
دوربین ها واقعا وسيله هاى پیچیده اى هستند. من از اولین DSLR خود ناامید شده بودم. من نمى توانستم آنچه را که از طریق منظره یاب خود میدیدم ثبت کنم. برای پيشرفت و بهبود عکاسی من چندین آزمایش انجام دادم و خطاهای بسیاری دیدم تا اینکه پیشرفت کنم.
من زمانى موفق شدم همه چیزها را درست کنم كه ، شروع کردم به گرفتن تصاویر بسیار دیدنی و تماشايى.در اين جا خواهيم پرداخت به آنچه كه من از اشتباهاتم آموخته ام و از نظر من راهنمايى ميتواند باشد براى كسانى كه مبتدى هستند و ميخواهند اين كار را شروع كنند، پس با شما آنچه كه در اين مسير به من كمك كرد را اشتراک می گذارم.
نکات و آموزش های عکاسی دیجیتال برای مبتدیان
مبانی یادگیری و درک نوردهی
- یادگیری در مورد نوردهی – مثلث نوردهی
- مقدمه ای بر ISO در عکاسی دیجیتال
- مقدمه ای بر سرعت شاتر در عکاسی دیجیتال
- مقدمه ای بر دیافراگم در عکاسی دیجیتال
آموزش استفاده از تنظیمات و ویژگی های دوربین دیجیتال
- نحوه کنترل دیافراگم و سرعت شاتر در یک نقطه ورودی و عکاسی از دوربین دیجیتال
- حالت های اولویت دیافراگم و شاتر
- مقدمه ای بر تعادل سفیدی
- مقدمه ای بر حالت های دوربین دیجیتال
- آشنایی با هیستوگرام
- پیش فوکوس برای مبارزه با تاخیر شاتر
- مقدمه ای بر داده های EXIF
- براکتینگ نوردهی خودکار (AEB)
نگهداری و مراقبت از دوربین دیجیتال
- نحوه نگه داشتن دوربین دیجیتال
- تکنیک باز کردن شاتر
- چگونه از کثیف شدن سنسور تصویر DSLR جلوگیری کنیم؟
- نحوه تمیز کردن لنز DSLR
- 7 شکارچی دوربین دیجیتال و نحوه نگه داشتن آنها در خلیج
سایر آموزش ها و نکات عکاسی مبتدی
- 100 چیزی که در مورد عکاسی یاد گرفته ام
- 10 سوالی که هنگام گرفتن عکس دیجیتال باید بپرسید
- 11 نکته برای عکاسان مبتدی
- با استفاده از Fill Flash
- چگونه در نور کم بدون استفاده از فلاش عکس های بهتری بگیرید
- نحوه گرفتن تصاویر دیجیتال شارپ
- نحوه استفاده از قفل کانونی
- عکاسی با فلاش داخل دوربین
- 13 درس برای آموزش عکاسی به کودک
آموزش عکاسی برای مبتدیان
دوربینها چگونه کار میکنند؟
به عنوان عکاسانى مبتدی ، ما تمایل بسيارى به یادگیری كه وابسته به چشم و به صورت ديدارى است داریم. و وظیفه من این است که شروع عکاسی را تا حد امکان برای شما آسان تر و قابل درک تر کنم.
بنابراین با خود فکر کردم: “چه راهی بهتر ساخت اینوگرافیک به عکاسان مبتدی کمک میکند تا درک بهتری از نحوه کارکردن دوربین ها پیدا کنند” و این دقیقاً همان کاری است که من انجام دادم.
ما در دیجی سنتر توانستيم این تصاویر را بسازيم. موارد زیر چیز هايى است که درک نوردهی را آسان تر و نحوه عملکرد دوربین های عکاسی را بسیار ساده تر می کند.
در ادامه آنچه را که ما به آن رسیدیم بررسی کنید.
نوردهی
برای کسانی که شروع به عکاسی می کنند ، نوردهی کلیدی برای ثبت یک تصویر عالی است،پس به نور توجه زيادى داشته باشيد.
یادگیری نحوه عملکرد و استفاده از نوردهی به شما کمک می کند تا کنترل دوربین خود را بهتر به دست بگیرید و عکس های جالب ترى بگیرید. سرعت شاتر ، دیافراگم و ISO عناصری هستند که برای ایجاد نوردهی ترکیب می شوند.
همانطور که به زودی یاد خواهید گرفت ، این عناصر بیشتر از نوردهی تأثیر می گذارند. آنها همچنین باعث ایجاد تغییرات در عمق میدان ، تاری حرکت و نویز دیجیتال می شوند.
وقتى يكبار براى هميشه نحوه عملکرد هر یک را درک کردید ، می توانید به راحتى به قسمت manual mode رفته و كار خود را شروع کنید. اینجاست که می توانید کنترل را از دوربین خود پس بگیرید.
مثلث نوردهی راهی عالی برای به ياد آوردن سه تنظیم است. وقتی با هم ترکیب شوند ، میزان نور گرفته شده از هر صحنه معین را کنترل می کنند.
این به شما کمک می کند تا درک کنید که تغییر یکى از تنظیمات نیاز به تغییر در تنظیمات دیگر دارد. این در صورتی است که در حال عکاسی از یک صحنه با همان شرایط روشنایی دقیق هستید.
همه اطلاعات مورد نیاز تان را در مورد موضوع مثلث نوردهی را اینجا بخوانید.
دیافراگم
نوردهی در سه مرحله اتفاق می افتد. ما با دیافراگم دوربين شروع می کنیم. این سوراخ يا همان دیافراگم داخل لنز است که نور از آن عبور می کند.
اين دریچه يا دیافراگم كه بالاتر به آن اشاره كرديم شبیه مردمک چشم شماست. هرچه دیافراگم بازتر باشد ، نور بیشتری ميتواند به داخل راه پيدا كند و همينطور بر عكس اين قضيه هم در اين قانون درست است يعنى اگر دیافراگم كمتر باز باشد به مراتب نور كمترى به داخل دريچه ميرود. ساده است؟ نه کاملا انقدر ها هم ساده به نظر نميرسد.
با بزرگ شدن دیافراگم ، عدد / f کمتر می شود و نور بیشتری وارد دوربین می شود. این برای نور کم عالی است. اما توجه داشته باشید که این امر عمق میدان را بسیار کم می کند. هنگام گرفتن عکس از منظرها ، این ایده آل به نظر نميرسد.
بنابراین این یک جمع بندى کوتاه است ، اما من در این پست به جزئیات کامل آن می پردازم. ابتدا تنظيمات دیافراگم برای تنظیم كردن بر بقيه تنظيمات مقدم است ، زیرا مستقیماً بر میزان فوکوس و دقت صحنه شما تأثیر می گذارد. اما ، اگر به دنبال ایجاد تاری حرکت هستید ، پس از سرعت شاتر دوم است.
اگر بتوانید مقیاس f/stop را حفظ کنید ، نوردهی بسیار ساده تر و به مراتب راحت تر خواهد بود.
مقیاس به شرح زیر است: f/1.4 ، f/2 ، f/2.8 ، f/4 ، f/5.6 ، f/8 ، f/11 ، f/16 ، f/22.
سرعت شاتر
هنگامی که نور از دریچه دیافراگم لنز عبور می کند ، و به شاتر می رسد. در اين موقعيت باید تصمیم بگیرید که چه مقدار از این نور را دوست داريد كه وارد دوربین کنید.
به طور طبيعى ، شما فقط درصد بسیار کمی از ثانیه را می خواهید (برای مثال 1/250) تا از تار شدن حرکت جلوگیری کنید. با این حال ، سرعت های مختلف شاتر موقعیت های مختلف را تکمیل می کند.
همه چیز از سرعت بسیار زیاد (1/4000) برای عکاسی ورزشی تا واقعا کند (30 ثانیه) برای عکاسی در شب. همه چیز بستگی به این دارد که از چه سوژه اى عکاسی می کنید و چقدر نور در دسترس شماست.
دانستن نحوه عملکرد سرعت شاتر شما یک عنصر کلیدی در اصول اولیه عکاسی است و براى بهتر عكس انداختن به شما خيلى كمك خواهد كرد.
ISO
هنگامی که نور از دريچه عبور کرده و با سرعت شاتر فیلتر می شود ، به سنسور می رسد. در اینجاست که ما نحوه تنظیم ISO را تعیین و معين می کنیم.
با بالا بردن عدد ISO ، روشنایی را افزایش می دهید. اما در عین حال، کیفیت تصویر کاهش می یابد. نویز دیجیتال یا “دانه های برفک شکل” بیشتر خواهد بود.
بنابراین شما باید بين اولویت های خود انتخاب كنيد و تصميم بگيريد، يكى از آنها آشكار ساختن و آن يكى گرين ميباشد.
به عنوان مثال ، من کیفیت تصویر را کاهش می دهم اگر این بدان معناست که می توانم از تاری حرکت در عکس خود جلوگیری کنم. هیچ راهی برای رفع آن در پس از تولید وجود ندارد (البته حداقل،براى الان).
خلاصه نوردهی
پس از درک دیافراگم، سرعت شاتر و ISO، باید بیاموزید که چگونه هر یک از این عناصر نوردهی با هم کار می کنند.
برای همه آن اصول اولیه عکاسی ، نوردهی مهمترین است.
اگر در مورد نوردهی زیاد نمیدانید ، ترکیب بندی و قاببندی در عکاسی مبتدی به یک بحث مهم تبدیل می شود كه بايد به خودى خود به آن توجه لازم را داشت.
در این پست ، شما با سیستم اندازه گیری نوردهی مبتنی بر “توقف” یا “stop” آشنا می شوید. و همچنین نحوه اولویت بندی دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را برای بهتر كردن عکس هايتان خواهید آموخت.
دوربين خود را درك كنيد
حالت های اندازه گیری
عکاسی دیجیتال برای مبتدیان می تواند گیج و كسل کننده باشد. در واقع يادگيرى نوردهی به سادگی یادگیری دريچه ، سرعت شاتر و ISO نیست. همچنین شما باید با دوربین خود در مواقعى كه نور زياد تر است آشنا شوید و بيشتر تسلط داشته باشيد.
حالت های اندازه گیری وجود دارد تا به دوربین شما بگوید که چگونه می خواهید در یک صحنه نگاه کند.
تصویر زیر در حالت اندازه گیری نقطه ای گرفته شده است. اگر قرار باشد از یک عکس با استفاده از حالت ارزیابی استفاده کنید ، در نهایت با نوردهی کاملاً متفاوتی مواجه خواهید شد.
این مورد در آموزش ویدیویی رایگان من نیز قابل دسترس داده شده است. اگر به دنبال مقاله ای هستید که حالت های اندازه گیری دیجیتال ، از جمله دوربين كانن را توضیح داده باشد ، اینجا دقيقا همانجا است.
درک این نکته اساسی عکاسی ممکن است کلید درک این باشد که چرا عکس های شما کم نور یا بیش از حد پر نور و نمايان می شوند.
هیستوگرام
هیستوگرام پس از گرفتن عکس ، یک بررسی ریاضی از نوردهی را به شما نشان می دهد. و در آن به شما می گوید که چقدر یک عکس در معرض دید یکنواخت است. البته عکاسان جدید اغلب از فهميدن آن حراس است. اما اين موضوع كاملا آسان و قابل درك است ، و من به شما می گویم چگونه.
صفحه های LCD در این اطلاعات از طریق نمایش تصویر بسیار خوب نیستند. این به این دلیل است که آنها تحت تأثیر شرایط نور محیطی و روشنایی خود صفحه قرار می گیرند.
به همین دلیل است که هیستوگرام یک ابزار قدرتمند برای استفاده صحیح در شروع عکاسی است.
حالت های عکسبرداری
تمام اتوماتیک ، برنامه ، اولویت دريچه ، اولویت سرعت شاتر یا حالت دستی.سوال اينجاست كه چگونه متوجه می شوید که از کدام یک از اين ها بايد استفاده کنید؟
همچنین تصورات غلط زیادی در مورد اینکه در چه شرایطی از کدام حالت استفاده شود وجود دارد.
وقتی می فهمید که هر حالت چه کار می کند ، حالت مناسب موقعیت شما بسیار واضح تر می شود. این مورد در آموزش ویدیویی رایگان من نیز پوشش داده شده است.
عمق ميدان
وقتی در نور کم عکاسی می کنید ، باید دريچه دوربين خود را افزایش دهید تا نور کافی به لنز وارد شود. اما این یک مشكل عمده دارد. عمق میدان کم.
می توانید از این روش خلاقانه استفاده کنید. اما این تنها راه نیست. موقعیت ها و راه های زیادی وجود دارد ، مانند چشم اندازها ، که می خواهید از دیافراگم باریک تری استفاده کنید. به طوری که کل صحنه در تمرکز باقی می ماند.
این آموزش همه آنچه را که باید در مورد انتخاب دريچه دوربين مناسب (و DoF) برای موقعیت مناسب بدانید ، به شما نشان می دهد.
وقتی صحبت از پوشش همه اصول اولیه عکاسی می شود ، DoF يكى از نكات بسیار مهم است.
تراز سفیدی (تعادل رنگ سفید)
تعادل در رنگ سفید چیزی است که ای کاش خیلی زودتر از آن در مورد آن یاد می گرفتم. اکنون به برخی عکس ها نگاه می کنم و متعجب می شوم که به چه چیزی فکر می کردم.
مقدار سفیدی ، رنگ بندی کل عکس را تغییر می دهد. این مسئول گرمای کلی است. این می تواند تعیین کند که آیا عکس شما آبی یا نارنجی ، سرد یا گرم به نظر می رسد.
مقدار سفیدى اتوماتيك وار اغلب کار خوبی را ادا نمیكند. مخصوصاً با نور تنگستن. هرچه زودتر با این ایده اصلی عکاسی آشنا شوید ، عکس های شما دقیق تر و به مراتب بهتر به نظر می رسند.
فاصله كانونى
آیا تا به حال فکر کرده اید که میلی متر روی لنز شما به چه معناست؟ یا چرا مردم از فاصله کانونی طولانی تری برای پرتره استفاده می کنند؟
همه چیز در این پست مورد بحث قرار گرفته است فاصله کانونی بیشتر از “بزرگنمایی” تأثیر می گذارد. همچنین بر دیدگاه نيز تأثیر می گذارد.
من قرار است به مبحثى بپردازم كه فاصله کانونی را شما در موقعیت های مختلف استفاده ميكنيد . و همچنین عوارض جانبی احتمالی آنها.
این مطلب واقعا ارزش خواندن را دارا است و یکی از آموزشهای مورد علاقه من تا به امروز بوده است.
کراپ فاکتور
شايد عده بسیاری از شما متوجه اين موضوع نشده باشيد، مگر اینکه حدود 2000 دلار برای دوربین خود خرج کرده باشيد،شما داريد با يك سنسورى كه برش خورده است كار ميكنيد.
این بدان معناست که سنسور شما بسیار کوچکتر از دوربین های SLR حرفه ای است. و همين امر باعث بريده شدن تصوير و عكس هاى شما ميشود. فاکتور برش طیف بسيار وسیعی از افكت ها(كه همان حالات عكاسى است) را روی عکس هايتان به عمل مى آورد.
این برش ها زاویه دید باریک تری ایجاد می کند و بر لنز هاى شما در آینده تأثیر زيادى می گذارد. برای آن دسته از عکاسان مبتدی ، تحقیق کنید که چه لنزهایی ابتدا به بهتر شدن عکاسی شما کمک می کند.
فیلترهای پلاریزه
فیلترهای قطبی يك نوع فيلتر هايى هستند كه فقط از جهت خاصی نور را وارد لنز می کنند. این منجر به حذف تابش خیره کننده و بازتاب از اجسام غیر فلزی می شود.
آب و شیشه بیشترین تاثیر را دارند و همچنین مهى كه آسمان نشئت ميگيرد نيز بیشترین شكست را می بیند. حذف این بازتاب ها و ناهنجاری ها باعث ایجاد رنگ هايى ميشود كه به اصطلاح به آنها اشباع شده ميگوييم كه باعث طبیعی تر شدن جلوه عكاسى می شود.
این موضوع فوق العاده به نظر می رسد و نمی توان آن را براحتی در پس پردازش یا ادیت عکس درست کرد. به همین دلیل درک آن بسیار مهم است.
چگونه می توان عکس هايى واضح و بى عيب و نقص،مانند یک عكاس حرفه ای گرفت
عكاسان مبتدى و همينطور كسانى كه به تازگى علاقه مند در انجام اين امور كرده اند ، من مراحل حرفه ای 10 مرحله ای عکاسی واضح را مانند یک حرفه ای به شما معرفی می کنم.
و در اين ميان همه چیز هايى كه لازم است براى دانستن از انتخاب دريچه مناسب و سرعت شاتر گرفته تا عکاسی در حالت (RAW) را به شما خواهم گفت پس با من همراه باشيد.
اين نكته بسیار ساده است که فقط چند اشتباه کوچک انجام دهید که منجر به ایجاد وضوح کمتر و بى كيفيت تر شود. به همین دلیل است که ما هر ده مورد را به ترتیب اهمیت براى شما بازگو ميكنيم.
Nifty Fifty
در مورد nifty fifty چه ميتوانم بگويم جز اينكه واقعا نكته اى كاربردى و عالى به شمار ميرود.
برای شما عزيزانى که عکاسى را به تازگى شروع كرده ايد ، وقتی در مورد nifty fifty صحبت می کنم ، در واقع به لنز اصلی 50 میلی متری f/1.8 (یا سریعتر) اشاره می کنم. این را می توان برای اکثر SLR های دیجیتال تهيه كرد كه قيمت آن هم بسیار ارزان مى باشد.
این موضوع در واقع یک معرفی عالی برای خرید لنزهای با کیفیت تر و بهتر است. و همينطور ميتوان آن را یک راه عالی برای کنترل دريچه دوربين خود دانست.
مقاله اى كه در سايت به آن اشاره كرده ام در حقيقت یک يادآورى و راهنما است. من راجب آن نوشتم زیرا این لنز را به عنوان اولین محرك براى ارتقا هر عکاس مبتدی توصیه می کنم.
استفاده از آن آسان است و به نسبت قیمت ، نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.
ترکیب بندی
درک نوردهی مهم است در عكاسى. اما ، اگر نتوانید با ترکیب اصلی آن آشنا شوید ، برای گرفتن عکسهای واقعا خوب با مشکل جدى ترى رو به رو خواهید شد.
من نمی گویم که شما باید از هر قانونى براى ترکیب بندی پیروی کنید. اما یادگیری این قوانین به شما کمک می کند تا بتوانند شما را در گرفتن عکس های بهتر راهنمایی کنند.
قانون یک سوم
این موضوع اغلب اولین قانون تركيبى است که هر عکاس مبتدی با آن روبرو می شود. و تنها به یک دلیل عالی است: بسيار شيوه ساده اى است و به خوبى کار می کند.
فرض اساسی این است که شما قاب دوربین خود را به یک سوم تقسیم کنید. با در نظر گرفتن اين خطوط و قرار دادن اشیاء کلیدی در این خطوط ، ترکیب تصویر بهتر عمل می کند.
در رابطه با موضوع يك سوم بايد اضافه كنم كه اين شيوه همیشه کار می کند. استفاده بیش از حد از آن هم به مراتب آسان است. اگر هنوز اطلاعات زیادی در مورد عکاسی نگرفته اید ، این یک راه عالی برای بهبود عکس های شما است.
این به هیجان انگیزتر شدن عكسهايتان بسيار کمک می کند.
وزن دیداری
در ابتدا بايد به شما اين نكته را بگويم كه منظور از وزن ديدارى چيست؟ همانطور كه ميدانيد در عكاسى ميتوان از سوژهاى زيادى استفاده كرد،وقتى همه دقت هارا فقط در يكى از سوژها متمركز كنيم و در واقع آن سوژه را متفاوت تر از بقيه نشان دهيم ما اين قانون وزن ديدارى را رعايت كرديم.
وزن ديدارى از نظر اندازه یا وزن همانطور که ميدانيم متفاوت است. همه چیز مربوط به چیزی است که وقتی به یک عکس نگاه می کنیم به سمت آن کشیده می شویم.
هنگامی که وزن ديدارى را درک می کنید ، متوجه خواهید شد که مردم چگونه به عکس ها نگاه می کنند. و چگونه می توانید عناصر خاصی را در یک قاب قرار دهید تا توجه بیننده را به جایی که می خواهید نگاه كنند ، هدایت کنید.
این مورد خیلی ابزار یا قانون نیست ، بلکه درک است.
مثلثها
اولين نكته در رابطه با مثلث ها بايد به شما بگويم كه وقتى سه سوژه را يك گروه ميكنيم در نتيجه كار نظمى را ميبينيم كه ما به عكس بخشيده ايم.
شکل در عکاسی ضروری است. مثلث ها تقریباً در همه چیزهایی هستند که به هر نحوی می بینیم. لازمه این موضوع فقط یک مورد تشخیص و دانستن این است که چگونه و چطور ميتوان از آن در عكس هاى خود استفاده کرد.
مثلث ها ابزارهای ترکیبی فوق العاده ای می سازند. ساخت و دستکاری آنها آسان است و بسیار رایج هستند. اینها راهی عالی برای استفاده از ساده ترین و ابتدایی ترین ترکیبات عکاسی هستند.
آنها همچنین برای ترکیب تکنیک های مختلف ترکیب بندی مناسب هستند. اینها شامل خطوط و مسیرهایی برای ایجاد بخش جالب تری از عکس است.
حتی می توانید از آنها برای ایجاد احساس ثبات یا ناپایداری در عکس استفاده کنید.
مسیر نگاه
موضوع مسیر نگاه همانطور كه از نامش پيدا است، در حقيقت به مسیر يا خط نگاه اشاره دارد ، وقتى كه سوژه عكاسان در عكاسى به نقطه اى معلوم نگاه ميكنند، آن زمان است كه موضوع مسیر نگاه بيان ميشود، در حقيقت موضوع مسیر نگاه به نقطه اى اشاره دارد كه سوژه به آن نگاه ميكند.
حالا به اين نكته توجه كنيد اگر از افرادى عكس ميگيريد، كه در آن عكس اين شيوه مسیر نگاه حس ميشود. تاثير خطوط نگاه و نحوه مشاهده نقطه از سمت سوژه عكاسى در عکس بسيار مهم است.
مسیر نگاه مسیری است که چشم سوژه شما به آن اشاره دارد. فضای منفی جلوی صورت سوژه به عنوان “لیدروم” شناخته می شود.
در واقع سوژها این توانایی را دارند که توجه ما را روی قسمت خاصی از عکس متمرکز کنند. آنها همچنین کشش و سایر عناصر عکاسی را تولید می کنند.
اگرچه آنها خطوط فیزیکی نیستند، اما می توان از آنها برای تولید عناصر مختلف استفاده کرد. اینها به ایجاد مثلث و خطوط عمودی کمک می کند.
تعادل (Balance)
هنگامى كه ما به عكس نگاه مى كنيم تعادل مهم ترين مورد برانگيختن احساسات ما است ، پس ميتوان گفت اين امر بسيار تاثير گذار بوده. یک عکس نامتعادل می تواند احساس ناراحتی در ما ایجاد کند. یک عکس متعادل به ما احساس آرامش بیشتری می دهد.
فرقی نمی کند که عکس را متعادل یا نامتعادل انتخاب کنید. اما باید به درک آن رسيده باشيد که چرا یکی یا دیگری را انتخاب کرده اید.
هر دو به طرز مختلف روی عکس های شما تأثیر می گذارند.
و نكته قابل توجه كه دوباره ميخواهن به آن اشاره كنم ، تعادل یکی از آن موقعیت هایی است که هرچه بیشتر بدانید ، تولید اثر دلخواه آسان تر خواهد بود.
جمع بندى و نتيجه
بنابراین این مقاله یک معرفی مختصر برای عکاسی دیجیتال برای مبتدیان است.
البته ، چیزهای بیشتری وجود دارد که می توانید در مورد عکاسی بیاموزید. من شما را تشویق می کنم که بروید و خودتان در آرشیو آموزشی عکاسی ما را مشاهده کنید.
آیا می خواهید از مبتديان در امور عكاسى جلو بیفتید؟ پست جدید ما را در مورد 77 نکته، ترفند و آموزش عکاسی در سبک های مختلف را مشاهده کنید.