آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

راهنمای سریع نورپردازی عکاسی حیات وحش

back light wildlife photography 2

اگر می خواهید عکاسی زیبای حیات وحش بگیرید، باید یاد بگیرید که در نورپردازی تسلط داشته باشید. می بینید، با استفاده دقیق از نور، می توانید جزئیات خیره کننده را ثبت کنید، می توانید سیلوئت های زیبایی خلق کنید، می توانید تصاویر طلایی دوست داشتنی و موارد دیگر ایجاد کنید. اما اگر نور عکاسی از حیات وحش را درک نکنید، تصاویر شما بارها و بارها شکست خواهند خورد. پس از همه، نور بد باعث ایجاد تصاویر بد می شود! من سال‌هاست که از حیات وحش عکاسی می‌کنم، و در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد نورپردازی عکس‌های حیات وحش خود بدانید، توضیح می‌دهم، از جمله:

  • بهترین زمان روز برای عکاسی از حیات وحش
  • انواع روشنایی که باید از آن اجتناب کرد مانند
  • چگونه خود را نسبت به سوژه خود برای بهترین جلوه ها قرار دهید

برای تبدیل شدن به یک استاد نورپردازی حیات وحش آماده هستید؟ پس بیایید درست شروع کنیم!

1. در ساعات طلایی عکس بگیرید

ساعت طلایی به یک یا دو ساعت بعد از طلوع خورشید و یا دو ساعت قبل از غروب خورشید اشاره دارد. و این زمان ها برای عکاسی حیات وحش کاملاً شگفت انگیز هستند. در طول ساعات طلایی، خورشید در آسمان پایین می‌نشیند، به این معنی که با پرتوهای زیبا و حتی نور به سوژه شما برخورد می‌کند.

و از آنجایی که خورشید در آسمان بسیار پایین است، رنگ طلایی دوست‌داشتنی به خود می‌گیرد که در عکس‌های حیات وحش بسیار زیبا به نظر می‌رسد:

Side light wildlife photography 2

فوک‌های خاکستری سایدلیت (Halichoerus grypus) هنگام طلوع خورشید.

بعلاوه، بسیاری از حیوانات در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر فعال هستند، این یعنی به احتمال زیاد شما شانس این را دارید که از انواه فعالیت های آنها عکس بگیرید. با این حال، روشنایی ساعت طلایی با مشکل همراه است:

  • نسبت به نورپردازی معمولی در ظهر ضعیف‌تر است، که عکاسی واضح از حیات وحش را سخت‌تر می‌کند، مخصوصاً وقتی سوژه شما در حال حرکت است.
  • اکنون، در روزهایی که پوشش ابری کم یا بدون پوشش ابری وجود دارد، عموماً تمام نور مورد نیاز برای واضح نگه داشتن سوژه های حیات وحش خود را خواهید داشت، حتی اگر به سرعت در حال حرکت باشند.
  • اما اگر خورشید پشت ابرها برود، شما شروع به مبارزه خواهید کرد (و هر چه خورشید در آسمان پایین‌تر بنشیند، بیشتر تقلا خواهید کرد).
  • بنابراین در حالی که من به شدت توصیه می کنم در ساعات طلایی عکاسی از حیات وحش را انجام دهید، به همان اندازه پیشنهاد میکنم به آب و هوا توجه کنید و مطمئن شوید که نور زیادی دارید!
مطلب پیشنهادی:  شکار غروب: راهنمای عکاسی از غروب‌های زیبا

2. از عکاسی از حیات وحش در ظهر خودداری کنید

نورپردازی خورشید در ظهر بسیار روشن است، بنابراین سخت است، متضاد است، به این ترتیب زاویه شدید رو به پایین، سایه های ناخوشایندی ایجاد می کند. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین عکس‌های حیات وحش را ثبت کنید، توصیه می‌کنم تا حد امکان از نورپردازی ظهر خودداری کنید. توجه داشته باشید که وقتی می‌گویم “روشنایی ظهر”، واقعاً به زمان بین طلوع و غروب خورشید ساعت طلایی اشاره می‌کنم، نه فقط ظهر. بنابراین، نورپردازی ظهر در واقع بیشتر روز را اشغال می‌کند، و شما برای گرفتن عکس‌های عالی فقط چند زمان کوچک دارید ساعات طلایی در طلوع خورشید و ساعات طلایی در غروب آفتاب ، خوشبختانه، در حالی که نور آفتابی در ظهر برای عکاسی از حیات وحش بد است، می‌توانید در ظهری که هوا ابری است، بیرون بروید. ابرها آفتاب خشن را پخش می کنند و جلوه ای نرم و دوست داشتنی به شما می دهند. اما شما باید مراقب باشید؛ ابرهای سنگین به طور چشمگیری روشنایی نور را کاهش می دهند، و بنابراین اغلب باید ISO خود را برای جبران کمبود نور افزایش دهید (مخصوصاً در صبح و بعد از ظهر).

3. از نور کناری برای ایجاد بافت و عمق استفاده کنید

نور جانبی به نوری اشاره دارد که از کنار سوژه شما می آید. با نور جانبی مناسب، نیمی از سوژه روشن می شود و نیمی دیگر تاریک و سایه می شود. و به لطف کنتراست روشن و تاریکی، عکاسی از حیات وحش با نور کناری، با حس بیشتر شکل، فرم و بافت، دراماتیک به نظر می رسد. در واقع، نور کناری اغلب حس سه بعدی را به شما اضافه می‌کند که نمی‌توانید با نورپردازی کامل چنین جلویی دریافت کنید. به تضاد سایه خورشید در این خرگوش نگاه کنید:

side light wildlife photography 1

یک خرگوش قهوه‌ای رنگ (Lepus europaeus).

آیا می توانید عمق، بافت و حالت درام عکس را ببینید؟ این همه به لطف قدرت نورپردازی کناری است! در حال حاضر، در حالی که می‌توانید در هر زمان قبل یا بعد از ظهر، تصاویر کناری بگیرید، بهترین نورپردازی کناری در ساعات طلایی رخ می‌دهد. خورشید در آسمان پایین است و نور ملایم است. بنابراین، هایلایت ها و سایه های دو طرف سوژه به راحتی قابل ثبت هستند. بنابراین صبح و/یا عصر بیرون بروید و عکس‌های خیره‌کننده با نورپردازی جانبی از حیات وحش بگیرید!

side light wildlife photography 3

گوزن قرمز دمنده (Cervus elaphus) با نور از پهلو.

4. از نور پس زمینه برای ایجاد تصاویر هنری حیات وحش استفاده کنید

نور پس زمینه به نوری اطلاق می شود که از پشت سوژه می آید (به طوری که به چهره شما، عکاس می تابد). اکثر عکاسان حیات وحش از نور پس‌زمینه اجتناب می‌کنند، زیرا سوژه را تاریک و سایه‌دار می‌کند، تابش لنز ایجاد می‌کند و باعث مشکلات ترکیب‌بندی می‌شود. اما در حالی که نور پس زمینه می تواند بد به نظر برسد… همچنین می توانید از نور پس زمینه برای ایجاد تصاویر هنری فوق العاده استفاده کنید. برای مثال، اگر در ساعات طلایی عکاسی می‌کنید، می‌توانید جلوه‌های نور حاشیه‌ای زیبایی بگیرید، جایی که نور پس‌زمینه هاله‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند:

back light wildlife photography 2

موهای اسب کوچک در هنگام نور پس زمینه توسط نور خورشید یک طرح کلی طلایی ایجاد کرده است.

توجه داشته باشید که شما نیاز دارید که خورشید در آسمان بسیار پایین باشد، بنابراین عکاسی درست بعد از طلوع یا درست قبل از غروب خورشید بهترین است. توصیه می‌کنم در یک پس‌زمینه نسبتاً تاریک (مانند چمن‌های موجود در عکس بالا) کار کنید. و اگر سوژه شما دارای خز یا پر باشد، بیشترین جلوه را خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی:  ویدیو کال چیست؟ تاریخچه تماس تصویری + بهترین برنامه‌ها

شما همچنان با مشکلات قابل توجهی مواجه خواهید بود. من توصیه می‌کنم عمداً کم نوردهی کنید تا جزئیات را در هایلایت‌ها حفظ کنید، و همچنین توصیه می‌کنم چندین عکس آزمایشی بگیرید و تصاویر خود را با دقت بررسی کنید تا زمانی که نوردهی مورد علاقه خود را دریافت کنید.

5. از نور پس زمینه برای ایجاد سیلوئت استفاده کنید

آیا تا به حال سعی کرده اید از یک شبح حیات وحش عکس بگیرید؟ این تکنیک خیلی سخت نیست و نتایج باورنکردنی است.

silhouette wildlife photography 1

شبح گوزن قرمز (Cervus elaphus) شکلی است که فوراً در مقابل آسمان غروب خورشید قابل شناسایی است.

همانند جلوه‌های هنری حاشیه‌ای، می‌توانید در زمانی که خورشید در آسمان بسیار پایین است، شبح‌های بسیار خوبی خلق کنید اگرچه به جای عکاسی در پس‌زمینه‌ی تاریک، باید زاویه‌ای به خود بدهید تا در روشن‌ترین قسمت صحنه کار کنید. (همچنین می‌توانید درست پس از غروب خورشید از سیلوئت‌ها عکس بگیرید؛ در واقع، این زمان مورد علاقه من برای انجام نقاشی‌های سیلوئت حیات وحش است، زیرا اغلب رنگ‌های زیبای زیادی در آسمان وجود دارد.) توجه داشته باشید که می‌توانید با استفاده از نور کناری یا نور پس‌زمینه، سیلوئت‌هایی ایجاد کنید، اما از آنجایی که پس‌زمینه‌های روشن‌تر تمایل دارند تا شبح‌های دراماتیک‌تری تولید کنند، توصیه می‌کنم تا حد امکان به نور پس‌زمینه تکیه کنید.

برای بهترین نتایج، باید به طور چشمگیری سوژه را کم نور کنید. سعی کنید آسمان پشت حیات وحش را اندازه گیری کنید، سپس از نوردهی به دست آمده برای گرفتن تصویر خود استفاده کنید. یک نکته برای عکاسی از سیلوئت های حیات وحش: گاهی اوقات، نگه داشتن کمی جزئیات در سایه می تواند خوب باشد. به این ترتیب، شما با یک دیوار محکم از تاریکی باقی نمی‌مانید و می‌توانید ارتباط بین سوژه و بیننده را حفظ کنید. اگر تصمیم به استفاده از چنین رویکردی دارید، می خواهید نوردهی خود را کمی روشن کنید. در غیر این صورت، تمام جزئیات سایه را از دست خواهید داد و در نهایت با یک لکه تیره مواجه خواهید شد!

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از لباس با موبایل + نکات و ترفندهای کاربردی

6. از نور جلو برای پرتره های حیات وحش استفاده کنید

نور جانبی و نور پس زمینه جلوه های دراماتیک خیره کننده ای ایجاد می کنند، درست است. اما گاهی اوقات بهترین کار این است که پرتره های حیات وحش با جزئیات بسیار زیاد ثبت کنید، و اگر هدف شما این است، نورپردازی جلو یک انتخاب عالی است.

نور جلو از جلوی سوژه شما می آید و آنها را به طور یکنواخت روشن می کند، بنابراین می توانید انتظار حداقل سایه را داشته باشید. و از آنجایی که نور جلو بسیار یکنواخت است، برای سوژه هایی با طیف وسیعی از تن ها زمان آسان تری برای نوردهی خواهید داشت. طبق معمول، عکسبرداری در ساعات طلایی را برای بهترین نتیجه توصیه می کنم!

wildlife photography lighting 1001

نورپردازی عکاسی حیات وحش: کلمات پایانی

گرفتن عکس های زیبای حیات وحش ممکن است دشوار به نظر برسد، اما در واقع بسیار آسان است زمانی که بدانید چگونه با نور کار کنید! با درک کیفیت و جهت نور طبیعی، می توانید تصاویر سه بعدی دقیق، دراماتیک ایجاد کنید که در آزمون زمان مقاومت کنند. بنابراین دوربین خود را بردارید و اگر نور مناسب است برای یک جلسه عکاسی لذت بخش بیرون بروید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *