آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

عکاسی پرتره برای مبتدیان: 6 نکته برای شروع

f164

به دنبال شروع عکاسی پرتره هستید؟ در حالی که پرتره – با تمام زبان، تجهیزات و تنظیمات دوربینش – می تواند پیچیده به نظر برسد، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. با کمی تمرین، تمایل به کار سخت و چند قطعه اطلاعات کلیدی، در کمترین زمان ممکن پرتره های خیره کننده ای را ثبت خواهید کرد.

و در حالی که نمی‌توانم شما را مجبور به تمرین کنم، می‌توانم چند نکته ضروری عکاسی پرتره را برای مبتدیان به شما ارائه دهم که فوراً تصاویر شما را بهبود می‌بخشد.

1. برای خود یک لنز 50 میلی متری تهیه کنید

187

لنز 50 میلی متری – که گاهی اوقات به عنوان “فیکس پنجاه” شناخته می شود – ارزان، همه کاره و انتخابی عالی برای مبتدیان عکاسی پرتره است. نه، این لنز مطلقاً بهترین لنز برای جلسات پرتره نیست، اما عملکرد خوبی دارد و حساب بانکی شما را در طول مسیر از بین نخواهد برد.

به علاوه، هنگامی که لنز 50 میلی‌متری را به دست آوردید، حس بهتری نسبت به سایر لنزهایی که باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، خواهید داشت – با این حال، حتی زمانی که کیف لوازم خود را گسترش می‌دهید، هرگز از داشتن یک پرایم 50 میلی‌متری خوب در کیفتان پشیمان نخواهید شد.

ممکن است تعجب کنید: آیا نمی توانم فقط از لنز ارائه شده با دوربین مبتدی خود استفاده کنم؟ اون مدل چه مشکلی داره؟

در حالی که چنین لنزهای “کیت” لزوما بد نیستند، اما به شما اجازه نمی دهند دیافراگم را خیلی دور باز کنید، که توانایی شما را برای ایجاد تاری پس زمینه زیبا محدود می کند. احتمالاً همیشه پرتره‌هایی با پس‌زمینه‌ای مات مانند عکس بعد را تحسین کرده‌اید:

183

آیا می بینید که چگونه سوژه از صفحه خارج می شود؟ این به لطف دیافراگم فوق عریض (بین f/1.2 و f/2.8) است. و در حالی که دیافراگم به اندازه کافی باز در یک لنز پرایم 50 میلی متری خواهید داشت، معمولاً آن را در لنز کیت خود پیدا نمی کنید. (احتمالاً فقط می تواند تا f/3.5 پایین بیاید، و اگر لنز را تا طولانی ترین فاصله کانونی زوم کنید، بازترین دیافراگم احتمالاً به f/5 تغییر می کند که حتی بدتر است!)

پس ادامه دهید و لنزهای 50 میلی متری را بررسی کنید. من خرید یک گزینه 50 میلی‌متری f/1.4 را توصیه می‌کنم، اما اگر واقعاً در مورد آنچه می‌خواهید و از میدان دید 50 میلی‌متری مطمئن نیستید، 50 میلی‌متر f/1.8 را امتحان کنید. این یکی از کم‌هزینه‌ترین لنزهایی است که تا به حال پیدا کرده‌اید، و هنوز هم برای شما ارزش زیادی به همراه خواهد داشت. به من اعتماد کن! (در واقع، اگر من فقط می توانستم یک لنز را برای باقی عمر در کیف دوربینم انتخاب کنم، آن یک مدل 50 میلی متری بود.)

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

2. روی چشم ها تمرکز کنید

f164

در عکاسی پرتره، ضروری است که روی چشمان سوژه تمرکز کنید. اگر چشم‌ها شارپ باشند، کل تصویر بسیار عالی به نظر می‌رسد – اما اگر چشم‌ها تار باشند، عکس اغلب خراب می‌شود.

من توصیه می کنم دوربین خود را روی حالت AF-S (که گاهی اوقات به عنوان فوکوس خودکار تک شات شناخته می شود) تنظیم کنید. سپس حالت منطقه AF را تغییر دهید تا زمانی که بتوانید یک نقطه AF را انتخاب کنید. نقطه فوکوس خودکار را تا جایی تنظیم کنید که روی چشم ها قرار بگیرد و دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود.

توجه: اگر یک چشم نسبت به چشم دیگر به دوربین نزدیکتر است، مطمئن شوید که روی آن چشم فوکوس کرده اید. مهم تر این است که چشم نزدیک تر تیز به نظر برسد!

به هر حال، بسیاری از دوربین‌های بدون آینه فوکوس خودکار ردیابی چشم را ارائه می‌کنند که برای قفل کردن فوکوس روی چشم‌ها حتی زمانی که سوژه شما در اطراف کادر حرکت می‌کند، طراحی شده است. با این حال، کارایی آن از مدلی به مدل دیگر متفاوت است، بنابراین توصیه می‌کنم دفترچه راهنمای دوربین خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به چنین حالتی دسترسی دارید یا خیر – و اگر دارید، آن را در شرایط کم فشار امتحان کنید. اگر تنظیمات را دوست دارید، از آن استفاده کنید. اگر عالی کار نمی کند، به روشی که در بالا به اشتراک گذاشتم تمرکز کنید.

143

اگر از نزدیک با دیافراگم فوق عریض عکاسی می کنید، باید بیشتر محتاط باشید. دیافراگم باز یک صفحه باریک از فوکوس ایجاد می کند که به راحتی می تواند باعث تار شدن چشم ها شود (حتی اگر در منظره یاب واضح به نظر برسند). در اینجا، گرفتن عکس‌های زیادی به عنوان بیمه مهم است، و زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید، توصیه می‌کنم پیش‌نمایش پشت دوربین خود را بررسی کرده و بزرگ‌نمایی کنید تا مطمئن شوید که فوکوس خود را ثابت کرده‌اید.

یک نکته سریع دیگر: در صورت امکان، سعی کنید سوژه خود را به گونه ای قرار دهید که در چشمان خود چند چراغ گیر (یا برق) داشته باشد. بالاخره چشم ها پنجره ای به روح هستند! هرچه بیشتر برجسته شوند، بهتر است.

3. با فاصله ها و جهت گیری های مختلف آزمایش کنید

167

به عنوان یک مبتدی در عکاسی پرتره، عادت به انجام کارها به همین روش آسان است. به عنوان مثال، ممکن است همیشه از فاصله دور عکاسی کنید تا مطمئن شوید کل بدن سوژه در پرتره ظاهر می شود، ممکن است همیشه در جهت عمودی یا افقی عکاسی کنید، یا ممکن است همیشه سعی کنید کادر را با صورت سوژه پر کنید. در حالی که هیچ یک از این رویکردها اشتباه نیستند، خوب است که تصاویر خود را در طول زمان تغییر دهید، بنابراین من شما را تشویق می‌کنم که گزینه‌های مختلف را امتحان کنید، حتی زمانی که تازه شروع کرده‌اید.

مطلب پیشنهادی:  ریتم در عکاسی چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم + 6 نکته کلیدی

اگر همیشه دوست دارید از نزدیک عکس بگیرید، سعی کنید کمی به عقب برگردید تا محیط اطراف را در بر بگیرد. اگر همیشه دوست دارید به صورت عمودی عکاسی کنید، دوربین خود را بچرخانید و چند عکس افقی بگیرید. و اگر همیشه دوست دارید از فاصله دور عکاسی کنید، خیلی نزدیک شوید و ببینید چه چیزی می توانید بگیرید. این ذهنیت تجربی است که می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند!

هر کاری که انجام می دهید، فقط از وارد شدن به مخمصه خودداری کنید. به طور مرتب تصاویر خود را مرور کنید، و اگر متوجه شباهت‌های ثابتی شدید، سعی کنید اوضاع را تغییر دهید!

4. سعی کنید یک پرتره “واقعی” ایجاد کنید

full body portrait photography

می‌توانید هر کسی را در مقابل یک پس‌زمینه زیبا بچسبانید، روی چهارپایه بنشینید، به او بگویید لبخند بزند و اسمش را پرتره بگذارید. اما اگر می‌خواهید واقعاً بینندگان (و مشتریان) را با مهارت‌های عکاسی پرتره خود تحت تأثیر قرار دهید، مهم است که از استعدادهای خود استفاده کنید تا واقعاً نشان دهید که سوژه شما چه کسی است و چه روحیه و شخصیتی دارد. من عاشق پرتره‌هایی هستم که داستان واقعی سوژه‌ام را روایت می‌کنند، زیرا به این ترتیب می‌توانم چیزی را ثبت کنم که ارزش نگه‌داشتن داشته باشد.

بنابراین قبل از تنظیم دوربین و زدن دکمه شاتر، سوژه خود را بشناسید. سرگرمی های مورد علاقه آنها را کشف کنید، رفتارهای آنها را مشاهده کنید و یاد بگیرید که آنها چگونه هستند. سپس از این دانش برای ایجاد یک پرتره معتبر استفاده کنید – تصویری که میسازید به بینندگان نگاهی به اینکه سوژه واقعاً چه کسی است، می دهد.

چگونه پرتره ای خلق می کنید که حقیقت را آشکار می کند؟ شما می توانید این کار را با وسایل، عبارات یا ژست گرفتن انجام دهید! به عنوان مثال، اگر سوژه شما علاقه زیادی به نواختن یک آلت موسیقی دارد، ممکن است به سادگی ساز را در عکس با آنها قرار دهید. و اگر سوژه شما همیشه آفتابی و خوش بین است، می توانید لبخند آنها را در ترکیب بندی های خود برجسته کنید.

591

وظیفه شما تنها ایجاد پرتره ای آشنا برای کسانی که موضوع شما را می شناسد نیست هر چند این هم میتواند ارزشمند باشد. اما این وظیفه شماست که پرتره‌ای بسازید که برای کسانی که موضوع شما را نمیشناسند هم قابل درک و ملموس باشد این حس قدردانی به بیننده میدهد. بهترین پرتره ها به بیننده کمک می کند تا کمی در مورد موضوع درک و شناخت کسب کند، حتی اگر آنها هرگز ملاقات نکرده باشند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با موبایل سامسونگ

5. به نورپردازی فکر کنید

اگر می خواهید یک پرتره زیبا بگیرید، به نور خوب روی صورت سوژه خود نیاز دارید. این ضروری است.

در واقع من قبل از اینکه به دنبال پس زمینه خوب بگردم به دنبال نورپردازی خوب هستم! اگر پس‌زمینه بد است، همیشه می‌توانید زاویه خود را تنظیم کنید یا از دیافراگم باز برای نتایج بهتر استفاده کنید – اما اگر نور بد باشد، در آن حالت غرق شده‌اید.

روشنایی ابری شدید احتمالاً برای مبتدیان ساده ترین راه است، اگرچه سایه نیز می تواند زیبا به نظر برسد. سوژه خود را به سمت منبع نور قرار دهید، که به ایجاد نورگیر در چشم ها و جلوگیری از سایه های ناخوشایند کمک می کند. (اگر از محل منبع نور اصلی مطمئن نیستید، فقط سوژه خود را بچرخانید تا نور کامل به نظر برسد.)

156

اگر نور خورشید شدید و تند است، اغلب بهتر است تا آخر روز صبر کنید، اما می توانید سعی کنید سوژه خود را به یک منطقه سایه دار منتقل کنید. فقط مطمئن شوید که از قرار دادن نور کمرنگ یا نیمه سایه روی صورت سوژه خود اجتناب کنید و مراقب چشمک زدن باشید (که اگر سوژه شما به سمت نور روشن خورشید نگاه کند ممکن است رخ دهد).

در نهایت، مطمئن شوید که برای صورت نوردهی کرده اید، حتی اگر باعث شود پس زمینه شما خیلی روشن یا خیلی تاریک به نظر برسد. در عکاسی پرتره، سوژه از همه مهمتر است!

6. نگران قوانین نباشید

175

عکاسی پرتره قوانین زیادی دارد: قانون یک سوم، قانون فضا، قانون شانس و غیره.

و درست است: قوانین بسیار مفید هستند، به خصوص برای مبتدیان. من شما را تشویق می کنم که آنها را یاد بگیرید، تمرین کنید و از آنها استفاده کنید.

اما بعد…

فقط خلاق باشید و بدون نگرانی بیش از حد در مورد قوانین، کمی سرگرم شوید. همیشه لازم نیست ترکیب شما به یک سوم تقسیم شود و سوژه شما همیشه نیازی به نگاه کردن به سمت فضای خالی ندارد. می توانید از شکستن قوانین لذت ببرید. در واقع، قانون شکنی می تواند عکس های منحصر به فرد زیبایی ایجاد کند!

و نگران کارهایی که عکاسان دیگر انجام می دهند نباشید. نیازی به کپی کردن سبک‌های ویرایش محبوب، ژست‌ها، فواصل کانونی یا لوازم جانبی ندارید. امتحان کردن افکت هایی که از آنها لذت می برید اشکالی ندارد، اما اجازه ندهید که شما را محدود کنند. به عبارت دیگر، وقتی از شخصی پرتره می‌سازید، بدون پیروی از روند روز، آنطور که فکر می‌کنید باید عکس بگیرید. مطمئن شوید که هر تصویر نشان دهنده کسی است که می خواهید به عنوان یک عکاس باشید!

عکاسی پرتره مبتدی: کلمات پایانی

شش نکته مفید برای شروع ثبت پرتره های زیبا. امیدواریم اکنون احساس کنید آماده هستید تا با دوربین خود به بیرون بروید و نتایج شگفت انگیزی را ثبت کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *