه فیلترها کیفیت یکسانی ندارن. هنگام انتخاب فیلتر، سراغ گزینهای برید که کیفیت ساخت بالا، بیطرفی رنگی فوقالعاده و قابلیت دفع آب و روغن داشته باشه.
راه خود را برای تغییر تنظیمات دوربین آسان کنید
خارج شدن از حالت اتوماتیک: کنترل بیشتر با حالتهای نیمهاتوماتیک
برای اینکه کنترل بیشتری روی دوربینتون داشته باشید، لازم نیست حتما از حالت دستی (manual) استفاده کنید.
در حقیقت، یکی از راههای خوب برای گذر از حالت کاملاً اتوماتیک به کاملاً دستی، استفاده از حالتهای نیمهاتوماتیک دوربینه: اولویت دیافراگم، اولویت سرعت شاتر و برنامه (program).
همونطور که شاید حدس بزنید، حالت اولویت دیافراگم (با علامت A یا Av روی دکمهی چرخان دوربین) بر دیافراگم اولویت داره و به شما کنترل روی این تنظیم (و همچنین ایزو) رو میده.
با این حال، دوربین سرعت شاتر رو کنترل میکنه، بنابراین وقتی شما دیافراگم رو تنظیم میکنید، دوربین سرعت شاتر رو هم تغییر میده تا نوردهی خوبی داشته باشید. این حالت وقتی که عمق میدان مهمترین فاکتور باشه، مثل عکاسی پرتره، خیلی کاربردی میشه.
حالت اولویت سرعت شاتر: کنترل خلاقانهی حرکت
تو حالت اولویت سرعت شاتر (با علامت S یا Tv روی دکمهی چرخان دوربین)، شما سرعت شاتر و ایزو رو کنترل میکنید، در حالی که دوربین دیافراگم رو تنظیم میکنه.
باز هم، وقتی شما سرعت شاتر رو تغییر میدید، دوربین به طور خودکار دیافراگم رو تغییر میده تا عکس نوردهی خوبی داشته باشه.
این حالت برای کنترل حرکت، مثل فریز کردن حرکت بچههاتون که دارن میدوند یا محو کردن حرکت آبشار، همونجوری که در عکس بالا انجام شده، ایدهآله.
فراتر از حالت اتوماتیک: سه حالت نیمهاتوماتیک برای کنترل بیشتر
اینطور نیست که حتما برای کنترل بیشتر روی دوربین، سراغ حالت دستی برید. سه حالت نیمهاتوماتیک وجود داره که به شما کمک میکنه از حالت کاملاً اتوماتیک فاصله بگیرید و تنظیمات بیشتری رو به عهده بگیرید:
- اولویت دیافراگم (A یا Av): در این حالت، شما دیافراگم و ایزو رو کنترل میکنید و دوربین، سرعت شاتر رو برای نوردهی مناسب تنظیم میکنه. این حالت برای مواقعی که عمق میدان مهمه، مثل عکاسی پرتره، کاربردیست.
- اولویت سرعت شاتر (S یا Tv): در این حالت، شما سرعت شاتر و ایزو رو کنترل میکنید و دوربین، دیافراگم رو برای نوردهی مناسب تنظیم میکنه. این حالت برای کنترل خلاقانهی حرکت، مثل فریز کردن حرکت یا محو کردن حرکت آبشار، ایدهآله.
- حالت برنامه (P): این حالت به شما کنترل بیشتری روی تنظیمات دوربین میده. در این حالت، اولویت با ایزوئه. شما ایزو رو تنظیم میکنید و دوربین، دیافراگم و سرعت شاتر رو برای نوردهی مناسب تغییر میده. این حالت برای عکاسی در نور کم، مثل عکاسی در غروب، مناسبه.
برخلاف حالتهای اولویت دیافراگم و اولویت سرعت شاتر، در حالت برنامه میتونید تنظیماتی که دوربین برای دیافراگم و سرعت شاتر انجام میده رو تغییر بدید. این موضوع باعث میشه حالت برنامه یه قدم به حالت دستی نزدیکتر بشه، بدون اینکه واقعاً در حالت دستی باشید.
هدف نهایي یادگیری اصول نوردهی، مثلث نوردهی و حالتهای مختلف عکاسی، اینه که به شما کمک کنه از حالت اتوماتیک فاصله بگیرید و به تدریج به سمت حالت دستی برید. البته لزومی نداره همیشه از حالت دستی استفاده کنید، حتی عکاسهای حرفهای هم این کار رو نمیکنن. اما داشتن درک بهتر از نحوهی کارکرد دوربین، قطعاً تأثیر مثبتی روی عکسهایی که میگیرید خواهد گذاشت.