رسانه و سرگرمی, اخبار و مقالات

شصتمین سالگرد تولد سریدوی: یادآوری زیبای گوگل برای ستاره شری آما یانگر آیاپان از طریق Google Doodle

Sridevi4 1

سریدوی که در سال 1963 در تامیل نادو به دنیا آمد، در نزدیک به سیصد فیلم بازی کرد. او با بانی کاپور تهیه کننده فیلم ازدواج کرد و از او دخترانی به نام جانوی و خوشی کاپور به یادگار مانده است.

download 1

60 سالگی تولد بازیگر برجسته هندی، سریدوی: نمادی از افتخار و تاثیر در سینما

امروز با Doodle گوگل توسط هنرمند مهمان اهل بمبئی بهومیکا موکرجی، 60 سالگی بازیگر معروف هندی، سریدوی، گرامی داشته می‌شود. سریدوی با بازی در نزدیک به سیصد فیلم در طول چهار دهه، درام‌ها و کمدی‌های گسترده بالیوود را درخشان کرد و از طریق ایفای نقش‌های اصلی در صنعتی که به طور سنتی مردانه بود، موج‌زنی کرد.

سریدوی در روزی چون امروز در سال 1963 در تامیل نادو، قسمتی از هند مدرن، به دنیا آمد. از کودکی عاشق فیلم‌ها شد و از چهار سالگی با بازی در فیلم تامیل به نام “کاندان کارونایی”، اولین گام‌هایش را در دنیای سینما گذاشت. یادگیری زبان‌های مختلف هند جنوبی از جمله تلوگو، تامیل و مالایالام، او را قادر ساخت تا وارد صنایع فیلم مختلف هند شود. او در اوایل حرفه‌اش، در گونه‌ها و صنایع متنوعی از جمله فیلم‌های تامیل، تلوگو و مالایالام، به بازی پرداخت.

در سال 1976، با بازی در نقش اصلی در فیلم “موندرو مودیچو” به کارگردانی K. Balachander، سریدوی به عنوان یک قهرمان داستان شناخته شد. پس از موفقیت این فیلم، او با همبازی‌هایش در فیلم‌های معروفی مانند “گورو” و “سانکارلال”، به شهرت بیشتری دست یافت. کاریزما و توانایی بازیگری سریدوی، توجه تهیه‌کنندگان صنعت سینمای هندی را نیز به خود جلب کرد.

با ایفای نقش اصلی در فیلم کمدی اکشن “هیمتوالا”، سریدوی خود را به عنوان یک نماد ملی و نقطه جذب تماشاگران در بالیوود معرفی کرد. در دهه‌های بعد، در فیلم‌هایی چون “صدما” و “ChaalBaz” نیز به عنوان بازیگر اصلی حضور یافت و موفقیت‌های دیگری کسب کرد. او به عنوان یکی از نادرین هنرپیشه‌های بالیوودی به حساب می‌آید که بدون همبازی مرد در صنعتی که به طور سنتی به سوی مردان خرج می‌شد، توانست تیتر فیلم‌های پرفروش را بزند.

در اوایل دهه 2000، سریدوی تصمیم به دوره‌ای از بازیگری گرفت و به جای آن، در برنامه‌های تلویزیونی چون “مالینی” و “کابوم” حضور داشت. او همچنین به عضویت در هیئت مدیره آکادمی فیلم و تلویزیون آسیا پیوست. در سال 2012، با بازگشت خود با فیلم انگلیسی “وینگلیش”، دوباره به عنوان یک بازیگر برجسته در بالیوود ظاهر شد. این بازگشت موفقیت‌آمیز، پس از یک دوره تعطیلی طولانی، او را به عنوان یکی از بانوان برجسته بالیوود تأیید کرد. او همچنین با دریافت جایزه ملی فیلم بهترین بازیگر زن برای نقش مادری پر از خشم و محافظ در فیلم جنایی “مام” در سال 2017، توانست توانایی بازیگری خود را به اثبات برساند.

سریدوی با طرح مسیرهای نوین برای زنان به منظور ایفای نقش‌های اصلی در صنعت سینمای هند، برای همیشه در صدر این صنعت جایگاه خود را به دست آورد. او به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران هندی دوران خود به یاد مانده و نسل‌های آینده را به تأمل در توانایی‌ها و دستاوردهایش ترغیب خواهد کرد.

تولدت مبارک سریدوی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *