آموزش

فتومونتاژ چیست؟

فتومونتاژ چیست؟

تصور کنید پیشرفت زمان در یک اثر هنری عکاسی قابل مشاهده است. تصویری را تجسم کنید که دیدگاه های مختلف را بر روی یک سطح صاف نشان می دهد  به فتومونتاژ خوش آمدید!

فتومونتاژ چیست؟

فتومونتاژ مجموعه ای از عکس های فردی است. شما چندین عکس از یک سوژه می گیرید و آنها را با هم مرتب می کنید تا یک تصویر واحد ایجاد کنید. ما دیدن فقط عکس های جداگانه را طبیعی می دانیم. ما اکثر عکس ها را در کسری از ثانیه می سازیم. این پنجره کوتاه در زمان در یک مکان ثبت می شود.

یک فتومونتاژ می تواند شامل هر تعداد عکس باشد. هیچ محدودیتی برای مدت زمان ایجاد این سری از تصاویر وجود ندارد. همچنین محدودیتی برای تنوع مکان‌هایی که عکاس می‌تواند برای ساخت عکس‌ها استفاده کند، وجود ندارد. برای عملی بودن در اجرای فتومونتاژ، محدودیت هایی توصیه می شود.

فتومونتاژها شبیه کوبیسم هستند. هیچ محدودیتی برای چشم انداز یا زمانی وجود ندارد. شما می توانید یک اثر هنری را با استفاده از چندین تصویر از موضوعات مشابه یا بسیاری ایجاد کنید. انجام این کار به صورت منسجم نتایج هیجان انگیزی به همراه دارد. انجام این کار بدون توجه به عناصر بصری ضروری می تواند باعث ایجاد کابوس چشمی شود.

photomontage bikes

چه چیزی فتومونتاژ نیست؟

نرم افزارها و برنامه های فتومونتاژ محبوب شده اند. استفاده از یک خالق فتومونتاژ برای شکستن یک عکس و ایجاد توهم زیاد بودن آن آسان است. این یک فتومونتاژ واقعی نیست. نتایج چنین دستکاری ها ممکن است جذاب به نظر برسد. اما یک تصویر صاف که با شکستن یک عکس ایجاد می شود، عمق واقعی یا بیان هنری ندارد. برخی افراد تعریف متفاوتی از فتومونتاژ دارند. مجموعه ای از عکس های نامرتبط یا نیمه مرتبط را با هم مرتب می کنند. این مقاله در مورد آنها نیست.

photomontage 5 photo

منظور من از فتومونتاژ این نیست.

تجربه من با فتومونتاژ

در اوایل دهه 1980، یک مستند کوتاه درباره هنرمند بریتانیایی دیوید هاکنی تماشا کردم. این برنامه او را از طریق ایجاد چیزی که او «وصال» می نامید دنبال کرد. بیشتر به بیان او درباره زمان و مکان علاقه مند بودم. تفاوت عکس ها با نقاشی ها تولید نقاشی ها زمان بر است و محدودیت های کمتری نسبت به عکاسی وجود دارد. ایجاد یک فتومونتاژ از یک سری عکس این محدودیت ها را نفی می کند.

من به سادگی با ترکیب بندی های سیاه و سفید در مقیاس کوچک شروع کردم. اول، ساختن فتومونتاژی که با افتخار به دیگران نشان می دادم بسیار سخت بود.

photomontage roy harper

یکی از اولین فتومونتاژهای من از روی هارپر در کنسرت در تئاتر اعلیحضرت، اوکلند، نیوزلند، مارس 1986.

این در طول زمان تغییر کرده است. من در زمان عکاسی خبرنگاری مونتاژهایی در روزنامه ها منتشر می کردم. نمایشگاه های انفرادی از کارهایم برگزار کرده ام. اکنون، من شیفتگی خود را دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم ویدیو را ترکیب کنم و فتومونتاژهایم را به حرکت درآورم.

با بیش از یک عکس عکاسی خلاقانه بسازید

هر کس انواع مختلفی از عکس ها را هیجان انگیز می داند. خبر خوب این است که می توانید از هر ژانر عکاسی خلاقانه فتومونتاژ کنید. تنها چیزی که نیاز دارید تخیل فعال، زمان زیاد و تمرکز منظم است. این کار ساده ای نیست و با ساختن عکس های تکی بسیار متفاوت است. مانند نقاشی، نوشتن یا مجسمه سازی است. فرآیند خلاقانه زمان و انرژی زیادی می طلبد.

گام به گام – چگونه اولین فتومونتاژ خود را بسازید

در این مراحل، من شما را به ایجاد یک فتومونتاژ ساده تشویق می کنم. با فرآیندها آشنا شوید و گردش کاری داشته باشید که با آن راحت هستید. پس از آن امیدوارم به سمت کارهای تخیلی تری پیش بروید.

photomontage heart

فتومونتاژ همسرم در حالی که او در حال آرایش در آینه منعکس می شود.

آنچه برای ایجاد فتومونتاژ خود نیاز دارید:

  • دوربین
  • کامپیوتر
  • چاپ می کند
  • تخته، چسب، خودکار سیاه
  • موضوع خود را انتخاب کنید

برای فتومونتاژ باید سوژه خود را در نظر بگیرید. این می تواند با ایده های معمول عکاسی شما متفاوت باشد. شما باید پتانسیل خود را برای بیان مکان و زمان در نظر بگیرید.

برای اولین فتومونتاژ خود یک سوژه ثابت انتخاب کنید. بهترین گزینه برای انتخاب سوژه ای است که در صورت نیاز می توانید به آن برگردید و بیش از یک بار از آن عکس بگیرید.

چیزی را انتخاب نکنید که حرکت می کند، زیرا این باعث ایجاد عوارض می شود. اگر با یک صحنه ساده شروع کنید به احتمال زیاد به عنوان یک سازنده فتومونتاژ برای اولین بار موفق خواهید شد.

طرح

نحوه عکاسی از سوژه خود را محاسبه کنید. برنامه ریزی کنید که چه تعداد عکس می خواهید بسازید. باید به این فکر کنید که چقدر به سوژه خود نزدیک هستید و از کدام لنز استفاده کنید تا تعداد عکس های مورد نظر خود را بدست آورید.

استفاده از یک لنز استاندارد 50 میلی متری، جمع آوری عکس های شما را آسان تر می کند. یک لنز زاویه باز ممکن است اعوجاج مشکل ساز در لبه های تصاویر ایجاد کند.

هدف ایجاد مونتاژی است که 20 تا 30 عکس در قطعه تمام شده داشته باشد. داشتن تعداد زیاد یا خیلی کم تصاویر می تواند کامپایل آن را دشوارتر کند. برای فتومونتاژ پل در غروب، حداقل تعداد عکس می خواستم. من فقط از هفت عکس در این مونتاژ استفاده کردم. کنار هم قرار دادن آنها و حفظ یکپارچگی تصویر بسیار سخت بود.

photomontage cityscape

جمع آوری این فتومونتاژ دشوار بود زیرا می خواستم از حداقل تعداد عکس استفاده کنم. ساختن عکس ها از سه موقعیت مختلف این کار را پیچیده کرد.

عکس بیشتر از آنچه نیاز دارید

هر عکس را حساب کنید. یک شبکه در ذهن خود ترسیم کنید و آن را دنبال کنید تا مطمئن شوید که هر قسمت از سوژه خود را حداقل یک بار ضبط کنید.

من بیشتر اوقات از یک گوشه شروع می کنم. عکس های خود را روی هم قرار دهید اگر از چپ به راست عکس می گیرید، به چیزی که نزدیک سمت راست ترکیب بندی شما ظاهر می شود نگاه کنید. عکس را بگیرید و سپس دوربین خود را به سمت راست حرکت دهید. تصویر بعدی خود را ثبت کنید، بنابراین همان چیز هنوز در ترکیب بندی وجود دارد، اما در سمت چپ کادر.

خوب است که این گزینه را داشته باشید که عکس هایی با هم همپوشانی دارند و همه در خطوط مستقیم نیستند. این به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهد وقتی می خواهید فتومونتاژ کنید.

دیوانه نشوید و صدها را نگیرید، اما مطمئن شوید که تمام قسمت های سوژه خود را پوشش داده اید. سعی کنید از هر قسمت از سوژه خود عکس های خلاقانه جداگانه بسازید. سعی کنید آنها را با یک تفاوت کوچک بسازید.

گاهی اوقات بارها از یک شی یا بخشی از یک صحنه عکاسی می کنم. من آن را در بالا و پایین قاب یا در هر گوشه قرار می دهم. انجام این کار به شما گزینه های بیشتری را در حین چیدمان فتومونتاژ می دهد.

photomontage dog

یک فتومونتاژ برای کمک به نشان دادن این آموزش گام به گام ساخته ام. سگ من درست زمانی که داشتم کار را تمام می‌کردم وارد شد، بنابراین او را نیز وارد کردم.

به دنبال خطوط در ترکیب بندی خود باشید

استفاده از خطوط عمودی، افقی و/یا مورب کمک خواهد کرد. همانطور که عکس های خود را می سازید به دنبال خطوط مستقیم یا منحنی باشید. مراقب باشید که آنها چگونه می توانند در مونتاژ عکس تمام شده شما ظاهر شوند.

استفاده از این خطوط به حفظ مونتاژ شما کمک می کند و جذابیت بیشتری برای نگاه کردن به آن ایجاد می کند. اگر هیچ خطی در قطعه تمام شده شما جریان نداشته باشد، درهم و گیج کننده به نظر می رسد.

photomontage image management

خطوطی را که در حین ایجاد فتومونتاژ دنبال می کردم با رنگ قرمز برجسته کردم. سعی کنید از ساخت مونتاژی که در ابتدا خیلی پیچیده است خودداری کنید.

تصاویر خود را به خوبی مدیریت کنید

من از Adobe Lightroom و Photoshop برای کامپایل مونتاژهای خود در رایانه قبل از چاپ عکس ها استفاده می کنم. می توانید از هر نرم افزار تصویربرداری استفاده کنید که به شما امکان می دهد تصاویر مجزا در چندین لایه داشته باشید.

تمام عکس هایی که ساخته اید را در رایانه خود بارگذاری کنید. هیچ یک از آنها را حذف نکنید، حتی اگر نقص فنی وجود داشته باشد. ممکن است از یکی از آنها برای پر کردن شکاف استفاده کنید.

من سری عکس هایم را بررسی می کنم و قوی ترین تصاویر را انتخاب می کنم. عکس هایی که به تنهایی به عنوان عکس های خوبی خواهند بود، خواه بخشی از یک فتومونتاژ باشند.

یک پوشه جداگانه برای اینها درست کنید و در آن قرار دهید. در مرحله بعد، بخش عمده ای از عکس های خود را که فکر می کنید برای ساختن فتومونتاژ شما مناسب هستند، انتخاب کنید. تصور کنید که لبه ها کجا خواهند بود و تصاویر را برای پر کردن فضای ترکیب بندی خود انتخاب کنید. اینها را در پوشه دیگری قرار دهید. عکس های باقی مانده را در پوشه سوم قرار دهید.

اندازه عکس های خود را تغییر دهید

اندازه عکس‌هایتان را بر اساس اینکه می‌خواهید فتومونتاژ نهایی‌تان چقدر بزرگ باشد، تغییر دهید. وضوح خود را روی 300 نقطه در اینچ (نقطه در اینچ) نگه دارید این به این معنی است که اندازه آنها هنگام چاپ یکسان است.

به طور تقریبی تصمیم بگیرید که چند عکس عرض و چند عکس را تشکیل می دهند. شما می توانید تصاویر خود را به اندازه ای که می خواهید اندازه بگیرید. می‌توانید بعداً این فتومونتاژ را تغییر دهید، اما خوب است که از همان ابتدا با اندازه پایه کار کنید.

من همیشه فتومونتاژهای خود را با استفاده از تصاویر jpeg. با فشرده سازی کوچک جمع آوری می کنم. این بسته به تعداد عکس هایی که با آنها کار می کنید و قدرت پردازش رایانه شما متفاوت است. هنگام ایجاد مونتاژ عکس های بزرگتر، سازماندهی خوب اهمیت بیشتری پیدا می کند. اندازه‌گیری دقیق عکس‌ها به دستیابی به جریان کاری ثابت‌تر کمک می‌کند.

photomontage

“بوم” فتوشاپ خود را بسازید

یک “بوم” جدید با اندازه مناسب ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که dpi با dpi عکس های شما مطابقت دارد.

در مورد اندازه صحیح بوم زیاد نگران نباشید. اگر خیلی کوچک یا خیلی بزرگ است، همیشه می‌توانید بعداً آن را مطابق با نیازهایتان تغییر دهید.

عکس های خود را وارد کنید

عکس‌ها را از دو پوشه اول خارج کنید و با رفتن به مسیر File > Scripts > Load Files To Stack، آنها را به فتوشاپ وارد کنید. با استفاده از این گزینه می توانید تمام تصاویر مورد نیاز خود را به صورت لایه های جداگانه در یک سند بارگذاری کنید.

اگر از این روش استفاده می کنید، تمام لایه ها را انتخاب کنید. سپس آنها را بکشید و در سندی که بوم خالی خود را ایجاد می کنید رها کنید. شما باید تمام عکس های خود را در لایه خود در سندی که ایجاد کرده اید قرار دهید. در این مرحله، بر خلاف تصویر زیر، ممکن است همه آنها روی هم چیده شده باشند:

photomontage woman

عکس مونتاژ یک زن با یک سبد

عکس های خود را مرتب کنید

شروع کنید به کشیدن و رها کردن هر عکس تقریباً در جایی که می خواهید. اگر توانایی کد رنگی هر لایه را دارید، ایده خوبی است که این کار را انجام دهید. من معمولا از سه رنگ استفاده می کنم. یکی برای تصاویر سمت چپ، یکی برای تصاویری که وسط را تشکیل می دهند و یکی برای تصاویر سمت راست.

وقتی دارم روی فتومونتاژهای بزرگ کار می کنم، گروه های جداگانه ای را در پنل لایه ها می سازم و به آنها لایه ها اضافه می کنم. این به من امکان می دهد تمام تصاویر را در یک گروه پنهان کنم که می تواند گردش کار را کارآمدتر کند.

عکس‌های خود را به اطراف حرکت دهید و آنها را طوری قرار دهید که شبیه به کل سوژه‌ای که عکاسی کرده‌اید، شوند. برخی از تصاویر همچنان به صورت انباشته روی هم ظاهر می شوند. این اشکالی ندارد.

اکنون شما همه عکس ها را تقریباً در موقعیت خود دارید. این زمانی است که سرگرمی واقعی عکاسی خلاقانه آغاز می شود. وقت آن است که تخیل خود را آزاد کنید. عکس ها را به اطراف حرکت دهید و هر طور که دوست دارید آزمایش کنید. خارج از چارچوب فکر کنید!

در حین کار، ممکن است قسمت‌هایی از تصاویری که می‌خواهید ببینید در زیر لایه دیگری پنهان شده باشند. می‌توانید هر عکس را در سلسله مراتب لایه‌ها به بالاتر یا پایین‌تر ببرید تا مناسب باشد.

photomontage photoshop

یک screengrab لایه های کد رنگی من را نشان می دهد که به گردش کار کمک می کند. سعی می‌کنم فکرم را محدود نکنم یا بیش از حد آن را تنظیم نکنم. هدف من ایجاد یک فتومونتاژ کامل است که مردم بتوانند بدون سردرد به آن نگاه کنند.

اولین بار که آن را امتحان می کنید ممکن است زمان زیادی طول بکشد. انتظار نداشته باشید اولین باری که برای انجام آن می نشینید مونتاژ را کامل کنید.

اگر مجموعه ای از عکس ها به خوبی ترکیب نشده باشند، نتیجه جذاب نخواهد بود. باید مراقب باشید که عکس‌هایتان را طوری قرار دهید که دیدن آن خوشایند باشد. اگر این کار را نکنید، نتایج ممکن است برای بینندگان مبهم و غیرجذاب به نظر برسد.

راهی که من به این هدف می رسم این است که عکس هایم را با خطوط واضحی که در مونتاژم می گذرد جمع آوری کنم. این خطوط به نگه داشتن تصاویر در کنار هم و منسجم جلوه دادن آنها کمک می کند.

لایه ها را پنهان کنید تا فتومونتاژ خود را به پایان برسانید

همانطور که فتومونتاژ شما شروع به شکل گیری می کند، می توانید شروع به خاموش کردن لایه هایی کنید که استفاده نمی کنید. آنها را حذف نکنید، فقط آنها را پنهان کنید.

تدوین فتومونتاژ نیاز به انعطاف دارد. برای بیان خلاقانه خود باز باشید. همانطور که عکس ها را جابه جا می کنید، مونتاژ شما مدام تغییر می کند. امکان مخفی کردن یا نمایش تصاویر جداگانه به شما این امکان را می دهد که در طرح بندی خود نوآوری بیشتری داشته باشید.

ممکن است در این مرحله شکاف هایی در مونتاژ خود مشاهده کنید. تصاویر خود را در پوشه سومی که ایجاد کرده اید، اما هیچ عکسی را از آن وارد نکرده اید، بررسی کنید. ممکن است عکسی پیدا کنید تا شکاف خود را پر کند.

اگر نه، خلاق باشید و تصویری را که قبلا استفاده کرده‌اید کپی کنید. همچنین اگر به نظر شما خوب است، می توانید شکاف را خالی بگذارید.

برای جمع آوری فتومونتاژ خود زمان زیادی به خود اختصاص دهید، اما مطمئن شوید که آن را تمام کرده اید. اگر اجازه دهید این می تواند یک روند بی پایان باشد.

البته، شما همیشه می توانید بعداً یک مونتاژ را دوباره ببینید و اگر دوست دارید آن را به روشی متفاوت بسازید.

در تجربه من، یک مونتاژ به ندرت دو بار به یک شکل قرار می گیرد. نحوه ظاهر آن بر روی صفحه نمایش رایانه شما با نحوه چاپ و چسباندن آنها متفاوت است.

چاپ عکس های خود (یک مرحله اختیاری سرگرم کننده)

شما مجبور نیستید مونتاژهای خود را چاپ و چسبانده کنید. به عنوان آثار هنری دیجیتال، کاملا قابل قبول هستند. با این حال، چاپ عکس ها آنها را به بعد دیگری می برد. من متوجه شدم که آنها را حتی خاص تر می کند.

اگر تصمیم دارید یک کپی ملموس داشته باشید، باید عکس هایی را که استفاده کرده اید و در طرح نهایی قابل مشاهده هستند چاپ کنید. شما می توانید آنها را به صورت عکس های جداگانه به روشی سریع و آسان چاپ کنید.

photomontage printing

تصمیم بگیرید که چگونه چاپ های خود را بچسبانید

چسباندن پرینت ها می تواند مرحله سختی باشد. استفاده از چسب می تواند بسیار نامرتب باشد و به راحتی به چاپ های روی هم افتاده آسیب می رساند.

سالهاست که از رول کاغذ چسب دو طرفه استفاده می کنم. من این را برای هر تصویر قبل از شروع به چیدمان آنها اعمال می کنم.

اگر از چسب تماسی استفاده می‌کنید، باید آن را اعمال کنید، زیرا می‌خواهید چاپ‌های خود را بچسبانید. من توصیه می کنم قبل از اینکه شروع به چسباندن چاپ کنید، ابتدا چاپ های خود را بچینید. این به شما این امکان را می دهد که تصوری از نحوه ظاهر فتومونتاژ خود را مشاهده کنید. باید مراقب باشید که چسب اضافی روی تخته یا چاپ های دیگرتان نریزد. قبل از اینکه چاپ هایم را پایین بیاورم، لبه های چاپ را با یک خودکار ضخیم سیاه می کنم. تیره بودن لبه‌ها باعث می‌شود در فتومونتاژ نهایی کمتر دیده شوند.

photomontage marker

چاپ های خود را بچینید

وقتی همه چاپ های خود را آماده کردید، شروع به گذاشتن آنها روی تخته خود کنید. ساده ترین کار این است که کامپیوتر خود را در کنار خود داشته باشید. این به شما امکان می دهد از نسخه دیجیتالی فتومونتاژ خود برای راهنمایی استفاده کنید.

تمام لایه ها به جز لایه پایین را خاموش کنید. لایه قابل مشاهده اولین چاپی است که روی تخته قرار می دهید. لایه بعدی را روشن کرده و چاپ را روی تخته قرار دهید. از پایین به بالا کار کنید و مطمئن شوید که هر چاپی که می گذارید، چاپی باشد که از قبل روی تخته داشته اید همپوشانی داشته باشد.

در طول اولین چیدمان عکس‌ها، هیچ کدام از آنها را پایین نمی‌آورم. چاپ ها به اطراف حرکت خواهند کرد. هنگامی که چاپ های دیگر را در موقعیت قرار می دهید، آنها را ضربه می زنید و به آنها ضربه می زنید. کل فرآیند کاملاً جنبشی است. شما می توانید از نوار چسب برای نگه داشتن هر چاپ در جای خود استفاده کنید، اما من هرگز این کار را نمی کنم. من حرکت را دوست دارم زیرا گاهی اوقات می تواند مکان های مختلفی را که فکرش را نمی کردم باز کند.

همانطور که در حال چاپ کردن چاپ های خود هستید، عقب نشینی کنید و از راه دور به کار خود نگاه کنید. اگر بتوانید از بالای میزی که روی آن کار می کنید بلند شوید، این حتی بهتر است. دیدن مونتاژهای خود از راه دور در حین کامپایل به شما کمک خواهد کرد، به خصوص اگر بزرگ باشند.

photomontage layout

فتومونتاژ خود را پایین بچسبانید

وقتی از چیدمان فتومونتاژ خود راضی بودید، وقت آن است که آنها را بچسبانید. من معمولاً از یک گوشه با چاپی شروع می کنم که با هیچ چاپ دیگری همپوشانی ندارد. باید مطمئن شوید که هر چیزی که زیر هر کدام است، تخته یا چاپ دیگری از قبل چسبیده باشد. چاپی را که قرار است چاپ دیگری پشت آن باشد، نچسبانید. این می تواند ظاهر فتومونتاژ شما را خراب کند.

photomontage van

هفت کامیون تاکسی مشترک با رنگ های مختلف در چیانگ مای وجود دارد که اکثر آنها در مسیرهای مشخصی کار می کنند. من از این مونتاژ در چندین مکان عکاسی کردم.

هنگامی که کار به پایان میرسد

عکس مونتاژ خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از آنها بخواهید بیایند و آن را ببینند یا فتومونتاژ خود را برای آنها ببرید. نمایش آثار هنری چاپ شده با نمایش نسخه دیجیتال بسیار متفاوت است. اغلب مردم متوجه نمی شوند که چاپ های منفرد مونتاژهای من را تشکیل می دهند. زمان و مکان را آزمایش و کشف کنید. چند کوبیست را مطالعه کنید کل ابعاد دیگری را در عکاسی پیدا کنید که با یک تصویر امکان پذیر نیست!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *