آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

توقف در نوردهی عکاسی چیست؟

stop in photography exposure

وقتی در مورد توقف در عکاسی صحبت می کنیم، به نوردهی و تنظیمات نوردهی اشاره می کنیم. این یک اصطلاح مفید برای توصیف تغییرات در نوردهی برای دیافراگم، سرعت شاتر یا ISO است.

همچنین آنقدرها هم که به نظر می رسد پیچیده نیست و اگر فردی دقیق نیستید، یک راه بسیار ساده برای حل آن وجود دارد.

اگر در حالت خودکار یا برنامه عکاسی می کنید، توقف در نوردهی عکاسی تفاوت چندانی برای شما ایجاد نمی کند، زیرا دوربین نوردهی را برای شما تنظیم می کند.

با این حال، دانستن در مورد توقف در عکاسی ضروری است اگر از موارد زیر استفاده می کنید:

stop in photography

توقف در عکاسی چیست؟

توقف در عکاسی یک عدد یا تنظیم دقیق نیست. ما به تنظیمات نوردهی دوربین که با توقف، بالا یا پایین تغییر می کند، اشاره می کنیم. هنگامی که نوردهی را با یک توقف کامل افزایش می دهید، مقدار نور ورودی به لنز را دو برابر می کنید و زمانی که یک توقف کاهش می دهید، مقدار نور را به نصف کاهش می دهید.

البته دیافراگم، سرعت شاتر و ISO بر جنبه های مختلف نوردهی تاثیر می گذارد و با تنظیمات مختلف تنظیم می شود. با این حال، هر گونه تنظیم کامل هر یک از این سه تنظیمات بر روی نوردهی با توقف، چه بالا و چه پایین، تأثیر می گذارد.

چگونه استاپ ها را در عکاسی تغییر می دهید؟

دقت کردی که گفتم تنظیم کامل؟ خوب، به این دلیل است که می‌توانید توقف‌ها را در عکاسی به میزان نصف و حتی یک سوم در یک زمان تنظیم کنید، نه فقط با یک نقطه.

این شما هستید که تصمیم می گیرید در هر زمان چقدر می خواهید نوردهی را تنظیم کنید و می توانید آن را روی دوربین خود تنظیم کنید. هر برند دوربین متفاوت است، بنابراین باید به دفترچه راهنمای خود نگاهی بیندازید تا نحوه انجام آن را در دوربین خود بیابید. در نیکون من، این کار را می توان با موارد زیر انجام داد:

  • انتخاب منوی تنظیمات سفارشی
  • B اندازه گیری / نوردهی
  • مراحل B2 EV برای کنترل نوردهی
  • سپس 1/3 مرحله، 1/2 مرحله از 1 مرحله را انتخاب کنید

من دوست دارم مال خودم را روی 1/3 تنظیم کنم تا بتوانم تنظیمات کوچکی در نوردهی انجام دهم. برای تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر یا ISO زمانی که صفحه را می چرخانم، تنظیمات 1/3 توقف تغییر می کند. اگر بخواهم یک تعویض کامل انجام دهم، به سادگی صفحه را سه بریدگی می چرخانم.

این یک راه ساده برای انجام توقف است – بدون نیاز به ریاضی.

چگونه بفهمیم دوربین روی چه چیزی تنظیم شده است؟

یک راه سریع برای بررسی، بدون رفتن به منو، این است که سرعت شاتر، دیافراگم یا صفحه ISO خود را حرکت دهید و سپس ببینید تنظیمات چقدر تغییر می کند. برای مثال، اگر سرعت شاتر شما روی 125 تنظیم شده باشد و شماره گیری را یک درجه تنظیم کنید:

  • سرعت شاتر به 250 تغییر می کند، روی استاپ کامل تنظیم می شود
  • اگر به 180 تغییر کند، روی نیم استاپ تنظیم می شود
  • و اگر 160 گرفتید، روی ایستگاه سوم تنظیم می شود

حال بیایید نگاهی به توقف های عکاسی برای هر یک از تنظیمات نوردهی بیندازیم.

photography stop

این عکس بیش از حد نوردهی شد – آسمان منفجر شده است و من می‌خواستم کنتراست تونال بیشتری بین سایه‌ها و اشعه‌های غروب خورشید روی او داشته باشم، بنابراین سرعت شاترم را برای عکس بعدی تنظیم کردم. تنظیمات دوربین: 1/800، f3.2، ISO 500

یک توقف در سرعت شاتر چقدر است؟

در حالت کامل صحبت کردن، وقتی به دوربین خود نگاه می کنید و سرعت شاتر خود را تنظیم می کنید، هر بار که عدد نصف می شود، سرعت شاتر یک توقف کندتر می شود.

اگر سرعت شاتر شما به عنوان مثال 1/125 تنظیم شده باشد و مدت زمان باز بودن شاتر را با یک توقف به سرعت شاتر کندتر 1/60 افزایش دهید، مدت زمان باز بودن شاتر را دو برابر می کند. نور بیشتری وارد لنز می شود، بنابراین نوردهی یک مرحله روشن تر خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر سرعت شاتر را با یک توقف به 1/250 کاهش دهید، مدت زمان باز بودن شاتر را به نصف کاهش می دهید. نور کمتری وارد لنز می شود و نوردهی یک مرحله تاریک تر خواهد بود.

stop in photography

برای کم کردن نوردهی، سرعت شاتر را دو سوم توقف کاهش دادم – شماره‌گیر سرعت شاتر را دو درجه پایین آوردم. تنظیمات دوربین: 1/1250، f3.2، ISO 500

یک نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که این اعداد تقریبی هستند. نصف 125 62.5 است نه 60. اما سرعت شاتر 1/60 نصف 1/125 در نظر گرفته می شود. فکر می‌کنم اینجا جایی است که با عکاسان جدید سردرگمی ایجاد می‌شود، بنابراین توصیه من این است که زیاد به اعداد دقیق توجه نکنید.

به یاد داشته باشید، شما نیازی به محاسبات ریاضی ندارید. اگر دوربین شما روی 1/3 پله افزایش مانند دوربین من تنظیم شده است، کافی است شماره گیر سرعت شاتر را 3 بار بچرخانید و می دانید که نوردهی را با یک توقف افزایش یا کاهش داده اید.

باز هم خواهید دید که ریاضیات دقیق نیست. نکته مهمی که باید درک کرد، مفهوم توقف در عکاسی است، نه اعداد دقیق.

شما این نمودار سرعت شاتر قابل دانلود را برای درک تفاوت بین ایستگاه های کامل، نیم استاپ و ایستگاه سوم بسیار مفید خواهید یافت.

ShutterSpeed 1

یک استاپ در دیافراگم چیست؟

مانند سرعت شاتر، دیافراگم با استاپ اندازه گیری می شود. باز هم، این می تواند توقف کامل، نیم توقف و توقف سوم باشد. و قبل از پرداختن به جزئیات، به خاطر داشته باشید که ریاضیات همیشه با دیافراگم نیز دقیق نیستند. با این حال، لازم نیست ریاضیدان باشید تا آن را حل کنید، فقط صفحه کلید دوربین خود را بچرخانید.

هر مرحله EV (مقدار نوردهی) که دوربین خود را روی آن تنظیم کرده باشید برای دیافراگم یکسان خواهد بود. بنابراین اگر دوربین خود را روی افزایش 1/3 پله تنظیم کرده باشید، هر بار که صفحه دیافراگم خود را یک بریدگی بچرخانید، نوردهی به میزان 1/3 توقف تغییر می کند.

یک ناحیه وجود دارد که تنظیم دیافراگم با سرعت شاتر متفاوت است. بر خلاف سرعت شاتر، که دوربین حداقل و حداکثر سرعت شاتری را که می توانید استفاده کنید تعیین می کند، با دیافراگم لنز مورد استفاده شما حداقل و حداکثر f-stop را کنترل می کند.

این یکی از دلایلی است که چرا لنزهای گران‌تر بسیار مطلوب هستند حداکثر دیافراگم می‌تواند تا 4 استاپ بازتر از یک لنز کیت باشد. بنابراین می‌توان از آن در نور کمتری نسبت به لنز کیت استفاده کرد و همچنین می‌تواند عمق میدان بسیار کم‌تری را در حداکثر دیافراگم خود ایجاد کند، به همین دلیل است که آنها در بین عکاسان پرتره بسیار محبوب هستند.

shutter speed chart

تنظیمات دوربین: 1/1600، f4، ISO 200. فاصله کانونی: 120 میلی متر.

f چگونه متوقف می شود؟

اولین چیزی که در مورد f-stop باید به خاطر بسپارید این است که عدد در واقع یک کسری است، اگرچه به نظر نمی رسد، به همین دلیل است که f4 کوچکتر از f2.8 است. فقط عدد بزرگ، دهانه کوچک، عدد کوچک، دهانه بزرگ را به خاطر بسپار.

هرچه دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری وارد می شود و عمق میدان شما کمتر خواهد بود. همچنین، به دلیل ورود نور به لنز، می توانید سرعت شاتر خود را افزایش دهید.

مانند سرعت شاتر، هر تنظیم کامل، بسته به کاهش یا افزایش دیافراگم با یک توقف، منجر به نصف یا دو برابر شدن می شود.

دیافراگم های توقف کامل عبارتند از: f1.0، f1.4، f2، f2.8، f4، f5.6، f8، f11، f16، f22

بنابراین، برای مثال، رفتن از f2.8 به f4 یک تفاوت یک توقف است.

یک استاپ در ISO چیست؟

در مورد افزایش یا کاهش ISO، تنظیمات در واقع میزان نوری که به سنسور برخورد می کند را تغییر نمی دهد، بلکه حساسیت سنسور به نور را تغییر می دهد. با این حال، نتیجه نهایی این است که بر روشنایی تصویر شما تأثیر می گذارد.

در حال حاضر مفهوم دوبرابر شدن و نصف کردن هنگام تنظیم یک تنظیم نوردهی را درک کرده اید، و این در مورد ISO نیز یکسان است. هنگامی که ISO را با یک نقطه افزایش می دهید، حساسیت دوربین خود را به نور دو برابر می کنید. وقتی یک نقطه کاهش می‌دهید، حساسیت دوربینتان به نور را نصف می‌کنید.

توقف ISO واقعا آسان است. ISO از 100 شروع می شود و با افزایش هر نقطه دو برابر می شود.

مانند سرعت شاتر و دیافراگم، اگر دوربین شما تنظیم شده باشد که تنظیمات EV (مقدار نوردهی) را در 1/3 مرحله افزایش دهد، همانطور که صفحه کلید را روی دوربین خود می چرخانید، هر بریدگی باعث افزایش یا کاهش تنظیمات ISO به میزان 1 می شود. /3.

در پایان عکاسی متوقف می شود

بنابراین وقتی نوردهی خود را با یک توقف تغییر می دهید، سرعت شاتر یا دیافراگم یا ISO خود را نصف یا دو برابر می کنید.

لازم نیست تنظیمات توقف کامل انجام دهید، اما برای انجام تنظیمات 1/3 یا 1/2 توقف، باید مطمئن شوید که دوربین شما برای انجام آن تنظیم شده است. این کار را با استفاده از سیستم منوی دوربین خود انجام دهید و هنگام انجام تنظیمات در هر یک از سه جنبه مثلث نوردهی اعمال می شود:

  • سرعت شاتر
  • دیافراگم
  • ISO

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *