آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

براکتینگ نوردهی در عکاسی چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

عکس یک فضای داخلی خانه با نور کمتر با براکتینگ نوردهی خودکار

بدون هیچ صحبتی برای اینکه حواستون پرت نشه اول از همه بریم سراغ اینکه ببینیم اصلا AEB که مخفف کلمه (Automatic Exposure Bracketing) هستش چیه؟

براکتینگ نوردهی خودکار (AEB) چیست؟

Automatic Exposure Bracketing (AEB) یا براکتینگ نوردهی خودکار، یک ویژگی دوربین است که به شما امکان می‌دهد به سرعت سه عکس با نوردهی‌های مختلف از یک صحنه بگیرید. این کار برای عکاسی در شرایط نوری چالش برانگیز، مانند غروب آفتاب یا صحنه‌های با کنتراست بالا، مفید است.

آموزش استفاده از براکتینگ نوردهی خودکار

آیا تا به حال در شرایط نوری سخت یا در صحنه هایی با اختلاف زیاد بین مناطق روشن و تاریک عکاسی کرده اید و مطمئن نبوده اید که از چه تنظیم نوردهی استفاده کنید؟

یکی از راه‌های مقابله با چنین موقعیت‌هایی، تنظیم دستی با کنترل نوردهی و گرفتن یک سری عکس است. مشکل این روش این است که زمان می‌برد و اگر از محیطی در حال تغییر (مثلاً غروب آفتاب) عکس می‌گیرید، می‌توانید در حالی که در حال تنظیم نوردهی هستید، «لحظه‌ای» را از دست بدهید.

اکثر دوربین‌های DSLR (و برخی از دوربین‌های کامپکت پیشرفته) دارای ویژگی به نام «براکتینگ نوردهی خودکار» (AEB) هستند که می‌تواند در چنین مواقعی مفید باشد.

با انتخاب آن، می‌توانید به سرعت سه عکس (معمولاً سه عکس) با نوردهی‌های مختلف بگیرید، بدون اینکه مجبور باشید بین فریم‌ها تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید.

به عنوان مثال، در اینجا یک عکس استاندارد از فضای داخلی خانه وجود دارد:

عکس یک فضای داخلی خانه بدون براکتینگ

و عکس سوم کمی تیره‌تر است:

عکس یک فضای داخلی خانه با نور کمتر با براکتینگ نوردهی خودکار

در اینجا عکس دوم کمی روشن‌تر است:

عکس یک فضای داخلی خانه با نور بیشتر (براکتینگ نوردهی خودکار)

زمانی که شما براکتینگ نوردهی خودکار را انتخاب می‌کنید، دوربین یک نوردهی را انتخاب می‌کند (بر اساس آنچه که حسگر نورسنج تشخیص میدهد که درست است) و سپس یک عکس با نوردهی بیش از حد (مانند عکس سمت راست بالا) و یک عکس با نوردهی کم (مانند عکس سمت چپ بالا) می‌گیرد.

این سه عکس با ترکیب یکسانی گرفته می‌شوند، بنابراین می‌توانید بهترین عکس را برای شرایط نوری خود انتخاب کنید.

اگر دوربین شما در حالت عکاسی پیاپی باشد، می‌توانید با نگه داشتن دکمه شاتر برای سه عکس، سه عکس براکتینگ نوردهی خودکار بگیرید. اگر در حالت تک عکس هستید، باید دکمه شاتر را سه بار به طور کامل فشار دهید تا سه عکس گرفته شود.

نحوه انتخاب براکتینگ نوردهی خودکار (AEB) در دوربین‌های دیجیتال

هر دوربین عکاسی روش متفاوتی برای انتخاب AEB دارد. برخی از دوربین‌ها مانند Nikon D70 یک دکمه قابل دسترسی در پشت (با علامت BKT) دارند، در حالی که برخی دیگر (مانند Canon) یک تنظیم AEB در منوهای خود دارند.

برای دانستن نحوه عملکرد AEB در دوربین دیجیتال خود، دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید. اکثر دوربین‌ها به شما اجازه می‌دهند تا اختلاف بین عکس‌ها را با توقف‌های مختلف تغییر دهید. برای مثال، ممکن است بخواهید اختلاف زیادی بین سه عکس خود داشته باشید و یک فاصله 2 توقف را انتخاب کنید، یا ممکن است فقط بخواهید اختلاف کمی داشته باشید و یک فاصله نیم توقف را انتخاب کنید. من معمولاً با اختلاف 1 توقف شروع می‌کنم و از آنجا کار می‌کنم.

نکته: برای کنترل بیشتر در حالت براکتینگ نوردهی خودکار، می‌توانید از آن در حالت اولویت دیافراگم یا حالت اولویت شاتر استفاده کنید.

استفاده از AEB در حالت اولویت دیافراگم به شما امکان می‌دهد دیافراگمی را که برای عکس می‌خواهید انتخاب کنید و به دوربین بگویید که تغییرات را در عکس‌ها با تغییر سرعت شاتر ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر دیافراگم f/8 را انتخاب کنید و فاصله براکتینگ را 1 توقف تنظیم کنید، دوربین یک عکس با دیافراگم f/5.6، یک عکس با دیافراگم f/11 و یک عکس با دیافراگم f/16 می‌گیرد.

سوالات متداول

براکتینگ چیست؟

یک تکنیک عکاسی که به شما امکان می‌دهد سه عکس یا بیشتر از یک صحنه با نوردهی‌های مختلف بگیرید.

کاربردهای براکتینگ چیست؟

ثبت صحنه‌هایی با کنتراست بالا
ثبت صحنه‌هایی که در آنها سوژه‌ها در معرض نوردهی‌های مختلف قرار دارند
ایجاد جلوه‌های هنری

فاصله براکتینگ مناسب برای چه مواردی است؟

کنتراست بالا: 1/3 یا 1
سوژه‌های در معرض نوردهی‌های مختلف: 2 یا 2/3
جلوه‌های هنری: غیر استاندارد

چگونه عکس‌های براکتینگ خود را ترکیب کنم؟

با نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند Adobe Photoshop یا Lightroom

چطور از براکتینگ در دوربین کنون استفاده کنیم؟

در دوربین‌های کنون، براکتینگ را می‌توان در حالت‌های نوردهی خودکار (Auto Exposure)، اولویت دیافراگم (Aperture Priority) و اولویت شاتر (Shutter Priority) استفاده کرد.
برای استفاده از براکتینگ در دوربین کنون، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. دکمه Q را فشار دهید تا منوی تنظیمات فوری باز شود.
2. از منوی تنظیمات فوری، گزینه Exposure را انتخاب کنید.
3. گزینه AEB را انتخاب کنید.
4. از منوی AEB، مقدار فاصله براکتینگ را انتخاب کنید.
5. دکمه Set را فشار دهید تا تنظیمات شما ذخیره شود.

دکمه BKT در دوربین نیکون چیست؟

دکمه BKT در دوربین‌های نیکون برای فعال کردن حالت براکتینگ نوردهی خودکار (AEB) استفاده می‌شود. AEB یک تکنیک عکاسی است که به شما امکان می‌دهد سه یا بیشتر عکس از یک صحنه با نوردهی‌های مختلف بگیرید. این کار می‌تواند برای ثبت دقیق‌تر صحنه‌هایی با کنتراست بالا یا صحنه‌هایی که در آنها سوژه‌ها در معرض نوردهی‌های مختلف قرار دارند، مفید باشد.

آیا می‌توانم از براکتینگ در حالت‌های نوردهی مختلف استفاده کنم؟

بله

آیا می‌توانم از براکتینگ در حالت دستی استفاده کنم؟

بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *