آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

عکاسی تله فوتو: راهنمای جامع (+ مثال)

telephoto photography tips 3

لنز تله فوتو چیست؟ و چگونه می توانید از یکی برای ایجاد تصاویر زیبا استفاده کنید؟

گرفتن عکس های تله فوتو زیبا ممکن است سخت به نظر برسد، اما در واقع زمانی که چند ترفند را بدانید بسیار آسان است. من سال‌هاست که با لنز تله عکاسی می‌کنم، و با گذشت زمان، تکنیک‌های زیادی را توسعه داده‌ام که می‌تواند عکس‌های شما را به سطح بالاتری برساند.

اکنون در این مقاله قصد دارم شما را به یک متخصص تله فوتو تبدیل کنم. من توضیح می دهم:

  • در واقع لنز تله فوتو چیست
  • بهترین لنزهای تله فوتو که می توانید در سال 2023 بخرید
  • چگونه شات های تله فوتو خود را شارپ نگه دارید
  • و …

بنابراین، اگر آماده‌اید تا سرگرمی‌های تله‌فوتوی زیادی داشته باشید، پس بیایید درست شروع کنیم …

لنز تله فوتو چیست؟

telephoto photography tips 4

یک لنز تله‌فوتو اساساً دنیا را به تصویر می‌کشد – به طوری که منظری که هنگام استفاده از لنز به دست می‌آورید، تنگ‌تر از منظری است که با چشم غیرمسلح دریافت می‌کنید.

ممکن است شما با فاصله کانونی استاندارد 50 میلی متری آشنا باشید که کاملاً با میدان دید ارائه شده توسط چشم انسان مطابقت دارد. بنابراین، لنزهای تله فوتو دارای فاصله کانونی بیشتر از 50 میلی متر هستند که معمولاً در ناحیه 70 تا 300 میلی متر است. لنزهای بلندتر از 300 میلی‌متر به عنوان سوپر تله فوتو شناخته می‌شوند، که زیرمجموعه‌ای از شیشه تله فوتو است که عموماً توسط عکاسان حیات وحش و پرندگان استفاده می‌شود.

از آنجایی که لنزهای تله فوتو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شما یک دید نزدیک از سوژه خود را نشان دهند، معمولاً بزرگ و سنگین هستند. این امر مشکلات مختلفی از جمله افزایش لرزش دوربین و کاهش قابلیت حمل را به همراه دارد. از سوی دیگر، اگر نیاز به گرفتن یک عکس دقیق از یک عنصر دور دارید، لنز تله‌فوتو اغلب بهترین راه برای انجام آن است، همانطور که در بخش بعدی به آن اشاره می‌کنم:

چه زمانی باید از لنز تله فوتو استفاده کرد؟

لنزهای تله فوتو در شرایط مختلف مفید هستند. من توصیه می کنم هر زمان یکی را بیاورید:

  • شما می خواهید یک عکس دقیق از یک پرنده، حیوان یا بازیکن ورزشی از راه دور بگیرید
  • شما می خواهید یک هد شات محکم ایجاد کنید
  • شما می خواهید عکس های انتزاعی از یک ویژگی چشم انداز دور بگیرید
  • شما می خواهید یک افکت تاری پس زمینه زیبا ایجاد کنید
  • شما می خواهید ویژگی های خاص معماری یک ساختمان را برجسته کنید

اساساً، اگر هدف شما نزدیک‌تر شدن به سوژه است، لنز تله‌فوتو یک راه‌حل محکم است. (گاهی اوقات بهتر است از نظر فیزیکی نزدیکتر شوید – اما در سناریوهایی که این امکان وجود ندارد، لنز تله فوتو شما راه حل درست است.)

البته، همانطور که در بالا ذکر کردم، لنزهای تله فوتو دارای معایب جدی هستند. از آنجایی که آن‌ها بسیار بزرگ و سنگین هستند، بهتر است از استفاده از لنز تله‌فوتو در هنگام عکاسی محتاطانه خودداری کنید (مثلاً در خیابان). همچنین می تواند ایده خوبی باشد که لنز تله فوتو خود را هنگام عکاسی در سناریوهای کم نور در خانه بگذارید. لنزهای بلند و سنگین می توانند مشکلات لرزش دوربین را تشدید کنند و منجر به تار شدن عکس ها شوند. و اگر هدف شما ثبت یک منظره یا منظره شهری گسترده است، بهتر است از یک لنز با زاویه دید عریض استفاده کنید.

همچنین توجه داشته باشید که لنزهای تله فوتو مختلف اهداف متفاوتی دارند. یک لنز تله فوتو کوتاه برای سوژه‌های بزرگ‌تر و کم‌تر (مثلاً پرتره‌های افراد) بهترین است. یک لنز تله فوتو متوسط برای سوژه های بزرگتر که از فاصله دور عکس می گیرند بهترین است (مانند ورزشکاران، معماری و ویژگی های منظره). و یک لنز سوپر تله فوتو برای سوژه های ریز و/یا بسیار نابسامان مانند پرندگان بهترین است.

بهترین لنزهای تله فوتو در سال 2023

هر سازنده بزرگ دوربین چندین لنز تله فوتو برجسته را برای انتخاب ارائه می دهد. در اینجا یک مرور مختصر برای کمک به شما آورده شده است.

برای Canon

عکاسان کانن باید EF 70-200mm باورنکردنی f/2.8L IS III USM را در نظر بگیرند. مطمئناً بزرگ و حجیم است، اما اگر می‌خواهید انواع عکس‌های تله‌فوتو را تقریباً در هر سناریو نوری ثبت کنید، کار را انجام می‌دهید. کاربران بدون آینه کانن باید RF 70-200mm f/2.8L IS USM را نیز بررسی کنند که یکی دیگر از گزینه های باورنکردنی (هر چند بسیار گران) است. و اگر قصد دارید با استفاده از سه پایه از سوژه های کندتر (مثلاً مناظر) عکس بگیرید، توصیه می کنم به جای آن EF 70-200mm f/4L IS II USM یا (برای عکاسان بدون آینه) RF 70-200mm f/4L IS USM را خریداری کنید.

در نهایت، اگر هدف شما عکاسی از حیات وحش یا پرندگان است، لنز Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM طولانی، شارپ و بسیار بادوام است.

برای نیکون

عکاسان DSLR نیکون بهتر است دوربین شگفت‌انگیز AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II را در نظر بگیرند که برای عکاسی از رویدادهای نور کم، کنسرت‌ها و ورزش‌ها عالی است. Z 70-200mm f/2.8 S جایگزین بدون آینه نیکون نیز برجسته است.

نیکون مدل بسیار زیبای 70-200 میلی‌متری f/4G ED VR را ارائه می‌کند، اگرچه پیدا کردن آن سخت است. و عکاسان پرنده و حیات وحش نیکون باید AF-S FX 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR را در نظر بگیرند (در حالی که عکاسان بدون آینه ممکن است بخواهند Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S را ببینند).

برای سونی

مجموعه لنزهای سونی به اندازه کانن یا نیکون چشمگیر نیست، اما هنوز چندین گزینه تله فوتو عالی برای انتخاب وجود دارد، از جمله لنز FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II – برای عکاسی سریع و کم نور – و FE 70-200mm f/4 G OSS – برای افرادی که به دنبال عکاسی دقیق‌تر از منظره و معماری هستند.

اگر به دنبال یک لنز سوپر تله فوتو هستید، FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS یا حتی FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS را در نظر بگیرید که کار بسیار خوبی برای شما خواهد کرد.

9 نکته برای عکاسی تله فوتو زیبا

در این بخش، من چند نکته را ارائه می‌دهم تا عکس‌های تله‌فوتوی شما شارپ با ترکیب‌بندی خوب و دقیق به نظر برسند.

1. برای شارپ ترین عکاسی تله فوتو از سه پایه استفاده کنید

telephoto photography tips 5 3

لنزهای تله فوتو سنگین هستند، به این معنی که مستعد لرزش دوربین هستند، به علاوه طولانی هستند، بنابراین هر لرزشی را که رخ می دهد، بزرگ می کنند.

به همین دلیل است که من همیشه توصیه می کنم در صورت امکان از سه پایه با لنز تله فوتو خود استفاده کنید. بله، سه‌پایه‌ها می‌توانند ناخوشایند باشند و انعطاف‌پذیری را محدود کنند، اما هنگام عکاسی، تنظیمات شما را در وضعیت ثابتی نگه می‌دارند و فایل‌های شما به‌طور قابل‌توجهی واضح‌تر می‌شوند.

اگر ترجیح می دهید با سه پایه کار نکنید، ممکن است یک مونوپاد را نیز در نظر بگیرید که سبک تر، متحرک تر است و همچنان پایداری را افزایش می دهد.

(به هر حال، سه پایه یا مونوپاد فواید سلامتی نیز دارد: کمر و بازوهای شما را از خستگی و درد شدید نجات می دهد!)

telephoto photography tips 1

2. از ریموت شاتر استفاده کنید

اگر تنظیمات تله فوتو خود را روی سه پایه قرار دهید، می توانید آزادانه عکاسی کنید…

اما من از شما می‌خواهم که یک ریموت شاتر بخرید که به شما امکان می‌دهد بدون لمس بدنه دوربین خود، عکس بگیرید.

چرا باز کردن شاتر اینقدر مهم است؟ عمل ساده فشار دادن دکمه شاتر باعث لرزش دوربین می شود و همانطور که در قسمت قبل توضیح دادم لرزش دوربین و لنزهای تله فوتو با هم خوب نیستند. ریموت شاتر به شما امکان می دهد دوربین خود را تنظیم کنید، تنظیمات مناسب را شماره گیری کنید و سپس بدون ایجاد لرزش اضافی، شاتر را درگیر کنید.

البته، مواقعی وجود دارد که استفاده کردن از ریموت شاتر امکان پذیر نیست. اگر در حال عکاسی از ورزش های سریع یا پرندگان در حال پرواز هستید، بهتر است ریموت شاتر را رها کنید و به جای آن از انگشت خود استفاده کنید. اما در شرایط دیگر (به عنوان مثال، هنگام انجام عکاسی منظره)، ریموت شاتر کمک بزرگی خواهد بود.

همچنین، اگر از دوربین DSLR استفاده می کنید، قبل از گرفتن عکس، تنظیمات قفل آینه را فعال کنید یا دوربین خود را روی Live View قرار دهید. هنگامی که دکمه شاتر را در یک DSLR فشار می دهید، آینه دوربین به سمت بالا می چرخد تا حسگر را در معرض دید قرار دهد، و این می تواند ارتعاشات خود را ایجاد کند – اما قفل کردن آینه و نمای زنده هر دو آینه را از قبل برمی گردانند و از افت وضوح جلوگیری می کنند.

3. دور و نزدیک را با هم بیاورید

لنزهای تله فوتو جلوه نوری منحصر به فردی را ارائه می دهند:

آنها صحنه ها را صاف می کنند، حتی آن صحنه هایی که از نظر فنی عمق زیادی دارند. و در صورت استفاده صحیح، می تواند نتایج خیره کننده ای ایجاد کند.

به عنوان مثال، شما می توانید دو سوژه مانند یک شخص در پیش زمینه و یک کوه در پس زمینه را بگیرید و آنها را در یک صفحه مشابه نشان دهید. یا می‌توانید یک درخت در پیش‌زمینه و یک ماه در پس‌زمینه بگیرید، آن‌ها را با هم ادغام کنید (به لطف افکت تله فوتو)، و عکسی مانند این بگیرید:

4 jim goldstein LAN PTLOBOS JMG3073

آیا منظور من از اثر تله فوتو فشرده سازی را متوجه شدید؟ درخت و ماه به نظر می رسند که عملاً در کنار یکدیگر قرار دارند و این یک نتیجه بسیار گرافیکی و چشمگیر می دهد.

البته، افکت تله‌فوتو همیشه آن چیزی نیست که می‌خواهید – گاهی اوقات ممکن است بخواهید بر عمق تأکید کنید، و برای آن، لنز با زاویه باز دوست شماست – اما من به شدت توصیه می‌کنم از فشرده‌سازی تله فوتو استفاده کنید و ببینید چه چیزی می‌توانید به دست آورید.

4. سوژه خود را محکم قاب کنید

لنزهای تله فوتو به شما امکان می دهند به سوژه خود نزدیک شوید. و شما باید از این قابلیت برای ایجاد تاثیر زیاد استفاده کنید.

بدیهی است که می توانید از یک لنز تله فوتو برای نزدیک شدن به حیات وحش و نشان دادن جزئیات فوق العاده مانند این عکس (گرفته شده در 1200 میلی متر) استفاده کنید:

5 jim goldstein TRAVEL SF JMG5062 c

و با قاب‌بندی محکم سمور دریایی، توانستم ترکیبی جذاب‌تر و صمیمی‌تر خلق کنم.

اما من به شما توصیه می‌کنم از عکس‌های حیات وحش که به شدت برش داده شده‌اند، بروید. سعی کنید همه چیز را سخت برش دهید تا ببینید چه چیزی به دست می آورید. به سراغ ساختمان های تنگ، افراد تنگ، مناظر تنگ و موارد دیگر بروید.

عکس های برس داده شده همیشه خوب نیستند، و مواقعی وجود دارد که بهتر است کمی عقب بکشید تا سوژه را در محیط خود نشان دهید. اما یک ترکیب بندی فشرده مکان خوبی برای شروع است، به خصوص اگر سوژه شما شامل جزئیات جالب زیادی باشد.

5. سوژه خود را ایزوله کنید

در اینجا یک نکته دیگر برای ترکیب عکاسی تله فوتو وجود دارد:

در صورت امکان، از لنز تله فوتو خود برای برجسته کردن و جداسازی سوژه های مورد علاقه از محیط اطراف خود استفاده کنید.

بله، می‌توانید تصاویر مجزا از پرندگان و حیوانات دیگر بگیرید، که عالی است – اما می‌توانید ویژگی‌های فردی منظره را نیز جدا کنید، همانطور که من برای این عکس از آبشار انجام دادم:

6 jim goldstein LAN YOS U6X9532 2 c

در واقع، برخی از قانع‌کننده‌ترین عکس‌های منظره شامل جداسازی دقیق هستند که اغلب در فاصله کانونی تله فوتو به بهترین شکل انجام می‌شود.

البته از گنجاندن سایر ویژگی‌های منظره مرتبط نترسید، اما قبل از اینکه بخواهید گسترده شوید، از خود بپرسید: چه چیزی برای این ترکیب ضروری است؟ من به چه چیزی اهمیت می دهم؟ چه چیزی را می خواهم نشان دهم؟

اغلب، با زوم کردن با لنز تله فوتو، می توانید یک عکس ساده و خیره کننده داشته باشید!

6. عمق میدان کم را برای پس زمینه مکمل در آغوش بگیرید

لنزهای تله فوتو و سوپر تله شما را به سوژه بسیار نزدیک می کنند و این باعث کاهش عمق میدان می شود.

به عبارت دیگر، هنگامی که در 400 میلی‌متر، 500 میلی‌متر و 600 میلی‌متر عکاسی می‌کنید، یک صفحه فوکوس باریک مانند تیغ برای کار خواهید داشت، در حالی که بقیه صحنه به صورت تاری رندر می‌شود.

و خوشبختانه، به لطف اثر فشاری لنزهای تله فوتو (که در بالا توضیح داده شد)، تاری پس زمینه واقعاً بسیار خوب به نظر می رسد. این به برجسته شدن سوژه شما کمک می کند، به علاوه می تواند به تنهایی زیبا به نظر برسد.

توجه داشته باشید که برای بهترین جلوه بوکه، باید اطمینان حاصل کنید که فاصله قابل توجهی بین سوژه و پس‌زمینه وجود دارد. همچنین باید با دیافراگم باز شماره گیری کنید، جایی بین f/2.8 و f/6.3 (حداقل در بیشتر موقعیت ها).

عکس میمون را در زیر ببینید. آیا می بینید که چگونه پس زمینه تار شده و به فراموشی سپرده شده است تا سوژه من تأکید شود؟

7 jim goldstein TRAVEL COSTARICA JMG0142 c

7. عکاسی ماکرو تله فوتو را امتحان کنید

آیا می‌دانستید که لنزهای تله فوتو برای عکاسی ماکرو شگفت‌انگیز هستند، مخصوصاً وقتی با لوله‌های اکستنشن ترکیب شوند؟

ببینید، لنزهای تله فوتو بوکه پس‌زمینه فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند (همانطور که در بالا توضیح دادم)، و همچنین فشرده‌سازی، به این معنی که می‌توانید سوژه‌های ماکرو را بدون نیاز به فرو رفتن در خاک جدا کنید. بزرگترین مشکل این است که آنها همیشه نمی توانند به اندازه کافی نزدیک فوکوس کنند، اما به همین دلیل است که شما باید روی تعداد انگشت شماری اکستنشن tubes سرمایه گذاری کنید که به شما امکان می دهد بدون کاهش کیفیت نوری به سوژه نزدیک شوید.

این دسته از گل ها کوچکتر از 0.955 اینچ قطر دارند، اما من توانستم از آنها در ضخامت 420 میلی متر عکس بگیرم:

8 jim goldstein NAT GNP JMG3410

توجه داشته باشید که لنزهای تله فوتو و لنزهای ماکرو واقعی مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین فکر نکنید که نباید لنز ماکرو خود را به نفع لنز تله فوتو یا برعکس آن کنار بگذارید. لنزهای ماکرو به شما این امکان را می دهند که از نزدیک با سوژه های خود آشنا شوید و می توانید با فرود آمدن روی زمین با گل ها، علف ها و مواردی از این دست ترکیب های جالبی ایجاد کنید.

اما لنزهای تله‌فوتو انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند، به علاوه شما یک پس‌زمینه زیبا دارید، بنابراین اگر قبلاً یک لنز تله فوتو دارید، چرا از آن عکس نگیرید؟

8. هنگام عکاسی از سوژه اکشن پانینگ کنید

پانینگ تمرینی است که با دوربین خود یک سوژه متحرک را با دقت دنبال می کنید (برخلاف اینکه دوربین خود را ثابت بگذارید و منتظر بمانید تا سوژه وارد کادر شود).

و هنگامی که در حال گرفتن عکس‌های اکشن تله‌فوتو هستید، توصیه می‌کنم دائماً حرکت را انجام دهید.

برای اولین بار، پانینگ به شما اطمینان می دهد که فوکوس را تا حد امکان ثابت می کند. همچنین واضح‌ترین عکس‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد زیرا لنز شما با همگام ماندن، حرکت سوژه را متوقف می‌کند.

و پانینگ همچنین می تواند جلوه بسیار جالبی را ایجاد کند، به خصوص اگر سرعت شاتر خود را به حدود 1/60 ثانیه و کمتر کاهش دهید. سوژه واضح باقی می ماند – اما پس زمینه محو می شود. همه افراد افکت پانینگ با شاتر آهسته را دوست ندارند، اما می تواند بسیار هنرمندانه به نظر برسد، و این یک راه عالی برای ادامه عکاسی در زمانی است که نور کم است.

telephoto photography tips 3

9. با عکاسی نجومی آزمایش کنید

با یک لنز به اندازه کافی طولانی، دوربین شما به یک تلسکوپ کم هزینه تبدیل می‌شود و می‌توانید از ماه، ستاره‌ها و سیارات مختلف عکس بگیرید.

نه، عکس‌های شما با عکس‌های عکاسی نجومی گرفته شده با تلسکوپ در یک کلاس قرار نخواهند داشت، اما مطمئناً عکس‌های چشم نوازی خواهید داشت، به خصوص اگر خودتان را به سوژه‌های بزرگ‌تری مانند ماه محدود کنید.

قبل از شروع، مطمئن شوید که یک سه پایه ثابت دارید که می تواند وزن کل تنظیمات تله فوتو شما را تحمل کند، و همچنین یک کابل را آزاد کنید (بخش های قبلی را ببینید!).

من همچنین توصیه می کنم در منطقه ای راه اندازی کنید که آلودگی نوری کمی وجود دارد. به این ترتیب، می توانید بیشترین جزئیات را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که کوچکترین لرزش برای محو کردن یک عکس نجومی کافی است، بنابراین برای جلوگیری از این امر مراقب باشید (از قفل آینه دوربین خود استفاده کنید و اگر دوربین شما شاتر الکترونیکی ارائه می دهد، مطمئن شوید که فعال است!).

برای نمایش بهینه، با سنسوری با وضوح بالا عکس بگیرید و در مرحله پس از تولید پایین بیایید (در حالی که جزئیات شگفت انگیز را حفظ کنید!). من این عکس ماه را اینگونه گرفتم:

10b jim goldstein LAN PTLOBOS JMG3063 c

نکات عکاسی تله فوتو: کلمات پایانی

راهنمای نهایی شما برای عکاسی با لنز تله فوتو. مطمئن شوید که هر بخش را با دقت مطالعه کرده اید و به نکات توجه ویژه ای داشته باشید. شما در کمترین زمان عکس های فوق العاده ای می گیرید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *