نقد و بررسی, نقد و بررسی موبایل

بررسی Xiaomi Mix Fold 3

Xiaomi Mix Fold 3 11

معرفی، مشخصات، جعبه گشایی

معرفی

پس از سه نسل، جوجه اردک زشت به گونه‌ای تغییر یافته است که نه تنها به عنوان یک پرنده زیبا و بزرگ شناخته می‌شود، بلکه به مرحله‌ی بلوغ هم رسیده است. شیائومی با مدل Mix Fold 3، تلاش‌های آخرین خود را برای ارائه‌ی یک تبلت تاشو به انجام رسانده است و این محصول واقعاً توانسته است توجه ما را جلب کند.

Xiaomi Mix Fold 3 1

شیائومی در مدل Mix Fold 3 نسبت به نسل قبلی که خود به عنوان یک ارتقاء بزرگ برای این فرنچایز محسوب می‌شد، تعدادی پیشرفت مهم را ارائه داده است. در این نسخه، به تعداد دوربین‌ها افزوده شده است، که این امر ترکیبی از ویژگی‌های جذابی نظیر باتری بزرگتر (که همیشه تحسین‌برانگیز است)، نمایشگرهای با کیفیت بالاتر (با احترام به دوربین‌های قدیمی که بد نبودند)، شارژ بی‌سیم (در معیارهای زمانی) و ارتقاء چیپست است که در این مدل به صورت معمول مشاهده نمی‌شود. این مدل به صورت جهانی در دسترس است که امری مثبت است.

این تغییرات به ویژه در زمینه عملکرد دوربین مورد توجه قرار گرفته‌اند. ما به طور خاص به تله‌فوتوهای جدید که شامل یک ماژول 3.2x و یک ماژول 5x است و به این معنی است که توانایی زوم بهتری نسبت به دوربین زوم 2 برابری مدل قبلی را دارد، هیجان‌زده‌ایم. این تغییر احتمالاً می‌تواند Mix Fold 3 را به یکی از کامل‌ترین سیستم‌های دوربین در یک تبلت تاشو در بازار تبدیل کند.

شیائومی همچنین به وعده‌های روشنایی زیادی از نمایشگرهای جدید دست یافته و همچنان ابعاد و نسبت‌های موجود را حفظ کرده است، که قبلاً نیز بسیار دوست داشته‌ایم. به این پنل‌های بهبودیافته اضافه کنید که از چیپست قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره‌گیری شده است و ظرفیت باتری به 4800 میلی‌آمپر ساعت افزوده شده است، و ممکن است در حال دنبال کردن یک تبلت تاشو با استقامت بالا باشیم.

Xiaomi Mix Fold 3 2

افزودن شارژ بی‌سیم در واقعیت به لیست مزایای این دستگاه کمک می‌کند، اگرچه وجود یک ورودی شارژ سریع از قبل از آن تضمین شده است که این مسئله را برطرف کند. با این حال، باید توجه داشت که Mix Fold 3 ضدآب نمی‌باشد. همچنین، با توجه به اینکه گوگل و هوآوی هم اکنون به سامسونگ پیوسته‌اند تا این ویژگی را ارائه دهند، ممکن است کمتر تمایلی به اختصاص این ویژگی به دیگر تولیدکنندگان داشته باشیم.

مشخصات شیائومی Mix Fold 3 در یک نگاه:

  • بدنه: 161.2×143.3×5.3mm, 255g; جلو شیشه ای، پشت شیشه ای/پلاستیکی، فریم آلومینیومی.
  • صفحه نمایش: 8.03 اینچ LTPO OLED + تاشو، 1B رنگ، 120 هرتز، HDR10+، دالبی ویژن، وضوح 1916×2160 پیکسل، نسبت تصویر 10.15:9، 360ppi؛ صفحه نمایش جلد: 6.56 اینچ AMOLED، H20Hz، 10byl، 120x20Hz، 10Bl. 0 پیکسل، 21: نسبت 9، Corning Gorilla Glass Victus 2.
  • چیپست: Qualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2 (4 نانومتر): هشت هسته ای (1×3.36 گیگاهرتز Cortex-X3 و 2×2.8 گیگاهرتز Cortex-A715 و 2×2.8 گیگاهرتز Cortex-A710 و 3×2.0 گیگاهرتز Cortex-A710 و 3×2.0 گیگاهرتز ) Adreno 740.
  • حافظه: 256 گیگابایت 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت 16 گیگابایت رم، 1 ترابایت 16 گیگابایت رم؛ UFS 4.0.
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 13، MIUI Fold 14.1.5.
  • دوربین عقب: عریض (اصلی): 50 مگاپیکسل، f/1.8، 23 میلی متر، 1/1.49 اینچ، 1.0 میکرومتر، PDAF، OIS؛ تله فوتو: 10 مگاپیکسل، f/2.0، 75 میلی متر، PDAF، OIS، زوم اپتیکال 3.2 برابر، تله فوتو : 10 مگاپیکسل، f/2.9، 115 میلی‌متر، PDAF، OIS، زوم اپتیکال 5 برابر؛ زاویه فوق‌العاده: 12 مگاپیکسل، f/2.2، 15 میلی‌متر، 120 درجه.
  • دوربین جلو: عریض (اصلی): 20 مگاپیکسل، f/2.3، 23 میلی متر؛ عریض (اصلی): 20 مگاپیکسل، f/2.3، 23 میلی متر؛ عریض (اصلی): 20 مگاپیکسل، f/2.3، 23 میلی متر.
  • فیلمبرداری: دوربین عقب: 8K@24fps، 4K@24/30/60fps، 1080p@30/60/120/240/960/1920fps، Dolby Vision HDR. دوربین جلو: 1080p@30/60fps.
  • باتری: 4800mAh; 67 وات سیمی، PD3.0، QC4، 100٪ در 40 دقیقه (تبلیغ شده)، 50 وات بی سیم، 100٪ در 55 دقیقه (تبلیغ شده).
  • اتصال: 5G; دو سیم کارته؛ وای فای 7; BT 5.3; NFC؛ پورت مادون قرمز
  • متفرقه: اثر انگشت خوان (نصب شده در کنار). بلندگوهای استریو

جعبه گشایی شیائومی Mix Fold 3

شیائومی دوست دارد با محتویات داخل جعبه گوشی های رده بالاتر خود احساس خاص بودن را در شما ایجاد کند و Mix Fold 3 نیز تفاوتی با آن ندارد.

Xiaomi Mix Fold 3 3

به عنوان یک راه‌حل محافظ دوقلو برای گوشی، ما یک پوشش پشتی داریم که به انتهای بدون صفحه نصب می‌شود و می‌توان آن را با نوارهای چسب محکم‌تر کرد. این پوشش همچنین به عنوان یک پایه نگهدارنده عمل می‌کند. علاوه بر این، یک قاب نیز وجود دارد که صفحه نمایش را احاطه می‌کند و با نوارهای چسب به گوشی متصل می‌شود.

لوازم جانبی اصلی این محصول شامل یک شارژر با توان 67 وات و کابل متناسب با آن هستند. این ویژگی‌ها، برخلاف برخی از رقبا، به عنوان لوازم جانبی ارائه شده توسط شیائومی برای این گوشی می‌باشند.

طراحی، کیفیت ساخت، هندلینگ

وقتی Xiaomi Mix Fold 2 معرفی شد، تغییرات طراحی و مفهومی نسبت به نسل قبلی به حدی بزرگ بود که باعث شد مدل پیشین به طور فوری به نظری قدیمی و منسوخ تبدیل شود. همچنین، این مدل در سال گذشته به عنوان یکی از نازک‌ترین تبلت‌های تاشو در دسته‌ی خود معرفی شد و واقعاً با قابلیت‌هایی که داشت، توجه مخاطبان را به خود جلب کرد.

اما در حال حاضر، با عرضه Xiaomi Mix Fold 3، تغییرات زیادی در طراحی انجام نشده است.

Xiaomi Mix Fold 3 4

Mix Fold 3 همان نسبت‌های کلی مدل سال گذشته را حفظ می‌کند و صفحه‌نمایش 6.56 اینچی را روی جلد دارد که به اصطلاح در حالت تا شده، احساسی از اسمارت‌فون با اندازه معمولی ارائه می‌دهد. این برخلاف محبوب‌ترین تبلت تبلت‌های موجود در بازار، یعنی Galaxy Z Fold5 است که استفاده از آن در حالت تا شده، واقعاً تجربه خوشایندی نیست.

Xiaomi Mix Fold 3 5

در واقعیت، تغییرات مهمی در سبک و ظاهر وجود دارد. به عنوان مثال، در مقایسه با Mix Fold 2 که تنها دارای یک شیشه مات با دو رنگ بود، نسل سوم (Mix Fold 3) تغییرات چشمگیری را به خود جلب کرده است. این مدل به سه رنگ مختلف عرضه می‌شود، و واحد بررسی ما از آن چیزی را به عنوان گزینه‌ای ابتدایی تر و ساده تر توصیف می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز این تغییرات، وجود یک پنل پشتی شیشه‌ای با بافت مات و شبیه به چرم است. این چرم مشابه ویژگی‌های چرم واقعی را دارد اما نرمی و انعطاف‌پذیری آن به همراه عدم چسبندگی به دست‌ها، مانند بهترین چرم‌های “وگان” که به کار می‌روند، نیز حفظ شده است. مهمتر از همه، این پنل شیشه‌ای مقاومی دارد و ما آن را با آزمون‌های بررسی مقاومت خراش از کیفیت و مقاومت آن اطمینان حاصل کردیم.

Xiaomi Mix Fold 3 6

گزینه دیگری در رنگ مشکی دارای یک پشته مرکب است که الگوی آن شبیه به الیاف کربن است، اما از 5 لایه از سرامیک و الیاف آرامید ساخته شده است. شیائومی می‌گوید که این مواد 36 برابر قویتر از شیشه هستند و 28٪ سبک‌تر هستند. با این تجهیزات، Mix Fold 3 وزنی حدود 255 گرم دارد، در حالی که گزینه‌های شیشه‌ای 4 گرم سنگین‌تر هستند. در مورد گزینه‌های شیشه‌ای دیگر نیز مدل طلایی وجود دارد.

gsmarena 001 1

جزیره دوربین در این مدل بزرگتر شده است، اما باید توجه داشت که یک ماژول اضافی نیز برای جایگاه دوربین در مقایسه با Mix Fold 2 وجود دارد. شیائومی همچنین نسخه‌ای از طراحی شیب‌دار و ظریف را که در مدل 13 Ultra نیز مشاهده می‌شود، در انتهای جزیره دوربین اعمال کرده است. پلاک آینه‌وار جزیره دوربین از سرامیک است. ما می‌توانیم بگوییم که این طراحی به صورت بسیار شیک و بازنشانی شده است، حتی در نسخه طلایی که کمی کنتراست به آن اضافه می‌کند.

Xiaomi Mix Fold 3 7

تغییر در سبک که احتمالاً از نظر عملی معنادارتر است نسبت به پنل پشتی، شکل جدید ریل‌های آلومینیومی در اطراف دستگاه است. اکنون این ریل‌ها صاف و مات شده‌اند و به طور قابل مشاهده‌ای آسان‌تر در دست گرفته می‌شوند و باز کردن Mix Fold 3 را ساده‌تر می‌کنند.

Xiaomi Mix Fold 3 8

و در هنگام باز کردن دستگاه، به راحتی متوجه می‌شوید که به هیچ عنوان به همان اندازه که Mix Fold 2 بین حالت‌های تبلت و تلفن قرار داشت، عجله ندارد. در واقع، شیائومی مکانیسم مفصل را برای این نسل به نحوی بازطراحی کرده است که می‌تواند در زوایایی بین 45 و 135 درجه پایدار باقی بماند.

Xiaomi Mix Fold 3 9

در مورد خط چین Mix Fold 2 دلیلی برای شکایت ارائه نکرد، و خط چین Mix Fold 3 به طرز مشابهی ظریف است شاید حتی کمی هم بهتر؟ البته ما نمی‌گوییم که به طور کامل صاف است، و اگر به دنبال آن بگردید یا لمس کنید، متوجه آن خواهید شد. اما قطعاً بهتر از خط چین روی Galaxy Z Fold5 است.

Xiaomi Mix Fold 3 10مستندات مطبوعاتی که توسط شیائومی ارائه شده است، اشاره به گواهینامه TÜV برای 500,000 بار خم شدن مفصل دارد و این احتمالاً بیشترین تعدادی است که تا به حال در این زمینه دیده‌ایم، اگرچه مطمئن نیستیم که این موضوع به طور ضرور پوشش داده شده توسط پنل نمایش خود دارد یا نه. آزمایش‌های داخلی شیائومی نشان داده که پس از 200,000 بار خم شدن، عمق خط چینش فقط به اندازه 10 میکرومتر افزایش می‌یابد، بنابراین احتمالاً آن‌ها این تست را برای کل مجموعه تا 500,000 بار انجام داده‌اند.

Xiaomi Mix Fold 3 11

وقتی دستگاه به حالت تبلت باز می‌شود، حس فوق‌العاده‌ای می‌دهد. پروفایل فوق‌باریک آن به طور واضح احساس یک محصول ویژه و با کیفیت را القا می‌کند، در عین حال دستگاه به حد کافی سبک است که برای در دست داشتن به مدت طولانی هم راحت است.

Xiaomi Mix Fold 3 12

قطعات سخت‌افزاری در Mix Fold 3 به شیوه‌ای آشنا قرار دارند، با این حال ما یک تغییر کوچک و بی‌اثر را متوجه شدیم – یکی از میکروفون‌های جانبی به مکانی دیگر منتقل شده است. این سوراخ کوچک در قاب کناری دیگر از دستگاه قرار دارد شکاف کارت SIM (دو سیم کارت نانو) در نیمه دیگر تلفن قرار دارد، همراه با بلندگوی بالا که همچنین به عنوان گوشی کار می‌کند.

اگرچه در تاییدیه‌ی تراست پلاکس می‌توانید پخش نارنجی را در کارت SIM ببینید، Mix Fold 3 دارای امتیاز رسمی مقاومت در برابر آب نمی‌باشد. قبل از عرضه پیکسل فولد و هوآوی Mate X3، تنها تلفن‌های تاشویی سامسونگ دارای امتیاز IPX8 بودند و عدم وجود آن در دستگاه‌های دیگر به راحتی نادیده گرفته می‌شد. اما اکنون که تلفن‌های هم‌انعطاف به تعداد بیشتری این سطح حفاظت را ارائه می‌دهند، این موضوع که در Mix وجود ندارد، بیشتر به عنوان یک مخالفت به نظر می‌آید.

gsmarena 012

در بازدید از لبه‌های دستگاه، می‌بینیم که در پایین، پورت USB-C واقع شده است که به آن میکروفون اصلی نیز متصل شده است (یک میکروفون دیگر نیز از کنار یکی از دوربین‌های پشتی بیرون نمایان است). بلندگوی پایین هم اینجا قرار دارد.

gsmarena 013

دکمه‌های روشن/خاموش و میزان صدا در سمت راست دستگاه Mix Fold 3 قرار دارند و هر دوی آن‌ها در نیمه‌ی “پشتی” دستگاه قرار دارند – برخلاف برخی دستگاه‌ها مانند Honor که به هر دلیلی دوست دارند آن‌ها را در نیمه‌های مختلف نگه دارند. هر دو دکمه به خوبی کلیک می‌کنند.

gsmarena 011

دکمه روشن/خاموش دستگاه Mix Fold 3 همچنین دارای یک پنل اثر انگشت خازنی است. به آسانی با انگشت شست راست یا اشاره چپ قابل دسترسی است و برای ما بدون مشکل کار کرده است.

gsmarena 010

یک دوربین سلفی در وسط لبه بالایی صفحه‌نمایش کاور واقع شده است. اخبار بزرگتر این است که اکنون یک دوربین سلفی نیز در داخل دستگاه وجود دارد – Mix Fold 2 دوربین داخلی نداشت.

gsmarena 020

و از آنجا که ما از نزدیک به آن نگاه می‌کنیم، می‌توانید لبه بزرگتری از حاشیه صفحه نمایش انعطاف‌پذیر را ببینید. حاشیه حاشیه روی Galaxy Z Fold5 نازک‌تر است، اما کمی بالاتر بلند می‌شود، با این حال هر دوی آن‌ها مشکلی ندارند.

Xiaomi Mix Fold 3 13

به طور کلی، می‌توانیم بگوییم که طراحی و حس در دست گرفتن دستگاه Mix Fold 3 در سال 2023 حدوداً بهترین حس از نوع خود را از یک تلفن تاشو ارائه می‌دهد. حتی Galaxy Z Fold5 جدید با تاشو کردن بدون فاصله (که به تاخیر افتاده بود) هم نمی‌تواند همان احساس بازار بالا را که در Mix وجود دارد، داشته باشد. حالا فقط اگر شیائومی مقاومت در برابر آب را داشت.

تست های آزمایشگاهی – صفحه نمایش، عمر باتری، سرعت شارژ، بلندگوها

تلفن تاشو Mix Fold 3 با صفحه‌نمایش‌های بسیار قدرتمندی ارائه شده است. هر دو پنل از نوع OLED E6 تولید شده توسط سامسونگ با روشنایی قله اعلانی تا 2600 نیت، پشتیبانی از Dolby Vision و نرخ تازه‌سازی تا 120 هرتز.

Xiaomi Mix Fold 3 14

صفحه نمایش داخلی دارای قطر 8.025 اینچ و وضوح 2160×1916 پیکسل در نسبت تصویر 10.1:9 (تراکم پیکسلی 360ppi) را داراست. این پنل از نوع Eco2 Plus بوده و بدون لایه‌ی پلاریزه است، که باعث بهبود عبور نور و در نتیجه بهره‌وری انرژی می‌شود. همچنین، این یک پنل LTPO است که نرخ تازه‌سازی تطبیقی پیوسته را در محدوده 1 تا 120 هرتز فعال می‌کند.

در آزمایش ما، پنل داخلی Mix Fold 3 برای حداکثر روشنایی 1277 نیت با فعال کردن کلید روشنایی خودکار و قرار گرفتن دستگاه در زیر نور روشن عملکرد خوبی داشت. ممکن است به اندازه‌ی کاملاً روشنایی 2600 نیت که در مواد تبلیغاتی ذکر شده است نباشد، اما با وصل کردن استاندارد 75 درصد رنگ سفید، همانطور که انتظار داشتیم، عملکرد خوبی داشت. با تمام ملاحظات، این پنل به نظر می‌آید مشابه پنل Vivo X Fold2 باشد – اعداد مورب و روشنایی در آن تقریباً یکسان است.

هنگامی که روشنایی را به صورت دستی تنظیم می‌کنیم، حدود نصف آن – 593 nits دریافت کردیم، که تقریباً نقطه مقابل استاندارد ماست. در سال‌های اخیر، سامسونگ شروع به افزایش دستی تا حدود 800 نیت کرده است، و در Z Fold5 زمانی که از نوار لغزنده استفاده می‌کنید، میانگین 741 نیت را ارائه می‌دهد، اما عملکرد شیائومی نیز به اندازه کافی خوب است.

صفحه نمایش کاور کاملاً شیک نیست – این یک پنل LTPO نیست و نرخ تازه سازی آن تنها نسبتاً سازگار است. با قطر 6.56 اینچ و نسبت تصویر نسبتاً استاندارد 21:9، تجربه استفاده از گوشی هوشمند به وضوح بهتر از صفحه‌نمایش خارجی Galaxy Z Fold5 را ارائه می‌دهد. وضوح تصویر در اینجا 2520×1080 پیکسل است، با تراکم پیکسلی 418ppi است.

Xiaomi Mix Fold 3 15

در این پنل، ما حداکثر روشنایی حدود 1165 نیت را اندازه‌گیری کردیم، که تقریباً 100 نیت کمتر از vivo و Honor است، اما همچنان در حد گلکسی جلوه می‌کند. در حالت دستی، شیائومی حدود 550 نیت ارائه می‌دهد که بسیار مناسب است.

دقت رنگ

کنترل رنگ نمایشگر Mix Fold 3 مشابه آنچه در 13 Ultra ارائه شده است، اگرچه به نوعی شبیه به نسخه جهانی شیائومی است، اما کاملاً یکسان نیست. حالت پیش‌فرض Original color PRO است و در زیر منوی تنظیمات پیشرفته، گزینه‌های Vivid و Saturated را همچنین سه گزینه اضافی دیگر پیدا می‌کنید.

در حالت Original color PRO، ما نتایج خوبی برای دقت مجموعه نمونه‌های آزمایشی sRGB خود در هر دو نمایشگر دریافت کردیم – البته با رنگ‌های سفیدی که به سمت آبی و خاکستری مایل بودند. این پیش‌تنظیم دمای گرمی دارد که این تغییر را بهبود می‌بخشد و اجرای sRGB تقریباً عالی را به شما ارائه می‌دهد – ما میانگین dE2000 0.7 را در هر دو پانل اندازه‌گیری کردیم.

Xiaomi Mix Fold 3 16

حالت زنده (با هدف قرار دادن DCI-P3) در حالت پیش‌فرض خود در هر دو نمایشگر کمی خاموش بود. دمای گرم کمک زیادی به نمایشگر داخلی کرد و رنگ سفید و خاکستری را بهبود بخشید و میانگین dE2000 را به 2.0 رساند. از طرف دیگر، درمان گرم در پانل پوششی که میانگین انحراف 2.9 داشت و رنگ‌های سفید و خاکستری حدود 5 واحد به سمت آبی تغییر کردند، کاملاً موثر نبود.

حالت‌های sRGB و P3 به صورت خاص در منوی تنظیمات پیشرفته وجود دارند، اما همانطور که قبلاً تجربه کرده‌ایم، این حالت‌ها تفسیر دقیقی از نمونه‌های رنگی مربوطه را در Mix Fold 3 ارائه نمی‌دهند. احتمالاً ما چیزی را اشتباه انجام می‌دهیم.

HDR و جریان

پشتیبانی از Dolby Vision که Mix Fold 3 ارائه می‌دهد خیلی معمول نیست، اما بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد (بیشتر از شیائومی‌های رده بالای آن را دارند). نتفلیکس محتوای HDR را به ما ارائه نمی‌دهد، که طبیعی است زیرا پلتفرم استریم معمولاً با تلفن‌هایی که فقط در چین عرضه می‌شوند خوب بازی نمی‌کند. با توجه به گواهی Widevine L1، توانستیم با رزولوشن FullHD به خوشحالی پخش کنیم. از طرف دیگر، یوتیوب ویدیوهای HDR را به خوبی پخش کرد.

نرخ تجدید

هر دو نمایشگر تا 120 هرتز از نرخ تازه‌سازی پشتیبانی می‌کنند و دو حالت تازه‌سازی در تنظیمات وجود دارد – حالت سفارشی (که می‌توانید بین سقف‌های 120 هرتز و 60 هرتز انتخاب کنید)، و حالت پیش‌فرض (رفتار سوئیچینگ خودکار).

Xiaomi Mix Fold 3 17

رفتار تطبیقی در دو پانل متفاوت عمل می کند. صفحه نمایش داخلی به طور واقعی تطبیقی است و پانل پوششی فقط به حد معقولی این توانایی را دارد. زمانی که صفحه نمایش تاشو محتوای ثابت را نمایش می دهد، نرخ تازه‌سازی به 1 هرتز کاهش می یابد و در کاربردهای پویا مانند بازی‌ها یا مرورگرها می تواند بسیار دینامیک باشد. این صفحه نمایش در مواجهه با سناریوهای مختلف، از جمله 1 هرتز برای تصاویر استاتیک، 24 هرتز برای ویدئوهای 24 فریم بر ثانیه، 30 هرتز برای کلیپ‌های 30 فریم در ثانیه، و 60 هرتز برای کلیپ‌های با نرخ تازه‌سازی بالا و برنامه‌هایی که با تنظیمات نرخ تازه‌سازی پویا ناسازگار هستند، عمل می‌کند. بگیرید که در حالت پیش‌فرض یا سفارشی 120 هرتز باشید، تجربه مشابهی را خواهید داشت، و تنظیمات پویا در 60 هرتز سفارشی به همین شکل عمل می‌کنند، فقط با محدودیت در 60 هرتز.

در مقابل، صفحه نمایش پوششی تنها از نرخ‌های تازه‌سازی ثابت پشتیبانی می‌کند و انتخاب محدودی از آنها را دارد – از جمله 30 هرتز، 60 هرتز، 90 هرتز و 120 هرتز. اگر پیش‌فرض یا 120 هرتز را انتخاب کرده باشید، در زمان تعامل با تلفن، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز را تجربه خواهید کرد، که وقتی محتوای بی‌حرکت یا ویدیو نمایش داده می‌شود، 30 هرتز در هنگام نگه‌داشتن صفحه نمایش روشن برای مدت طولانی به 60 هرتز کاهش می‌یابد.

1111424

عمر باتری Xiaomi Mix Fold 3

ظرفیت باتری Mix Fold 3 کمی افزایش یافته است. دو سلول آن در حال حاضر با مجموع ظرفیت 4800 میلی آمپر ساعت در مقایسه با مدل قدیمی که 4500 میلی آمپر ساعت داشته است. این ظرفیت باتری با مدل‌های Vivo X Fold2 و Huawei Mate X3 همخوانی دارد، در حالی که Honor Magic Vs (و اکنون V2) دارای ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت هستند. در مقابل، گلکسی Z Fold 5 با ظرفیت کمتری که 4400 میلی آمپر ساعت است کامیاب می‌شود.

در آزمایش ما، Mix Fold 3 نشان دهنده‌ی یک بهبود قابل توجه نسبت به نسل قبلی بود. ما بیش از 15 ساعت مرور وب Wi-Fi را روی صفحه نمایش داخلی بزرگ انجام دادیم که بیش از 50 درصد بهتر از Mix Fold 2 بود. رقم پخش ویدیو تقریباً دو برابر شده و اکنون به 19:13 رسیده است. همچنین، طول عمر مکالمه صوتی 38 ساعت ارائه می‌دهد که یک بهبود قابل توجه محسوب می‌شود، اگر چه نه کاملاً چشمگیر. به این موارد، مصرف باتری در حالت آماده به کار نیز بسیار معقول اضافه می‌شود، و به طور کلی، ما یک رتبه بندی استقامت 117 ساعته در این کلاس را به دست آورده‌ایم.

مقایسه‌ها با رقبا نشان می‌دهد که Vivo توانایی اضافه کردن تنها چند دقیقه اضافی به مدت مرور وب را دارد، و Galaxy تقریباً با Mix در مورد طول مکالمات صوتی رقابت می‌کند، اما Xiaomi به نظر می‌آید در مسابقه طولانی مدت و استقامت باتری به فاصله جلوتری دست پیدا می‌کند.

1111416

سرعت شارژ

Mix Fold 3 با یک شارژر 67 واتی عرضه می‌شود، مانند شارژر Mix Fold 2 و تعداد زیادی از دستگاه‌های دیگر از شیائومی. شیائومی ادعا می‌کند که این گوشی باید از 1٪ تا 100٪ در 40 دقیقه شارژ شود، ادعایی که قبلاً برای Mix Fold 2 ارائه داده بودند که دارای باتری کوچکتری بود. ما در آن زمان قادر به تایید ادعاهای آنها در آزمایشگاه خود نبودیم (که در آزمایش ما 45 دقیقه زمان برای شارژ Mix Fold 2 لازم بود)، و همچنین نتوانستیم این ادعا را برای Mix Fold 3 تایید کنیم.

تست بلندگو

Mix Fold 3 دارای یک تنظیم بلندگوی استریو با یک واحد در پایین و یکی در بالا است، و هر دوی آنها در نیمه “سمت چپ” هنگامی که دستگاه باز می‌شود – یا به اصطلاح هر دو در قاب قرار دارند. تخصیص کانال طبق معمول است – کانال بالا به صورت عمودی کانال سمت چپ را دریافت می‌کند و در حالت افقی کانال‌ها برای مطابقت با جهت تلفن تغییر می‌کنند. بلندگوی مقابل همیشه بخشی از صدای کانال دیگر را نیز پخش می‌کند، البته با صدای بسیار پایین‌تر.

Mix Fold 3 در تست ما رتبه “بسیار خوب” را برای بلندی صدا به دست آورد (فقط به سختی)، که آن را یک درجه بالاتر از مدل قدیمی قرار می‌دهد (فقط به سختی). این نیز همان رتبه‌ای است که گلکسی Z Fold5 دارد که خود با یک حاشیه بسیار نازک به «بسیار خوب» فشرده می‌شود و بقیه تاشوهای بزرگ در طرف دیگر شکاف و به «خوب» می‌رسند. در هر صورت، از نظر تئوری، همه آنها اساساً به یک اندازه پر سر و صدا هستند، به جز Oppo Find N2 که تا حدودی ساکت‌تر است.

توجه داشته باشید، این واقعیت که بلندگوی بالایی نیز به عنوان یک گوشی استفاده می‌شود و به همین دلیل بخشی از صدا را به سمت جلو هدایت می‌کند، به این معنی است که ممکن است گوشی در حالت بسته نسبت به حالت تبلت که در آن گوشی رو به رو است، صدای بلندتری داشته باشد. در حالی که ممکن است تفاوت قابل توجهی ایجاد نشود، تجهیزات آزمایشی ما آن را انتخاب کردند و مقدار -28.1LUFS را در حالت تبلت ثبت کردیم.

در هر صورت، می‌توانیم به Mix Fold 3 برای کیفیت صدا در این گروه اشاره کنیم. متعادل‌ترین خروجی را با حضور فرکانس پایین، آوازهای تمیز و صدای تریبل پر جنب و جوش دارد.

1111498

رابط کاربری، عملکرد

اندروید 13 با MIUI Fold 14.1.5

Mix Fold 3 از MIUI Fold 14.1.5 استفاده می کند، یک نسخه تاشوی خاص از پوشش شیائومی، در بالای هسته اندروید 13. این دستگاه فقط در چین عرضه می شود، بنابراین در شعبه چینی MIUI قرار دارد و ما انتظار یک رام رسمی جهانی را نداریم.

این به این معنا نیست که نمی‌توانید از برنامه‌های Google استفاده کنید، بلکه به این معناست که باید خودتان آن‌ها را نصب کنید، در حالی که خدمات Play از قبل نصب شده است. همچنین، مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های چینی از پیش نصب شده است که خوشبختانه می‌توانید اکثر آنها را حذف کنید.

در هر صورت، شما با مرورگر داخلی و صفحه‌کلید پیش‌فرض با قابلیت‌های ورودی معمول چینی شروع می‌کنید و کار کردن با همه اینها از دیدگاه یک کاربر غربی دشوار است. وقتی Gboard، Chrome و Play Store را راه‌اندازی کردید، همه چیز بسیار روان‌تر می‌شود.

با این حال، بقایایی از عناصر چینی در UI یا در برنامه‌های سیستم احتمالاً وجود خواهد داشت. بعلاوه، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که یک یا چند ویژگی نرم‌افزاری در درازمدت برای موارد استفاده خاص به مشکل تبدیل نمی‌شود.

عملکرد و بنچمارک‌ها

در بسیاری از تلفن‌های تاشوی بزرگ امسال (و اکثر گوشی‌های هوشمند رده‌ی بالا به طور کلی)، Mix Fold 3 از Snapdragon 8 Gen 2 پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی هشت هسته‌ای آن شامل یک هسته اصلی، چهار هسته عملکردی (که به دو گروه 2+2 تقسیم می‌شوند) و سه هسته برای برنامه‌های کمتر از تقاضا است، بنابراین ترکیب آن به صورت 1+2+2+3 است. میکس نسخه با سرعت بالاتری از هسته اصلی هم دارد – 1×3.36 گیگاهرتز Cortex-X3 + 2×2.8 گیگاهرتز Cortex-A715 و 2×2.8 گیگاهرتز Cortex-A710 و 3×2.0 گیگاهرتز Cortex-A510.

1111414

چیپست Gen 2 با افزایش 35% عملکرد و 40% بهبود در بخش CPU نسبت به نسل قبلی، و همچنین افزایش 25% و 45% در عملکرد و کارایی بخش GPU (که توسط Adreno 740 ارائه می‌شود) عرضه می‌کند. همچنین از فناوری‌های حافظه جدید و سریع‌تر مانند LPDDR5X و UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها بسیار عالی هستند. اما باید توجه داشت که اگر این گوشی را با جدیدترین رقبا مقایسه می‌کنید، این تفاوت‌ها ممکن است چندان مهم نباشند زیرا اکثر دستگاه‌های سطح بالای فعلی از تراشه‌های مشابهی بهره می‌برند.

همچنین باید به یاد داشته باشید که Mix Fold 3 به سه پیکربندی حافظه دارای 12GB/256GB، 16GB/512GB (که واحد مورد بررسی ما است) و 16GB/1TB عرضه می‌شود.

کاوش معیار ما همچنان با استفاده از GeekBench آغاز می‌شود، که Mix Fold 3 در آن تقریباً با دستگاه‌های دارای چیپست Gen 2 سری مشابه را ارائه می‌دهد. این امر همانطور که قابل پیش‌بینی بود، نشانه خوبی است.

دوربین: سخت افزار، برنامه، کیفیت عکس در نور روز

در بخش دوربین، یکی از پیشرفت‌های کلیدی در Mix Fold 3 امسال این است که این تاشو بزرگ اکنون دارای یک سیستم دوربین چهارگانه مناسب است، نه یکی بلکه دو تله فوتو دارد. دوربین اصلی با یک نگاه گذرا ثابت باقی می‌ماند، اما کاملاً اینطور نیست و یک کمی کمتر عریض شده است، به طور ظاهری ما نمی‌توانیم همه آن را داشته باشیم.

در بخش دوربین، این مدل با یک سیستم دوربین چهارگانه به‌روز شده است. این سیستم شامل دو تله‌فوتو با فواصل کانونی 75 میلی‌متر (یا نسبت زوم 3.2 برابر) و 115 میلی‌متر (زوم 5 برابر) می‌شود، هر دو لنز ثابت هستند و از دیافراگم‌های f/2.0 و f/2.9 بهره می‌برند. این دوربین‌ها از سنسور 10 مگاپیکسلی سامسونگ S5K3K1 (1/3.94 اینچ، 1.0 میکرومتر) استفاده می‌کنند.

دوربین اصلی اعلاماً 50 مگاپیکسل دارد و از سنسور IMX800 سونی استفاده می‌کند که واحدی 54 مگاپیکسلی با ابعاد تا حدودی غیرعادی 1.43:1 و وضوح 8768×6144 پیکسل را ارائه می‌دهد. با این حال، شیائومی بخش 8192×6144 پیکسلی را از آن برش می‌دهد، بنابراین هر دو ادعا از نظر فنی درست هستند. این سنسور از نوع Quad Bayer است و تصاویر را به طور پیش‌فرض با وضوح 12.5 مگاپیکسل دریافت می‌کند.

1111418

لنز دوربین اصلی دارای فاصله کانونی 23 میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 است و از تثبیت تصویر نیز برخوردار است.

دوربین فوق عریض از تصویرگر OmniVision OV13B10 بهره می‌برد که تئوری‌اً یک واحد 13 مگاپیکسلی است، اما در عمل تصاویری به وضوح 12 مگاپیکسلی ایجاد می‌کند. این سنسور به‌طور فنی از نوعی 13 مگاپیکسل است و از لنز متفاوتی نسبت به مدل قبلی بهره می‌برد. در این مدل علاوه بر فوکوس ثابت، دارای فوکوس خودکار با حداقل فاصله فوکوس 30 سانتی‌متری است که بهبود قابل توجهی را در عملکرد تصویری به ارمغان آورده است.

برنامه دوربین

در Mix Fold 3 نسخه بهینه‌سازی‌شده‌ای از آنچه در Xiaomi 13 Ultra دیده‌ایم، با افزودن لمس‌های ظریف‌تر برای سازگاری با عامل تاشو استفاده شده است. عملیات اصلی مانند تغییر حالت‌ها و تنظیم زوم به راحتی انجام می‌شوند.

در حالت “تلفن”، صفحه نمایش دارای چندین کلید منحصر به فرد است. یکی برای تغییر حالت عکاسی (به عنوان مثال حالت پر جنب و جوش یا معتبر) و دیگری برای فعال یا غیرفعال کردن فلاش عکاسی. در اطراف این قسمت، نوار وضعیتی وجود دارد که وقتی فعال می‌شود، نمایشگرهای تنظیمات دیگر (مانند HDR خودکار) ظاهر می‌شوند. ضربه زدن به این نمایشگرها می‌تواند ویژگی‌ها را غیرفعال کرده و نمایشگرها را پنهان کند.

کیفیت عکس در روز

ما با عکاسی از بیشتر نمونه‌های خود در حالت زنده لایکا ادامه دادیم و این حالت که با خاموش کردن کلید هوش مصنوعی تنظیم می‌شود، حالت پیش‌فرض برای بیشتر کاربران است تا عکس‌های خود را بگیرند. همچنین، تعدادی عکس داریم که در حالت Leica Authentic گرفته شده است.

توجه داشته باشید که حالت پر جنب و جوش لایکا در واقع حالتی است که نتایجی گویاتر و دلپذیرتر را ارائه می‌دهد، اما هیچ‌گونه افراز و افت رنگی یا اشباعیت بی‌جا ندارد. به عبارت دیگر، عکس‌ها دارای رنگ‌های منطقی و کنتراستی مناسبی هستند. تراز سفیدی به خوبی تنظیم شده و دینامیک رنگی مناسبی دارد.

این تصاویر به طور کلی دارای جزئیات فوق‌العاده‌ای هستند و رندر آنها بسیار حرفه‌ای است، بنابراین بافت‌ها و نقشه‌های رنگی به طور طبیعی و واقعی به نظر می‌آیند. بهترین جزئیات در مناطقی با رنگ‌های صاف وجود دارد، اما باید به دقت بسیار برای یافتن آنها جستجو کنید.

1111415

دوربین: کیفیت عکس در نور کم، پرتره، سلفی

کیفیت عکس در نور کم

همانطور که معمول است، Mix Fold 3 زمانی که در حالت عکس‌برداری در شرایط نور کم قرار می‌گیرد، نوعی پردازش حالت شب را اعمال می‌کند. تفاوت بین عکس‌های گرفته شده در هر دو حالت، بسته به دوربین و شرایط نوری متغیر است. یک ملاحظه کلی در مورد عکس‌های گرفته شده در حالت شب Mix Fold 3 این است که سایه‌ها نسبتاً کمی روشن‌تر می‌شوند، به ویژه در صحنه‌های تاریک‌تر. این بازنمایی واقع‌گرایانه‌تری دارد، اگرچه نه به طور کاملا مطلوب.

دوربین اصلی

تفاوت بین عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در هر دو حالت، به جز نمایش علائم نئون و نورهای رنگارنگ روشن، بسیار کم است – حتی در این صورت تفاوت‌ها بسیار ناچیز هستند.

همان‌گونه که قبلاً اشاره شده، سایه‌ها نسبتاً تاریک هستند و نقاط برجسته در برخی از صحنه‌ها ممکن است بیش از حد کم باشند. با این حال، عکس‌ها به طور کلی با اجرای تا حدی “کلاسیک” برای Mix Fold 3، قابل قبول هستند، با اشباع و کنتراست مناسب. تنظیم خودکار تراز سفیدی در صحنه‌های با نور مختلط هم بسیار خوب عمل می‌کند.

دوربین‌های تله‌فوتو

تصاویر تله‌فوتوها بدون شک نتایج واضح‌تر و دقیق‌تری را ارائه می‌دهند، که در معاینه 1:1 به وضوح قابل مشاهده است. جزئیات اشیاء دورتر از حالت نزدیک به خوبی آشکار می‌شوند و به طور کلی به خوبی انتقال می‌یابند، حتی اگر کمی پر سر و صدا باشند. رنگ‌ها در اکثر موارد دقیق هستند، با تفاوت‌های کوچک در تراز سفیدی (مثال: مقایسه نتیجه 5 برابری آن صحنه با عکس 3.2x) که تعداد کمی از اشباع را نشان می‌دهند.

دوربین فوق‌عریض

در حالت فوق‌عریض، همه چیز به طور کل مشابه است و این حالت نتایج خوبی را به ارمغان می‌آورد. نوردهی مناسبی وجود دارد، تعادل رنگ سفید به شکل قابل اطمینانی تنظیم شده است و اشباع در مناطق تاریکی به خوبی حفظ می‌شود. سایه‌ها ممکن است کمی پرسر و صدا باشند، اما با این حال جزئیات به خوبی مشخص و وضوح کلی بسیار خوب است. حالت شب نویز را کاهش می‌دهد و ما ترجیح می‌دهیم جزئیات بهتری در حالت عکس را مشاهده کنیم.

پرتره‌ها

حالت پرتره در Mix Fold 3 به طور پیش‌فرض بر روی دوربین با زوم 3.2 برابر فعال است و هیچ گونه انتخابگر بزرگنمایی ظاهری وجود ندارد، اگرچه منوی تنظیمات سریع حالت “تمام بدنه” را نشان می‌دهد که به دوربین اصلی تغییر می‌دهد – این کمی غیرمنطقی به نظر می‌آید، اما در نهایت هر دو گزینه برای شما در دسترس است.

سطح زوم پیش‌فرض که 3.2 برابر است، فاصله‌ی عکاسی را بسیار راحت می‌کند و چشم‌انداز جذابی را برای عکس‌های پرتره ارائه می‌دهد. کیفیت هر پیکسل بر روی سوژه نیز بسیار خوب است، حتی در شرایط نسبتاً کم نور، بنابراین شما نیازی به فدا کردن کیفیت تصویر به منظور دریافت پرسپکتیو ندارید. در حالت پیش‌فرض، سطح تاری پوست کمی بیش از حد است، و تشخیص سوژه، اگرچه در بیشتر موارد خوب عمل می‌کند، اما گاهی اوقات ممکن است دچار مشکل شود.

عکس‌های سلفی

در Mix Fold 3، روش‌های مختلفی برای گرفتن عکس سلفی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد بهترین راه این است که از دوربین اصلی استفاده کنید و دستگاه را باز کنید. با این روش، شما می‌توانید جزئیات دقیق، رنگ‌های دلپذیر (و البته عالی) و یک دامنه دینامیکی وسیع دریافت کنید. همچنین می‌توانید تاری پس‌زمینه طبیعی‌ای برای برجسته کردن سوژه داشته باشید.

سپس، می‌توانید از دوربین فوق عریض استفاده کنید. این دوربین از فوکوس خودکار بی‌خبر است، اما فاصله فوکوس آن به اندازه‌ای است که در زمان عکاسی درازای بازو، صورت شما تقریباً واضح و قابل قبول باشد – به خصوص اگر بازوی خود را کمی بکشید. این به شما امکان می‌دهد تا بیشتر از افراد را در قاب قرار دهید یا زمینه را اضافه کنید. با این حال، اگر می‌خواهید نماهای نزدیک با پرسپکتیو تحریف شده داشته باشید، این کمی دشوار می‌شود و تاری خواهید داشت.

دوربین: فیلمبرداری

ضبط ویدیو

Xiaomi Mix Fold 3 با دوربین اصلی‌اش قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن 8K در 24 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند. همچنین امکان ضبط ویدیو با کیفیت 4K با سرعت‌های 24، 30 و 60 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. دوربین فوق عریض نیز قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4K در 30 فریم بر ثانیه است، اما متاسفانه از 4K60 و 8K پشتیبانی نمی‌کند.

باید توجه داشت که تا زوم 5 برابری در ویدیو، شما از دوربین اصلی استفاده می‌کنید و انتظار نداشته باشید که در انتهای محدوده زوم تصویر به اندازه‌ای شفاف باشد. در واقع، برای حفظ کیفیت تصویر، پیشنهاد می‌شود تا 2 برابر زوم در 4K استفاده نشود.

دوربین‌های تله‌فوتو قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن واقعی 1080p هستند، و دوربین با زوم 3.2 برابری تا 60 فریم بر ثانیه و دوربین با زوم 5 برابری تا 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این محدودیت‌هایی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

کیفیت تصویر در تمام حالات ضبط ویدیو بسیار خوب است. تعادل رنگ سفید به طور قابل اعتمادی حفظ می‌شود، اشباع رنگ مناسبی دارد و محدوده دینامیکی عالی به تصاویر تفسیری و جذابیت می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *