چرا بعضی از لنزهای کانن سفید هستند؟

همانطور که توکینا چند لنز خود را در رنگ سفید عرضه میکند ما این سوال را میپرسیم که چرا کانن لنزهای سفید تولید میکند؟
گفته میشود که تقلید صادقانهترین شکل چاپلوسی است و به نظر میرسد توکینا قصد دارد با عرضه نسخههای جدید سفید ، از اپتیکهای تلهفوتو سری L کانن تقلید کند. از چندین لنز موجود آن میتوان به لنزهای زیر اشاره کرد:
- Tokina atx-i 100mm WE F2.8 FF Macro (Nikon F/Canon EF)
- Tokina atx-i 11-16mm WE F2.8 CF (Nikon F/Canon EF)
- Tokina atx-i 11-20mm WE F2. 8 CF (Nikon F/Canon EF)
- Tokina atx-m 11-18mm WE F2.8 E (Sony E)
البته این لنز ها جزو نسخه های ویژه هستند و بسته به سفارش با زمان تحویل سه ماهه بدست مشتریان میرسند. همچنین این لنز ها فقط خریداران ژاپنی ساخته شده اند.
لنزهای سفید کانن
برای ما جالبتر این است که چرا برخی از لنزها در وهله اول سفید هستند. به گفته توکینا، “لنز سفید” به عنوان پوششی شناخته می شود که حس لوکس را برای لنزهای تله فوتو ایجاد می کند. نسبت به قیمتهای سطح بالای خود، لنزهای سفید سری L کانن ممکن است به دلیل حرفه ای بودن خود به نمادی از تجمل تبدیل شده باشند اما این لنزها فقط بخاطر خوش رنگ بودن سفید نیستند.
یکی از دلایلی که میتوان گفت چرا از رنگ سفید استفاده شده در حقیقت انعکاس حرارت است. لنزهای سوپر تله فوتو که فاصله کانونی بالایی هم دارند نیز که بدنه بزرگتری هم دارند سطح بیشتری هم نیز برای جذب گرما دارند، رنگ سفید باعث میشود تا انبساط حرارتی کمتری وجود داشته باشد. این به نوبه خود احتمال تلرانس بسیار ریز بین عناصر لنز را کاهش میدهد و کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که لوازم الکترونیکی حساس – فوکوس خودکار، مکانیسمهای تثبیتکننده تصویر – همه طبق برنامه عمل میکنند، حتی زمانی که عکاسان ورزشی یا حیات وحش ممکن است لنز را در معرض ساعتها گرمای شدید قرار دهند.

(اعتبار تصویر: Digital Camera World)
“در اوایل دهه 2000، زمانی که مردم در مسابقات آزاد استرالیا با EOS-1D عکاسی می کردند، شکایت هایی در مورد عملکرد فوکوس خودکار وجود داشت، با عکاسانی که به مرکز رسانه آمدند و گفتند که دوربین ها کار نمی کنند. اما در آنجا دوربین ها تست شدند و همه چیز خوب بود. بنابراین یک تکنسین بیرون رفت و با عکاسان نشست تا دمای تجهیزات را زیر نظر بگیرد و ببیند گرما چه تاثیری دارد.” با نشستن در همان حالت، با تابش شدید خورشید استرالیا، عکاسان و کیت آنها به شدت داغ شدند. “مثل این بود که چند ساعت روی یک صندلی آفتاب نشین بنشینید” این گرمای شدید بود که بر سیستم فوکوس خودکار درون لنزها تأثیر می گذاشت.
و لنزهای سفید کانن بسیار دورتر از اوایل دهه 2000 هستند، با اولین نمونههای آن در بخش پخش در سال 1960 و اولین لنز سفید دوربین SLR که مربوط به سال 1976 است.
جالب توجه است، اگرچه ما به لنزهای تلهفوتوی سری L کانن «سفید» اشاره میکنیم، اما رنگ دقیق آن سفید خالص نیست. کانن با درک این موضوع که یک لنز سفید خالص میتواند نور را به شدت منعکس کند – و در نتیجه باعث خیره شدن سایر عکاسان اطراف میشود – کانن تصمیم گرفت یک رنگ مایل به سفید انتخاب کند – که در طول سالها به طرز ماهرانهای دستکاری شده است.

(اعتبار تصویر: Canon)
در سال 2018، EF 400mm f/2.8L IS III USM و EF 600mm f/4L IS III USM یک پوشش محافظ حرارتی جدید دریافت کردند که افزایش گرما را تا 20 درصد بیشتر کاهش میدهد در حالی که در برابر سایش، تغییر رنگ و احساس چسبندگی کافی مقاومت میکند. همین رویه اکنون در لنزهایی مانند RF 600mm F4 L IS USM و RF 100-500mm F4.5-7.1 استفاده می شود.
نیاز به پوشش جدید و بهبود یافته ظاهراً نتیجه تلاش کانن برای ساخت لنزهای سبک تر بود که به نوبه خود در برابر آسیب حرارتی آسیب پذیرتر هستند. حتی هود لنز نیز همان رنگ سفید را دریافت می کند، اما نه به همان دلایلی که بدنه اصلی دارد. کانن بیان میکند که اگر هوای داخل هود گرمتر از هوای درون لنز شود، میتواند یک اثر مه گرما ایجاد شود که کیفیت تصویر را به خطر میاندازد.
البته این سوال را ایجاد می کند که چگونه سایر تولید کنندگان لنز موفق می شوند لنزهای سوپر تله فوتو را با یک بدنه لنز سیاه معمولی عملکرد مناسبی داشته باشند. یک پاسخ ممکن است خود مواد بکار رفته در بدنه لنز باشد، نه پوشش. در واقع، سیگما از آنچه TSC می نامد – کامپوزیت حرارتی پایدار – نوعی پلی کربنات “با سرعت انبساط حرارتی مشابه آلومینیوم” استفاده می کند.
بنابراین دفعه بعد که یک لنز سفید را روی دوربین می بینید، متوجه خواهید شد که این انتخاب رنگی بسیار بیشتر از زیبایی شناسی است.