
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در حال بررسی 280,000 خودروی تسلا به دلیل گزارشاتی از از دست دادن کنترل فرمان و قدرت فرمان است. طبق گزارش، این خرابی اغلب همراه با پیامهایی از سوی راننده است که نشان میدهد که کمک فرمان برقی درست کار نمیکند یا غیرفعال شده است.
این ارزیابی اولیه برای خودروهای مدل 3 و مدل Y سال 2023 انجام شده است و پس از دریافت 12 شکایت از مالکان، به انجام رسیده است. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها تسلا را به مدتهای زیادی در گذشته مورد بازرسی قرار داده است، اغلب به دلیل سیستمهای پیشرفته کمک راننده این خودروها، اتوپایلوت و کاملاً خودران (FSD). هنوز واضح نیست که این بررسی به طور مستقیم به کدام یک از این سیستمها مرتبط است و NHTSA به درخواست تککرانچ برای اطلاعات بیشتر پاسخ نداده است.
یک راننده در وودبریج، ویرجینیا دو هفته پس از تحویل در تاریخ 15 ژوئن در شکایت خود نوشته است که مدل 3 عملکرد نادرستی داشته است.
“امروز در حین رانندگی و گردش به سمت چپ، فرمان خودرو قفل شده و با نمایش خطای کد UI_a020 که نشان میدهد کمک فرمان غیرفعال است، روبرو شدم”، راننده در شکایت خود نوشته است. “فرمان خودرو قفل میشود و پس از خروج از خودرو و وارد شدن مجدد، کد خطا ناپدید میشود؛ اما بعد از رانندگی حدود یک یا دو مایل، کد دوباره ظاهر میشود و فرمان خیلی سفت میشود و تقریباً ناممکن است به هر جهتی بچرخید. رانندگی در بزرگراهها با سرعتهای بالا بسیار ناامن و غیرقابل اعتماد است. لطفاً این مسئله را بررسی کنید، چرا که من تنها نفری نیستم که این مشکل را دارم.”
راننده دیگری از مدل 3 در ماه مه گزارش داده است که “فرمان خودرو محکم و با سختی حرکت کرد و خودرو از جاده خارج شد و به درخت برخورد کرد”.
یک مالک مدل Y از خودروهای تسلا، در ماه آوریل گزارش داده است که “فرمان با شدت به سمت راست حرکت کرده و صدایی ناهنجار ایجاد کرده است”. همچنین به دلیل تأخیر در تهیه قطعات، تاریخ ویزیت خدماتی این مالک از تاریخ 2 مه به 25 مه تغییر یافته است.
این ارزیابی اولیه مرحلهای است برای بررسی رسمی و تعیین اینکه آیا مشکل موجود در خودرو، یک خطر غیرمعقول برای ایمنی ایجاد میکند یا خیر. اگر اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها از شرکت تسلا درخواست بازخوانی خودروها را داشته باشد، باید به این ارزیابی اولیه، تحلیل مهندسی و دادهها اختصاص داده شود.
اعتبار تصویر: Tesla