آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 نکته خیلی راحت و سریع برای خوب عکاسی کردن

lazy

برای گرفتن عکس های درجه یک لازم نیست حرفه ای باشید. تنها لازم است برای بهبود کیفیت عکس هایتان این نکات ساده را بدانید و انها را رعایت کنید.

مردی که در حالت خلاقانه ای عکس می گیرد

عکاسی در بین افراد جامعه به شدت جا افتاده است و با گذشت زمان همواره علاقه انسان ها به عکاسی بیشتر هم می شود. افراد بیشتری نسبت به قبل عکس می گیرند و آنها را به صورت آنلاین با دوستان و خانواده به اشتراک می گذارند. اگر تصاویر شما به خوبی تصاویری که در فضای مجازی می بینید نیستند، اولین چیزی که به ذهنتان می اید این است که دوربین (یا گوشی هوشمند خود) به خوبی دوربین های انها نیست اما با پیروی از چند دستورالعمل می توانید کیفیت عکس های خود را فورا بهبود بخشید بدون اینکه نیازی به هزینه های زیاد داشته باشید. برای بهبود عکس هایتان این 10 نکته آسان را رعایت کنید. و اگر نکاتی دارید که به شما در گرفتن عکس های بهتر کمک کرده است، لطفاً آنها را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

1.ترکیب بندی اولیه را یاد بگیرید

هنگام تصویر برداری از قانون یک سوم استفاده کنید (عکس: جیم فیشر) (جیم فیشر)

قلب یک عکس ترکیب بندی آن است – موقعیت عناصر مختلف در یک قاب. ساده ترین قانون برای یادگیری و به خاطر سپردن، قانون یک سوم است. اساسا در این قانون، شما قاب خود را به 9 مربع با اندازه تقریبا مساوی تقسیم کنید. سعی کنید موضوع عکس خود را در امتداد این خطوط و تقاطع ها قرار دهید و تصویر اصلی را روی این 9 کادر تقسیم کنید. رعایت این موضوع به شما یک عکس دراماتیک تر و از نظر بصری جالب تر می دهد. بسیاری از دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند دارای قانون یک سوم هستند که می‌توانید هنگام عکس‌برداری ان را فعال و استفاده کنید.

2. نوردهی را تنظیم کنید

تا زمانی که در حالت دستی کامل عکاسی نمی کنید، دوربین دیجیتال شما تصمیماتی می گیرد که نوردهی یک عکس را تعیین می کند – یعنی روشن یا تیره شدن عکس به دوربین بستگی دارد نه شما. به طور کلی، دوربین به یک صحنه نگاه می کند و سعی می کند نوردهی مناسب را بر اساس نور ان محیط تعیین کند، به همین دلیل است که در محیط های مختلف نوردهی هم متفاوت می شود و باعث می شود که عکس های خاصی گرفته شود برای مثال در عکاسی از برف – در مواقعی که نور کافی است برف سفید می باشد و در محیط های بدون نور دوربین سعی می کند برف سفید را خاکستری نشان دهد.

اگر یک عکس خیلی روشن یا تاریک است، می‌توانید در ده‌ها حالت مختلف و یا با دوربین های کامپکت امتحان و عکسبردری کنید. روش دیگری هم هست که به سادگی می توان مقدار کمی از نوردهی را جبران کرد. بسیاری از دوربین ها یک دکمه فیزیکی یا شماره گیری برای این کار دارند که با علامت +/- مشخص می شود. نکته قابل توجه این است که اگر عکس شما خیلی تاریک است، مقیاس را بالای صفر ببرید. اگر خیلی روشن است، آن را کمی پایین بیاورید.

3. حالت عکسبرداری مناسب را انتخاب کنید

 

دوربین شما احتمالاً دارای چندین حالت عکسبرداری است، از عملکرد کاملاً خودکار تا حالت های بسیار خاص. اگر در حال عکاسی سریع هستید، می‌توانید دوربین را در حالت اولویت شاتر (“S” یا “Tv”) قرار دهید و سرعت عکس‌برداری را افزایش دهید. تنظیم آن روی 1/125 ثانیه یا سریع‌تر به ثابت کردن عملکرد کمک می‌کند. و برای سوژه های بسیار سریع (مانند مرغ مگس خوار زیر)، از سرعتی تا حد امکان کوتاه برای ثابت کردن حرکت استفاده کنید، یا از سرعتی طولانی تر برای اضافه کردن تاری حرکت به بال های تکان دهنده استفاده کنید.

a72805672a5c12f86c22eb67eb8bf7b8

در نور کم می توانید از حالت اولویت دیافراگم (“A” یا “Av”) استفاده کنید تا مطمئن شوید که نور تا حد امکان وارد لنز می شود، یا اگر از مناظر روی سه پایه عکس می گیرید، می توانید عنبیه لنز را ببندید تا عمق بیشتر شود. میدان، همه چیز را از پیش زمینه تا افق در فوکوس دقیق نگه می دارد. اگر عکاس DSLR هستید، و به حد زیادی از حالت‌های A یا S استفاده می‌کنید، به شما پیشنهاد می دهم که از دوربین‌های کامپکت استفاده کنید که اغلب حالت‌های خاص‌تری دارند به ویژه در فعالیت‌هایی مانند ورزش، یا در محیطی که نور کمی دارد، یا حتی در عکاسی منظره.

4. به نورپردازی فکر کنید

هنگام عکس‌برداری به میزان نوری که دارید و از کجا می‌آید توجه کنید. اگر در خارج از منزل عکاسی می‌کنید، مراقب باشید زمانی که خورشید در پشت افراد قرار دارد از آنها عکس نگیرید، مگر اینکه بخواهید پرتره‌ای با شعله‌های دراماتیک بسازید (البته مطمئن شوید که تنظیم مثبت EV را شماره گیری کنید). اگر در حال گرفتن عکس در مقابل یک بنای تاریخی یا مکانی مهم هستید و می خواهید مطمئن شوید که نوردهی بیش از حد نیست، از fill flash استفاده کنید تا سوژه خود را نسبت به نور پس زمینه روشن کنید. ممکن است مجبور شوید فلاش را به صورت دستی فعال کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که دوربین در روزهای روشن فکر کند که فلاش غیر ضروری است.

5.از فلش خود عاقلانه استفاده کنید

182340c28a4350468fce307ff1bab29e

بسیاری از عکس‌ها با فلاش خیلی نزدیک به یک سوژه، گرفته شده‌اند. اگر دوستان و خانواده‌تان هنگام عکاسی خیلی سفید و پر نور به نظر می‌رسند، به احتمال زیاد هنگام گرفتن عکس‌هایتان خیلی به انها نزدیک شده‌اید. اگر نیاز به فعال کردن فلاش دارید، کمی فاصله بگیرید و بزرگنمایی کنید تا کادربندی مناسب داشته باشید. اگر بعضی چیزها هنوز خیلی روشن هستند – یا خیلی تاریک – بررسی کنید و ببینید آیا جبران فلاش در گزینه ای است یا خیر. بسیاری از دوربین‌ها به شما اجازه می‌دهند قدرت فلاش را تنظیم کنید، با انجام این کار می‌توانید به ایجاد تعادل بهتر در عکس‌های فلاش کمک کنید. افزودن اندکی نور پر کردن سایه ها را امکان پذیر می کند و در نتیجه عکس طبیعی تر به نظر می رسد.

6. زاویه نگاه خود را عوض کنید

اکثر عکاسان مبتدی روی دو پا می ایستند و خیلی ساده عکس می گیرند. اگرچه این برای بسیاری از تصاویر خوب است، اما همیشه ایده آل نیست. اگر دوربینی با صفحه‌ نمایش چرخشی دارید، می‌توانید راحت‌تر از زاویه های دیگر عکس بگیرید تا منظره متفاوتی از سوژه خود داشته باشید.

c7174a563613088e59471c70d9d2c09e

اگر ال سی دی چرخشی ندارید، به پایین آمدن روی زمین فکر کنید تا بهترین عکس ها را از حیوانات خانگی و کودکان نوپا بگیرید. اگر می خواهید دوربین در سطح چشم آنها باشد تا تصویری برجسته داشته باشد. مجبور نیستید برای هر عکس با دوربین دیجیتال هزینه بپردازید، بنابراین با زوایای مختلف و موقعیت های دوربین بازی کنید تا زمانی که تصویری را پیدا کنید که لحظه ای را ثبت کند و از بین ان عکس ها کاملا متمایز و خاص شود.

7. مراقب تعادل رنگ سفید خود باشید

دوربین شما سعی می‌کند تعادل رنگ سفید را به‌طور خودکار بر اساس نوع نوری که در آن عکس می‌گیرید تنظیم کند. نورهای مختلف انواع مختلفی از رنگ ها را ایجاد می کند – نور خورشید بسیار آبی است، نور تنگستن زرد است و فلورسنت کمی سبز است. در بسیاری از موارد، دوربین به طور خودکار نوع نوری را که در آن قرار دارید تشخیص می‌دهد و رنگ عکس‌ها را طوری تنظیم می‌کند که طبیعی به نظر برسند.

b327c02ddad53e2fbb1c163884ae837f

اما وقتی تعادل سفیدی درست نیست و رعایت نشده است، می‌توانید نتایجی مانند آنچه در بالا مشاهده می‌کنید به دست آورید. تصویر سمت چپ به درستی متعادل است و تصویر سمت راست متعادل نیست. اگر تحت نور ترکیبی عکس می‌گیرید، یا اگر دوربین به سختی می‌تواند موارد را بفهمد، می‌توانید تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم کنید. در بیشتر نقاط و عکس‌ها، برای تنظیم این حالت، باید در منوی عکسبرداری بروید، اما بسیاری از دوربین‌های SLR یک دکمه اختصاصی تعادل سفیدی دارند که اغلب با برچسب “WB” مشخص می‌شود. بعداً می‌توانید رنگ را در برنامه‌های ویرایش عکس Mac یا Windows موجود تصحیح کنید، اما اگر در وهله اول تعادل رنگ سفید را به درستی انجام دهید، عکس‌های زیباتری خواهید داشت.

8. از سه پایه یا مونوپاد استفاده کنید

گاهی اوقات، بهترین راه برای رسیدن به عکس عالی این است که زمان بیشتری را صرف کنید. استفاده از سه پایه به شما این امکان را می دهد که کادربندی را تنظیم کنید، و می تواند – همراه با تایمر خودکار دوربین شما – برای گرفتن عکس از شما و همراهانتان مفید باشد. اگر شما یک سه پایه معمولی دارید، می توانید از آن استفاده کنید، اگرچه می توانید کمی بیشتر برای برندهایی مانند Manfrotto یا MeFoto خرج کنید نسبت به مارک های ارزان قیمتی که در فروشگاه پیدا خواهید کرد، نا امیدی کمتری به همراه خواهید داشت. دارندگان سیستم های بدون آینه و دوربین های SLR قطعا باید در انتخاب سه پایه دقت کنند، زیرا مجموعه ای از پاها و سر که به اندازه کافی محکم برای نگهداشتن دوربین هستند بسیار مهم هستند.

25e646de1d14a0538e631e7f3605eb12

اگر بیشتر اهل عکاسی در هنگام دویدن هستید، یک مونوپاد – که دقیقاً به نظر می رسد، یک سه پایه که دو پایه آن از دست رفته است – به شما کمک می کند تا عکس های خود را به صورت ثابت بگیرید. برای عکس برداری در باغ‌وحش‌ها و رویدادهای ورزشی، یک مونوپاد می تواند به شما بیشترین کمک را بکند برای ثابت ماندن و گرفتن عکس های واضح حتما از مونوپاد و یا اسمو موبایل استفاده کنید، زیرا به دوربین شما پایداری می افزاید— از طرف دیگر این لوازمی که به ان اشاره کردیم بدون تنظیمات هستند و به راحتی می توان از ان استفاده کرد و از نظر خراب شدگی و از بین رفتنشان می توان گفت که جزو لوازمی هستند که می توانید با خیال راحت از ان استفاده کنید. البته مواظب افتادن انها باشید و سعی کنید از مارک و برند معتبری استفاده کنید.

9. انتخابگر باشید

هنگام عکاسی دیجیتال، گرفتن صدها عکس در چند ساعت آسان است. اما فقط کارت حافظه خود را پر نکنید و همه تصاویر را در فیس بوک و برنامه های دیگر آپلود نکنید. شما باید مدتی را صرف بررسی عکس‌های خود کنید تا بتوانید عکس‌های اضافی را حذف کنید و عکس‌هایی را که ممکن است خارج از فوکوس یا ترکیب بندی ضعیف باشند را دور بریزید. بهتر است چند عکس عالی به تنهایی پست کنید تا اینکه همان عکس های خوب در میان صدها عکس نه چندان خوب پنهان شوند.

10. مرحله پس پردازش را فراموش نکنید

استفاده از نرم افزار را برای سازماندهی و ویرایش عکس های خود در نظر بگیرید. Apple Photos و Microsoft Photos از سازماندهی اولیه و همچنین تعدادی از ابزارهای ویرایش پشتیبانی می کنند. اگر بیشتر به دنبال یک ویرایشگر در گوشی هوشمند هستید، VSCO یا Snapseed را بررسی کنید. انجام برخی از ویرایش های بسیار ابتدایی روی یک عکس می تواند به بهبود چشمگیر کیفیت آن کمک کند. کمی برش می‌تواند به ترکیب‌بندی کمک کند، و همچنین می‌توانید عکس را بچرخانید تا خطوط افق صاف باشند. گرفتن عکس‌های بی‌نقص در دوربین یک هدف عالی است. کمی روتوش ضرری ندارد و باعث جذاب شدن عکس می شود.

کلام اخر

مواردی که در این مقاله ذکر شد همگی اصول اولیه هنر عکاسی هستند که باید هر عکاسی این موارد را بدانند. رعایت این تکنیک ها باعث پیشرفت شما در عکاسی می شود.

حالا نوبت شماست این موارد را رعایت کرده و عکاسی کنید سپس عکس های گرفته شده را با قبلیا مقایسه کنید وتفاوتشان را بررسی کنید و همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.

منتظر نظرات و ایده های شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *