آموزش عکاسی دیجیتال

10 نکته برای عکاسی خلاقانه مینیاتوری

10 نکته برای عکاسی خلاقانه مینیاتوری

اگر تا به حال عکاسی مینیاتوری را امتحان نکرده اید، باید این کار را انجام دهید. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با این تکنیک خلاقانه و تخیلی این سبک آشنا کنیم.

 

عکاسی مینیاتوری چیست؟

عکاسی مینیاتوری به این معنی نیست که از دوربین مینیاتوری استفاده می کنید. تمام تجهیزات شما در اندازه واقعی است اما از اجسام مینیاتوری را به عنوان سوژه، استفاده می کنید.

می توانید از هر جسم مینیاتوری که دارید استفاده کنید و عکس های زیبایی را به ثبت برسانید.

در عکاسی مینیاتوری خودتان باید صحنه را ایجاد کنید و داستان هایی را تعریف کنید.

4479d4f0fe2b922b8ab8875c429c0a72 1

آنچه برای ایجاد عکاسی مینیاتوری نیاز دارید

در انتخاب وسایل و اجسام برای ایجاد صحنه، شما آزادی انتخاب کامل دارید. اما تجهیزات خاصی وجود دارد که برای ایجاد صحنه به آنها نیاز خواهید داشت.

اجسام

انتخاب نوع اجسام کاملا به خودتان بستگی دارد. تنها لازمه آنها کوچک بودنشان است. آدمک های لگو (Lego) عالی هستند، به خصوص اگر می خواهید فیلم های خاصی بسازید.

اگر اجسام مینیاتوری ندارید، می توانید به فروشگاه اسباب بازی بروید و یک بسته از مردان ارتش یا اسباب بازی های کوچک حیوانات را خریداری کنید و عکس برداری کنید.

دوربین

شما به یک دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه با قابلیت تعویض لنز نیاز دارید. این دوربین ها کنترل دستی بر روی تنظیمات دوربین را به شما می دهند. این قابلیت گزینه های خلاقانه تری را در هنگام عکاسی از صحنه به شما می دهد.

اگر دوربین ندارید، می توانید از تلفن هوشمند خود استفاده کنید. امکانات دوربین گوشی مشابه با دوربین است. همچنین با وجود برنامه های ادیت خوب برای تلفن های همراه، فیلم های خلاقانه ای بسازید و به راحتی آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

لنز های ماکرو

بهترین لنز برای عکس های مینیاتوری لنز ماکرو عریض می باشد. این لنز به شما امکان می دهد تا عکس های واضحی بی اندازید.

اگر لنز ماکرو عریض ندارید، لنزهای ماکرو دیگر نیز کار راه بنداز است. حتی می توانید بدون نیاز داشتن به لنز زوم استاندارد، عکس های مینیاتوری بگیرید.

سه پایه

توصیه می کنیم از سه پایه برای عکاسی مینیاتوری استفاده کنید. ثابت بودن دوربین تصاویر بهتری را ثبت می کند و می توانید بدون ترس از لرزش دوربین، از سرعت شاتر آهسته تر و دیافراگم های کوچکتر استفاده کنید.

اگر در حال فیلمبرداری یک سکانس هستید، سه پایه دوربین را در موقعیت خود نگه می دارد و برای هر عکس نیازی به تنظیم مجدد دوربین ندارید.

1cbd0a834ad09f5650b3536f90478f25

10 نکته برای عکاسی مینیاتوری عالی

1. ایده های خلاقانه خود را پیاده سازی کنید

در عکاسی مینیاتوری، باید خلاقیت زیادی را به کار بگیرید. سوژه های شما مجسمه هستند پس شما بدون هیچ مشکلی هر طور که می خواهید آن ها را می چینید و از تمام خلاقیت خود استفاده می کنید تا بهترین تصاویر را به ثبت برسانید.

شما می توانید ایده های جالب و باحال خود را در صحنه پیاده سازی کنید، تمام اجسام و وسایل را طوری که دوست دارید بچینید و از عکس برداری از آنها لذت ببرید.

وارد چارچوب ذهنی فیلمبردار شوید. به این فکر کنید که چگونه می خواهید عکس های خود را قاب بندی کنید و برای عکس هایی که قرار است فیلم شوند و یک داستان را به نمایش بکشند، برنامه ریزی خوبی را انجام دهید.

95a5a82212ea714ba2923f1bb3f1ffa1

2. تنظیمات دوربین را به درستی تنظیم کنید

تنظیمات دوربین شما به نوع عکسی که می خواهید بی اندازید بستگی دارد. ولی پیشنهاد ما این است که از تنظیمات دستی استفاده و تنظیمات خودکار دوربین را غیر فعال کنید.

ISO بهترین کیفیت تصویر را به شما ارائه می دهد و همچنین سه پایه به شما امکان می دهد که از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید. بی جان بودن سوژه های شما نیز به جلوگیری از تار شدن تصاویر کمک می کند.

اولین تنظیماتی که باید انجام شود مربوط به دیافراگم است. نور و حرکت نباید مشکلی ایجاد کند و همین طور باید قسمتی از صحنه ای که می خواهید در فوکوس باشد را انتخاب کنید و بعد دیافراگم مناسب خود را انتخاب کنید.

دیافراگم باریک تمام صحنه را در فوکوس با عمق میدان زیاد قرار می دهد و یا اگر می خواهید بوکه های ملایمی داشته باشید، می توانید از دیافراگم بزرگتری برای عمق میدان کم استفاده کنید. این کار برای عکس های ماکرو خوب است.

8d060abe1e38ab179742bd3af495f407

3. استودیو خانگی خود را درست کنید

وقتی که با مدل های ثابت کار می کنید در اصل استودیو ثابتی نیز دارید. برای عکس برداری مینیاتوری نیازی ندارید که مکانی را اجاره کنید، تنها لازم است یک میز در خانه خود را به این کار اختصاص دهید.

قسمتی از خانه خود را تمیز کنید و سعی کنید از نور طبیعی استفاده کنید. همین طور قسمتی را برای تنظیم کردن تجهیزات خود، در نظر بگیرید زیرا به فضای بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد.

اگر از آدمک های کوچک برای معرفی محصول، عکس برداری می کنید؛ می توانید از پس زمینه سفید ساده استفاده کنید طوری که انگار به غیر از محصول شما هیچ عنصر دیگه ای در تصویر وجود ندارد.

شما می توانید از کاغذ به عنوان کف و پس زمینه محصول استفاده کنید. لازم نیست که حتما سفید باشد. می توانید از هر چیزی که مناسب برای صحنه شما است استفاده کنید.

همچنین می توانید یک جعبه استودیویی که قابل حمل هم است را به کار بگیرید. این جعبه ها برای عکاسی از محصولات عالی هستند. ولی به نظر من فضای آنها برای صحنه های مینیاتوری کمی محدود است.

22cd4d66fc24fc0163ac00d27c1433c5

4. از لامپ برای استودیو خانگی خود استفاده کنید

شما نیازی به چراغ های بزرگ یا سیستم های فلاش پیچیده ندارید، می توانید از چراغ هایی که در خانه دارید، استفاده کنید.

لامپ های جهت دار عالی هستند. آنها به شما نور درخشانی می دهند و همین طور می توانید آن را در صورت نیاز تغییر دهید. البته شما به بیش از یک لامپ احتیاج دارید. با دو لامپ (یا بیشتر) می توانید سایه هایی که در تصویر وجود دارد و ممکن است صحنه را خراب کنند را حذف کنید.

برای این که نور را بازتاب دهید، می توانید از کاغذ سفید یا آینه استفاده کنید. همچنین می توانید از کاغذ یا پلاستیک رنگی برای جلوه های نور استفاده کنید.

5165bb7092845d883f5d8fd52d1f32b5

5. شخصیت های تصویرت را از روی فیلم بردار

بسیاری از محبوب ترین عروسک ها، شخصیت های فیلم هستند. این باعث می شود که صحنه های مورد علاقه خود از یک فیلم را به طور مینیاتوری بسازید.

شما می توانید هر فیلمی که دوست را به طور مینیاتوری بسازید. از فیلم مرد عنکبوتی گرفته تا هر فیلمی.

چیدن صحنه ها با اسباب بازی، راهی عالی برای تمرین قاب بندی و ترکیب بندی تصویر است. شما می توانید با کپی از صحنه های واقعی فیلم شروع کنید و سپس سبک خود را بسازید.

4001d4deb84960a46967e0676a191708

6. از لوازم واقعی برای خلاقیت در تصویرتان استفاده کنید

استفاده از اشیاء در اندازه واقعی به عنوان لوازم در صحنه های مینیاتوری شما باعث می شود که یک تصویر جالب و خلاقانه ای داشته باشید. تفاوت اندازه شخصیت های مینیاتوری با لوازم در اندازه واقعی، می تواند صحنه جالبی از یک دنیای مینیاتوری را به تصویر بکشد.

وقتی اشیاء دنیای واقعی را وارد دنیای کوچکی می کنید، می توانند معانی کاملاً متفاوتی داشته باشند. یک تلفن را می توان به قطعه عظیمی از ماشین آلات الکترونیکی تبدیل کرد. برای مثال یک تلفن می تواند به قطعه عظیمی از ماشین آلات الکترونیکی تبدیل شود و یا بروکلی به عنوان یک درخت در صحنه باشد.

dc5631bb775757e5ae1e430034ad1a21

7. لوازم صحنه را با دستان خودت درست کن

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید چیز هایی با دست خود درست کنید، می توانید از خلاقیت خود برای صحنه ها، وسایل جالب و خلاقانه ای بسازید.

کاغذ و مقوا بهترین وسیله برای درست کردن کاردستی هستند. شما می توانید با توجه به چیزی که در ذهن دارید، کاغذ و مقوا را قیچی کرده و وسایل خود را بسازید. همچنین به راحتی می توانید آن ها را رنگ کنید. می توانید از تکه های فلز، چوب، پارچه و سیم نیز برای خلاقیت بیشتر استفاده کنید.

حتی گاهی اوقات یک سری زباله و وسایل قدیمی، می توانند تصویر شما را خیلی جذاب و خلاقانه نشان دهند. شما می توانید به این اشیا که غیر قابل استفاده هستند، زندگی جدیدی در دنیای مینیاتوری، هدیه دهید.

32f57c0fa63af22a58598d1e0583ece9

8. مدل های مینیاتوری خودتان را درست کنید

علاوه بر این که می توانید وسایل را در صحنه، خودتان درست کنید، می توانید مدل های مینیاتوری را هم با دستان خود بسازید. برای شروع کار، خمیر گزینه مناسبی می باشد، شما با استفاده از این ماده می توانید هر شکل را که می خواهید، با دستان خود بسازید.

درست مانند ساختن وسایل که حتی با تکه های زباله هم می توانید وسایل خلاقانه ای بسازید.

ساختن شخصیت های جدید برای گسترش دادن جهان مینیاتوری خود، بسیار عالی است. هنگامی که شروع به ساختن شخصیت های منحصر به فرد خود می کنید، دنیای کاملاً جدیدی از رویای خود می سازید.

56de534cf589f6d0ca09630db803ba00

9. در فضای باز از دنیای مینیاتوری خود عکس بگیر

لازم نیست که همیشه در یک استودیو از دنیای مینیاتوری خود عکس بگیرید. شما می توانید وسایل و شخصیت های مینیاتوری خود را به فضای باز ببرید و در مکان های خاص از آن ها عکس برداری کنید. استفاده از فضای باز برای عکس برداری مینیاتوری می تواند دید ماکرو جدید را به شما بدهد. گل های کوچک می تواند در دنیای مینیاتوری کوچک شما حکم درخت راداشته باشند و حوضچه های کوچک می تواند حکم دریاچه را داشته باشد.

استفاده از فضای باز به شما کمک می کند تا از چشم دیگری به دنیا نگاه کنید و قوه تخیل را در ذهن شما فعال می کند.

bfe6c14c945256de12a6add92c83b4d9 1

10. با عکس برداری مینیاتوری، انیمیشن بسازید

عکاسی مینیاتوری راهی برای ایجاد انیمیشن استاپ کادر است. شما صحنه را میچینید و از آن عکس برداری می کنید؛ بعد از عکاسی، کمی شخصیت های صحنه را جا به جا می کنید و دوباره عکس برداری می کنید. با انجام پی در پی این کار، می توانید یک انیمیشن استاپ کادر بسازید و یک داستان را توضیح دهید.

ساختن انیمیشن استاپ کادر، فرآیند سختی می باشد زیرا شما باید بار ها از صحنه عکس بگیرید و این کار در آخر تنها یک فیلم چند ثانیه ای به شما تحویل می دهد. برای ساخت این نوع انیمیشن باید آدم صبوری باشید.

برای ساخت این نوع انیمیشن نیازی به نرم افزار خاصی ندارید. برای ایجاد آن می توانید از Adobe Photoshop برای کنار هم قرار دادن فریم ها استفاده کنید.

ef6fe50336005eee1e8e9093bfe576ae

کلام آخر

عکاسی مینیاتوری بسیار شبیه به سایر انواع عکاسی است ولی بیشتر به عکاسی از محصول شبیه می باشد. همین طور شبیه به عکاسی ماکرو نیز می باشد زیرا شما از یک دنیای بی جان عکس برداری می کنید.

وقتی این نوع عکاسی را امتحان کنید، می فهمید که در اصل از دنیای تخیلی خود فیلم ساخته اید. عکاسی مینیاتوری خلاقانه، خیال برانگیز و بسیار سرگرم کننده است.

شما می توانید از تمام خلاقیت خود استفاده کنید و هر صحنه ای را که می خواهید ایجاد کنید. همچنین می توانید انیمیشن بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *