آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

کدام حالت AF بهترین است؟

one shot vs ai servo vs ai focus af

اکثر دوربین ها دو یا سه حالت اصلی فوکوس خودکار دارند. مانند هر چیز دیگری، سازندگان مختلف نام های مختلفی برای این عملکردها گذاشته اند. حالت های اصلی فوکوس خودکار Canon عبارتند از One Shot، AI Servo و AI Focus.

این نام ها به خصوص مفید نیستند، بنابراین اغلب از من می پرسند که آنها چیست و چه تفاوتی بین آنها وجود دارد.

فوکوس One Shot چیست؟

فوکوس خودکار One Shot همان فوکوس خودکار تک سروو در برندهای دیگر دوربین است. زمانی که نه شما و نه سوژه در حال حرکت هستید از فوکوس One Shot استفاده کنید. برای استفاده از One Shot AF:

دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید

  • دوربین روی سوژه فوکوس می کند و روی آن قفل می شود
  • تا زمانی که برای گرفتن عکس انگشت خود را به طور کامل فشار دهید یا انگشت خود را از روی دکمه بردارید

one shot vs ai servo vs ai focus af

AI Servo AF به چه معناست؟

AI Servo AF مخفف عبارت Artificial Intelligence Servo Automatic Focusing است و نام Canon برای فوکوس مداوم است. از آنجایی که به طور مداوم فوکوس می کند، برای فوکوس روی سوژه های متحرک ایده آل است.

بدیهی است که 100٪ مواقع کامل نخواهد بود، اما برای سوژه های متحرک، AI Servo حالت فوکوس خودکار مورد نیاز شماست.

چگونه از حالت AI Servo استفاده می کنید؟

با حالت فوکوس خودکار AI Servo، هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، دوربین روی سوژه شما فوکوس می کند و حرکت آنها را ردیابی می کند. علاوه بر این، با پیش‌بینی حرکات سوژه، آنها را در فوکوس نگه می‌دارد. فوکوس به طور مداوم تغییر می کند تا سوژه واضح بماند، حتی اگر سوژه یا عکاس در حال حرکت باشد.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی روایی چیست؟ تسلط بر تکنیک‌ها، نمونه‌ها و ایده‌ها

در AI Servo برخی از دوربین‌های Canon می‌توانند به طور خودکار نقطه فوکوس را در اطراف منظره یاب حرکت دهند تا سوژه در حال حرکت را ردیابی کنند:

  • به سمت دوربین
  • دور از دوربین
  • از یک طرف صحنه به طرف دیگر
  • AI سروو و فوکوس دکمه برگشت

بهترین راه برای استفاده از AI Servo فوکوس دکمه بازگشت است. فقط باید دوربین خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید از یک دکمه در پشت برای فوکوس و از دکمه شاتر خود فقط برای گرفتن تصویر استفاده کنید. به عبارت دیگر، عملکرد فوکوس را از دکمه شاتر غیرفعال کنید.

دکمه فوکوس دکمه برگشت، که معمولاً دکمه AF-ON است، به راحتی برای انگشت شست دست راست شما قرار دارد تا به راحتی آن را در حین عکاسی نگه دارید.

یکی از مزایای فوکوس دکمه برگشت این است که به شما امکان می دهد از AI Servo برای ردیابی فوکوس و One Shot برای سوژه های ساکن استفاده کنید:

  • برای سوژه های متحرک، با نگه داشتن دکمه AF-On فوکوس را تعیین کرده و دنبال کنید، سپس عکس بگیرید.
  • برای سوژه های ثابت، فوکوس را ایجاد کنید، انگشت شست خود را از دکمه AF-On بردارید و عکس بگیرید. اگر نه دوربین و نه سوژه حرکت نمی کنند، نیازی به فوکوس مجدد بین عکس ها نیست. حتی می‌توانید دور شوید، برای خودتان قهوه درست کنید و بدون نیاز به فوکوس مجدد برای گرفتن عکس دیگر برگردید، مگر اینکه چیزی جابجا شده باشد.

اگر هر بار که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، دوربین سعی می‌کند فوکوس کند، این امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین با محدود کردن دکمه شاتر برای گرفتن عکس، دیگر نیازی به جابجایی بین One Shot و AI Servo نخواهید داشت.

One Shot AF در مقابل AI Servo AF

با این حال، چیزی که باید در نظر داشت این است که AI Servo AF به شما امکان می‌دهد دکمه شاتر را کاملاً فشار دهید و عکس بگیرید، حتی اگر کاملاً فوکوس نشده باشد. بنابراین نمی توانید تضمین کنید که سوژه شما در فوکوس واضح قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی پروفایل

اگر نه شما و نه سوژه‌تان در حال حرکت هستید، One Shot AF می‌تواند گزینه بهتری باشد، زیرا فوکوس را قفل می‌کند و AI Servo اینطور نیست. این به ویژه هنگام عکاسی مرتبط است:

  • در فاصله نزدیک (زیرا حرکت در فاصله نزدیک اغراق آمیز است)
  • باز یا با فاصله کانونی زیاد (زیرا عمق میدان کم ایجاد می کند)

AI Focus AF چیست؟

اگر One Shot AF برای سوژه‌های ثابت و AI Servo برای سوژه‌های متحرک باشد، فکر می‌کنید همه چیز پوشش داده شده است.

خوب، نه کاملاً، اینجاست که AI Focus AF قرار است شکاف را پر کند. من می گویم فرضی است، زیرا واقعاً استفاده از آن ایده خوبی نیست. اجازه دهید ابتدا توضیح دهم AI Focus چیست.

AI Focus AF توافقی است بین:

یک شات AF (فوکوس، عکاسی، فوکوس دوباره برای عکس بعدی)
و AI Servo AF (فوکوس پیوسته)

با فوکوس AI دوربین شما در صورت لزوم بین One Shot AF و AI Servo سوئیچ می کند. بنابراین اگر فکر می کند سوژه ثابت است، به One Shot می رود و اگر فکر می کند حرکتی وجود دارد، از AI Servo AF استفاده می کند.

کانن تنها سازنده دوربینی نیست که حالت فوکوس خودکار هیبریدی دارد – معادل نیکون، خودکار AF نامیده می شود.

تفاوت بین AI Focus و AI Servo چیست؟

  • سرعت، با فوکوس خودکار AI اغلب بین حرکت سوژه و فوکوس دوربین تاخیر وجود دارد، بنابراین فوکوس اغلب از دست می‌رود. با AI Servo، دوربین به طور پیوسته فوکوس می‌کند، بدون توقف و شروع، بنابراین وقتی آماده عکس گرفتن هستید، تاخیری وجود ندارد.
  • دقت، اگر با عمق میدان کم عکاسی می کنید، حفظ فوکوس واضح روی یک سوژه متحرک با استفاده از AI Focus AF دشوار است، زیرا به طور مداوم فوکوس نمی کند و کمترین فضا برای خطا وجود دارد.

از سوی دیگر، AI Servo برای ردیابی سوژه های متحرک و فوکوس در اعماق میدان خیلی مناسب انیست.

مطلب پیشنهادی:  روش کار با دوربین عکاسی

بنابراین، بهترین توصیه من این است که فقط از AI Servo استفاده کنید و فراموش کنید که حتی گزینه AI Focus را دارید.

انتخاب نقطه تمرکز

اغلب عکاسان جدید حالت های فوکوس خودکار را با حالت های منطقه فوکوس خودکار اشتباه میگیرند. اینها دو عملکرد فوکوس جداگانه هستند و باید هر دو گزینه را تنظیم کنید:

  • حالت AF به دوربین می گوید که به طور مداوم یا یک بار فوکوس کند
  • حالت منطقه AF به دوربین می گوید کجا فوکوس کند

ما حالت‌های فوکوس خودکار را پوشش داده‌ایم، بنابراین اجازه دهید حالت‌های منطقه فوکوس خودکار را به طور خلاصه بررسی کنیم.

می توانید تنظیم کنید:

  • یک نقطه فوکوس خودکار
  • گروهی از نقاط فوکوس خودکار
  • یا حتی تمام نقاط فوکوس خودکار را فعال کنید

وقتیکه به تنظیم حالت منطقه فوکوس خودکار خود از منظره یاب نگاه می کنید، هنگام چرخش در میان گزینه های خود، پیکربندی های مختلف نقطه فوکوس خودکار را مشاهده خواهید کرد.

بیشتر این حالت‌های ناحیه‌ای را می‌توان هم در One Shot (معروف به single servo) یا AI Servo (معروف به فوکوس خودکار مداوم) استفاده کرد.

از چه حالت منطقه AF استفاده کنم؟

به یاد داشته باشید، وسوسه نشوید که اگر تمام نقاط فوکوس خودکار را انتخاب کنید، دوربین تمام کارها را انجام می دهد و شما یک سوژه در فوکوس خواهید داشت. دوربین ذهن خوان نیست.

در حالی که به اندازه کافی هوشمندانه است که بفهمیم سوژه اصلی احتمالاً بیشتر کادر را خواهد گرفت و ممکن است شیئی باشد که به دوربین نزدیکتر است، همیشه اینطور نیست. به عنوان مثال، اگر به اندازه کافی به سوژه خود نزدیک هستید تا از کل صورت او عکس بگیرید، دوربین ممکن است به جای چشم، روی بینی او فوکوس کند، که مفید نیست.

در بیشتر موقعیت‌ها پیشنهاد می‌کنم از فوکوس خودکار تک نقطه‌ای استفاده کنید و آن را در اطراف صفحه به سمت سوژه خود و به‌ویژه چشم نزدیک به دوربین حرکت دهید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *