امنیت

نظارت بیش از حد: شکست اسرائیل در مقابله با حماس

1713128454

غزه یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان و همچنین یکی از تحت نظارت ترین و سرکوب شده ترین مناطق است. اسرائیل برای پیشبرد منافع ژئوپلیتیکی خود، به ویژه درگیری بی پایان خود در نوار غزه و کرانه باختری، یک دستگاه اطلاعاتی کامل و صنعت جاسوسی دیجیتال تهاجمی ایجاد کرده است. با این حال، در روز شنبه، شبه نظامیان حماس با یک سری حملات ویرانگر زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل را غافلگیر کردند و صدها نفر را کشتند و هزاران نفر دیگر را زخمی کردند. اسرائیل اکنون جنگ اعلام کرده است.

حمله غافلگیرانه حماس در روز شنبه شوکه کننده است، نه تنها به دلیل وسعت آن در مقایسه با حملات قبلی، بلکه به دلیل اینکه بدون اطلاع اسرائیل برنامه ریزی و اجرا شد. حملات مرگبار حماس محدودیت های حتی گسترده ترین شبکه های نظارتی را نشان می دهد. در واقع، کارشناسان می گویند که حجم بسیار زیاد اطلاعاتی که اسرائیل در مورد حماس جمع آوری می کند، و همچنین فعالیت و سازماندهی مداوم این گروه، ممکن است در مخدوش کردن برنامه های این حمله خاص در میان سیل بی پایان تهدیدات احتمالی معتبر نقش داشته باشد.

رافائل مارکوس، پژوهشگر مهمان در بخش مطالعات جنگی کینگز کالج لندن که بر روی این منطقه تمرکز می کند، می گوید: «هیچ شکی نیست که وسعت و مقیاس این حمله حماس نشان دهنده یک شکست اطلاعاتی عظیم از سوی ارتش دفاع اسرائیل (IDF) و شین بت، آژانس امنیت داخلی است. آنها چنین امکانات فنی پیشرفته ای دارند، اما نتوانستند این حمله را پیش بینی کنند.»

اسرائیل به دلیل نظارت شدید بر غزه و هر کسی که ممکن است با حماس مرتبط باشد، با استفاده از تکنیک های جمع آوری اطلاعات سنتی و نظارت دیجیتال مانند تشخیص چهره و نرم افزارهای جاسوسی شناخته شده است. اسرائیل سال هاست که مهارت های هک و پیچیدگی فنی خود را در صحنه جهانی ثابت کرده است و در توسعه بدافزارهای نوآورانه برای جاسوسی دیجیتال و حملات سایبری فیزیکی مشارکت داشته است. این واقعیت که حماس توانست چنین حمله بی سابقه و پیچیده ای را برنامه ریزی کند، نشان دهنده محدودیت ها و نقاط کور اجتناب ناپذیر حتی جامع ترین رژیم نظارتی است.

حمله حماس همچنین نشان دهنده اهمیت امنیت عملیاتی و ضد جاسوسی است. حتی اگر یک سازمان از پیشرفته ترین سیستم های نظارتی نیز برخوردار باشد، باز هم می تواند در برابر حملات یک گروه مصمم و ماهر آسیب پذیر باشد.

جیک ویلیامز، هکر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و عضو فعلی هیئت علمی موسسه امنیت شبکه کاربردی، تاکید می کند که هنگامی که حجم زیادی از اطلاعات از طیف وسیعی از منابع به سرعت در حال جریان است، چالش اصلی سازماندهی و تجزیه و تحلیل آن است، نه جمع آوری آن. این امر به ویژه در محیطی پرتنش مانند اسرائیل که اطلاعات زیادی در مورد آن وجود دارد و تهدیدات زیادی وجود دارد، دشوار است.

ویلیامز می گوید: هوشمندی در محیطی مانند اسرائیل به معنای پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه نیست، بلکه به معنای پیدا کردن سوزنی است که در انبوهی از سوزن ها به شما آسیب می رساند. با توجه به تعداد اعضای حماس که در حمله دخالت داشتند، برای من قابل باور نیست که اسرائیل همه نشانه های اطلاعاتی انسانی از این برنامه ریزی را از دست داده باشد. اما من مطمئنم که همیشه عوامل حماس در مورد برنامه های معتبر برای حمله به ارتش اسرائیل صحبت می کنند. بنابراین اسرائیل نمی تواند به هر تهدیدی با زور پاسخ دهد. آنها در حالت آماده باش بالا یا همیشه درگیر خواهند بود و این احتمالاً برای امنیت بدتر است.

هنوز جزئیات دقیقی از نحوه وقوع حمله منتشر نشده است، اما به نظر می رسد که اسرائیل اطلاعات مهمی در مورد حمله حماس داشت، اما این اطلاعات را به درستی تفسیر نکرده است. این اشتباه منجر به وقوع حمله شد.

چاک فریلیچ، معاون سابق مشاور امنیت ملی اسرائیل می گوید: “با نگاهی به گذشته، اطلاعاتی وجود داشت، اما مانند تمام شکست های اطلاعاتی، به اندازه کافی به آن توجه نشد. اشتباه تفسیر شد.” من فکر می‌کنم در روزهای آخر، طبق درک من، برخی علائم هشداردهنده وجود داشت. و در واقع، جامعه اطلاعاتی در نیم سال گذشته هشدار داده بود که یک درگیری قابل توجه با حماس در حال وقوع است و آنها مصمم به تشدید اوضاع هستند. اما بعداً آنها علائم را اشتباه خواندند.”

کالین کلارک، مدیر تحقیقات در گروه Soufan، یک شرکت مشاوره اطلاعاتی و امنیتی، می گوید که حمله حماس “نیازمند ماه ها آماده سازی” بود و شکست های اطلاعاتی احتمالا در هر دو اطلاعات انسانی و اطلاعات سیگنالی، جایی که داده های الکترونیکی و ارتباطی جمع آوری می شود، رخ داده است. کلارک می‌گوید: «من هنوز از وقوع شکست در اطلاعات در این سطح شگفت‌زده هستم. من فکر نمی‌کنم کسی، از جمله اسرائیلی‌ها، برای چنین عملیاتی پیچیده و چندوجهی آماده بوده‌اند.»

کالین کلارک، کارشناس اطلاعاتی، می‌گوید که حمله حماس ماه‌ها در حال برنامه‌ریزی بوده است. او می‌گوید که ممکن است اشتباهاتی در جمع‌آوری اطلاعات انسانی و الکترونیکی رخ داده باشد. کلارک می‌گوید که او از این اشتباهات شگفت‌زده است و فکر می‌کند که هیچ‌کس، از جمله اسرائیلی‌ها، برای چنین حمله‌ای آماده نبوده است.

مارکوس از کینگز کالج لندن می‌گوید که اشتباهات اطلاعاتی مهمی ممکن است به دلیل مشکلات مختلفی رخ داده باشد. دستگاه اطلاعاتی اسرائیل ممکن است نیات حماس را اشتباه فهمیده باشد، سرنخ‌های مهم را اشتباه خوانده باشد، یا توسط تلاش‌های سیاسی اسرائیل با عربستان سعودی یا چالش‌های داخلی منحرف شده باشد. به عنوان مثال، نیروهای اسرائیلی از فرار مغزها از ارتش اسرائیل شکایت دارند، زیرا افراد به بخش خصوصی جذب می شوند.

فریلیچ، نویسنده کتاب “اسرائیل و تهدید سایبری”، می‌گوید: “من فکر می‌کنم این فقط یک شکست نظامی نبود، بلکه یک شکست چشمگیر رهبری ملی هم بود.” این حمله یادآور حمله غافلگیرانه یک بلوک عربی به اسرائیل در روز مقدس یهود، یوم کیپور، در سال 1973 است که منجر به 20 روز درگیری شد.

فلسطینیان در سرزمین های اشغالی، از جمله کرانه باختری و نوار غزه، سال هاست که با نظارت و کنترل مواجه هستند و بسیاری از آنها این شرایط را آپارتاید می نامند. در سپتامبر 2021، نیروهای اسرائیلی از تکمیل یک دیوار 40 مایلی در اطراف نوار غزه خبر دادند. این نوار باریکی از زمین بین اسرائیل، مصر و دریای مدیترانه است که اساساً یک “دیوار هوشمند” مجهز به رادار، دوربین، حسگرهای زیرزمینی و مجموعه ای از سایر ابزارهای نظارتی است.

مونا شطیه، عضو غیر مقیم مؤسسه تحریر برای سیاست خاورمیانه، می‌گوید: «فلسطینیان تحت نظارت چندلایه قرار دارند. انواع مختلفی از فناوری‌های نظارتی علیه فلسطینیان به کار گرفته می‌شود، از جمله پهپادها، باگ‌های تلفن همراه (جاسوس‌افزار) که قبلاً کشف شده است که قبل از ورود به نوار غزه به دستگاه‌های الکترونیکی تزریق می‌شوند.”

شطیه می افزاید که دوربین های مدار بسته در ورودی های نوار غزه نصب شده اند و نظارت آنلاین “مداوم” بر مردم در مناطق اشغالی وجود دارد. او می گوید: «این اغراق نیست اگر بگوییم که فلسطینیان در تقریباً تمام جنبه های زندگی خود تحت نظارت هستند.»

چنین نظارت مداوم می‌تواند باعث شود افراد رفتار خود را تغییر دهند و آزادی بیان و گفتار را محدود کند. شطیه می‌گوید: «می‌توانیم این پدیده را زمانی که افراد از طریق تماس‌های تلفنی با خانواده‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند یا زمانی که محتوایی را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند، مشاهده کنیم، زیرا ممکن است کلمات کلیدی خاصی را تغییر دهند.»

روز شنبه، گروه حماس به اسرائیل حمله کرد. حماس از بولدوزر، موتورسیکلت، قایق و پاراگلایدر برای شکستن حصار مرزی و نفوذ به اسرائیل استفاده کرد. هآرتص روز یکشنبه گزارش داد که حماس به دلیل مشکلات لجستیکی ارتش اسرائیل علاوه بر نقص اطلاعاتی توانست تا این حد پیشروی کند.

صنعت فناوری اسرائیل در ایجاد بسیاری از قابلیت‌های نظارتی و پیشبرد صنعت جهانی نقش داشته است، اما حماس که در ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی تحریم شده است، از برخی ابزارهای دیجیتالی نیز در عملیات خود استفاده می‌کند. این گروه طبق بررسی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در اوایل امسال، به شدت بر توزیع پروپاگاندای خود از طریق رادیو و تلویزیون برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود در غزه متکی بوده است، در حالی که به میزان کمتری از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. با این حال، حماس از حساب‌های جعلی فیس‌بوک برای فریب سربازان اسرائیلی به دانلود برنامه‌های سرقت داده استفاده کرده است و برنامه‌های جعلی دوست‌یابی را توزیع کرده است که در واقع جاسوس‌افزار هستند. در سال 2019، نیروهای اسرائیلی ساختمانی را بمباران کردند که ادعا می‌کردند محل گروه هکرهای حماس است.

چندین منبع گفته‌اند که آنها مظنون هستند ایران با توجه به پیچیدگی و پیچیدگی حمله، در کمک به حماس برای انجام حمله خود در روز شنبه نقش داشته است. ایران روابط دیرینه ای با حماس دارد و مقامات ایران از حملات اخیر تمجید کرده اند.

با تشدید درگیری به جنگ تمام عیار، نگرانی قابل توجهی در مورد تعداد غیرنظامیان آسیب دیده وجود دارد. عفو بین الملل می گوید که از کشته شدن غیرنظامیان در اسرائیل، غزه و کرانه باختری “عمیقا نگران” است. بر اساس آخرین آمار موجود، حمله حماس در روز شنبه دست کم 700 اسرائیلی را کشته و بیش از 2000 نفر را زخمی کرده است. ویدیوهایی و گزارش‌هایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده‌اند، نشان می‌دهند که افراد مسلح حماس غیرنظامیان را می‌کشند، اجساد خونین را در خیابان‌ها رها می‌کنند و ده‌ها نفر را به گروگان می‌گیرند. در مقابل، اسرائیل در حال انجام حملات هوایی گسترده علیه اهداف حماس در غزه است، در حالی که برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل شبه نظامیان و آماده سازی برای اقدامات تهاجمی، از جمله احتمالاً حمله زمینی به غزه، کار می کند. تاکنون دست کم 370 فلسطینی در غزه کشته و بیش از 2000 نفر زخمی شده اند.

نیروهای دفاعی اسرائیل می گویند که زنان و کودکان به گروگان گرفته شده اند. اسرائیل همچنین برق غزه را قطع کرده است و شرکت های نظارت بر اینترنت می گویند که کاهش اتصال وجود داشته است. با فرو رفتن فضای تاریکی جنگ، وضعیت فعلی در اسرائیل نمونه مهمی است که نشان می دهد نظارت بی امان به معنای امنیت و تضمین آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *