آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

قانون یک سوم در ترکیب بندی عکس چیست (نحوه استفاده از آن)

composition tip rule of thirds

قانون یک سوم در ترکیب عکاسی

هرچه بیشتر در مورد ترکیب بندی عکاسی بدانید، عکس های شما بهتر خواهد بود.

یک عکس با ترکیب بندی خوب از نظر بصری جذاب است، از آنچه در مورد تعامل انسانی می دانیم استفاده می کند و مستقیماً با بیننده شما ارتباط برقرار می کند.

قانون ترکیب بندی یک سوم احتمالاً بهترین مکان برای شروع یادگیری در مورد ترکیب بندی است، زیرا ساده ترین تکنیک ترکیب بندی عکاسی برای یادگیری است.

چرا باید قانون ترکیب یک سوم را بدانید؟

قانون یک سوم بر اساس نحوه تعامل انسان با تصاویر است.

وقتی به عکس‌ها نگاه می‌کنیم، چشم‌هایمان به طور طبیعی به تقاطع در مرکز قانون یک سوم می‌رود. طبق مطالعات انجام شده، ما به طور طبیعی به وسط یک عکس نگاه نمی کنیم.

همچنین، باید قانون یک سوم را بدانید، زیرا به قوانین ترکیب بندی عکاسی دیگر منجر می شود.

به این ترتیب به تدریج پایگاه دانشی از تکنیک های ترکیب بندی ایجاد خواهید کرد. وقتی در حال عکاسی هستید، با هر فریمی که می گیرید، به طور خودکار به ترکیب بندی خود فکر می کنید. هدف اصلی عکاسی عمدی برای ایجاد تصاویر زیبا است.

composition tip rule of thirds

چگونه از قانون یک سوم در عکاسی استفاده می کنید؟

برای اینکه کار را برای شما آسان کند، دوربین خود را بررسی کنید و ببینید آیا یک تنظیم شبکه قانون یک سوم در منظره یاب خود دارید یا خیر. ممکن است لازم باشد به کتابچه راهنمای خود مراجعه کنید.

اگر قانون شبکه یک سوم (2 خط افقی و 2 خط عمودی) را مانند عکس های این آموزش دارید، استفاده از ترکیب بندی قانون یک سوم هنگام عکاسی برای شما بسیار آسان خواهد بود.

اگر قانون تنظیم شبکه یک سوم را در منظره یاب خود ندارید، نگران نباشید. واقعا آنقدرها هم سخت نیست فقط باید به فکر کردن در یک سوم عادت کنید.

وقتی تصویری را می بینید، آن را به این صورت تقسیم کنید…

rule of thirds portrait composition

توجه داشته باشید که نزدیکترین چشم به دوربین، یعنی چشمی که باید روی آن فوکوس کرد، روی تقاطع شبکه قانون یک سوم قرار دارد.

اکنون که می دانید قانون شبکه یک سوم چگونه است، بیایید در مورد اینکه با آن چه کار کنیم صحبت کنیم.

خطوط عمودی در شبکه قانون یک سوم

سوژه خود را روی یکی از خطوط عمودی شبکه قانون یک سوم قرار دهید به جای ضربه زدن در وسط عکس.

یک ترکیب bullseye در شرایط بسیار خاص کار می کند، اما در اکثر مواقع اینطور نیست. بار دیگر در مورد ترکیب bullseye صحبت خواهیم کرد.

اگر شخصی در وسط کادر باشد، چشم بیننده نمی تواند در اطراف تصویر جریان داشته باشد و شما فضای سوژه خود را برای حرکت در کادر ترک نمی کنید.

صحبت از حرکت …

می دانیم که باید از یکی از دو خط عمودی استفاده کنیم، اما کدام یک؟ دانستن این موضوع نیز مهم است.

اگر شخصی رو به سمت راست دوربین باشد، باید روی خط عمودی سمت چپ باشد.

چرا؟

زیرا نگاه سوژه سپس چشم بیننده را به سمت عکس هدایت می کند. اگر آنها در خط عمودی سمت چپ شبکه قرار داشتند و به سمت چپ دوربین نگاه می کردند، به لبه کادر نگاه می کردند، که کشش غیرضروری ایجاد می کند.

گاهی اوقات می خواهیم آن تنش را ایجاد کنیم و این زمان عالی برای شکستن قانون ترکیب یک سوم است. اما اجازه دهید قبل از شروع بازی و زیر پا گذاشتن قوانین با قصد، ابتدا به استفاده از ترکیب بندی عکاسی قانون یک سوم عادت کنیم.

اگر قانون را ندانید، نمی‌دانید چگونه، کی یا چرا آن را بشکنید.

هنگامی که یک شخص یا شی در حال حرکت است، باید به جای خارج شدن از کادر، در حال حرکت به داخل کادر باشد.

دلیل این امر این است که چشم بیننده به جایی می رود که شخص / شی در حال حرکت است. شما نمی خواهید چشم بیننده شما به لبه کادر برخورد کند. این مانند قدم زدن و برخورد با تیر چراغ برق است وقتی روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز نمی‌کنید.

بنابراین، ما در مورد خطوط عمودی شبکه قانون یک سوم صحبت کرده ایم.

19compositionRules scaled

خطوط افقی قانون یک سوم

همانطور که از نام آن پیداست، برای زمانی که افق در تصویر است عالی هستند. وسوسه نشوید که افق را در مرکز تصویر قرار دهید زیرا خطر ایجاد یک ترکیب کسل کننده را به همراه دارد.

هنگام رعایت قانون یک سوم، افق خود را در امتداد خط افقی بالا یا پایین قرار دهید. خط پایین رایج ترین است، اما اگر می خواهید درام بسازید، از خط بالایی استفاده کنید.

rule of thirds composition rules

در این تصویر از 2 ابزار ترکیب بندی استفاده شده است: قانون یک سوم و خطوط پیشرو. ریل ها و دال های پیاده رو به عنوان خطوط هدایت کننده ای عمل می کنند تا بیننده را به سمت سوژه هدایت کنند.

بنابراین، ما در مورد خطوط عمودی شبکه قانون یک سوم و خطوط افقی صحبت کرده ایم.

بیایید عمیق تر به قانون یک سوم برویم

آیا چهار نقطه ای را می بینید که آن خطوط در آن تلاقی می کنند؟

این نقاط متقاطع در شبکه قانون یک سوم جایی است که باید چشم سوژه خود را، زمانی که از نزدیک‌تر برای پرتره عکاسی می‌کنید، یا اگر کمی دورتر هستید، سر او را قرار دهید.

دلیل این امر این است که انسان به طور خودکار به چشم ها نگاه می کند. این نحوه ارتباط ما است، بنابراین نحوه خواندن عکس ها نیز همینطور است.

به علاوه، همانطور که قبلاً اشاره کردم، ما به طور خودکار به ناحیه عکس که در آن خطوط قطع می شوند نگاه می کنیم. با قرار دادن چشم در تقاطع، خواندن عکس شما را برای بیننده آسان تر می کنید.

rule of thirds composition

مجدداً، به یاد داشته باشید که به سوژه خود فضا بدهید تا نفس بکشد و با اطمینان از اینکه به سمت کادر نگاه می کند و نه به لبه کادر، حرکت کنید.

آنچه تاکنون می دانیم…

بنابراین، اکنون می دانیم که وقتی سوژه ما عمودی است، سوژه خود را روی خط عمودی قرار دهیم. به طور طبیعی، زمانی که آنها افقی هستند، شما باید روی خط افقی پایین تمرکز کنید.
می دانیم که وقتی افق در قاب است، باید در خط افقی بالا یا پایین باشد. فراموش نکنید که افق شما صاف است – افق کج فوراً عکس را خراب می کند.

ما همچنین می دانیم که تقاطع هایی که خطوط به هم می رسند جایی است که باید چشم سوژه خود را وقتی نزدیک هستیم یا سر او را هنگامی که کمی دورتر هستیم قرار دهیم.
بیایید همه را کنار هم بگذاریم.

استفاده از قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی

وقتی عکس می گیرید از خود بپرسید:

  • چه چیزی در مورد این تصویر جالب است؟
  • چه چیزی را می خواهم شامل شود؟
  • چگونه می توانم سوژه (یا نقطه کانونی) خود را در تصویر قرار دهم تا از نظر بصری جذاب شود؟

rule of thirds and leading lines tips

در آموزش بعدی قانون یک سوم، ما قصد داریم به تقاطع خطوط نگاه دقیق تری داشته باشیم.

وقتی در مورد این موضوع بدانید، می توانید جنبه های دیگر ترکیب بندی، مانند تعادل، علاقه پیش زمینه و علاقه پس زمینه را وارد کنید.

همچنین خواهیم دید که چه زمانی از تقاطع های مختلف شبکه قانون یک سوم برای ایجاد هماهنگی یا تنش در عکس ها استفاده کنیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *