آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

حالت بالب در عکاسی چیست و چطور از Bulb استفاده کنیم؟

حالت بالب در عکاسی چیست و چطور از Bulb استفاده کنیم؟

حالت بالب (Bulb mode) به شما امکان می دهد تا به راحتی از نوردهی های فوق العاده طولانی (ultra-long exposures) استفاده کنید. در این مقاله شما با این ویژگی و نحوه استفاده از آن آشنا خواهید شد.

عکاسان اغلب از محدودیت سرعت شاتر 30 ثانیه‌ای در بسیاری از دوربین‌ها ناراضی هستند. آنها ممکن است ندانند که با دانستن نحوه استفاده از حالت بالب، می‌توان از این محدودیت دور زد. حالت بالب به شما امکان می‌دهد تا سرعت شاتر را تا هر مدت زمانی که می‌خواهید تنظیم کنید، حتی اگر بیشتر از 30 ثانیه باشد.

Final Stacked Star Tracker Image 433x650 1
عکاس با استفاده از سرعت شاتر طولانی، این عکس را در مدت 14 دقیقه و 20 ثانیه ثبت کرد.
نیکون Z7 + 24-70mm f/4 S @ 24mm, ISO 64, 860 seconds, f/4.0

حالت بالب Bulb در دوربین شما چیست؟

حالت بالب یک گزینه سرعت شاتر است که در حالت دستی دوربین شما قابل انتخاب است. این حالت به شما امکان می دهد تا سرعت شاتر را تا هر مدت زمانی که می خواهید تنظیم کنید، حتی اگر بیشتر از 30 ثانیه باشد.

نکته کلیدی در حالت بالب این است که شاتر دوربین شما تا زمانی که دکمه شاتر را نگه دارید باز می ماند. محدودیت نوردهی Bulb به دوربین شما بستگی دارد، برخی از دوربین ها به شما امکان می دهند تا 30 دقیقه نوردهی داشته باشید، در حالی که برخی دیگر به شما امکان می دهند تا زمانی که دوست دارید (یا تا زمانی که باتری شما تمام شود) نوردهی داشته باشید. اما معمولاً 30 دقیقه است.

دسترسی به حالت Bulb

امروزه همه دوربین ها حالت Bulb ندارند، اما اکثر دوربین های DSLR و بدون آینه دارای این حالت هستند. این شامل تقریباً تمام دوربین‌های DSLR یا بدون آینه نیکون، کانن، سونی، فوجی، المپوس و پنتاکس در بازار است.

برای بررسی اینکه آیا دوربین شما حالت Bulb دارد، دوربین خود را به حالت دستی (Manual) بچرخانید و سرعت شاتر را تا جایی که ممکن است کاهش دهید. معمولاً پس از علامت 30 ثانیه، دوربین شما حرف “B” را به عنوان سرعت شاتر شما نشان می دهد. این حالت Bulb شما است!

آموزش استفاده از حالت Bulb

اگر قبلاً از حالت Bulb استفاده نکرده‌اید، ممکن است در ابتدا گیج شوید که چرا گزینه «B» به نظر می‌رسد در معرض‌دهی‌های بسیار کوتاهی قرار می‌گیرد. برای مثال، اگر حالت Bulb فعال است و شما به سادگی دکمه شاتر را مانند حالت عادی فشار می‌دهید، در آن صورت، فقط در معرض یک کسری از ثانیه قرار می‌گیرید.

این به این دلیل است که حالت Bulb نیاز دارد تا دکمه شاتر دوربین را در طول کل در معرض‌دهی نگه دارید. اگر دکمه شاتر را برای 45 ثانیه نگه دارید، این در معرض‌دهی شما خواهد بود. اما اگر به سادگی دکمه شاتر را مانند حالت عادی فشار دهید و رها کنید، ممکن است در معرض‌دهی 1/2 ثانیه یا حتی کمتر قرار بگیرید.

به طور کلی، دلیلی برای استفاده از حالت Bulb وجود ندارد اگر در معرض‌دهی کمتر از 30 ثانیه (یا هر زمان که طولانی‌ترین سرعت شاتر بومی دوربین شما باشد) قرار می‌گیرید. استثنای اصلی زمانی است که در شب از ستارگان عکس می‌گیرید و می‌خواهید برای جلوگیری از رگه‌های ستاره‌ای، سرعت شاتر خود را بسیار دقیق کنید. اما حتی این معمولاً بیش از حد است.

یک مشکل بزرگ باقی می‌ماند: فشار دادن دکمه شاتر دوربین در حالت Bulb تقریباً همیشه باعث لرزش دوربین و باعث تاری می‌شود. این به این دلیل است که دستان خود شما به طور اجتناب‌ناپذیری می‌لرزند. حتی با ثابت‌ترین سه پایه در بازار، اگر حالت Bulb را به این صورت استفاده کنید، احتمالاً عکس‌های تار خواهید گرفت.

پس چه کاری می توانید انجام دهید؟ بخش بعدی آسان ترین راه حل را پوشش می دهد.

Nikon Z 35mm f1.8 S Image Sample 25 960x640 1
حالت Bulb به Nasim اجازه داد تا پیش از طلوع خورشید، عکسی باشکوه از پترا بگیرد.
Nikon Z7 + 35mm f/1.8 S @ 35mm, ISO 64, 262 seconds, f/4.0 – © Nasim Mansurov

چطور عکسی با نوردهی طولانی‌مدت شارپ داشته باشیم؟

برای گرفتن عکس های طولانی و کاملاً شارپ، اغلب بهترین راه حل این است که در حالی که دوربین در حال عکس گرفتن است، به هیچ وجه آن را لمس نکنید. در عوض، از یک ریموت شاتر برای راه اندازی دوربین استفاده کنید!

همه دوربین‌های محبوب امروزی با ریموت شاتر سازگار هستند. دوربین‌های سری Nikon D3000، D5000 و D7000 به جز D3500 که سنسور مادون قرمز ندارد و از طریق تلفن هوشمند شما کنترل می‌شود، با ریموت شاتر سازگار هستند. اکثر دوربین‌های DSLR کانن از جمله سری Rebel نیز با ریموت شاتر سازگار هستند.

برخی از این ریموت ها بی سیم (مادون قرمز) و برخی دیگر کابلی هستند. همچنین می توانید ریموت های خاصی را با گزینه های اضافی برای تایم لپس و سایر عکاسی های تخصصی خریداری کنید. با این حال، اگر تنها هدف شما عکاسی با نوردهی طولانی است، مهم نیست؛ هر کابل شاتر موجود در بازار به شما امکان می دهد از حالت Bulb به روش صحیح استفاده کنید – بدون اینکه دوربین را لمس کنید.

ریموت‌های شاتر انواع مختلفی دارند، از نوع بی‌سیم (مادون قرمز) تا نوع کابلی. برخی از آنها قابلیت‌های اضافی مانند تایم لپس یا عکاسی تخصصی را نیز ارائه می‌دهند. اما اگر تنها هدف شما عکاسی با نوردهی طولانی است، نیازی به خرید ریموت شاتر پیشرفته نیست. هر کابل شاتر موجود در بازار به شما امکان می‌دهد از حالت Bulb استفاده کنید بدون اینکه دوربین را مستقیماً لمس کنید.

توجه داشته باشید که برخی از ریموت شاترها دارای مکانیسم قفل هستند که دکمه شاتر خارجی را به طور خودکار نگه می‌دارند. برخی دیگر یک فشار برای شروع و یک فشار دیگر برای پایان نوردهی دارند. برخی از دوربین‌ها نیز دارای حالت Bulb هستند که می‌توانید آن را از طریق تلفن هوشمند خود فعال کنید.

پس بصورت کلی با استفاده از حالت Bulb و یک ریموت شاتر، می‌توانید بدون تکان دادن دوربین، عکس‌های با نوردهی طولانی بگیرید.

Orion Nebula 960x641 1
حالت Bulb برای عکاسی نجومی، مخصوصاً برای نوردهی‌های طولانی با استفاده یک ردیاب استوایی مفید است.
نیکون D810 + 300mm f/4 @ 420mm, ISO 1600, 44 seconds, f/5.6

مقایسه حالت نوردهی طولانی (Bulb) با حالت نوردهی زمانی (Time Exposure)

برخی از دوربین‌های امروزی دارای حالت نوردهی زمانی (Time Exposure) هستند که نسبت به حالت نوردهی طولانی (Bulb) برتری دارد. در حالت Time Exposure، نیازی نیست دکمه شاتر را نگه دارید. برای شروع نوردهی، دکمه شاتر را یک بار فشار می‌دهید و برای پایان دادن به آن، دوباره دکمه شاتر را فشار می‌دهید.

نمی‌دانم چرا همه دوربین‌های موجود در بازار این ویژگی بسیار مفید را ندارند، اما این وضعیت فعلی است. خوشبختانه، بسیاری از دوربین‌های جدید امروزی این گزینه را دارند، حتی برخی از دوربین‌های ارزان‌تر مانند Nikon D5600. اگر دوربین شما دارای حالت Time Exposure است، دیگر دلیلی برای استفاده از حالت Bulb استاندارد وجود ندارد. Time Exposure تمام مزایای Bulb را بدون نیاز به ریموت شاتر دارد.

حالت Time Exposure به همان روشی که به حالت Bulb دسترسی پیدا می‌کنید، در دسترس است. یعنی با رفتن به فراتر از سرعت شاتر 30 ثانیه در حالت دستی. دوربین‌هایی که دارای گزینه Time Exposure هستند، معمولاً آن را با نام «T» برچسب گذاری می‌کنند.

Nikon Z7 Image Sample 53 960x640 1
دوربین Nikon Z7 دارای حالت نوردهی “Time” است که Nasim Mansurov در اینجا برای نوردهی طولانی استفاده کرده است.
Nikon Z7 + Nikkor Z 24-70mm f/4 S @ 49mm, ISO 200, 132 seconds, f/4.0 – © Nasim Mansurov

نویز تصویر در عکاسی با نوردهی طولانی

عکاسی با نوردهی طولانی در شرایط تاریک می‌تواند نتایج باورنکردنی‌ای را به همراه داشته باشد. اما اگر سرعت شاتر خیلی طولانی باشد، به خصوص چند دقیقه یا بیشتر، ممکن است کیفیت تصویر کاهش یابد. این امر به دلیل گرم شدن سنسور دوربین است که می‌تواند باعث ایجاد نویز تصویر شود.

سنسورهای دوربین در طول نوردهی طولانی کمی گرم می شوند. این گرما می تواند به نویز تصویر تبدیل شود، که به عنوان “نویز حرارتی” شناخته می شود. نویز حرارتی در شرایط سرد کمتر است، اما در نهایت همیشه ظاهر می شود. علاوه بر این، هر پیکسل داغ یا گیر کرده روی سنسور دوربین در طول نوردهی طولانی به وضوح قابل مشاهده است.

ساده ترین راه برای کاهش نویز حرارتی، اجتناب از نوردهی های بسیار طولانی، به ویژه بیش از 8-10 دقیقه است. اما این همیشه امکان پذیر نیست. اگر به سرعت شاتر بسیار کندی نیاز دارید، چند گزینه دیگر نیز وجود دارد.

راه حل اول، فعال کردن تنظیم Long Exposure Noise Reduction در دوربین است. این تنظیم باعث می شود دوربین شما پس از عکاسی در حالت Bulb، یک عکس تاریک دیگر بگیرد و سپس دو عکس را از هم کم کند. این کار می تواند به کاهش نویز حرارتی و به حداقل رساندن پیکسل های داغ کمک کند.

Hot Pixel Magnified
تصویر یک پیکسل داغ در مرکز دارد. تصاویر نوردهی طولانی تعداد بیشتری از این پیکسل ها را خواهند داشت.

اما، این کار باعث می شود دوربین شما دو برابر بیشتر طول بکشد تا هر عکس را بگیرد. این برای نوردهی های طولانی، مانند 10 دقیقه یا بیشتر، ایده آل نیست.

راه حل دوم این است که چندین عکس با نوردهی کوتاه بگیرید. برای این کار، از حالت های Bulb یا Time و ISO بالاتر استفاده کنید. بین هر عکس، دوربین را برای خنک شدن کمی استراحت دهید. سپس، می توانید نویز تصویر را در نرم افزاری مانند Adobe Photoshop ترکیب کنید. این کار به شما کمک می کند تا عکس هایی با ظاهری مشابه عکس های نوردهی طولانی بگیرید، بدون اینکه مجبور باشید مدت زمان زیادی را برای هر عکس صرف کنید.

البته، این یک تکنیک پیشرفته است. ممکن است تا زمانی که مهارت کافی کسب نکرده اید، بهتر باشد به عکس های Bulb تک تصویر اکتفا کنید.

کلام نهایی

امیدوارم این مقاله در مورد حالت Bulb برای شما مفید بوده باشد، به خصوص اگر تازه کار عکاسی با نوردهی طولانی هستید. دنیا با نوردهی های چند دقیقه ای کاملاً متفاوت به نظر می رسد. من فکر می کنم صرف نظر از ژانر عکاسی شما، همه باید در مقطعی این تکنیک را امتحان کنند.

با این حال، برای اینکه عکس های خوبی در حالت Bulb بگیرید، باید نکاتی را رعایت کنید. اگر از شاتر ریموت استفاده نکنید، به راحتی می توانید عکس های تار بگیرید. همچنین، اگر سرعت شاتر شما به طور ویژه طولانی شد، باید مراقب نویز تصویر باشید و در صورت امکان آن را به حداقل برسانید (احتمالاً با کاهش نویز نوردهی طولانی یا انباشته شدن تصویر).

با این حال، برای گرفتن عکس‌های خوب در حالت Bulb، باید چند نکته را رعایت کنید. اگر از ریموت شاتر استفاده نکنید، ممکن است عکس‌های شما تار شود. همچنین، اگر سرعت شاتر شما بسیار طولانی است، باید مراقب نویز تصویر باشید و در صورت امکان آن را به حداقل برسانید. (برای این کار می‌توانید از کاهش نویز نوردهی طولانی یا ترکیب تصویر استفاده کنید.)

در کل، حالت‌های Bulb و Time ابزارهای قدرتمندی برای عکاسان هستند. اگر سؤال یا پیشنهادی در مورد نحوه استفاده از آنها دارید، خوشحال می‌شوم که در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

  • منبع : مقاله ای از [SPENCER COX] که در سایت [photographylife.com] منتشر شده است.
  • اعتبار تصاویر: [photographylife.com]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *