آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 اشتباه رایج در عکاسی که باید از آنها اجتناب کنید

photography mistakes 3

هر عکاسی بدون توجه به سطح تجربه اش، با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند. اما زمانی که تازه شروع به کار می کنید، مرتکب اشتباهات مبتدی مکرری میشوید. از نوع اشتباهاتی که اجتناب از آنها فوق العاده آسان است، فقط اگر بدانید چه هستند و چگونه آنها را برطرف کنید!

در این مقاله، 10 اشتباه رایج عکاسی را که توسط مبتدیان مرتکب می شوند، در مورد تجهیزات، تنظیمات، ترکیب بندی و موارد دیگر به اشتراک می گذارم. اگر آماده‌اید یک‌بار برای همیشه از شر این اشتباهات مزاحم خلاص شوید و در نتیجه بتوانید شروع به ثبت تصاویری عالی کنید پس بیایید در ادامه این اشتباهات را با هم بررسی کنیم!

1. انتخاب غلط جایگاه سوژه

وقتی تازه شروع به کار می کنید، اغلب وسوسه انگیز است که همه چیز را در مرکز تصاویر خود قرار دهید. مردم، درختان، ساختمان ها و حتی خطوط افق. همه آن ها در وسط قاب قرار می گیرد.

photography mistakes 8

در حالی که گاهی اوقات می‌توان سوژه اصلی را در مرکز قرار داد، اما برای همیشه اینطور نیست. مشکل این است که یک سوژه در مرکز، تصویر را نصف می کند و بیننده را سردرگم می کند و مطمئن نیست که روی کدام یک از نیمه های عکس فوکوس کند. علاوه بر این، یک تصویر در مرکز می تواند نسبتاً ایستا و خسته کننده به نظر برسد.

بنابراین به جای اینکه سوژه های خود را در مرکز ترکیب بندی های خود قرار دهید، سعی کنید از قانون یک سوم استفاده کنید، که شما را تشویق می کند سوژه اصلی خود را یک سوم از مسیر در کادر قرار دهید. این به شما تصویری می‌دهد که احساس تعادل می‌کند، اما بسیار پویاتر و جذاب‌تر خواهد بود.

قانون یک سوم اشتباه نیست، و در بیشتر موقعیت ها روی بیشتر موضوعات کار می کند. باور نمی کنی؟ آن را امتحان کنید و ببینید چه چیزی به دست می آورید!

2. حواس پرتی در کادر

به راحتی می توانید توسط یک سوژه اصلی جذاب، مانند یک شبح زیبا، یک ساختمان زیبا، یا یک گل پر جنب و جوش وارد یک صحنه شوید – اما مهم نیست که سوژه اصلی شما چقدر نفس گیر است، باید به اشیاء دیگر نیز توجه دقیق داشته باشید.

photography mistakes 7

می بینید، بدون معنی، مبتدیان اغلب عناصر دیگری را در کادر قرار می دهند که تمرکز را از سوژه اصلی می گیرد (چیزهایی مانند بوته ها، تیر چراغ ها، رهگذران و غیره). آنقدر به سوژه خود توجه نکنید که برای نگاه کردن به اطراف آن وقت نگذارید. در عوض، قبل از فشار دادن دکمه شاتر، مطمئن شوید که یک بررسی سریع از کادر انجام داده اید. اگر عناصر منحرف کننده وجود دارد، زاویه یا کادربندی خود را تا زمانی که ناپدید شوند تنظیم کنید!

3. بریدن اشیا در لبه قاب

شگفت آور است که چقدر آسان است که عناصر کلیدی – مانند پای یک فرد – را بدون اینکه متوجه شوید که به هم ریخته اید، بریده اید. این چیزهای کوچک اغلب آشکار نمی شوند تا زمانی که به آنها اشاره شود، اما هنگامی که شما آگاه شوید، اغلب غیرممکن است که هرگز آنها را نبینید!

photography mistakes 6

قطع کردن اجزای کلیدی تصویر یک کار بسیار معمولی است که افراد تازه کار انجام می دهند. ممکن است پاها نباشند. ممکن است دست کسی یا بالای سر او باشد. این می تواند در معماری و مناظر نیز اتفاق بیفتد. از یک کلیسا عکس می گیرید، اما نوک مناره های آن را می برید، یا نوک یک درخت را کوتاه می کنید.

رفع این اشتباه رایج در عکاسی فقط به این است که یاد بگیرید سوژه خود را شناسایی کنید و مطمئن شوید که آنها کاملاً در محدوده کادر قرار دارند. اگر نمی توانید کل سوژه خود را در عکس قرار دهید، باید در مورد آنچه که می خواهید بگنجانید و چه چیزی را می خواهید برش دهید، تصمیم بگیرید. توجه داشته باشید که امکان برش موفقیت آمیز بخشی از یک موضوع وجود دارد، اما باید آن را با دقت انجام دهید تا عمدی به نظر برسد!

4. اعتقاد به اینکه همه چیز مربوط به دوربین است

photography mistakes 3

من این دوربین فوق‌العاده را خریدم و پول زیادی برای آن پرداختم، اما عکس‌های من عالی به نظر نمی‌رسند.» این یک خط بسیار رایج در میان مبتدیان است، که اغلب تصور می کنند اگر یک دوربین خوب داشته باشید، به طور خودکار عکس های شگفت انگیزی می گیرید.

داشتن یک دوربین عالی کمبود تکنیک، مهارت های ترکیب بندی یا درک نور را جبران نمی کند. هنگام عکاسی، این شخصی است که در پشت لنز قرار دارد و مسئول بیشتر موفقیت یا شکست است. یک دوربین به سادگی ابزاری است که به آنها کمک می کند به دید خلاقانه شما دست یابند.

بنابراین صرفاً به وسایل خود متکی نباشید و اگر تجهیزات شما عکس‌هایی را که تصور می‌کردید به شما نمی‌رساند، ناامید نشوید. گرفتن تصاویر عالی کار سختی می خواهد، و اگر می خواهید نتایج شگفت انگیزی به دست آورید، باید تلاش جدی انجام دهید. (خواندن این مقاله شروع خوبی است!)

5. فقط عکاسی از یک سوژه از دیدگاه مشترک

هر موضوعی دیدگاه های متعارف خود را دارد. عموماً از مردم، مکان‌های دیدنی و ساختمان‌ها از جلو عکس گرفته می‌شود، عموماً از همان تعداد انگشت شماری از مناظر و غیره عکس‌برداری می‌شود.

photography mistakes 4

گرفتن یک تصویر معمولی از یک سوژه ایرادی ندارد، اما اگر فقط یک عکس کلیشه ای بگیرید، هرگز به چیز اصلی نخواهید رسید. بنابراین به جای اینکه قبل از حرکت یک عکس از سوژه خود بگیرید، مدتی را صرف نزدیک شدن به آن از زوایای مختلف کنید. در اطراف آن قدم بزنید، پایین بیایید، یک نقطه دید پیدا کنید و از بالا عکس بگیرید، نزدیک بزرگنمایی کنید.

همانطور که عکس های بیشتری می گیرید، خواهید دید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه. و در نهایت عکس هایی خواهید داشت که کاملاً منحصر به فرد و کاملاً مال شما هستند.

6. عکسبرداری در حالت خودکار

حالت خودکار اساساً به دوربین شما می‌گوید که همه چیز را برای شما انجام دهد، از جمله تنظیمات فوکوس و نوردهی. وقتی تازه عکاسی را شروع کرده اید، این می تواند مفید باشد، به خصوص اگر بخواهید چند عکس زیبا از خانواده خود بگیرید که می توانید آنها را به دیوار آویزان کنید یا در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اما همانطور که جدی تر می شوید، مهم است که یاد بگیرید چگونه تنظیمات خود را به صورت دستی تنظیم کنید. به عنوان مثال، حالت اولویت دیافراگم به شما امکان می دهد ISO و دیافراگم خود را تنظیم کنید در حالی که دوربین شما نوردهی را با انتخاب سرعت شاتر “تکمیل” می کند. اگر می‌خواهید تنظیمات دوربین مختلف را درک کنید، یک حالت عالی است، و من آن را برای مبتدیانی که به دنبال ارتقای سطح عکسبرداری خود هستند، به شدت توصیه می‌کنم.

چرا کنترل تنظیمات خود مهم است؟ در حالی که دوربین شما به طور کلی کار خوبی انجام می دهد، نمی تواند ذهن شما را بخواند، بنابراین اثرات دقیقی را که دنبال می کنید نمی داند. با شماره گیری تنظیمات مختلف به صورت دستی، می توانید اطمینان حاصل کنید که هر تصویر عکسی را که تصور می کردید منعکس می کند!

7. فراموش کردن تنظیم مجدد کنترل ها

photography mistakes 5

این اشتباه توسط هزاران عکاس و نه فقط مبتدیان انجام می شود. حتی حرفه ای ها هنوز هم هر از گاهی این یکی را خراب می کنند!

می بینید، معمول است که با دوربین خود بیرون بروید و در حین انجام تنظیمات تنظیمات برای سوژه ها و سناریوهای نوری که با آنها روبرو می شوید، عکس بگیرید.

اما دفعه بعد که برای عکاسی می روید، فراموش می کنید که تنظیمات مختلفی را تغییر داده اید. شاید ISO خیلی بالا بود یا دیافراگم بسیار باز بود، اما هر چه که باشد، وقتی به خانه برمی‌گردید، متوجه می‌شوید که هیچ یک از عکس‌های شما زیبا به نظر نمی‌رسند، زیرا تنظیمات اشتباه بوده است.

چند سال پیش داشتم از یک رویداد چهار روزه عکاسی می‌کردم، و نمی‌توانستم بفهمم چرا برخی از عکس‌های من واقعاً بیش از حد نوردهی شده‌اند در حالی که برخی واقعاً تاریک بودند. نزدیک به سه روز طول کشید تا متوجه شدم به این دلیل است که دوربین من روی حالت براکتینگ خودکار (AEB) تنظیم شده است! من قبلاً عکس هایم را براکت می کردم و همه چیز را فراموش کرده بودم.

توصیه من در اینجا این است که همیشه در پایان هر عکسبرداری تنظیمات خود را به حالت “پیش فرض” برگردانید. اگر ISO را افزایش دادید، آن را به مقدار پایه خود برگردانید. اگر دیافراگم را باز کردید، آن را روی f/8 تنظیم کنید. اگر سرعت شاتر را برای نوردهی طولانی کاهش داده اید، آن را روی 1/250 ثانیه یا حدوداً نزدیک به آن تنظیم کنید.

و سپس، وقتی یک عکسبرداری جدید را شروع می کنید، همیشه یک لحظه برای بررسی تنظیمات دوربین وقت بگذارید. مطمئن شوید که حالت دوربین، دیافراگم، ISO، سرعت شاتر، حالت فوکوس و موارد دیگر را می دانید. به این ترتیب، هرگز به‌طور تصادفی عکس‌هایتان را خراب نمی‌کنید، زیرا دوربین خود را در شرایط بدی رها کرده‌اید.

8. هرگز دوربین را به صورت عمودی نچرخانید

یک چیزی که اغلب با عکاسان جدید متوجه می شوم؟ آنها فقط از دوربین در حالت افقی استفاده می کنند. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که آنها هرگز به این فکر نمی‌کنند که دوربین خود را به سمت بالا برای یک عکس عمودی بچرخانند.

این یک معامله بزرگ نیست – در نهایت، شما می توانید تعداد زیادی عکس افقی عالی بگیرید – اما می تواند تا حدودی محدود کننده باشد. تنوع چاشنی زندگی است و گنجاندن چند عکس با جهت گیری پرتره در نمونه کارهای خود به خاطر تنوع می تواند مفید باشد. به علاوه، برخی از سوژه ها در واقع از جهت گیری عمودی بهره می برند.

photography mistakes 2

بنابراین، وقتی عکس بعدی را می‌گیرید، مطمئن شوید که هم جهت عمودی و هم جهت افقی را قبل از عکاسی آزمایش کرده‌اید. (و اگر مطمئن نیستید که کدام بهترین است، هر دو گزینه را امتحان کنید و ببینید چگونه نتیجه می‌دهند.)

9. کمک نخواستن

photography mistakes 1

گرفتن عکس های عالی کار سختی است. حتی اگر از احمق به نظر رسیدن یا طرد شدن می ترسید، هرگز نباید از درخواست کمک بترسید. به عکاسان مورد علاقه خود ایمیل بزنید و از آنها راهنمایی بخواهید. به گروه های بحث آنلاین بپیوندید و با عکاسان همفکر صحبت کنید. به رویدادهای عکاسی حضوری بروید و راهنمایی بخواهید.

به طور کلی، عکاسان بیشتر از کمک به کسی که می خواهد یاد بگیرد خوشحال هستند! مطمئناً نباید آنها را با سؤالات زیاد مورد خطاب قرار دهید، اما پرسیدن چند سؤال ضرری ندارد.

10. هراس

ممکن است دراماتیک به نظر برسد، اما اگر در حال عکاسی هستید و به مشکلی برخورد کردید – تصاویر شما بیش از حد یا کم نور هستند، نمی توانید فوکوس را به درستی انجام دهید، یا صفحه LCD دوربین شما سیاه است – این کار را نکنید. وحشت. تقریباً مطمئناً توضیح بسیار معقولی برای آنچه در حال وقوع است وجود دارد، و اگر مراحل عیب‌یابی مناسب را انجام دهید، در کوتاه‌مدت همه چیز را برطرف خواهید کرد.

دوستی داشت داستانی را تعریف می کرد که چگونه در کلیسای جامع عکس می گرفت و همه آنها سیاه شدند. او شروع به وحشت کرد و نتوانست دلیلش را بفهمد. هنگامی که او آرام شد، متوجه شد که به این دلیل است که ISO او بسیار پایین است.

هر زمان که در موقعیت گیج کننده ای قرار گرفتید، نفس عمیقی بکشید و با آرامش تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که دوربین شما روی حالت درست تنظیم شده است، تنظیمات نوردهی خوبی دارد، تنظیم فوکوس موثری دارد و غیره.

اشتباهات رایج عکاسی: کلمات پایانی

اگر به تازگی با دوربین خود شروع کرده اید – یا حتی اگر یک عکاس کهنه کار هستید – احتمالاً تعدادی از اشتباهاتی را که در بالا ذکر کردم انجام می دهید.

بنابراین مشکل را شناسایی کنید، سپس برای اصلاح آن قدم بردارید! به این ترتیب، عکس‌های شما بهتر به نظر می‌رسند، و می‌توانید با دانستن اینکه عکس‌هایتان بسیار بهتر به نظر می‌رسند، خیالتان راحت باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *