آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

12 نکته برای عکاسی خیره کننده از منظره

KD 2016 DPS Landscape Tips 6

عکاسی منظره نفس گیر، مهیج و بسیار سرگرم کننده است – اما همچنین می تواند دشوار، ناامید کننده و کاملاً خسته کننده باشد، به خصوص زمانی که تازه شروع به کار کرده اید. ترکیب بندی، نور، تنظیمات دوربین و موارد دیگر؛ خیلی وقت گیر است، اما اگر از استراتژی‌ها و تکنیک‌های درست استفاده نکنید، اغلب با تصاویری زیرمجموعه مواجه می‌شوید.

خوشبختانه، من سال‌ها را صرف ثبت منظره کرده‌ام، و در این مقاله، بهترین نکاتم را به اشتراک می‌گذارم، از جمله:

  • لوازم جانبی کلیدی تصویربرداری منظره
  • بهترین نور برای عکس های باورنکردنی
  • راه های آسان برای بهبود ترکیب های خود

بنابراین، اگر آماده هستید که عکس‌های منظره خود را ارتقا دهید، با ما همراه شوید!

KD 2016 DPS Landscape Tips 7

1. مکان خود را با دقت انتخاب کنید (و از قبل جستجو کنید)

عکاسی منظره به همان اندازه که مربوط به برنامه ریزی است، به فرآیند واقعی عکاسی نیز مربوط می شود. فقط با دوربین خود پرسه نزنید. درعوض، همیشه یک ایده واضح از جایی که قصد دارید بروید و زمانی از روز داشته باشید که به شما امکان می دهد بهترین عکس ها را بگیرید.

نحوه خواندن نقشه ها را بیاموزید و درک کنید که چگونه می توانید از آنها برای یافتن مکان مناسب استفاده کنید. می‌توانید از برنامه‌های عکاسی (مانند PhotoPills) برای پیش‌بینی جهت خورشید مدت‌ها قبل از رسیدن به محل استفاده کنید، و می‌توانید از Google Earth برای بررسی توپوگرافی و حتی در نظر گرفتن ترکیب‌های بالقوه استفاده کنید.

البته، بهترین راه برای انتخاب مکان‌ها، بازدید از مکان‌های احتمالی از قبل است، اما به دلیل محدودیت‌های زمان و سفر، این همیشه ممکن نیست. صرف نظر از اینکه چگونه به آن برخورد می کنید، جستجو و برنامه ریزی تضمین می کند که می توانید بیشترین استفاده را از زمان خود ببرید. همچنین تضمین می کند که با خیال راحت و در زمان زیادی به مکان خود می رسید و راه بازگشت را پیدا می کنید (معمولاً بعد از غروب خورشید).

2. صبور باشید

این یک واقعیت از زندگی (عکاسی منظره) است: عناصر عملاً همیشه در حال توطئه هستند تا یک عکس کاملاً ترکیب شده را خراب کنند.

بنابراین، عکاسی منظره نیاز به صبر دارد. اگر فقط برای دیدن غروب خورشید که توسط ابرها مسدود شده است به مکان رسیدید، به خانه بر نگردید. ترکیب خود را تنظیم کنید و منتظر بمانید – فقط در صورتی که ابرها به اندازه کافی پراکنده شوند تا به خورشید اجازه عبور دهند.

مهم است که همیشه برای زمان اضافی در یک مکان برنامه ریزی کنید، فقط در صورتی که انتظار لازم باشد. به همین ترتیب، پیش‌بینی آب و هوا را قبل از حرکت بررسی کنید تا بدانید چه انتظاری دارید!

KD 2016 DPS Landscape Tips 4

3. تنبل نباشید

یکی از دلایلی که ما اغلب از یک عکس منظره چشمگیر مبهوت می شویم این است که صحنه ای را به شکلی منحصر به فرد و هرگز دیده نشده نشان می دهد. چنین تصاویری اغلب به تلاش قابل توجهی نیاز دارند، اما ارزش آن را دارند. برای مثال، عکسی که از بالای یک کوه گرفته شده است، به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اما دیدگاهی را به نمایش می گذارد که اکثر مردم هرگز آن را نخواهند دید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

بنابراین به دیدگاه‌هایی که به راحتی در دسترس هستند و دیگران می‌توانند به سمت آن بروند و ببینند، تکیه نکنید. در عوض، به دنبال نقاط منحصر به فردی باشید که مناظر شگفت انگیزی را ارائه می دهند، حتی اگر برای رسیدن به آنجا به تلاش، عزم و برنامه ریزی واقعی نیاز داشته باشند.

(از سوی دیگر، از گرفتن یک تصویر صرفاً به این دلیل که دسترسی به مکان آسان بود، ابایی نداشته باشید. بهترین تصاویر منظره گاهی اوقات در واقع نسبتاً ساده هستند!)

4. در بهترین نور عکاسی کنید

نور یکی از مهم ترین عوامل در هر عکسی است، اما این امر به ویژه برای عکاسی منظره صادق است. اگر نور یک صحنه را رعایت نمی کند، واقعاً اهمیتی نخواهد داشت که مکان چقدر عالی است یا عکس خود را چگونه می سازید. تصویر شکست خواهد خورد.

بنابراین نور مناسب برای تصاویر منظره چیست؟ بسته به اهداف عکاسی، آب و هوا و خود صحنه متفاوت است، اما بهترین نور معمولاً در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر (ساعت طلایی) است. زمان درست قبل از طلوع و درست پس از غروب خورشید – که به عنوان ساعت آبی شناخته می شود – نیز بسیار خوب است، اگرچه کمبود خورشید منجر به مشکلات فنی خاصی می شود.

گفتنی است، خودتان را صرفاً بر اساس نور محدود نکنید. بخشی از چالش عکاسی منظره، سازگاری و کنار آمدن با شرایط نوری مختلف است. برای مثال، حتی در روزهای طوفانی یا ابری نیز می‌توان عکس‌های منظره عالی گرفت. نکته کلیدی این است که هر زمان که می توانید از بهترین نور استفاده کنید و زمانی که نمی توانید از نور کمتر ایده آل استفاده کنید.

KD 2016 DPS Landscape Tips 3

5. همیشه سه پایه همراه داشته باشید

به عبارت ساده، اگر می‌خواهید بهترین عکس‌ها را ثبت کنید، سه پایه یک قطعه ضروری از تجهیزات است. بسیاری از عکاسی منظره در شرایط کم نور (به عنوان مثال، صبح زود و اواخر عصر) انجام می شود، و اگر از سه پایه استفاده نمی کنید، باید ISO خود را افزایش دهید که به نوبه خود کیفیت تصویر را کاهش می دهد.

به‌علاوه، اگر می‌خواهید با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی (مثلاً هنگام عکاسی از ابرهای متحرک یا آب) صحنه‌ای را ثبت کنید، نمی‌توانید عکس‌های شارپ بسازید، مگر اینکه سه پایه در دست داشته باشید.

سه پایه های منظره خوب می توانند گران باشند، اما من شما را تشویق می کنم که واقعاً سرمایه گذاری کنید. یک مدل محکم می تواند سال ها دوام بیاورد و قابلیت های عکاسی شما را به طرز چشمگیری افزایش می دهد!

6. عمق میدان را به حداکثر برسانید

landscape photography tips 1002

بهترین عکس‌های منظره معمولاً واضح هستند، از نزدیک‌ترین شی پیش‌زمینه تا دورترین عنصر پس‌زمینه – و برای دستیابی به چنین جلوه عمق میدان عمیق، باید تنظیمات دوربین خود را به دقت تنظیم کنید.

با تنظیم دوربین خود روی حالت دستی یا اولویت دیافراگم شروع کنید، سپس دیافراگم f/8 یا باریکتر را انتخاب کنید. (برای صحنه های بسیار عمیق، ممکن است بخواهید با f/13 یا حتی فراتر از آن عکس بگیرید.)

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

حدود یک سوم مسیر را به داخل صحنه متمرکز کنید، سپس یک عکس آزمایشی بگیرید. روی LCD خود زوم کنید و وضوح را در پیش زمینه و پس زمینه بررسی کنید. اگر بخش‌هایی از عکس واضح نیستند، سعی کنید دیافراگم را باریک کنید یا نقطه فوکوس را تغییر دهید. در نهایت، شما باید افکت مورد نظر خود را به دست آورید، اگرچه اگر مشکل دارید، همیشه می‌توانید از تکنیک انباشتگی فوکوس استفاده کنید که در آن چندین عکس گرفته و آنها را در فتوشاپ با هم ترکیب می‌کنید.

KD 2016 DPS Landscape Tips 6

7. از تکنیک های ترکیب بندی منظره استفاده کنید

ترکیب بندی – یعنی چیدمان عناصر مختلف در تصاویر شما – بخش مهمی از عکاسی منظره خوب است. و در حالی که بهبود یک ترکیب از طریق برش امکان پذیر است، همیشه باید در هنگام بیرون آمدن در مزرعه به دنبال آن باشید.

بنابراین چگونه می توانید ترکیب های عالی را ثبت کنید؟ با آموزش خود برای استفاده از تکنیک های مختلف، مانند قانون یک سوم، خطوط پیشرو و تقارن شروع کنید. تکنیک ها را یاد بگیرید، سپس با استفاده از آنها در زمان واقعی آزمایش کنید. همانطور که تمرین می کنید، در تقویت ترکیبات خود بهتر و بهتر خواهید شد و این روند در نهایت به ماهیت دوم تبدیل می شود.

۸- همراه داشتن فیلترها را فراموش نکنید

هر عکاس منظره باید دو نوع فیلتر داشته باشد:

فیلترها و پلارایزرها با چگالی خنثی (ND). اغلب، شما نیاز دارید که نور موجود را دستکاری کنید، و این بهترین کاری است که این فیلترها انجام می دهند.

برای مثال، اگر در حال گرفتن عکس هایی با آب هستید، ممکن است بخواهید از انعکاس خورشید جلوگیری کنید. یک پلاریزه بازتاب ها را به حداقل می رساند و در نتیجه رنگ ها را افزایش می دهد (یعنی سبز و آبی آب). با این حال، یادآوری این نکته مهم است که فیلترهای پلاریزه معمولاً تأثیر محدودی دارند، اگر به سمت صحنه روبرو شوید یا بچرخید تا خورشید در پشت شما باشد. برای چشمگیرترین نتایج، خود را بین 45 تا 90 درجه نسبت به خورشید قرار دهید.

KD 2016 DPS Landscape Tips 2

چالش بزرگ دیگر در عکاسی منظره؟ دریافت نوردهی که حرکت را در ابرها و آب نشان می‌دهد – حتی زمانی که نور روشن است. یک فیلتر چگالی خنثی نور را مسدود می کند تا بتوانید سرعت شاتر خود را بدون نوردهی بیش از حد فایل های خود افزایش دهید.

توجه داشته باشید که در انتخاب فیلترها دقت کنید. فیلترهای پولاریزه کننده و فیلترهای ND بسیاری در بازار موجود است، اما به ندرت خوب کار می کنند و در عوض کیفیت تصویر را کاهش می دهند. یک مجموعه خوب از فیلترها گران است، اما قطعا ارزش سرمایه گذاری را دارد.

9. از هیستوگرام استفاده کنید

هیستوگرام یک نمودار ساده است که تون های مختلف را در یک فایل نمایش می دهد. سمت چپ نمودار مربوط به زنگ های تیره است، در حالی که سمت راست نمودار رنگ های روشن را نشان می دهد.

اکثر دوربین های مدرن به شما امکان می دهند لحظاتی پس از فشار دادن دکمه شاتر به هیستوگرام تصویر دسترسی داشته باشید (و برخی از دوربین ها حتی به شما امکان می دهند پیش نمایش هیستوگرام را از قبل مشاهده کنید!). بنابراین پس از (یا قبل از) گرفتن هر تصویر، به هیستوگرام نگاهی بیندازید. اگر اکثر نمودار به یک طرف منتقل شود، نشان دهنده این است که عکس خیلی روشن یا تاریک است (یعنی نوردهی بیش از حد یا کم نور).

مطلب پیشنهادی:  ریتم در عکاسی چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم + 6 نکته کلیدی

نوردهی بیش از حد یا نوردهی کم لزوما بد نیست – برخی از تصاویر در هر صورت خوب به نظر می‌رسند یا می‌توان آن‌ها را پردازش کرد تا عالی به نظر برسند – اما اگر متوجه شدید که پیک‌های هیستوگرام در لبه راست یا چپ نمودار بالا می‌روند، این نشانه از دست دادن جزئیات در تصاویر شما، که به ندرت ایده آل است. بنابراین اگر متوجه این مشکل شدید، تنظیمات دوربین خود را کمی تغییر دهید و دوباره عکس بگیرید.

10. هرگز به یک عکس خوب بسنده نکنید

این بدون توجه به ژانر عکاسی درست است. فرقی نمی کند منظره باشد یا پرتره. اگر می توانید آن را بهتر انجام دهید، پس باید انجام دهید.

اما اغلب به دلیل زمان و تلاشی که عکاسی منظره نیاز دارد، مردم به جای اینکه منتظر بمانند یا بعداً برای گرفتن عکسی عالی برگردند، به یک عکس خوب رضایت می دهند. به نظر من، شما باید همیشه هدف خود را برای عکاسی از سوژه خود در بهترین زمان ممکن، به بهترین شکل ممکن، حتی اگر این به معنای منتظر ماندن یا برگشتن بعدا باشد، داشته باشید.

البته، ممکن است همیشه گزینه بازگشت به خط را نداشته باشید، و اگر اینطور است، به سادگی یک منظره را نادیده نگیرید زیرا نمی توانید یک عکس عالی بگیرید. سعی کنید بهترین کار را انجام دهید، حتی اگر کامل نباشد.

KD 2016 DPS Landscape Tips 1

11. با فرمت RAW عکس بگیرید

این نکته عکاسی منظره سریع اما ضروری است:

اگر دوربین شما قادر به گرفتن عکس با فرمت RAW است، باید همیشه از فایل های RAW عکس بگیرید. آنها حاوی اطلاعات بسیار بیشتری هستند و انعطاف پذیری بسیار بیشتری را در پس از تولید ارائه می دهند.

به یاد داشته باشید، همیشه می‌توانید فایل‌های RAW را در هر فرمت دیگری ذخیره کنید، اما نمی‌توانید JPEG را به‌عنوان فایل RAW ذخیره کنید. اگر با فرمت JPEG عکاسی می کنید، در نهایت سطح فشرده سازی شما محدود می شود.

12. آزمایش کنید

با وجود تمام تکنیک ها و قوانینی که برای کمک به انتخاب ترکیب بندی و تنظیمات شما وجود دارد، همیشه فضایی برای آزمایش وجود دارد. زیبایی عکاسی دیجیتال این است که گرفتن عکس باعث هدر دادن یک نگاتیو (و هزینه‌بر) نمی‌شود، بنابراین فرصت کافی برای زیر پا گذاشتن قوانین و حتی گاهی اوقات سبک خودتان وجود دارد.

حتی اگر اکثر اوقات تصاویر آزمایشی کار نمی کنند و از نتیجه کاملاً ناامید می شوید، اشکالی ندارد. شما چیز جدیدی یاد خواهید گرفت – و هر از چند گاهی ممکن است به یک جواهر برسید!

KD 2016 DPS Landscape Tips 5

نکات عکاسی منظره: کلمات پایانی

عکاسی منظره یکی از پرارزش‌ترین ژانرهایی است که تا به حال با آن مواجه شده‌اید – و اگرچه ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با تمرین، سخت‌کوشی و صبر، می‌توانید عکس‌های منظره خیره‌کننده‌ای بگیرید که در نمونه کارتان عالی به نظر می‌رسند.

پس کمی وقت بگذارید و به فرصت های بالقوه چشم انداز فکر کنید. برای پیاده روی بروید. Google Earth را مطالعه کنید. سپس مدتی را با دوربین خود بگذرانید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *