آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

5 دلیل برای عکاسی از مناظر با فرمت RAW

RAW landscape photography 3

وقتی برای اولین بار عکاسی را شروع کردم، به من گفتند که عکاسی با فرمت RAW اتلاف وقت است. «شما به همه این اطلاعات نیاز نخواهید داشت. عکاسی با فرمت JPEG؛ باعث صرفه جویی در فضا می شود.» متأسفانه، این توصیه، در حالی که نیت خوبی داشت، برای من درست نبود – و احتمالاً برای شما هم درست نیست.

بله، درست است: JPEG ها به مراتب کوچکتر از فایل های RAW هستند (و همچنین به کار پس از پردازش کمتری نیاز دارند). اما فایل های RAW دارای چندین مزیت برجسته هستند که به ویژه برای عکاسان منظره ارزشمند هستند. در واقع، اگر یک عکاس منظره هستید و با فرمت RAW عکاسی نمی‌کنید، توصیه می‌کنم همین الان به دوربین خود بروید، تنظیمات کیفیت تصویر را پیدا کنید و آن را به «RAW» تغییر دهید. کار به این روش یک تغییر بازی خواهد بود، و در حالی که احتمالاً برای مدیریت همه آن فایل‌های بزرگ نیاز به گرفتن یک هارد دیسک خارجی دارید، مطمئناً از این تغییر پشیمان نخواهید شد.

چرا RAW اینقدر عالی است؟ در این مقاله، من پنج دلیل اصلی خود را به اشتراک می‌گذارم که چرا هر عکاس منظره باید در RAW کار کند، با این نکته شروع میکنیم:

1. شما جزئیات بیشتری دریافت می کنید

B A

جزئیات بازیابی شده از یک فایل RAW، قبل و بعد.

همانطور که در بالا اشاره کردم، فایل های RAW بزرگتر از JPEG هستند. اما این به این دلیل نیست که آنها حاوی داده های غیر ضروری هستند. در عوض، به این دلیل است که فرمت RAW اطلاعات تصویری را که در صحنه گرفته شده است دور نمی‌زند. با این حال، وقتی از یک JPEG عکس می گیرید، الگوریتم JPEG سعی می کند اطلاعات را بدون تغییر در شکل ظاهری تصویر دور بیندازد. این برای صرفه جویی در فضای کارت حافظه شما عالی است، اما اگر قصد دارید تصاویر خود را در Lightroom، Adobe Camera Raw یا سایر نرم افزارهای پردازش RAW ویرایش کنید، چندان خوب نیست.

واقعیت این است که دوربین شما می‌تواند داده‌های زیادی را ضبط کند که هرگز به فایل JPEG نمی‌رسد – اما اگر با فرمت RAW عکاسی کنید، داده‌ها را حفظ خواهید کرد، که به نوبه خود انعطاف‌پذیری بیشتری در هنگام ویرایش به شما می‌دهد. به طور متوسط، یک فایل JPEG معمولی چند مگابایت خواهد بود، اما همان تصویری که در یک دوربین با فرمت RAW 14 بیتی گرفته شده است بسیار بسیار بزرگتر خواهد بود (اغلب 25 مگابایت، 50 مگابایت یا حتی 125 مگابایت).

در حالی که معمولاً هنگام مقایسه یک فایل RAW و یک JPEG مستقیماً خارج از دوربین متوجه از دست رفتن داده نمی‌شوید، این اطلاعات اضافی اغلب در مراحل پس از تولید بسیار مهم است. شما می توانید جزئیات زیادی را از یک تصویر RAW بدست آورید – هنگام عقب کشیدن هایلایت های برجسته و بازگرداندن جزئیات در سایه ها – که بازیابی آن در فرمت JPEG غیرممکن است.

در اینجا یک تصویر کم نور گرفته شده است که من به صورت RAW گرفته ام:

RAW Flexibility 2

و در اینجا همان تصویر پس از کمی تغییر در Adobe Camera Raw، پردازنده RAW فتوشاپ است:

RAW Flexibility 1

این بدان معنا نیست که شما باید شلخته باشید و به نوردهی خود توجه نکنید، اما به این معنی است که در شرایط نوری دشوار، می‌توانید عکسی قابل استفاده بگیرید (حتی بدون استفاده از تکنیک‌های HDR). و از آنجایی که عکاسی منظره اغلب با صحنه‌هایی با دامنه دینامیکی بالا سروکار دارد، یک فایل RAW اغلب تفاوت بین نگهدارنده و رد شده است.

2. با رنگ ها انعطاف بیشتری دارید

RAW landscape photography 2

فایل های JPEG نسبت به فایل های RAW رنگ های کمتری را ذخیره می کنند. بنابراین، با عکاسی با فرمت RAW، تا حد امکان اطلاعات رنگی را ثبت خواهید کرد – که پس از آن می‌تواند تفاوت بزرگی در پردازش تصاویر شما ایجاد کند.

می بینید، در حالی که JPEG ها برای اکثر سناریوها حاوی رنگ های زیادی هستند، ممکن است وقتی رنگ ها تدریجی هستند، مانند یک آسمان صورتی زیبا، متوجه اثر نواری شوید. اگر بخواهید رنگ ها را در طول پردازش پس از پردازش تنظیم کنید، این می تواند به ویژه قابل توجه باشد. همانطور که رنگ‌های آن آسمان صورتی را فشار می‌دهید، نواربندی بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود، تا زمانی که تصویر شما غیرقابل استفاده شود.

و اگر در حال عکاسی از یک صحنه منظره هستید، بدون شک می خواهید اطلاعات رنگی بیشتری را که ممکن است به دست آورید. به این ترتیب، می‌توانید تنظیمات رنگی ظریف را در پس پردازش انجام دهید، مانند تغییر رنگ (به عنوان مثال، ارغوانی‌تر کردن آسمان آبی) که به یکسان شدن صحنه و ایجاد جلوه‌ای ظریف کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که فایل‌های RAW طوری طراحی شده‌اند که نسبتاً مسطح به نظر می‌رسند، بنابراین مهم است که تقریباً هر عکس منظره RAW را کمی تنظیم کنید. اغلب کافی است به سادگی لغزنده Vibrance یا Saturation را تقویت کنید تا زمانی که صحنه به همان شکلی که آن را به خاطر دارید به نظر برسد:

RAW colour

بیرون آوردن رنگ در یک فایل RAW آسان است!

3. می توانید تصاویر تمیزتری بگیرید

RAW landscape photography 3

نوردهی به روشنایی کلی صحنه شما اشاره دارد و به طور کلی، بهترین نوردهی ها دارای جزئیات برجسته، میانی و سایه ها هستند.

اما در سال‌های اخیر، برخی از عکاسان شروع به استفاده از تکنیکی به نام نوردهی به سمت راست (ETTR) کرده‌اند. اساساً، با نوردهی بیش از حد عمدی تصاویر خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که کمترین نویز ممکن در سایه ها ظاهر می شود تا واضح ترین و تمیزترین نتایج را به دست آورید. (البته، شما نمی خواهید تصاویر خود را بیش از حد نوردهی کنید؛ باید نوردهی را در مرحله پس از پردازش کاهش دهید!)

در حال حاضر، تکنیک ETTR از نظر فنی هنگام عکسبرداری با فرمت RAW یا JPEG کار می کند. با این حال، اگر این تکنیک را روی یک فایل JPEG امتحان کنید، عرض جغرافیایی بسیار کمتری خواهید داشت، و بسیار آسان است که خیلی به سمت راست قرار بگیرید و جزئیات کلیدی را از دست بدهید.

از سوی دیگر، فایل‌های RAW به مراتب بهتر از این تکنیک استفاده می‌کنند. می‌توانید نوردهی را بیشتر فشار دهید، و هنگامی که به خانه برگشتید و عکس‌ها را پردازش کردید، تصاویر فوق‌العاده زیادی خواهید داشت که پر از جزئیات زیبا هستند!

4. تصاویر شما ضد آینده خواهند بود

RAW landscape photography 4

بهترین بخش فایل های RAW چیست؟ آنها به شما انعطاف می دهند. هنگام پردازش یک عکس منظره، اطلاعات زیادی برای کار در اختیار خواهید داشت و می توانید از آن اطلاعات برای ایجاد بهترین تصویر ممکن استفاده کنید.

حتی اگر سعی کنید یک فایل RAW و یک فایل JPEG را در کنار هم ویرایش کنید و تفاوت فاحشی را متوجه نشوید، پیش‌بینی انواع ابزارهای ویرایشی که در دسترس خواهند بود دشوار است (و پیش‌بینی سبک ویرایشی که چند سال دیگر برای شما جالب خواهد بود). شما نمی خواهید از JPEG عکس بگیرید زیرا فقط در سال 2023 کافی به نظر می رسند، اما پنج سال بعد متوجه می شوید که واقعاً می توانید از جزئیات اضافی استفاده کنید.

من خودم به عقب برگشته‌ام و تصاویر قدیمی‌تر را با توجه به ابزارهای ویرایش جدید دوباره کار کرده‌ام، و چون فایل RAW اطلاعات زیادی داشت، توابع اضافه‌شده بهترین آن صحنه را به نمایش گذاشتند!

5. شما بهترین کیفیت را دریافت می کنید

RAW landscape photography 1

هر تصویر RAW باید ویرایش شود. هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد فایل‌های RAW در مرورگرها قابل نمایش نیستند، به‌علاوه ارسال آن‌ها از طریق ایمیل بزرگ و دشوار است. عکاسان به جای تلاش برای نمایش فایل‌های RAW، آن را با فرمت RAW ویرایش می‌کنند، سپس تصویر را برای اشتراک‌گذاری به JPEG (بدون از بین بردن فایل اصلی!) تبدیل می‌کنند.

بنابراین، ویرایش یک تصویر RAW یک فرآیند دو مرحله ای است. اولین مرحله کار بر روی آن از طریق یک پردازنده RAW است. (Lightroom می تواند مانند Adobe Camera Raw و بسیاری از ویرایشگرهای تصویر دیگر، تصاویر RAW را مدیریت کند.)

سپس باید فایل را تبدیل کنید. اگر قصد دارید روی آن در فتوشاپ کار کنید، می توانید آن را به PSD تبدیل کنید – و اگر قصد دارید عکس را مستقیماً به اشتراک بگذارید، می توانید آن را به سادگی به JPEG تبدیل کنید.

من شخصاً دوست دارم روی تصاویرم در فتوشاپ کار کنم و تنها در صورتی که ابتدا مقداری پردازش RAW انجام داده باشم می دانم که بهترین کیفیت تصویر ممکن را برای کار با آن ها خواهم داشت. و به یاد داشته باشید: کیفیت تصویر اساسا جام مقدس عکاسی است. از هر عکاسی بپرسید که چه چیزی برای آنها مهم است، اغلب فقط به کیفیت تصویر خلاصه می شود.

(برای واضح بودن، وقتی می‌گویم «کیفیت تصویر»، در مورد وضوح، نویز، محدوده دینامیکی، رنگ، تن، انحراف رنگی و غیره صحبت می‌کنم. هر چیزی که به ظاهر و احساس کلی تصویر می‌افزاید.)

این چیزی است که من به آن می پردازم: اگر با دقت روی یک فایل RAW در پردازنده RAW خود کار کنید و سپس آن را در فتوشاپ ویرایش کنید، اگر با دقت در مبدل RAW خود کار کنید و در فتوشاپ به خوبی ویرایش کنید، کیفیت تصویر فوق العاده خواهد بود. شما می توانید کیفیت تصویر خوبی را در JPEG دریافت کنید، اما اگر با فرمت RAW عکاسی کنید، می توانید این مقدار بیشتر را از تصویر خارج کنید.

عکاسی منظره RAW: کلمات پایانی

RAW یک فرمت عالی برای استفاده بدون توجه به نوع تصاویری است که می گیرید. چه عکاسی مد، غذا، معماری یا پرتره انجام دهید، من واقعاً توصیه می‌کنم گردش کار RAW را در نظر بگیرید. با این حال، RAW به ویژه برای عکاسان منظره ضروری است. یک فایل RAW حاوی جزئیات کلیدی است که به سادگی نمی‌توانید آن‌ها را از یک JPEG بازیابی کنید، که به شما امکان می‌دهد طلوع، غروب خورشید و سایر صحنه‌های با دامنه دینامیکی بالا را در یک عکس ثبت کنید.

با این حال، به یاد داشته باشید که RAW به یک گردش کار پس از پردازش متفاوت نیاز دارد. شما نمی توانید یک فایل RAW را مستقیماً در رسانه های اجتماعی آپلود کنید – در عوض، باید زمانی را صرف پردازش دقیق هر عکس کنید. این هزینه کار در RAW است، اما مزایای آن واقعا باورنکردنی است!

اگر شک دارید، چرا خودتان آن را آزمایش نکنید؟ از چند صحنه با دامنه دینامیکی بالا به صورت RAW و JPEG عکس بگیرید. سپس آنها را در کنار یکدیگر مقایسه کنید. سعی کنید لغزنده های مختلف ویرایش را تنظیم کنید و ببینید آیا می توانید جزئیات از دست رفته را بازیابی کنید. شرط می بندم تحت تاثیر فایل های RAW قرار خواهید گرفت!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *