آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش

تمرینی برای درک بهتر عمق میدان بدون بیرون رفتن

lead photo Vickie Lewis Photography for dps

بسیاری از عکاسان به ویژه کسانی که تازه شروع به کار کرده اند، در درک مفهوم عمق میدان مشکل دارند. بنابراین در اینجا یک تمرین جالب برای این موضوع طراحی کردیم که به راحتی بتوانید در منزل انجام دهید و به شما در درک جنبه های ظریف عمق میدان کمک کند.

عمق میدان با دیافراگمی که شما انتخاب و فاصله کانونی که استفاده می کنید و فاصله بین دوربین و سوژه مشخص می شود. در اینجا ما از یک لنز 100 میلی متری استفاده کردیم.

شروع کار

به دنبال سه شیء کوچک بگردید که بتوانید از آنها عکاسی کنید. من از سه بطری آب ورزشی استفاده کردم که بر روی آنها یک توپ قرار گرفته است. مرحله بعدی شما به یک فضای استودیویی احتیاج دارید. درب بالکن یا یک پنجره عریض بسیار کارآمد است.

مرحله بعدی چیدمان سوژه ها در مقابل پنجره و قرار دادن دوربین در برابر آنهاست. سوژه و دوربین باید باید در موازات پنجره قرار داشته باشند.

depth of field illustration 2

من اولین توپ یعنی توپ فوتبال را در فاصله 30 سانتی کابینت قرار دادم. سپس دومین توپ یعنی توپ بیسبال را در فاصله 60 سانتی از توپ فوتبال قرار دادم. سومین سوژه یعنی توپ بسکتبال را نیز در فاصله 60 سانتی سوژه قبلی گذاشتم، و در نهایت دوربین را در فاصله  60 سانتی متری در مقابل آخرین سوژه قرار دادم.

شاید احتیاج باشد که کمی با این اندازه ها بازی کنید تا ببینید کدام برای شما مناسب تر است. این مساله بسیار زیاد به اندازه سوژه هایی که از آنها عکاسی و فاصله کانونی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. شما باید بتوانید از سه سوژه عکاسی کنید بدون اینکه دوربین را تکان دهید، بر روی سوژه اول فوکوس کنید و مطمئن شوید که می توانید هر سه سوژه را در کادر ببینید. سپس بر روی سوژه دوم فوکوس کنید و باز مطمئن شوید که می توانید هر سه سوژه را ببینید. در نهایت این کار را برای سوژه سوم نیز انجام دهید.

تنظیمات دوربین را بر روی تقدم دیافراگم یا نوردهی دستی قرار دهید، و از بازترین دیافراگمی که دارید استفاده کنید. من f/2.8 را انتخاب کردم. اگر لنز شما این عدد دیافراگم را نداشت f/4  یا  f/4.5گزینه مناسبی است.

به نوبت بر روی هر سوژه فوکوس کنید

حالا با تغییر هیچ چیزی به جز فوکوس، از هر سه سوژه عکاسی کنید.

200 depth of field f 2.8

این عکس با دیافراگم f/2.8 گرفته شده است در حالی که بر روی نزدیکترین سوژه به دوربین(توپ بسکتبال)  فوکوس کرده است. به عمق میدان باریک و یا به عبارت دیگر به اینکه پس زمینه تار است دقت کنید.

201 depth of field f 2.8 f 2.8

این عکس نیز در دیافراگم f/2.8 گرفته شده است اما این بار من بر روی سوژه میانی، توپ بیسبال، فوکوس کردم. توجه کنید که فضای جلویی و پشت سوژه تار است.

202 depth of field f 2.8

این عکس نیز در دیافراگم f/2.8 گرفته شده، اما من بر روی توپ فوتپال فوکوس کردم. من نه لنز دوربین را تغییر دادم و نه موقعیت دوربین را. به عمق میدان و همچنین تغییر در دورنمای تصویر توجه کنید. متوجه شدید که کابینت بیشتر در عکس مشخص شده؟

عکاسی با دیافراگم کوچکتر

حالا بیایید یک کار متفاوت انجام دهیم. این بار به جای انتخاب بازترین دیافراگم، با بسته ترین دیافراگم لنز خود یعنی عددی بزرگ مانند f/32 یا f/16 عکاسی کنید.

205 depth of field f 32

شرایط باز هم ثابت است. دوربین تکان داده نشده، اما حالا دیافراگم بر روی f/32 تنظیم شده. فوکوس بر روی توپ بسکتبال انجام شده، اما ببینید که چقدر واضح است.

204 depth of field f 32

دقیق تر نگاه کنید. دیافراگم هنوز بر روی f/32 است، اما فوکوس بر روی توپ بیسبال انجام شده است. دقت کنید که توپ بسکتبال بیشتر از فوکوس خارج شده، اما توپ فوتبال که در پشت آن قرار داده شده بسیار واضح است.

203 depth of field f 32

عکس بالا نیز مثال سوم است. فوکوس بر روی توپ فوتبال است.

شما هر یک از این تمرینات را با عدد f متفاوت انجام دهید تا تفاوت بین f/4, f/8, f/11, f/16 و f/32 را ببینید. هر یک از گزینه ها عمق زمینه را تغییر خواهد داد.

تغییر فاصله دوربین با سوژه

209 depth of field f 2.8

در عکس بالا، من فاصله دوربین را به توپ بیسبال نزدیک تر کردم و در f/2.8 عکاسی کردم. جدا کردن عناصر را تمرین کنید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. توجه کنید که چگونه توپ بیسبال از صفحه جدا شده و به پس زمینه نیز دقت کنید. با جداسازی توپ بیسبال با یک عمق زمینه بسیار باریک، پس زمینه به طور کامل از فوکوس خارج می شود. این ابزار برای پاک کردن پس زمینه بسیار مفید است.

210 depth of field f 2.8

سپس من فوکوس را بر روی توپ فوتبال تغییر دادم. دیافراگم هنوز هم بر روی عدد f/2.8 است. در مورد پس زمینه متوجه چه چیزی شدید؟

213 depth of field f 32

در تصویر بالا توپ فوتبال هنوز هم در موقعیت اصلی خود، حدود 60 سانتی متری کابینت است. توجه کنید که پس زمینه چقدر واضح است. این عکس با عدد f/32 گرفته شده است.

214 depth of field f 11

حالا توجه کنید که چگونه جزئیات کابینت در پس زمینه از بین می رود. این عکس با دیافراگم f/11 گرفته شده است.

215 depth of field f 2.8

در آخر با عکاسی در دیافراگم f/2.8 و بدون جابجا کردن موقعیت توپ فوتبال یا پس زمینه، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج شده.

این تمرین را در خانه انجام دهید. زمان کمی می برد اما چیزی که می آموزید تمرین خوبی برای عمق زمینه است. پس دوربین هایتان را بردارید، سوژه های کوچک پیدا و شروع به تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *