کینکت جایگاه عجیبی را در دنیای فناوری اشغال کرده است. این یک قطعه فناوری تقریباً محبوب جهانی است که جلوتر از زمان خود بود. برای لحظهای احساس میشد که قرار است انقلابی در بازی ایجاد کند، اما تقریباً مانند Wii، حداقل بهطور موقت ثابت شد که یک بنبست تکاملی است.
در سال 2013، اپل PrimeSense، استارتاپ اسرائیلی فناوری Kinect را خریداری کرد و از آن به عنوان پایه ای برای Face ID iOS استفاده کرد.
با این حال، این پایان کینکت نبود. ساخت وسایل جانبی زندگی دومی را در بین افرادی که DIYer انجام میدهند فراهم کرد. یک دوربین استریوسکوپی کمهزینه و در دسترس، ابزار بسیار قدرتمندی بود که قفل فناوری واقعاً هیجانانگیز را باز کرد. کیت دوربین سه بعدی نیز در دهه های گذشته به یکی از پایه های اصلی در آزمایشگاه های تحقیقاتی تبدیل شده است. من نمی توانم به شما بگویم که چند پروژه رباتیک دیده ام که به فناوری متکی هستند.
Kinect برای Xbox One در سال 2017 متوقف شد. اما مایکروسافت دو سال بعد فرصت دیگری به سخت افزار داد، این بار به عنوان یک ابزار توسعه. کیت توسعهدهنده Azure Kinect دقیقاً همان چیزی بود که ابزار جانبی بازی به طور غیررسمی به آن تبدیل شده بود.
این شرکت در آن زمان نوشت: «Project Kinect برای Azure فرصتهای بیشماری را برای استفاده از یادگیری ماشین، خدمات شناختی و IoT Edge باز میکند. ما پیشبینی میکنیم که Project Kinect برای Azure منجر به راهحلهای هوش مصنوعی جدید مایکروسافت و اکوسیستم شرکای ما شود که بر اساس طیف رو به رشد سنسورهایی که با خدمات هوش مصنوعی Azure یکپارچه شدهاند، ساخته شدهاند.
اما این نیز خواهد گذشت. مایکروسافت هفته گذشته اعلام کرد که “تصمیم به پایان تولید کیت توسعه دهنده Azure Kinect” گرفته است. این شرکت میگوید به حمایت از کیت توسعهدهنده ادامه خواهد داد و در عین حال به طرفهای علاقهمند به شرکت Orbbec مستقر در میشیگان اشاره میکند. این شرکت دوربین سه بعدی Femto time of flight را تولید می کند که یک SDK نیز برای توسعه دهندگان ارائه می دهد.
مایکروسافت خاطرنشان می کند: “این هفته، Orbbec فمتو بولت را راه اندازی کرد.” «محصول یک گزینه شریک است که مشتریانی که به راه حلی مانند کیت توسعه دهنده کینکت Azure علاقه مند هستند، می توانند در نظر بگیرند. دوربینهای ارائهشده Orbbec از همان ماژول دوربین عمقی Azure Kinect Developer Kit استفاده میکنند و توسعهدهندگان میتوانند برنامههای موجود خود را با استفاده از کیت برنامهنویس Azure Kinect به دوربینهای Orbbec با استفاده از پل API ارائه شده به عنوان بخشی از SDK خود انتقال دهند.