آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

پانل تبدیل لایت روم: راهنمای جامع

Lightroom transform panel 4

در حالی که ابزارهای تبدیل لایت روم اغلب مورد توجه ویراستاران معمولی قرار نمی‌گیرند، اما راه‌حلی فوق‌العاده قدرتمند برای مشکلی ارائه می‌دهند که بسیاری از عکاسان را آزار می‌دهد: اعوجاج پرسپکتیو. در واقع، اعوجاج پرسپکتیو یکی از آن مسائل ظریفی است که می تواند به طور قابل توجهی به یک عکس فوق العاده آسیب برساند، اما اکثر عکاسان نمی دانند چگونه علائم آن را تشخیص دهند یا (مهمتر از آن!) آن را اصلاح کنند.

در این مقاله، من یک راهنمای جامع برای پنل Transform ارائه می‌دهم. من تمام عناصر کلیدی را پوشش می دهم:

  1. Transform در واقع چیست (و چه کاری انجام می دهد)
  2. وقتی ابزارهای Transform مفید هستند
  3. نحوه عملکرد هر دکمه و نوار لغزنده
  4. چگونه می توانید با چند تنظیم سریع، اعوجاج پرسپکتیو را کنترل کنید

برای ارتقای مهارت های لایت روم خود آماده اید؟ پس بیایید مستقیماً وارد شویم و با اصول اولیه شروع کنیم:

پنل لایت روم تبدیل چیست؟

پانل Transform در نزدیکی پایین آرایه ابزارها و لغزنده های ماژول Develop Lightroom قرار دارد و برای اصلاح اعوجاج پرسپکتیو در عکس های شما طراحی شده است.

Lightroom transform panel 5

اما تحریف دیدگاه چیست؟ از نظر عملی، زمانی است که خطوط – افقی یا عمودی – که قرار است مستقیم به نظر برسند، شروع به همگرایی می کنند. اغلب اعوجاج پرسپکتیو را در عکس‌های ساختمان‌ها مشاهده خواهید کرد. دو طرف ساختمان، به جای بالا رفتن مستقیم به هوا، به سمت یکدیگر همگرا می شوند و به بینندگان این حس را می دهند که ساختمان در حال سقوط است.

Lightroom transform panel 1

ببینید چگونه ساختمان ها به نظر می رسد از بیننده دور می شوند؟ دلیلش این است که این تصویر دارای اعوجاج پرسپکتیو است!

بدون توجه به کیفیت تجهیزات شما، اغلب اعوجاج چشم انداز اجتناب ناپذیر است. این به دلیل موقعیت شما نسبت به سوژه است، و در حالی که از لحاظ فنی می توانید با نگه داشتن دوربین خود کاملاً در سطح و موازی با سوژه خود از اعوجاج جلوگیری کنید، این اغلب غیرعملی است.

(توجه داشته باشید که اعوجاج پرسپکتیو با اعوجاج لنز که ناشی از اپتیک لنز است و در پنل اصلاحات لنز لایت روم قابل حذف است متفاوت است.)

خوشبختانه، پانل Transform دو روش گسترده برای مدیریت اعوجاج پرسپکتیو ارائه می دهد:

  • اصلاحات عمودی (از طریق شش دکمه با استفاده آسان)
  • اصلاحات تبدیل (از طریق هفت لغزنده مفید)

به طور کلی، گزینه‌های Upright کار بسیار خوبی انجام می‌دهند – اما اگر این دکمه‌ها آنچه را که می‌خواهید به شما نمی‌دهند، همیشه می‌توانید اصلاحات دستی اضافی را با استفاده از لغزنده‌های Transform اعمال کنید.

چه زمانی باید از پنل Transform استفاده کرد؟

از آنجایی که پانل Transform برای مقابله با اعوجاج پرسپکتیو طراحی شده است، به طور کلی ایده خوبی است که هر زمان که تصویری با خطوط عمودی یا افقی واضح ثبت کردید، از آن استفاده کنید. اعوجاج پرسپکتیو یکی از آن عناصری است که تا زمانی که به آن اشاره نشود به ندرت مورد توجه قرار می گیرد، بنابراین حتی اگر تصویر شما خوب به نظر می رسد، باز هم توصیه می کنم برای ایمن بودن، چند دکمه Transform را امتحان کنید.

Lightroom transform panel 3 1

این تصویر حاوی اعوجاج ظریف چشم انداز است. آیا می توانید آن را تشخیص دهید؟

به طور خاص، Transform هنگام ویرایش عکس‌های زیر مفید است:

  • نمای بیرونی ساختمان
  • فضای داخلی ساختمان
  • درختان
  • تیرهای تلفن و تیر چراغ برق

وقتی ابزار Transform را روی تصاویر اعمال می کنید، هدف اغلب ایجاد یک نتیجه طبیعی است – یعنی عکسی که با نحوه درک سه بعدی چشم و مغز ما از صحنه مطابقت داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید که می‌توانید از Transform برای انجام برعکس استفاده کنید: برخی عناصر را برای جلوه‌ای غیرطبیعی و حتی سورئال اغراق کنید.

شما همچنین می توانید انتخاب کنید که یک عکس با تمام اعوجاج آن دست نخورده باقی بماند، و اگرچه من به طور کلی این را توصیه نمی کنم، مطمئناً می تواند دراماتیک به نظر برسد!

Lightroom transform panel 4

این تصویر اعوجاج پرسپکتیو شدیدی را نشان می‌دهد – فقط به نحوه همگرایی خطوط ساختمان‌ها نگاه کنید – اما در این مورد، جلوه چشمگیری می‌افزاید. (همچنین، اصلاح این سطح از اعوجاج پرسپکتیو اساساً غیرممکن خواهد بود.)

نحوه استفاده از پنل Transform: گزینه های Upright

هنگامی که در حال بررسی یک تصویر جدید هستید، با آزمایش چندین دکمه عمودی پانل Transform برای مدیریت اعوجاج پرسپکتیو شروع کنید.

کنار سریع: برای نشان دادن بهتر جلوه‌های هر گزینه، از این تصویر استفاده می‌کنم که با اعوجاج متوسط چشم‌انداز مواجه است:

Lightroom transform panel 2

به طور پیش فرض، دکمه خاموش انتخاب می شود، بنابراین ادامه دهید و به جای آن بر روی Auto کلیک کنید:

Lightroom transform panel 7

خودکار سعی می کند کل صحنه را تجزیه و تحلیل کند و اصلاحاتی را انجام دهد که اعوجاج پرسپکتیو را در امتداد محورهای عمودی و افقی در نظر می گیرد (در حالی که چندین محاسبه دیگر را برای نتایج طبیعی اضافه می کند). به محض اینکه روی دکمه خودکار کلیک کردید، تصویر خود را تماشا کنید و به خطوط عمودی یا افقی دقت کنید.

توجه داشته باشید که این اصلاحات اعوجاج همیشه هنگام انجام تنظیمات تصویر شما را برش می‌دهند – یا شما را مجبور می‌کنند که برش دهید. در بیشتر موارد، این نباید مشکلی ایجاد کند، اما اگر از یک صحنه عکس می‌گیرید و عناصر لبه مهم هستند، توصیه می‌کنم کمی فضای اضافی در امتداد لبه‌ها بگذارید تا بتوانید بعداً اعوجاج پرسپکتیو موفقی ایجاد کنید.

طبق تجربه من، Auto در حدود 70 درصد مواقع کار خوبی انجام می دهد. اگر نتیجه را دوست ندارید (یا می خواهید گزینه های جایگزین را امتحان کنید)، دکمه عمودی را فشار دهید، که برای تصحیح فقط خطوط عمودی همگرا طراحی شده است. این گاهی اوقات می‌تواند راه خوبی برای رسیدگی به اعوجاج ظریف ساختمان‌ها باشد در حالی که بخش کمتری از صحنه به دلیل برش از دست می‌رود.

Lightroom transform panel 8

این تصویر در درجه اول شامل خطوط عمودی همگرا است، بنابراین دکمه Level کار بسیار کمی انجام داد.

توجه داشته باشید که هنگام کار با خطوط عمودی و خطوط مورب ممکن است مشکلات مربوط به گزینه Level ایجاد شود. این ترکیب خطوط می تواند نرم افزار را فریب دهد و لایت روم ممکن است خطوط مورب را تنظیم کند و بقیه تصویر را کج کند. در چنین مواردی، باید از یک تصحیح Upright متفاوت استفاده کنید یا حتی به لغزنده های Transform که در زیر بحث شده است تکیه کنید.

همچنین باید تصویر کامل را ببینید. اصلاحاتی را برای خطوط عمودی و افقی اعمال می کند، بنابراین ارزش امتحان کردن را نیز دارد. من شخصاً از طرفداران زیادی از گزینه Full نیستم زیرا تمایل به جبران بیش از حد و ایجاد جلوه های غیر طبیعی دارد. این بدان معنا نیست که برای شما کار نخواهد کرد، اما توجه داشته باشید که بسیار تهاجمی است.

Lightroom transform panel 10

گزینه Full به طور چشمگیری تصویر را تنظیم و برش داد.

در نهایت می توانید از گزینه Guided استفاده کنید. Guided ورودی‌های دستی و تنظیمات خودکار را برای یک جلوه بسیار سفارشی ترکیب می‌کند، بنابراین اگر برای به دست آوردن یک نتیجه طبیعی تلاش می‌کنید، این می‌تواند یک ابزار عالی برای امتحان باشد.

در واقع، در حالی که گزینه Guided یک یا دو دقیقه بیشتر طول می کشد تا درست شود، احتمالاً بهترین راه برای اطمینان از نتیجه خوب است. مشکل سایر گزینه های خودکار این است که لایت روم باید خطوط عمودی و افقی را که برای تنظیم پرسپکتیو استفاده می کند تعیین کند – و در واقعیت، این خطوط ممکن است بهترین خطوط برای استفاده نباشند! اینجاست که ابزار Guided می درخشد. به عنوان عکاس، می‌دانید که کدام خطوط نیاز به صاف کردن دارند و می‌توانید لایت روم را بر این اساس هدایت کنید. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

هنگامی که دکمه هدایت شده را انتخاب می کنید، مکان نما شما به خط خطی تبدیل می شود و می توانید خطوط (به عنوان مثال، راهنماها) را روی تصویر خود بکشید. با کشیدن راهنماهای خود در دو عمود همگرا شروع کنید.

Lightroom transform panel 11

تصویر بلافاصله تنظیم می شود، اما سپس می توانید راهنمای سوم و حتی چهارم را در خطوط افقی در تصویر خود اضافه کنید. (شما نمی توانید سومین راهنمای عمودی را اضافه کنید؛ اگر این کار را انجام دهید، پانل Transform اخطار “پیکربندی راهنمای نامعتبر” را به شما می دهد.)

پس از اتمام طراحی راهنماها، ادامه دهید و روی نماد راهنمای دایره ای بالای دکمه ها کلیک کنید، و کار تمام است!

Lightroom transform panel 12

آخرین توصیه: پس از اعمال تصحیح اعوجاج، لبه های تصویر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فضای سفید وجود ندارد. گاهی اوقات، پانل Transform این فضای اضافی را برای شما برش می‌دهد، اما در موارد دیگر، باید خودتان آن را حذف کنید. (اگر دوست دارید لایت روم همیشه فضای اضافی را حذف کند، می‌توانید دکمه Constrain Crop را در پایین پانل بررسی کنید. اما من زیاد طرفدار رویکرد آن نیستم، بنابراین توصیه می‌کنم به‌جای آن برش را به صورت دستی انجام دهید.)

Lightroom transform panel 13

تصویر پس از اعمال تصحیح از طریق گزینه Guided.

نحوه استفاده از پنل Transform: لغزنده های Transform

ابزارهای Upright که در بالا مورد بحث قرار گرفت باید به سرعت و به طور موثر از شر اعوجاج پرسپکتیو خلاص شوند. اما اگر ترجیح می دهید تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید، یا اگر نتایج ارائه شده توسط ابزارهای Upright را دوست ندارید و می خواهید تغییراتی ایجاد کنید، لغزنده های Transform یک جایگزین عالی هستند.

Lightroom transform panel 14

لغزنده های عمودی و افقی مفیدترین هستند. آنها به شما امکان می دهند اعوجاج را به ترتیب در امتداد محورهای عمودی و افقی اصلاح کنید. بنابراین، اگر با عمودهای همگرا سر و کار دارید، به سادگی لغزنده عمودی را در هر جهت تنظیم کنید تا خطوط موازی ظاهر شوند. و اگر با افقی های همگرا سر و کار دارید، به جای آن نوار لغزنده Horizontal را تغییر دهید.

نوار لغزنده Rotate به شما امکان می دهد تصویر را بچرخانید و می تواند راهی دقیق برای اطمینان از صاف بودن تصویر شما باشد.

سپس نوار لغزنده Aspect وجود دارد، که روش خوبی برای مدیریت فشرده سازی یا گسترش ناخواسته در عکس های شما پس از اعمال تصحیح اعوجاج متفاوت است.

در نهایت، لغزنده های Scale، X Offset و Y Offset را خواهید دید که من اساساً هرگز از آنها استفاده نمی کنم (آنها اساساً تصاویر شما را به روش های خاصی برش می دهند). با خیال راحت آنها را آزمایش کنید، اما اگر به ندرت از آنها برای حرکت رو به جلو استفاده می کنید، تعجب نکنید.

اگر به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است متوجه شوید که لغزنده ها در واقع دستاورد زیادی ندارند. با این حال، هنگامی که به صورت ترکیبی و در مقادیر ظریف استفاده می‌شود، می‌توانید به طور موثری لغزنده‌ها را تنظیم کنید تا منظری را که در چشمان خود می‌بینید به دست آورید.

پانل تبدیل لایت روم: کلمات پایانی

همه چیزهایی که برای تصحیح موفقیت آمیز اعوجاج پرسپکتیو با استفاده از پانل Transform باید بدانید.

امیدواریم اکنون بتوانید با اطمینان عکس‌های خود را در لایت روم تغییر دهید، اما من شما را تشویق می‌کنم که چند عکس با مشکلات پرسپکتیو انتخاب کنید، سپس ببینید آیا می‌توانید اصلاح کنید. اگر در ابتدا مبارزه می کنید، تسلیم نشوید؛ به زودی، شما می توانید مانند یک حرفه ای با اعوجاج برخورد کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *