آموزش

حافظه SSD چیست؟ SATA 3 و M.2 چیست چرا باید حتما از آن استفاده کنیم؟

حافظه SSD چیست؟

(Solid State Drive) حافظه SSD چیست؟ و چه تفاوتی با هارد دیسک دارد؟

همینطور که به پایان سال 2020 نزدیک میشویم نام SSD زیاد به گوشمان می خورد ، تکنولوژی که هر روز پیشرفته تر میشود

حافظه SSD چیست؟ و چرا باید ترجیح داده شود؟ دراین مقاله موضوعاتی را بررسی می کنیم که حافظه SSD چیست و چه کاری انجام می دهد

هارد دیسک های معمولی دارای دیسک چرخان هستند ، در صورت سقوط یا ضربه احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد ، دیسک ممکن است پس از یک لرزش احتمالی عملکرد خود را از دست بدهد. از طرف دیگر ، SSD ها در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارند و صفحه دیسک ندارند.

علاوه بر این ، می توان گفت که SSD عملکرد بهتری از نظر سرعت خواندن / نوشتن ارائه می دهند. مثلا؛ نصب برنامه های اساسی ، به ویژه سیستم عامل و بازی هایی که حجم بالایی دارند ، در این درایوها باعث می شود که سیستم عامل و برنامه ها و بازی ها سرعت بیشتری لود داشته باشند.

قیمت SSD بالاتر از درایو های معمولی است حتی گران تر از اکسترنال آنها، البته مواردی مثل ظرفیت و فناوری نیز میتواند قیمت را تغییر دهد. به عنوان مثال بین SATA SSD و NVMe SSD تفاوت هایی وجود دارد.

حافظه SSD چیست؟

مزایای حافظه SSD چیست؟

  • بدون قطعات متحرک: بزرگترین مشکل هارد درایو این است که آنها دارای صفحه هایی هستند که با 5400 یا 7200 دور در دقیقه میچرخند (گاهی اوقات 10000 یا 15000) این امر هم دیسک را در برابر ضربه آسیب پذیر می کند و هم باعث فرسایش دیسک می شود. بنابراین حتی اگر هیچ استفاده ای از سیستم نشود و فقط کامپیوتر روشن باشد هارد دیسک ها همچنان کار می کنند و فرسوده می شوند. SSD ها هیچ قسمت متحرکی ندارند و در صورت عدم وجود عملکرد خواندن / نوشتن ، فرسوده نمی شود.
  • سریع: SSD ها می توانند سرعت خواندن / نوشتن بالاتری از یک دیسک معمولی یا حتی eMMC را داشته باشند. همچنین مشاهده شده است که زمان پاسخ از میلی ثانیه به میکرو ثانیه کاهش می یابد که این مقدار در هارد دیسک بیش از 10 میلی ثانیه است.
  •  کم جا: درست مثل تلفن ها ، پردازنده ها و تبلت ها ، درایو ها نیز کوچکتر می شوند. با این پیشرفت ، اکنون میتوانیم SSD را در لپ تاپ ها و کنسول های بازی نیز مورد استفاده قرار بدهیم. مثلا هارد دیسک با اندازه M.2 2230 هرگز تولید نخواهد شد ، اما SSD با این اندازه موجود است.حافظه SSD چیست؟
  •  درصد خرابی پایین: بالاتر در مورد خرابی های فیزیکی هارد دیسک صحبت کردیم ، درصد خرابی در SSD ها بسیار کم است ، SSD ها در طول عمر خود سرعت خود را حفظ می کنند مگر اینکه آسیب جدی وجود داشته باشد. علاوه بر این ، ویژگی (کد تشخیص و تصحیح خطا / ECC) در SSD ها وجود دارد.
  •  اندازه و طراحی: SSD ها در این زمینه از قابلیت بالایی برخوردارند که در درایو 2.5 اینچی و اسلات M.2 طراحی شده اند. البته M.2 NVMe SSD عملکرد بهتر و سریع تری دارد.
  •  طول عمر: هارد دیسک ها به طور کلی طول عمر 6 تا 10 سال دارند و بعد از آن کم کم دچار مشکلاتی مانند کم شدن شدید سرعت و نهایتا Bad Sector میشوند. اما SSD میتواند تا 10 برابر بیشتر از هارد دیسک عمر کند آن هم بدون هیچ مشکلی.
مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی پروفایل

حافظه SSD چیست؟

(انواع SSD) این درایو ها در انواع مختلفی تولید می شوند ، که اندازه و ظرفیت ذخیره سازی آنها متفاوت است

  • SSD SATA 3: با نوع رابط (SATA)  که هم در PC هم در لپ تاپ قابل استفاده است ، اما عملکرد این نوع زیاد تعریفی ندارد ، سرعت نهایی اننقال آن 700 مگابایت در ثانیه میباشد اما در بیشتر مواقع این سرعت نهایتا به 550 مگابایت میرسد که این رقم برای مصارف خانگی کاملا قابل قبول و ارزان تر میباشد .
  •  PCIe: امروزه SSD ها بسایر پیشرفته شده اند و از تمام پهنای باند موجود میتوانند استفاده کنند. بهترین SSD ها از نوع PCIe 4.0 هستند که برای اولین بار در مادربورد AMD X570 پشتیبانی شد که سرعت خواندن آن به 5000 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن به 4400 مگابایت در ثانیه میرسد که البته برای این مدل باید 2 تا 3 برابر SSD SATA هزینه بشود.
  • M.2: می توان گفت که SSD های M.2 از نظر طراحی کوچکترین نوع هستند ، این SSD ها از اتصال پین ​​استفاده می کنند و معمولاً با مادربرد کاملاً یک دست میشوند.
  •  NVMe: در این نوع ، ارتباط درایو با مادربورد بسیار مستقیم ‌تر ایجاد می‌شود و در نتیجه سرعت ارسال و دریافت اطلاعات سریع‌تر از ارتباط با گذرگاه SATA است. لازم به ذکر است که کنسول های نسل جدید PS5 و Xbox Series X نیز از NVMe SSD استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *