آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

15 نکته برای عکاسی از آتش بازی چهارشنبه سوری

10

چهارشنبه سوری زمان آتش بازی سال است، بنابراین امروز می خواهیم چند نکته را به شما ارائه دهیم تا به شما در عکاسی از آتش بازی کمک کند. بزرگترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که همه چیز در مورد تمرین، آزمایش و مانترای زیر است (با من بگویید!)

عکاسی – مرور – تنظیم – تکرار

لطفاً به یاد داشته باشید که اگر قبلاً هرگز آتش بازی را امتحان نکرده اید، تماماً آزمایش و خطا است و من خودم قبل از اینکه عکسی به دست بیاورم اشتباهات زیادی مرتکب شده ام که خوشحال می شدم به کسی نشان دهم. هر بار که از آتش بازی عکاسی می کنم، همیشه عنصری وجود دارد که غیرقابل پیش بینی است، بنابراین باید یاد بگیرید که خود را تطبیق دهید و از اشتباهات خود درس بگیرید، دفعه بعد اصلاح کنید و دوباره این کار را انجام دهید. بنابراین این نکات را برای کمک به شروع کار رعایت کنید.

1- از تجهیزات مناسب استفاده کنید

از یک سه پایه محکم و کنترل از راه دور برای روشن کردن دوربین استفاده کنید و یک باتری اضافی به همراه داشته باشید زیرا نوردهی طولانی باعث مصرف سریع آنها می شود. سه پایه باید محکم باشد زیرا باید دوربین شما را برای چندین ثانیه ثابت نگه دارد بدون اینکه غرق شود، واژگون شود یا تکان بخورد. من مقاله ای در سایت خود در مورد نکاتی برای خرید سه پایه نوشتم.

fireworks tips dps 04

2- ISO خود را پایین تنظیم کنید

مثلا 100 یا 200، به چند دلیل. ابتدا هر چه ISO بالاتری استفاده کنید، نویز بیشتری به تصاویر خود وارد می کنید، بنابراین برای جلوگیری از آن، آن را پایین نگه دارید. نویز همچنین در نواحی آبی تصاویر زندگی می کند و شب نیز رنگ آبی زیادی دارد به طوری که موضوع را تشدید می کند. نوردهی طولانی همچنین باعث افزایش نویز می شود، بنابراین اگر همه آنها را جمع کنید نویز زیادی دریافت خواهید کرد، بنابراین ISO را پایین نگه دارید تا آن متغیر حذف شود.

3- کاهش نویز نوردهی طولانی را خاموش کنید.

این تنظیم، در حالی که کار بسیار خوبی در کاهش نویز می کند، پیچیدگی اضافی را اضافه می کند که هنگام عکاسی از آتش بازی به آن نیاز ندارید. روش کار به این صورت است که اگر 10 ثانیه نوردهی کنید، نوردهی دومی با طول مساوی اما فقط مشکی طول می کشد (شاتر باز نمی شود). سپس این دو را با هم ادغام می‌کند و قسمت خالی را در قسمت‌های سایه اولی ترکیب می‌کند، جایی که نویز معمولاً بیشتر نشان می‌دهد. مشکل این است که آتش بازی آنقدر سریع اتفاق می افتد که نمی خواهید 10 ثانیه صبر کنید تا بتوانید تصویر خود را ببینید، تنظیماتی انجام دهید و دوباره عکس بگیرید. من این کار را یک بار در تصادفم انجام دادم و بسیار خسته کننده بود و بیشتر نمایش را از دست دادم و به نتایجی که می خواستم نرسیدم زیرا نمی توانستم آن را بررسی و تصحیح کنم.

4- از نمای زنده استفاده نکنید

این کار باتری شما را خیلی سریع مصرف می کند. نمایش زنده واقعاً برای فیلم‌برداری است و استفاده از صفحه نمایش، مانند نوردهی طولانی، انرژی زیادی مصرف می‌کند. باتری خود را برای عکاسی واقعی ذخیره کنید و عکس خود را با استفاده از منظره یاب چشمی تنظیم کنید.

4

5- دوربین خود را برای نوردهی روی حالت دستی قرار دهید و دیافراگم خود را روی f5.6 یا f8 تنظیم کنید.

این دیافراگم ها برای آتش بازی بسیار بهینه هستند زیرا رگه های نور توسط اندازه دیافراگم کنترل می شوند. بستن بیشتر مسیرهای نور را نازک‌تر می‌کند، باز کردن بیشتر آنها را گسترده‌تر و بیش از حد در معرض دید ممکن می‌سازد. چند آزمایش انجام دهید، اما در تمام مواقعی که آتش بازی انجام داده ام، به عنوان اولویت من به f8 برمی گردم.

6- سرعت شاتر خود را بین دو تا ده ثانیه تنظیم کنید.

قبل از شروع نمایش یک عکس آزمایشی انجام دهید و ببینید آیا آسمان خیلی تاریک است یا خیلی روشن و زمان نوردهی را بر این اساس تنظیم کنید. تا زمانی که شما کمتر از 30 ثانیه هستید، می توانید به دوربین اجازه دهید عکس ها را برای شما زمان بندی کند. یا می‌توانید به Bulb تغییر وضعیت دهید و زمانی که احساس کردید به اندازه کافی در یک تصویر عکس گرفته‌اید، آن را به‌صورت دستی باز و بسته کنید.

7- لنز خود را زودتر فوکوس کنید و سپس AF را خاموش کنید

در غیر این صورت دوربین به تلاش برای فوکوس مجدد هر عکس ادامه خواهد داد و ممکن است در صورت از دست دادن دوربین با تصاویر از دست رفته یا آتش بازی تار مواجه شوید. با فرض اینکه فاصله زیادی با آتش بازی دارید، اصلاً مجبور نیستید دوباره فوکوس کنید، مگر اینکه زاویه دید خود را تغییر دهید یا بخواهید در جای دیگری تمرکز کنید، مانند افرادی که در مقابل شما هستند.

8- از یک فیلتر چگالی خنثی استفاده کنید تا در صورت نیاز نوردهی طولانی تری داشته باشید.

اگر هنوز 100% تاریک نیست (آسمان هنوز مقداری نور دارد) به شما امکان می دهد نوردهی طولانی تری داشته باشید و مطمئن شوید که انفجار آتش بازی قوس خوبی دارد. اگر نوردهی شما بیش از حد کوتاه باشد، در نهایت با انفجارهای کوتاه به نظر می‌رسید، نه چتری‌های زیبا. اگر مال شما خیلی کوتاه است، فقط زمان نوردهی را طولانی تر کنید. اگر در یک عکس، انفجارهای زیادی دریافت می کنید و بیش از حد نوردهی می شود، زمان نوردهی را کوتاه کنید. استفاده از فیلتر ND در صورتی که هوا تاریک است به شما امکان می دهد نوردهی های طولانی تری بگیرید و عکس های پشت سر هم بیشتری ثبت کنید. با آن بازی کنید و اگر فیلتر دارید آن را با و بدون فیلتر امتحان کنید. یک فیلتر پلاریزه نیز به میزان کمتری کار خواهد کرد.

8

9- بیشتر عکس های خود را در شروع نمایش بگیرید

این کار از دود و مه ای که کمی بعد ظاهر می شود جلوگیری می کند. در نهایت آسمان پر از دود خواهد شد و آنقدرها هم زیبا نیست. در آن زمان است که من نماهای نزدیک یا انتزاعی را امتحان خواهم کرد (برای اطلاعات بیشتر در مورد آن بعداً به خواندن ادامه دهید)

10- مکان خود را از قبل جستجو کنید و زودتر به آنجا برسید

یک نقطه خوب پیدا کنید، به پس زمینه (آنچه در پشت نمایش است) فکر کنید و اگر می خواهید افراد اطراف و جلوی شما به عنوان بخشی از عکس باشند. به طور کلی مناطق تماشای خوب گاهی 1-2 ساعت قبل از نمایش آتش بازی پر می شوند. اگر می‌خواهید یک مکان خوب با فضای کافی برای خود و سه‌پایه‌تان داشته باشید، زودتر بروید و در حین انتظار، یک کتاب خوب یا چیزی برای سرگرم کردنتان ببرید.

10

11- مطمئن شوید که فضای کافی در قاب خود باقی می گذارید تا ارتفاع انفجارهای باز شده را پیش بینی کنید.

اگر در اولین شلیک از دست دادید، در صورت لزوم آن را تنظیم کنید این آزمایش و خطا و اصلاح زیاد است. اغلب دشوار است که بگوییم بالاترین آتش بازی در آسمان کجا ختم می شود، ممکن است بخواهید ترکیب بندی افقی و عمودی را امتحان کنید.

11

12- برای زمان بندی ضربات شما کمی تمرین لازم است

زمانی که شلیک آتش بازی را می شنوید، عکس های خود را زمان بندی کنید، بنابراین در حالت ایده آل، چند انفجار را ثبت کنید. چند آزمایش انجام دهید تا ببینید چه تعداد انفجار برای سلیقه شما مناسب است. برخی را با بیشتر و برخی را با کمتر امتحان کنید. داشتن تعداد زیاد ممکن است تصویر کلی را بیش از حد در معرض دید قرار دهد، بنابراین این را در نظر داشته باشید.

13- به آسمان شرقی که رو به غرب نیست عکاسی کنید

به خصوص اگر می خواهید آسمان تیره تری داشته باشید.مثلا در تابستان تا ساعت 9:30 شب، آسمان هنوز کاملاً تاریک نیست البته چهارشنبه سوری همیشه آخرین چهارشنبه سال است بنابراین در اسفند ماه زمستان برگزار میشود اما این تنظیمات برای تمام آتش بازی ها صدق میکند بنابراین شرایط دیگر هم در نظر گرفتیم. برگردیم سر مبحت اصلی متوجه شده ام که وقتی به سمت غروب خورشید عکس می گیرم، آسمان من بیش از حد منفجر می شود و نورهای آتش بازی به خوبی در آسمان تاریک نشان داده نمیشود. بنابراین سعی کنید در صورت امکان، نقطه‌ای را پیدا کنید که در صورت امکان رو به شرق باشد.

13

14- چند عکس تله فوتو و همچنین عریض معمول را امتحان کنید

برای چیزی کمی انتزاعی‌تر، نماهای نزدیک‌تر را امتحان کنید. برای این کار باید اساساً به هوای رقیق هدف گیری کنید و سعی کنید محل باز شدن انفجارها را پیش بینی کنید.

14

15- اگر لنز زوم دارید، در طول نوردهی زوم کنید و ببینید چه چیزی به دست می آورید!

اگر می‌خواهید این کار را امتحان کنید، مطمئن شوید که بیشترین زوم را در نقطه لنز انجام داده‌اید. روش‌های مختلفی را امتحان کنید، از جمله شمارش 1/2 نوردهی قبل از بزرگ‌نمایی، یا فوراً بزرگ‌نمایی و 1/2 آخر کوچک‌نمایی می‌شود. بزرگنمایی سریع و سپس آهسته را امتحان کنید. انفجارهای بیشتر یا کمتر را امتحان کنید. چند چراغ شهر هم در عکس بگیرید.

15

خلاصه

بزرگ‌ترین نکته‌ای که می‌توانم به شما بدهم این است که تنظیمات خود را آزمایش کنید تا به ظاهری که می‌خواهید برسید. از تنظیمات من در بالا به عنوان نقطه شروع استفاده کنید، تا زمانی که از نتایج راضی باشید، با موقعیت و تجهیزات دوربین خود سازگار شوید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *