آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

فوکوس دکمه پشتی چیست و چرا باید آن را امتحان کنید؟

Back Button Focusing 650x433 1

فوکوس دکمه پشتی یا همان (Back-Button Focus) یک تکنیک دوربین است که فوکوس و شاتر را از هم جدا می کند. این حالت یک راه مفید برای جلوگیری از فعال شدن مداوم سیستم فوکوس خودکار دوربین هنگام رها شدن شاتر است. در این مقاله، نگاهی دقیق تر به فوکوس پشتی و نحوه استفاده از آن در عکاسی خواهیم داشت.

یکی از چالش‌های اصلی که بسیاری از عکاسان، به ویژه مبتدیان، با آن مواجه هستند، کنترل فوکوس است. توانایی فوکوس دقیق روی سوژه یا صحنه برای اطمینان از اینکه عکس در جایی که لازم است واضح است، ضروری است. اینجاست که فوکوس دکمه پشتی وارد عمل می‌شود.

مقدمه

فوکوس دقیق یکی از مهمترین فاکتورها برای یک عکس خوب است. این امر به ویژه در زمینه عکاسی از طبیعت و حیات وحش صادق است، جایی که دقت فوکوس معمولاً یک عکس خوب یا بد را رقم می زند. در ابتدای سفر عکاسی ما، درک اولیه از سیستم فوکوس دوربین ضروری است، اما من اغلب متوجه می شوم که تسلط بیشتر بر سیستم فوکوس دوربین در حالی که ما سایر جنبه های عکاسی را بهبود می بخشیم، به تعویق می افتد.

Back Button Focus 1 960x613 1
خرس گریزلی در برف، با تکنیک فوکوس دکمه پشتی گرفته شده است
اعتبار تصویر: Dvir Barkay, Canon EOS-1D X @ 560mm, ISO 640, 1/1600, f/6.3

یکی از دلایل این امر این است که امروزه گرفتن یک دوربین و گرفتن عکس های واضح با تنظیمات فوکوس پیش فرض بسیار آسان است – مشکلات تنها زمانی شروع می شوند که سوژه های ما پیچیده تر شوند. چه چشم یک مدل در عکاسی پرتره باشد، یا منقار پرنده ای در حال پرواز، فوکوس مناسب بخش اساسی از مکانیسم روایت عکاسی را تشکیل می دهد. کلید به دست آوردن تصاویر واضح با درک اساسی از سیستم فوکوس و تنظیمات دوربین شما شروع می شود، به همین دلیل مهم است که بدانید فوکوس دکمه پشتی چیست و چگونه می توانید از آن در عکاسی خود بهره ببرید.

فوکوس دکمه پشتی چیست؟

به زبان ساده، فوکوس دکمه پشتی تکنیکی است که عملکرد فوکوس خودکار را از دکمه شاتر جدا می کند و آن را به دکمه دیگری در پشت دوربین اختصاص می دهد. اگرچه نام این تکنیک تنها به دکمه ای در پشت دوربین اشاره دارد، اما می تواند هر دکمه فیزیکی دیگری (به شرطی که بتواند برای فعال کردن فوکوس خودکار تنظیم شود) باشد. اکثر دوربین های دیجیتال پیشرفته امروزی دارای یک دکمه اختصاصی AF-ON هستند که به طور خاص برای فوکوس دکمه پشتی طراحی شده است، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

Back Button Focus Close Up

وقتی یک دوربین را برمی دارید و دکمه شاتر را نیمه فشار می دهید، سیستم فوکوس فعال می شود و سعی می کند روی سوژه شما فوکوس کند. این روش تنظیم پیش فرض اکثر دوربین ها است. با اعمال کمی فشار بیشتر به دکمه شاتر، شاتر آزاد می شود و یک عکس گرفته می شود. این فرآیند صرف نظر از حالت فوکوس خودکار تنظیم شده در دوربین اتفاق می افتد.

به این معنی است که دکمه شاتر به تنهایی برای دو هدف مختلف استفاده می شود: یکی فوکوس و دیگری عکس گرفتن. در حین انجام این کار، اگر فشار بیشتری از حد معمول به دکمه شاتر اعمال کنید، در نهایت عکس های ناخواسته خواهید گرفت.

حال، اگر سوژه شما ثابت است و تنها کاری که می خواهید انجام دهید فوکوس و بازسازی برای ترکیب بندی بهتر است، چه می کنید؟ مطمئنا، می توانید به حالت تک شات (AF-S) بروید، روی سوژه خود قفل کنید، سپس فوکوس و بازسازی کنید، اما هر بار که از سوژه ثابت به سوژه متحرک سوئیچ می کنید، باید به یاد داشته باشید که از تک شات (AF-S) به سروو AI / سروو مداوم (AF-C) سوئیچ کنید تا بتوانید به طور مداوم سوژه را دنبال کنید.

علاوه بر این، اگر سوژه شما ثابت است و فاصله دوربین تا سوژه یکسان است، باید فوکوس خودکار را خاموش کنید یا دکمه قفل فوکوس را نگه دارید. برخی از دوربین ها به شما اجازه می دهند تا با نیمه فشار دادن دکمه شاتر روی فوکوس قفل کنید، اما اگر انگشت خود را از روی دکمه شاتر بردارید، فوکوس از بین می رود. این کار تکنیک فوکوس شما را پیچیده می کند، زیرا باید به یاد داشته باشید که در کدام حالت فوکوس قرار دارید و چه کاری باید انجام دهید تا از فوکوس مجدد جلوگیری کنید.

با اختصاص عملکرد فوکوس به یک دکمه اختصاصی روی دوربین و استفاده از دکمه شاتر فقط برای عکس گرفتن، می توانید این فرآیند را بسیار ساده کنید. هر زمان که نیاز به فوکوس، فوکوس مجدد یا ردیابی مداوم سوژه دارید، دکمه فوکوس را فشار دهید. اگر نیاز به عکس گرفتن دارید، فقط شاتر را فشار دهید. دیگر نیازی به یادآوری حالت فوکوس خودکار نیست، زیرا می توانید همیشه دوربین خود را در حالت AF-C نگه دارید.

مزایای فوکوس دکمه پشتی

بیایید نگاهی به مزایای فوکوس دکمه پشتی بیندازیم.

عکاسی در حالت AF-C با مزایای AF-S

بزرگترین مزیت فوکوس دکمه پشتی، این است که می‌توانید در حالت AI-Servo / Continuous Servo (AF-C) عکاسی کنید و در عین حال از مزایای حالت One-Shot / Single Servo (AF-S) نیز بهره‌مند شوید. دلیل این امر این است که دکمه فوکوس اختصاصی تنها زمانی فعال می‌شود که شما نیاز به فوکوس دارید. بنابراین، می‌توانید انگشت خود را از روی آن بردارید زمانی که نیاز دارید تا فوکوس را قفل کنید و به‌سادگی به گرفتن عکس‌هایتان ادامه دهید.

Nikon D750 AF Screen Overlay

برای تصویر بالا، فوکوس روی صورت مدل با دوربین Nikon D750 DSLR غیرممکن بود. دلیل این امر این است که نقاط فوکوس این دوربین فقط در وسط فریم پخش شده‌اند. بنابراین، برای فوکوس روی صورت مدل، باید از تکنیک فوکوس و بازسازی استفاده می‌شد.

در اینجا، ترکیب حالت AF-C و فوکوس پشتی، مزایای مشابهی را هنگام استفاده از تکنیک فوکوس و بازسازی در حالت AF-S ارائه کرد.

این تکنیک می‌تواند در موقعیت‌هایی که نیاز به انتقال سریع از عکاسی از سوژه ثابت به سوژه متحرک دارید، مفید باشد.

Back Button Focus 3 960x640 1
یک لک لک، اوگاندا
اعتبار تصویر:‌ Dvir Barkay, Canon EOS-1D X @ 350mm, ISO 2500, 1/5000, f/9.0

در این تصویر، یک لک لک نیل را می‌بینید که صبورانه در وسط یک باتلاق پاپیروس در اوگاندا منتظر است. عکاس با دقت نقطه فوکوس مرکزی خود را روی پرنده قرار داده است. سپس، با استفاده از دکمه AF-ON، روی پرنده فوکوس کرد و ترکیب تصویر را به گونه‌ای تنظیم کرد که پرنده در مرکز قرار گیرد و پس‌زمینه به طور یکنواخت در اطراف آن پخش شود. درست بعد از اینکه عکاس عکس گرفت، پرنده تصمیم گرفت پرواز کند.

Back Button Focus 4 960x508 1
لک لک نیل در حال پرواز، اوگاندا
اعتبار تصویر:‌ Dvir Barkay، Canon EOS-1D X @ 280mm، ISO 2500، 1/5000، f/9.0

با نگه داشتن دکمه AF-ON برای شروع ردیابی فوکوس و فشار دادن همزمان دکمه شاتر، عکس‌های متوالی از لک لک نیل در حال پرواز گرفته شد. این فرآیند بدون وقفه و تنها با استفاده از حالت فوکوس خودکار (AF-C) انجام شد و در هیچ مرحله‌ای از توانایی برای فوکوس و بازسازی جلوگیری نکرد.

فوکوس دستی فوری

با استفاده از این دکمه فوکوس اختصاصی دوربین، می‌توانید کنترل کامل فوکوس دستی را در اختیار داشته باشید، بدون اینکه دوربین هنگام رها کردن دکمه شاتر، فوکوس را تغییر دهد. این می‌تواند برای موقعیت‌هایی که سوژه شما به شدت توسط هر چیزی احاطه شده باشد و فوکوس رو آن دشوار است، بسیار مفید باشد.

Back Button Focus 5 960x640 1
خرس گریزلی، پارک ملی یلواستون
اعتبار تصویر: Dvir Barkay, Canon EOS-1D X @ 600mm, ISO 1000, 1/1250, f/8.0

این عکس از یک خرس گریزلی نمونه‌ای از موقعیتی است که سیستم فوکوس من به دلیل علف‌های بلندی که فوکوس آن دشوار بود، برای فوکوس مناسب دچار مشکل شد. من به دلیل اینکه سیستم فوکوس به طور مداوم بین خرس و علف‌ها بالا و پایین می‌شد، لحظات مهمی را از دست می‌دادم. پس از چند لحظه تقلا با سیستم فوکوس، تصمیم گرفتم با استفاده از فوکوس دستی از خرس عکس بگیرم. از آنجایی که در آن زمان از دکمه فوکوس پشتی استفاده می‌کردم، به محض اینکه زدن دکمه AF-ON را متوقف کردم، کنترل کامل فوکوس دستی را در اختیار گرفتم بدون اینکه دوربین من هنگام زدن دکمه شاتر، فوکوس را تغییر دهد.

این قابلیت همچنین می‌تواند برای عکاسی در شب بسیار مفید باشد. اگر تا به حال سعی کرده‌اید از راه شیری عکس بگیرید، احتمالاً می‌دانید که به دست آوردن فوکوس مناسب و قاب‌بندی عکس چقدر مهم است. به جای اینکه دائماً بین فوکوس خودکار و فوکوس دستی جابجا شوید، می‌توانید با استفاده از فوکوس پشتی، فوکوس را یک بار تنظیم کنید و سپس هر تعداد عکس که نیاز دارید بگیرید، بدون اینکه نگران تغییر فوکوس دوربین باشید.

Milky Way over Grand Teton National Park 1536x1024 1
فوکوس دکمه پشتی همچنین می تواند برای عکاسی از آسمان شب استفاده شود
اعتبار تصویر: Spencer Cox, NIKON D800E @ 20mm, ISO 3200, 20 seconds, f/2.2

نادیده گرفتن موانع

سوژه‌های متحرک اغلب سیستم فوکوس خودکار دوربین را گیج می‌کنند. از آنجایی که حالت AF-C برای ردیابی حرکت استفاده می‌شود، اگر چیزی در مسیر سوژه قرار گیرد، سیستم فوکوس ممکن است سعی کند روی آن مانع فوکوس کند. با فوکوس پشتی، می‌توانید انگشت شست خود را به طور موقت از AF-ON بردارید، در حالی که همچنان با استفاده از دکمه شاتر از سوژه عکس می‌گیرید.

Back Button Focus 6 960x704 1
آهو در میان برگ‌های پاییزی، پارک ملی یلوستون
اعتبار تصویر Canon EOS-1D X @ 300mm, ISO 6400, 1/1250, f/3.2

معایب فوکوس دکمه پشتی

یکی از معایب اصلی فوکوس دکمه پشتی این است که برای عملکرد روان نیاز به هماهنگی بالایی دارد.

در ابتدا، ممکن است مدتی طول بکشد تا به این هماهنگی دست پیدا کنید. به خصوص اگر قبلاً از روش پیش‌فرض استفاده می‌کردید که در آن دکمه شاتر هم برای فوکوس و هم برای گرفتن عکس استفاده می‌شود.

در شرایطی که هماهنگی شما محدود است، مانند زمانی که خسته هستید یا در هوای سرد هستید، استفاده از این قابلیت دشوارتر می‌شود.

Back Button Focus 7 960x788 1
خرس در برف، پارک ملی یلوستون
اعتبار تصویر: Dvir Barkay, Canon EOS-1D X @ 454mm, ISO 8000, 1/1000, f/5.6

به عنوان مثال، اگر در هوای سرد عکاسی می‌کنید، انگشتان شما ممکن است بی‌حس شوند و توانایی زدن دکمه‌ها را به درستی از دست بدهید. در این حالت، ممکن است نتوانید دکمه AF-ON را به اندازه کافی محکم فشار دهید تا فوکوس را روی سوژه خود قفل کنید.

توصیه می‌کنم در شرایطی که نمی‌توانید 100 درصد مطمئن باشید که می‌توانید دو دکمه را به درستی فشار دهید، از روش پیش‌فرض استفاده از دکمه شاتر برای فوکوس کردن و گرفتن عکس استفاده کنید.

نحوه فعالسازی فوکوس دکمه پشتی در دوربین

فوکوس دکمه پشتی دوربین‌های DSLR و بدون آینه Canon

اگر از دوربین DSLR یا بدون آینه Canon استفاده می‌کنید، برای فعالسازی فوکوس پشتی، باید به منوی عملکردهای سفارشی بروید. بسته به مدل Canon شما، منوی سفارشی کمی متفاوت خواهد بود، اما در همه مدل‌های اخیر، عملکردهای زیر را می‌توان در منوی عملکردهای سفارشی یافت:

  1. منوی عملکردهای سفارشی (Custom Functions) را باز کنید.
  2. به صفحه کنترل‌های سفارشی (Custom Controls) بروید.
  3. در صفحه کنترل‌های سفارشی، دکمه شاتر را روی «metering start» تنظیم کنید (که باعث می‌شود دکمه شاتر فوکوس را فعال نکند).
  4. دکمه AF-ON را روی «Metering and AF start» تنظیم کنید.

توجه: برای تنظیم فوکوس پشتی در دوربین‌های Canon، باید دکمه AF-ON را داشته باشید. اگر دوربین شما دکمه AF-ON ندارد، نمی‌توانید از Back-Button focus استفاده کنید.

Canon Custom Controls

فوکوس دکمه پشتی دوربین‌های DSLR و بدون آینه Nikon

اگر از دوربین DSLR یا بدون آینه Nikon استفاده می‌کنید، برای استفاده از این قابلیت، باید به منوی تنظیمات سفارشی بروید. بسته به مدل Nikon شما، منوی تنظیمات سفارشی کمی متفاوت خواهد بود، اما در همه مدل‌های اخیر، تنظیمات زیر را می‌توان در منوی تنظیمات سفارشی یافت:

  1. منوی تنظیمات سفارشی «Custom Settings» را باز کنید.
  2. تب «Autofocus» را انتخاب کنید.
  3. «AF activation» را انتخاب کنید.
  4. «AF-ON only» را انتخاب کنید.
Nikon Menu AF Activation

برای مدل‌های Nikon که دکمه AF-ON ندارند، باید AE-L / AF-L را در منوی تنظیمات سفارشی تنظیم کنید تا از آن به عنوان دکمه AF-ON استفاده شود:

  1. منوی Custom Settings را باز کنید.
  2. تب «Controls» را انتخاب کنید.
  3. «Assign AE-L/AF-L button» را انتخاب کنید.
  4. در میان گزینه‌های مختلف منو اسکرول کنید تا «AF-ON» را پیدا کنید.
  5. زمانی که گزینه «AF-ON» را انتخاب کردید، «OK» را بزنید.
Nikon Assign AE L AF L Button

فعال / غیر فعال کردن فوکوس دکمه پشتی در دوربین‌های بدون آینه سونی

اگر از دوربین بدون آینه سونی استفاده می‌کنید، می‌توانید دکمه فوکوس را به یکی از دکمه‌ها منتقل کنید. جدیدترین مدل‌های بدون آینه دارای یک دکمه اختصاصی “AF-ON” هستند که می‌توانید برای فوکوس پشتی استفاده کنید.

ابتدا، باید فوکوس خودکار را از دکمه شاتر جدا کنید. این کار را می‌توان با رفتن به منو و پیدا کردن گزینه “AF w/ shutter” انجام داد. مطمئن شوید که آن را خاموش کنید.

  1. دکمه Menu را فشار دهید.
  2. منو “AF w/ shutter” را پیدا کنید و آن را روی “Off” تنظیم کنید.
Sony AF with Shutter Menu

اکنون زدن دکمه AF-ON باید برای فوکوس کار کند. با این حال، مطمئن شوید که قبلاً برای چیز دیگری تنظیم نشده باشد. منوی “Custom Key” دوربین سونی خود را باز کنید و تخصیص “دکمه AF-ON” را پیدا کنید. مطمئن شوید که روی “AF On” تنظیم شده باشد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

Sony AF ON Button

فوکوس دکمه پشتی دوربین‌های بدون آینه Fujifilm GFX و X

فوکوس پشتی در دوربین‌های Fuji از مدلی به مدل دیگر کمی متفاوت است. در زیر نحوه انجام آن در برخی از جدیدترین مدل‌های بدون آینه آمده است:

  1. منوی “Set Up” را باز کنید.
  2. “Button/Dial Setting” را انتخاب کنید، “Fn/AE-L/AF-L Button Setting” را انتخاب کنید و دکمه AE-L یا AF-L را به “AF-ON” اختصاص دهید.
  3. در “Button/Dial Setting”، “Shutter AF” را روی “Off” تنظیم کنید.

اگر دوربینی Fuji دارید که یک دکمه اختصاصی AF-ON دارد (مانند GFX 50S یا X-H1)، باید موارد زیر را انجام دهید:

  1. منوی “Set Up” را باز کنید.
  2. “Function (Fn) Setting” را انتخاب کنید و مطمئن شوید که “AF-ON” روی “AF-ON” تنظیم شده است.
  3. “Button/Dial Setting” را انتخاب کنید.
  4. “Shutter AF” را برای هر دو “AF-S” و “AF-C” روی “Off” تنظیم کنید.

دوربین‌های Fuji روش دیگری برای انجام فوکوس پشتی دارند که به دکمه‌ای اجازه می‌دهد حتی زمانی که روی فوکوس دستی تنظیم شده است، فوکوس را انجام دهد. در اینجا نحوه تنظیم آن آمده است:

  1. دایال انتخاب فوکوس را روی دستی (M) قرار دهید.
  2. “AF/MF” را در منو باز کنید.
  3. “Instant AF Setting” را انتخاب کنید.
  4. “AF-C” را تنظیم کنید.

دوربین‌های Panasonic Lumix

اگر دوربین Panasonic Lumix دارید، فعالسازی فوکوس پشتی بسیار آسان است:

  1. دایال “AF/AE LOCK” را روی: AFC تنظیم کنید.
  2. به منوی تنظیمات سفارشی بروید.
  3. “AF/AE Lock” را روی “AF-ON” تنظیم کنید.
  4. “Shutter AF” را روی “OFF” تنظیم کنید.
  5. “Focus/Release Priority AFS/AFF” را روی “FOCUS” تنظیم کنید.

کلام نهایی

در این مطلب، با مفهوم فوکوس با دکمه پشتی (Back-Button Focus) در عکاسی آشنا شدیم. فوکوس با دکمه پشت یک روش پیشرفته برای کنترل فوکوس دوربین است که می تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر عکس های خود داشته باشید.

در این روش، دکمه شاتر به طور پیش فرض برای عکاسی استفاده می شود و دکمه پشت برای فوکوس کردن استفاده می شود. این امر به شما امکان می دهد تا فوکوس را به طور مستقل از عکاسی انجام دهید.

امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد. فوکوس با دکمه پشت یک روش قدرتمند است که می تواند به شما کمک کند تا عکس های بهتری بگیرید. با کمی تمرین، می توانید یاد بگیرید که چگونه از این روش برای بهبود کنترل خود بر فوکوس استفاده کنید.

  • منبع : مقاله ای از [DVIR BARKAY] که در سایت [photographylife.com] منتشر شده است.
  • اعتبار تصاویر: [photographylife.com]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *