آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

فتوکلاژ – فتومونتاژ

lazy

فتوکلاژ ، کلاژ(تکه چسبانی) یکی از سبک ها جالب و منحصربه فرد عکاسی است که درسال 1914 توسط پیکاسو و بسیاری از هنرمندان سبک کوبیسم تجربه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همان طور که از معنای این کلمه پیداست میتوان متوجه شد که در این سبک از چسباندم عکس ها و انواع اشیا به یکدیگر میتوان یک اثر هنری جدید به وجود اورد.در این سبک انسان از مرز واقعیت فراتر میرود و غیر ممکن را ممکن می کند.فتوکلاژ را میتوان به دو بخش قبل از تولد نرم افزارهای مونتاژ و تدوین و بعد از ان تقسیم کرد که در ادامه به این دو میپردازیم. فتومونتاژ و فتوکلاژ در عمل شباهت های بسیاری با هم دارند اما در نهایت با هم یکی نیستند و متفاوت هستند. فتومونتاژ روشی از عکاسی است که با استفاده از عناصر و ابزار  برای رسیدن به یک ترکیب بندی خاص،  امکان ارائه خلاقانه ای اثار را به عکاس میدهد.در فتومونتاژ از روش های بریدن ، چسباندن، عکاسی متوالی و یا روی هم گذاشتن عکس های مختلف به دست می اید در حالی که فتوکلاژ از چسباندن هر چیزی روی عکس و یا چسباندن چند عکس به دست می اید.

cc8090c4d2791cdd9cd2cb3c24296190

قبل از تولد نرم افزارهای مونتاژ

در زمان قبل از تولد این نرم افزارها چیزهای زیادی دور از ذهن بشر بود  برای مثال دیدن خانه ای بر روی ابرها رویایی بیش نبود که حتی ذهن هم به سختی میتوانست آن را تصور کند و با این روش هنرمندان آن زمان وجود یک کلبه کوچک را روی یک ابر سفید و چیزهایی از این قبیل ممکن ساختند. البته خلق این اثار مختص هنرمندان نبود، برای مثال در جنگ ها (مانند جنگ جهانی اول) سربازان با استفاده از این روش برای اعضای خانواده خود عکس ارسال میکردند . و به مرور زمان این سبک از عکاسی گسترش پیدا کرد. زمانی که این سبک بین مردم شناخته شد  در زندگی روزمره مورد استفاده انان قرار گرفت شاید بیشتر مردم حتی اسم این سبک را نشنیده بودند اما از ان استفاده میکردند.

f44ec26e2ac3f1ab8c2472d4b1c2ea86

فتوکلاژ، فتومونتاژ و برنامه های مونتاژ

با پیشرفت علم و به روز شدن رایانه ها این سبک گسترش پیدا کرد و با استفاده از ابزاری مانند فتوشاپ این نوع عکس ها طبیعی تر جلوه کرد. برنامه ها انتظار را فراتر از انچه انسان تصور میکرد بردند تا جایی که رقابت بین این برنامه ها به ناکجا رسیده و چشم انسان انقدر به دیدن تصاویر و فیلم های دور از انتظار عادت کرده که گاهی تصورات به واقعیت نزدیک تر از خود واقعیت میشوند!

در بعضی عکس ها که به سبک فتو کلاژ گرفته می شوند یک عکس به چند قسمت تقسیم میشوند و گاهی رنگ بعضی تکه ها تغیر میکند و تکه های که تقسیم شده اند به صورت نامنظم کناریکدیگر قرار میگیرند به صورتی که عکس قابل تشخیص است. و در برخی دیگراز یک موضوع یا اشیا ( مثلا روزنامه) چند عکس از زاویه های مختلف با رنگ های مختلف گرفته می شود و زمانی که عکس ها کنار هم قرار میگیرند یک تصویر جدید خلق میشود (مانند چهره انسان) به صورتی که هم چهره قابل تشخیص است هم روزنامه ها قابل تشخیص هستند. همینطور میتوان از یک موضوع مانند (طبیعت) چند عکس گرفت و انها را به صورت نامنظم یا منظم مانند یک البوم کنارهم  در یک قاب قرار داد .همچنین عکس های که به سبک کلاژهستند میتوانند به صورت دستی یا کامپیوتری طراحی شده باشند . همچنین در این برنامه ها با بریدن تکه های از عکس و حذف بخش هایی از عکس میتوان فتومونتاژ های منحصر بخ فردی را خلق کرد.

1def1713ebf17722cbe300cfc1c88558

کلاژ  و مونتاژ دستی

در عکس هایی که به صورت دستی طراحی میشوند میتوان از ربان برچسب و… نیز استفاده کرد.اما امروزه این عکس ها بیشتر با کامپیوتر طراحی می شوند. این سبک در گذشته پیش ژاپنی ها نیز مورد استفاده بوده است . شاعران برای نوشتن شعر های خود کاغذ و پارچه های طرح دار را به هم وصل میکردند.

8c66bb19847dd8c21413c5c8c9d68306

کلاژ سنتی

کلاژ سنتی به گذشته های دور برمیگردد . در این نوع کلاژ تصاویر به یک پس زمینه چسبانده و ان را با لوازم تزئینی مانند ربان تزئین  میکردند . اگر دقت کرده باشید این همان کلاژ دستی است .

782086acbe9f48126642e093bf6ba151

موضوع کلاژ

موضوع کلاژ هر چیزی میتواند باشد موضوع مهم کنار هم قرار دادن انهاست. و این که عکس ها با ترکیبی درست کنار هم قرار گرفته باشند و قابل تشخیص باشند.

cf0d02ec99e61a64137b8a2c3b03e030

تمرین

  1. ابتدا فتوکلاژ را خوب درک کنید با تماشای نمونه های مختلف این سبک
  2. سپس چند نمونه فتوکلاژ دستی را امتحان کنید و از ابزار مختلف استفاده کنید
  3. در نهایت از برنامه های موجود در بازار مثل فتوشاپ استفاده کنید و سعی کنید تصاویر را با دقت و طبیعی طراحی کنید
  4. و در نهایت اگر این سبک جذاب شما را مجذوب خودش کرد نمونه کارهاتون رو برای ما بفرستید.

0f7b2bb5d0c7e6209ecff113108f64cf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *