آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه از شکل و فرم در ترکیب بندی عکاسی نهایت استفاده را ببریم

lazy

شناخت شکل و فرم یکی از ارکان ترکیب بندی عکاسی است. این می تواند حتی پیش پا افتاده ترین اشیاء را از یک تصویر بیرون بیاورد. نزدیک ترین شی به خود را بگیرید و انگشتان خود را روی سطح بکشید. آیا جسم دارای بافت است؟ در مورد یک شکل چطور؟ لبه ها خشن هستند یا صاف؟ راست یا منحنی؟

یک عکس همان شی را به یک دنیای دو بعدی از راه دور منتقل می کند. اما علیرغم عدم وجود حس لامسه، یک عکس دو بعدی همچنان می تواند شکل یا بافت آن شی را نشان دهد. شکل و فرم نیمی از اصول طراحی کلاسیک را تشکیل می دهد که در عکاسی اعمال می شود. اما چگونه یک شکل، خط یا فرم ساده می تواند در عکاسی شما تاثیر بگذارد؟ این مقاله شما را با همه چیزهایی که یک عکاس باید در مورد شکل و فرم در ترکیب عکاسی بداند آشنا می کند.

Shape Photography Building Reflection

عناصر طراحی کلاسیک که همه عکاسان باید بدانند

شش عنصر هنر کلاسیک و طراحی وجود دارد. شکل تمرکز اصلی ما در این مقاله است. اما برای درک بهتر اصول طراحی گسترده تر، نگاهی سریع به هر شش عنصر خواهیم داشت. هر شش عنصر از نزدیک به هم متصل هستند. بنابراین برای درک عمیق‌تر شکل و فرم در عکاسی، هر شش مورد را بررسی می‌کنیم.

1. شکل دادن
یک شکل دو بعدی است. بله، خود یک عکس دو بعدی است. اما یک شکل در عکس هیچ عمقی ندارد. می توانید از نورپردازی یا پرسپکتیو برای دادن عمق شکل دو بعدی استفاده کنید. اما هنگامی که حس عمق اعمال شد، یک شکل به شکل سه بعدی تبدیل می شود.

2. فرم
اجسام با عمق ظاهری به جای شکل، اشکال سه بعدی هستند. بنابراین، با وجود اینکه بخشی از یک تصویر دو بعدی است، بیننده می تواند عمق فراتر از سطح جلوی جسم را تشخیص دهد. نور و سایه به فرم ها عمق می دهند. یا تغییر پرسپکتیو، زوایای و لبه‌های فرم را نشان می‌دهد، به جای داشتن نمای رودررو.

3. خط
خطوط لبه‌های شکل‌ها را تشکیل می‌دهند، اما شکل‌هایی از خودشان را نیز تشکیل می‌دهند. خطوط می توانند چشم را در یک عکس هدایت کنند. و می توانید از خطوط برای تشریح و قاب عکس های خود استفاده کنید. خطوط به عنوان یک ابزار ترکیبی قدرتمند در عکاسی عمل می کنند.

4. الگو
هنگامی که خطوط، اشکال یا فرم ها تکرار می شوند، یک الگو ایجاد می کنند. الگوها می توانند حس آرامش را ایجاد کنند. یا در صورت شکستن، الگوها باعث ایجاد احساس ناراحتی می شوند.

5. بافت
بافت باعث ایجاد حس عمق در یک تصویر دو بعدی می شود. بافت در عکاسی را می توان با نور و سایه نیز برجسته کرد.

6. رنگ
رنگ ممکن است در میان عناصر طراحی هندسی نباشد. اما رنگ و کمبود رنگ هنوز در طراحی و عکاسی مهم است. رنگ می تواند جلب توجه کند یا احساسات ما را تحریک کند.

Shape Photography Tree Stump

4 نوع شکل در ترکیب بندی عکاسی

شکل در عکاسی چندین عنصر متفاوت دارد. اما اینها اشکالی نیستند که در مدرسه ابتدایی یاد می گیرید. در عکاسی، اشکال را به چند روش مختلف دسته بندی می کنیم:

1.شکل های هندسی

اشکال هندسی دارای لبه های مستقیم و مشخص هستند. آنها از زوایا و خطوط واضح و یکنواخت تشکیل شده اند. شما اغلب اشکال هندسی را در سازه های مصنوعی مانند ساختمان ها خواهید یافت. و این اشکال اغلب در عکاسی انتزاعی و معماری نمایان می شوند.

2.اشکال ارگانیک

اشکال ارگانیک پر از منحنی هستند و ممکن است از نظر هندسی کامل نباشند. آنها طبیعی و غیر یکنواخت هستند. ما اشکال ارگانیک را در طبیعت پیدا می کنیم. به عنوان مثال، آنها را در منحنی شاخه درخت یا شکل یک گلبرگ گل پیدا خواهید کرد.

3.اشکال مثبت

شکل مثبت همان چیزی است که وقتی به یک شکل فکر می کنیم ابتدا به آن فکر می کنیم. شی خود شکل مثبتی می سازد. اگر جسم را ببینیم، شکل مثبت آن را می بینیم.

4.فضای منفی

فضای منفی هر ناحیه ای از عکس است که توسط اشیا اشغال نشده باشد. به عنوان مثال، فضای منفی می تواند یک شکاف در دیوار دره یا شکلی باشد که از طرح کلی دو شکل مثبت ایجاد شده است.پ

Shape Photography Negative Space

10 راه برای استفاده از شکل و فرم در ترکیب بندی عکاسی

همه این مفاهیم و ایده ها جالب هستند. اما چگونه آنها را عملی می کنید؟ اولین قدم این است که بفهمیم اشیایی که می بینیم از اشکال، فرم ها و خطوط تشکیل شده اند. ساختارشکنی تصاویر به این روش به درک ترکیب بندی در عکاسی کمک می کند. شما می توانید کار خود را بررسی کنید و به دنبال شکل و فرم در عکاسی خود باشید. و می توانید کار سایر عکاسان را مطالعه کنید تا ببینید چگونه از فرم در عکاسی استفاده می کنند. قدم بعدی اضافه کردن این مفاهیم به عکاسی است. در اینجا چند نکته برای استفاده از شکل و فرم در ترکیب عکاسی آورده شده است.

1. از شکل و فرم برای تأثیرگذاری بر خلق و خو در عکاسی خود استفاده کنید

ما می دانیم که رنگ های خاص می توانند احساسات ما را بیدار کنند. اما اشکال و فرم ها نیز می توانند به حال و هوای کلی عکس کمک کنند. درک اینکه چگونه شکل و فرم می تواند به خلق و خوی عکس کمک کند، ابزارهای بیشتری برای کار در اختیار شما قرار می دهد. می توانید راه های جدیدی برای بیان احساسات و داستان گویی پیدا کنید.

  • شکل های گرد مانند دایره ها و بیضی ها به دلیل نداشتن گوشه ها و لبه ها حس حرکت را ایجاد می کنند. فرم های گرد مربوط به آرامش است.
  • مربع ها و مستطیل ها باعث ایجاد احساس ثبات می شوند. خطوط مستقیم مفاهیمی از اطمینان و قدرت دارند. آنها همچنین دارای ویژگی خشن هستند که به لجبازی یا عصبانیت مربوط می شود.
  • مثلث ها در عکاسی چشم را مانند یک تیر هدایت می کنند. مثلث را وارونه بچرخانید تا روی نقطه خود قرار گیرد و این نشان دهنده از دست دادن تعادل است.
  • شکل‌های نامنظم، که طول‌های کناری آن‌ها متفاوت است، می‌توانند احساس تنش و ناراحتی را در عکاسی شما ایجاد کنند.

عکاسان همچنین می توانند از خطوط برای تأثیرگذاری بر حال و هوای تصاویر خود استفاده کنند. جهت خط می تواند حالت تصویر را تعیین کند.

  • مورب، به نظر می رسد مورب ها به جایی می روند، بنابراین احساس حرکت و جهت را ایجاد می کنند. خطوط و اشکال مورب، بسته به اینکه به کجا اشاره می کنند، چشم را به جهات خاصی هدایت می کنند. و یک خط مورب پیشرو که به دوردست می رود به عکس حس عمق می بخشد.
  • یک خط عمودی تمایل به ایجاد احساس قدرت و ثبات دارد. از سوی دیگر، یک خط افقی با یک تصویر آرام یا صلح آمیز همراه است. یک خط افق دور از دریا یک مثال عالی است.
  • خطوط منحنی حسی مشابه دایره ها و بیضی ها ایجاد می کنند و حس حرکت را ایجاد می کنند. خطوط منحنی شکل های ارگانیک را ایجاد می کنند که مفاهیم طبیعی و صلح آمیز تری دارند.

Shape Photography Coffee Cup

2. شکل و فرم را در عکاسی دستکاری کنید

شما همیشه نمی توانید شکل اشیاء را در تصاویر خود تغییر دهید. می توانید یک تکه کاغذ را به صورت توپ خرد کنید. یا می توانید یک سیب را از وسط نصف کنید. اما گرد کردن لبه های یک بلوک مربعی بتن بسیار سخت تر است.

این بدان معنا نیست که شما نمی توانید نقش شکل و فرم را در عکاسی تغییر دهید. به عنوان مثال، می توانید از ضلع پهن یک انبار عکس بگیرید تا یک شکل مستطیلی ایجاد کنید. یا می توانید دیدگاه خود را برای دستکاری شکل همان انبار تغییر دهید. می توانید در گوشه ای بایستید، خطوط مورب ایجاد کنید و شکل را دراز کنید.

می توانید با نور پس زمینه از یک توپ به صورت جامد و گرد عکس بگیرید. یا می توانید از نور جانبی برای عمق بخشیدن به فرم استفاده کنید. همچنین می توانید از این تکنیک برای تغییر شکل گرد به هلال با استفاده از نور و سایه استفاده کنید. این همان چیزی است که با نور خورشید در ماه اتفاق می افتد.

Shape Photography Crescent Moon

3. اشکال و فرم های مختلف را با بازی با پرسپکتیو پیدا کنید

از زوایای مختلف، یک فرم سه بعدی به نظر می رسد که اشکال مختلفی به خود می گیرد. یک لیوان قهوه، وقتی از کناره دیده شود، یک استوانه است. همان فنجان، از بالا، یک دایره کامل است. تنظیم پرسپکتیو می تواند شکل بسیاری از اشیاء را تغییر دهد.

شی را از هر زاویه ای کاوش کنید. شکلی را پیدا کنید که بیشتر شما را مجذوب خود می کند یا شکلی را که حال و هوای مورد نظرتان را ایجاد می کند. باز هم پرسپکتیو به شما امکان می دهد بین عکاسی از یک شکل یا یک فرم یکی را انتخاب کنید. برای یک شکل مستقیم به آن شلیک کنید. یا حرکت کنید تا زمانی که بتوانید چندین ضلع را به طور همزمان برای حس عمق ببینید.

Shape Photography Jakub Dziubak

4. از نور برای افزودن سه بعدی استفاده کنید

دومین روشی که عکاسان می توانند اشکال را به فرم های سه بعدی تبدیل کنند، نور است. اگر می خواهید بر شکل تأکید کنید، نور را مستقیماً در جلو یا پشت سوژه قرار دهید. این یک شبح یا یک شکل با نور جلو ایجاد می کند. اگر می خواهید یک فرم سه بعدی نشان دهید، نور را حرکت دهید تا با زاویه به سوژه برخورد کند. نور جانبی سایه هایی ایجاد می کند که به مغز ما نشان می دهد که یک سوژه یک فرم سه بعدی است.

Shape Photography Anne Nygard Balls

5. از فاصله کانونی برای بازی با شکل و فرم استفاده کنید

عدسی که استفاده می کنید نقش مهمی در نحوه ظاهر شدن اشکال در تصویر شما دارد. به عنوان مثال، لنزهای زاویه باز تمایل دارند خطوط مستقیم را مخدوش کنند. و لنزهای شیب دار این اعوجاج را اصلاح می کنند. اما انتخاب لنز فراتر از اعوجاج است. فاصله کانونی لنز یا فاصله را تقویت می کند یا آن را به حداقل می رساند.

لنزهای زاویه باز باعث می شوند که فاصله بین اجسام بزرگتر از آنچه هستند به نظر برسد. یک لنز تله فوتو باعث می شود که اشکال مختلف نزدیکتر به هم ظاهر شوند. اگر می خواهید دو جسم بدون حرکت دادن اشیا نزدیکتر به هم نگاه کنند، از لنز بلندتری استفاده کنید. برای ایجاد فاصله بیشتر، از یک لنز بازتر استفاده کنید.

هنگام کار با فرم، همین مفهوم در مورد قسمت هایی از یک شیء مشابه صدق می کند. اگر فرم شامل قسمت‌های نزدیک‌تر به دوربین باشد، یک لنز با زاویه باز باعث می‌شود این فاصله بسیار طولانی‌تر به نظر برسد. و یک لنز تله فوتو این فاصله را به حداقل می رساند.

Shape Photography Seascape 1

6. از خطوط در ترکیب عکاسی خود استفاده کنید

اشکال و فرم ها ابزار ترکیب بندی قوی در عکاسی هستند. اما یک خط واحد نیز می تواند ابزار مفیدی در مورد ترکیب بندی باشد. شما می توانید خطوط را به همان روشی که برای شکل ها جستجو می کنید، جستجو کنید. به دنبال خطوطی باشید که می توانند چشم را به سمت سوژه هدایت کنند. بیاموزید که خطوط مستقیمی را که به دوردست می روند و عمق ایجاد می کنند، تشخیص دهید.

خطوط می توانند بافت ایجاد کنند. و گروه هایی از خطوط می توانند اشکال جدیدی ایجاد کنند. دیدگاه خود را تغییر دهید تا به خطوط یک محور جدید ببخشید. این می تواند به تغییر هدف خطوط در عکاسی شما کمک کند. به آنچه می خواهید تصویرتان بگوید فکر کنید. آیا به دنبال اشکال یا خطوط هستید؟ اگر مطمئن نیستید، عکس های خود را ساده کنید. با عکاسی انتزاعی، عکاسی از اشکال و خطوط اولیه آزمایش کنید.

Shape Photography Karen Vikke Lines 1

©Karen Vikke

7. برای ایجاد الگوها به دنبال چندین شکل باشید

به احتمال زیاد، شما از یک شکل در پس‌زمینه خالی عکس نمی‌گیرید. حواستان به تکرار شکل باشد. یا شاید اشکال در نواحی مختلف عکس تکرار می شوند. می توانید از اشکال تکراری برای ایجاد الگو در عکس های خود استفاده کنید. آنها می توانند الگوهای انتزاعی باشند. یا الگوها می توانند چشم را هدایت کنند یا توهم ایجاد کنند.

به دنبال اشکال متضاد با یکدیگر باشید. شما ممکن است انواع مختلفی از اشکال هندسی را پیدا کنید. یا می توانید اشکال هندسی و ارگانیک را متضاد کنید. هنگامی که شروع به جستجوی اشکال در عکاسی کنید، مهارت های ترکیب بندی شما بهبود می یابد. می توانید با عکس های مینیمالیستی شروع کنید. و می‌توانید مهارت‌هایی را که توسعه می‌دهید در زمینه‌های مختلف عکاسی به کار ببرید.

Shape Photography Ricardo Gomez Angel

8. به دنبال اشکال منفی باشید

اشکال منفی چندان رایج نیستند زیرا تشخیص آنها سخت تر است. اما این بدان معنا نیست که شما باید آنها را به طور کامل نادیده بگیرید. هنگامی که فضای خالی بین دو جسم شکل قابل تشخیصی را ایجاد می کند، می تواند یک ترکیب قوی ایجاد کند. و یک شکل منفی اغلب می تواند تأثیر مهم تری نسبت به شکل مثبت داشته باشد. وقتی به شکل و فرم نگاه می کنید، به فضای بین اشیا توجه کنید. چه اشکالی را می توانید در آن مناطق پیدا کنید؟

Shape Photography Bogdan Todoran

9. تعادل را در ترکیب خود پیدا کنید

به این فکر کنید که شکل و فرم چگونه بر عکس های شما تأثیر می گذارد؟ آیا آنها بخش کوچکی از تصویر هستند؟ یا کل عکس را پر می کنند؟ تعادل به این بستگی دارد که چه فضایی در اطراف اشکال باقی می گذارید. می‌توانید ترکیب‌های پراکنده و مینیمالیستی داشته باشید که بر روی اشکال در عکاسی تمرکز دارند. یا می توانید از اشکال و فرم ها در عکاسی برای ساختن تصاویر پیچیده تر استفاده کنید.

با بزرگنمایی یا جابجایی لنزتان به یک لنز زاویه باز آزمایش کنید. احساس آن شکل چگونه تغییر می کند؟ یک عکس با زاویه باز از یک شکل هندسی ساده می تواند حس مینیمالیسم را ایجاد کند. یا می توانید یک نمای نزدیک از شکل را امتحان کنید تا بافت را برجسته کنید یا خطوط را تقویت کنید.

تعادل می تواند به تعیین جنبه های شکلی که توجه بیننده را جلب می کند کمک کند. به عنوان مثال، برای اغراق در شکل کاملاً فاصله دار در یک قطعه معماری، سعی کنید فضایی را در اطراف جسم باقی بگذارید. می توانید فضایی را به اندازه جسم بگذارید. یا می توانید از فضای منفی بیشتری استفاده کنید. با استفاده از قانون یک سوم بر روی احساسات یک فرم منحنی بسازید. یا با در مرکز قرار دادن ترکیب، تقارن کامل یک شکل را اغراق آمیز کنید.

Shape Photography The Blowup

10. از قدرت مثلث ها استفاده کنید

هر شکلی در عکاسی نقشی دارد. اما مثلث ها یکی از قوی ترین اشکال در عکاسی هستند. آنها نقطه ای ایجاد می کنند که چشم را هدایت می کند. و می توانند بیننده را هدایت کنند یا توجه او را به یک نقطه خاص جلب کنند. به دلیل این حرکت، متخصصان پرتره اغلب پیشنهاد می‌کنند که گروهی از افراد را به صورت مثلثی درآورید. این چشم را تشویق می کند تا در کل گروه حرکت کند. شما می توانید مثلث ها را در فضاهای هندسی یا ارگانیک پیدا کنید. و می توان آنها را کنار هم قرار داد تا فرم های سه بعدی مانند اهرام در عکاسی ایجاد کنند.

Shape Photography Babacar Garnier

نتیجه

در زندگی روزمره، ما تمایل داریم چیزها را همان طور که هستند ببینیم. اما به‌عنوان عکاس، باید نگرش خود را به جهان تغییر دهیم. ما باید با دقت بیشتری به شکل و فرم نگاه کنیم. می‌توانیم کمی عمیق‌تر نگاه کنیم تا ببینیم چه اشکال و فرم‌هایی دنیایی را که می‌بینیم تشکیل می‌دهند. ترکیب بندی همیشه تحت تأثیر آنچه شما به عنوان یک فرد الهام می بخشد خواهد بود. اما یادگیری نحوه استفاده از شکل و فرم در عکاسی می تواند به شما در توسعه سبک ترکیب بندی شما کمک کند. شکل و فرم در عکاسی از اجزای ضروری ترکیب بندی تصویر هستند. هنگامی که اشکال و فرم هایی که دنیای اطراف ما را می سازند را درک کردید، می توانید عکس های قدرتمندی بسازید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *