آموزش

عکاسی خام چیست؟ (چرا برای عکس بهتر است)

what is raw in photography 1024x683 1

همه ما شروع به عکاسی با فرمت JPEG می کنیم، زیرا این تنظیمات پیش فرض در دوربین ها است. با این حال، در برخی مواقع کلمه RAW ذکر شده را می شنوید و بدون شک تعجب می کنید که عکاسی RAW چیست.

سپس می شنوید که افرادی مانند من به شما می گویند که بهتر است به جای JPEG با فرمت RAW عکاسی کنید، که برای عکاسان جدید واقعا گیج کننده است. چرا که اگر RAW بهتر باشد، چرا تولیدکنندگان دوربین باید JPEG را به عنوان فایل پیش فرض انتخاب کنند؟ و به هر حال RAW در عکاسی چیست؟

خوب، در ادامه پاسخ همه سوال های شما است.

عکاسی RAW به چه معناست؟

در عکاسی، RAW در واقع یک مخفف نیست، بنابراین چیزی را نشان نمی دهد. تنها دلیل نوشتن آن با حروف بزرگ این است که آن را از کلمه خام متمایز کنیم و به این دلیل که سایر فرمت های فایل مانند JPG، PNG، TIFF و غیره را با حروف بزرگ می نویسیم.

بنابراین نوشتن RAW با حروف بزرگ با استاندارد نامگذاری پسوند فایل برای فرمت های فایل مطابقت دارد.

فرمت فایل RAW در عکاسی به فایل تصویری اطلاق می شود که دارای داده های فشرده و پردازش نشده باشد.

به همین دلیل است که اگر با فرمت RAW عکاسی می کنید، برای پردازش تصاویر به نرم افزاری نیاز دارید که توانایی خواندن فایل های RAW را داشته باشد. ما در یک لحظه به آن خواهیم رسید.

what is raw in photography 1024x683 1

در سمت چپ فایل RAW پردازش نشده و در سمت راست تصویر با کنتراست و رنگ بسیار بیشتر پس از پردازش در لایت روم قرار دارد.

فرمت های مختلف فایل RAW برای عکس ها

چیزی که کمی گیج کننده است این است که سازندگان مختلف دوربین های بدون آینه و DSLR نام های خاص خود را برای فایل های RAW خود دارند که نگاتیو دیجیتال نیز نامیده می شود. نمونه هایی از پسوندهای فایل برند دوربین عبارتند از:

  • Canon – .CR2
  • نیکون – NEF
  • سونی – .ARW
  • Olympus – .ORF

وقتی عکس‌ها را به Adobe Lightroom وارد می‌کنید، گزینه «تبدیل به دیجیتال نگاتیو» را دارید که فرمت فایل خام خود ادوبی است. هنگامی که گزینه ای را در هنگام واردات انتخاب می کنید، یا اگر بعداً آن را تغییر دهید، پسوند فایل DNG. می شود و به عنوان فایل dng نامیده می شود.

ویرایش فایل های RAW

نقطه ضعف فایل‌های RAW این است که شما به نرم‌افزار ویرایشی نیاز دارید که بتواند RAW را بخواند تا بتوانید تصاویر را پردازش کنید. من شخصاً این را به عنوان یک نقطه ضعف نمی‌بینم، زیرا مثل این است که بگوییم ضرر فیلمبرداری این است که باید فیلم را در اتاق تاریک توسعه دهید.

پست پروداکشن به همان اندازه بخشی از عکاسی است که مخلوط کردن رنگ ها بخشی از نقاشی رنگ روغن است.

ویرایش برنامه ها برای عکاسی RAW

من یک اشتراک Adobe Creative Cloud Photography Plan دارم که با 9.99 دلار در ماه به من امکان دسترسی به جدیدترین Lightroom Classic، Lightroom و Lightroom Mobile و همچنین Photoshop را می دهد. من فکر می‌کنم که ارزش هزینه چند قهوه در هر ماه را دارد.

اگر یک گزینه ویرایشگر عکس RAW ارزان‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از Luminar Neo برای پردازش عکس‌های RAW استفاده کنید. خوب است، اما در سطح Lightroom یا Capture One نیست.

همچنین می توانید از نرم افزار خام سازنده دوربین خود استفاده کنید.

raw vs jpeg example 1024x341 1

از چپ به راست: تصویر خام پردازش نشده. تصویر ویرایش نشده وارد شده به لایت روم با نمایه رنگی استاندارد Adobe در هنگام واردات اعمال می شود. تصویر نهایی کاملا ویرایش شده

نمونه هایی از ویرایش تصاویر RAW

وقتی عکسی را به نرم افزار ویرایش خود وارد می کنید، متوجه می شوید که شبیه تصویری که در پشت دوربین خود دیده اید نیست. در واقع، آنقدرها هم زیبا به نظر نمی رسد، که اگر انتظارش را نداشته باشید، می تواند بسیار شوکه کننده باشد. نگران نباشید – دقیقاً همینطور باید باشد.

چند دلیل برای این وجود دارد:

  • تصویر پشت دوربین شما یک پیش نمایش JPEG بر اساس نمایه تصویری است که روی دوربین شما تنظیم شده است. این چیزی نیست که تصویر شما به نظر می رسد – این فقط یک پیش نمایش است
  • هنگامی که عکسی را وارد می‌کنید، برنامه ویرایش شما ممکن است به طور پیش‌فرض نمایه رنگ دیگری را روی تصویر اعمال کند. من ترجیح می‌دهم نمایه‌های داخل دوربین و نمایه‌های تصویر لایت روم را نیز روی حالت خنثی قرار دهم تا بتوانم ظاهری را که می‌خواهم روی عکس‌هایم با تنظیمات از پیش تعیین شده‌ام اعمال کنم.

چرا گرفتن عکس های RAW بهتر است؟

در ادامه توضیح داده‌ام که چه زمانی بهتر است با فرمت فایل JPEG عکس بگیرید، اما در بیشتر موارد برای عکس‌هایی با کیفیت بالا بهتر است با فرمت RAW عکس بگیرید. فقط باید ابتدا مطمئن شوید که ویرایشگر تصویر شما می تواند عکس های RAW را پردازش کند.

در اینجا ۶ دلیل وجود دارد که چرا عکاسی با فرمت RAW بهترین نوع فایل تصویری برای عکاسی است…

how to shoot in raw 1024x512 1

از چپ به راست: تصویر خام پردازش نشده (بسیار کسل کننده). تصویر ویرایش نشده با نمایه Adobe Color اعمال شده در هنگام وارد کردن به لایت روم. تقریباً تصویر نهایی با رنگ‌های پس‌زمینه تغییر یافته در لایت روم (برای تصویر نهایی به پایین‌تر مراجعه کنید)

1. داده های رنگی بیشتر در فایل های RAW

از آنجایی که فایل‌های تصویر RAW در دوربین فشرده نمی‌شوند، طیف رنگ‌های عمیق‌تری دارند. بسته به دوربین شما، عکسبرداری با فرمت RAW معمولاً عمق فایل 12 یا 14 بیتی را ضبط می کند، در حالی که JPEG عمق فایل 8 بیتی را ضبط می کند. عمق بیت به سنسور دوربین شما بستگی دارد – دوربین های برد بالاتر عمق بیت بیشتری دارند.

به عبارت دیگر، فایل‌های RAW حاوی هزاران رنگ بیشتر از فایل‌های JPEG فشرده هستند.

منظور از ویرایش این است که می توانید در درجه بندی رنگ و دمای رنگ و همچنین تصحیح رنگ با فایل های RAW خلاقیت به خرج دهید. همچنین می توانید بیشترین میزان اشباع رنگ را در تصاویر خود دریافت کنید.

حتی چیزی به سادگی تنظیم تراز سفیدی با عکس های RAW بهتر است. برخلاف JPEG، اگر تنظیمات تراز سفیدی شما برای صحنه اشتباه باشد، تنظیم آن در پست تولید آسان است. برای مثال اگر کمی نگاه کنند:

  • زرد، به دلیل نورهای خانه
  • سبز، به دلیل چراغ های فلورسنت در باشگاه
  • آبی، به دلیل سایه نور طبیعی

در حالی که داده های درخشندگی در JPEG به اندازه کافی فشرده نیستند، رنگ در فایل های JPEG به شدت فشرده می شود، بنابراین بسیاری از داده های رنگی از بین می روند.

2. جزئیات بیشتر را در عکس های RAW بازیابی کنید

صحبت از اصلاح عکس ها در پردازش پست…

اگر در نوردهی خود اشتباهی مرتکب شده باشید یا صحنه ای را با هایلایت های روشن و سایه های تیره ضبط کرده باشید، فایل های RAW عالی هستند. با فایل های RAW، مجاز به نوردهی 2 توقف برای بازیابی جزئیات در هایلایت ها و سایه ها هستید.

3. محدوده دینامیکی بیشتر ثبت شده در فایل های RAW

و جدای از توانایی بازیابی جزئیات در هایلایت ها و سایه ها، عکاسی با فرمت RAW به شما امکان می دهد تا محدوده دینامیکی بیشتری را برای شروع ثبت کنید. بنابراین شما شانس بیشتری برای ثبت تصاویر برجسته و سایه ها دارید.

4. داده های بیشتر ثبت شده با عکاسی RAW

این فقط محدوده پویا و رنگ نیست که با فایل های RAW بهتر است. اطلاعات بیشتر تصویر به طور کلی با فرمت فایل RAW ضبط می شود که بر کیفیت تصویر تأثیر می گذارد. تصاویر RAW واضح تر از JPEG هستند.

همه این داده‌های خام اندازه فایل‌ها را بزرگ‌تر می‌کنند، اما این همان چیزی است که نتایج بهتری در عکس‌ها ایجاد می‌کند، بنابراین چیز خوبی است.

take raw pictures

تصویر نهایی کاملا ویرایش شده پس از انجام چند ویرایش کوچک، از جمله حذف موهای سرگردان روی پیشانی او، در Adobe Photoshop

5. فایل های RAW منجر به چاپ بهتر می شوند

منطقی است که اگر رنگ‌های بیشتر و محدوده دینامیکی بیشتری ثبت شود، و شما توانایی دستکاری بیشتر رنگ‌ها در یک تصویر را داشته باشید، می‌توانید چاپ‌های بهتری تولید کنید.

با این حال، مزیت دیگری برای تمام داده های تصویری که ثبت می شوند وجود دارد. تصاویری که با فرمت RAW گرفته شده‌اند را می‌توان به مراتب بزرگ‌تر بدون افت کیفیت چاپ کرد.

6. برای کاهش نویز بهتر از فرمت تصویر RAW استفاده کنید

باز هم، چون اطلاعات تصویری بیشتری با فایل‌های RAW گرفته می‌شود، کاهش نویز در پست تولید موثرتر است.

البته، در وهله اول بهتر است از گرفتن نویز در تصاویر خودداری کنید، اما این همیشه ممکن نیست. بنابراین اگر به طور منظم در شرایط نور کم عکاسی می کنید، واقعاً از مزایای فرمت فایل تصویر RAW قدردانی خواهید کرد.

چه کسی می خواهید مسئول عکس های شما باشد؟

در اینجا یک دلیل غیر رسمی وجود دارد که چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنید…

شما برای دوربین دیجیتال خود هزینه زیادی کرده اید، پس چرا این همه فناوری را هدر می دهید و حداقل یک سوم داده های تصویری ثبت شده را دور می اندازید؟

بسیاری از عکاسانی که هرگز RAW را امتحان نکرده‌اند، اغلب اعلام می‌کنند که عکس‌هایشان ویرایش نشده است. خب اشتباه میکنن هنگام عکاسی در حالت JPEG، دوربین به شدت عکس ها را ویرایش می کند و بسیاری از داده های اصلی را برای ایجاد تصویر نهایی دور می اندازد.

فناوری مبدل‌های RAW از زمان شروع عکاسی دیجیتال به شدت بهبود یافته است و همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر فناوری JPEG تغییر چندانی نکرده است و احتمالاً تغییر زیادی نخواهد کرد. عکس‌هایی که اکنون با فرمت فایل RAW گرفته شده‌اند، می‌توانند از پیشرفت‌های آینده در مبدل‌های RAW بهره ببرند.

آیا عکس های RAW بهتر چاپ می شوند؟

بله، حتی اگر عکس‌ها را از Lightroom برای چاپ صادر می‌کنید، تصاویر را به صورت یک فایل JPEG (معمولا) یا TIFF صادر می‌کنید، بنابراین آنچه چاپ می‌کنید در واقع یک فایل RAW نیست.

با این حال، از آنجایی که یک تصویر RAW حاوی داده‌های بسیار زیادی برای شروع است، وقتی آن را برای چاپ صادر می‌کنید، تا حد امکان حاوی اطلاعات بیشتری برای چاپ با بهترین کیفیت است. خیلی بیشتر از اینکه تصویر را با فرمت JPEG یا فرمت فایل فشرده دیگر گرفته باشید.

آیا باید با فرمت RAW یا JPEG عکس بگیرید؟

پاسخ واقعاً غیر مفید بله، خیر است و بستگی دارد. همانطور که گفته شد، یک فایل تصویری RAW بدون شک حاوی جزئیات بیشتری برای تصاویر با کیفیت بهتر است. با این حال، تمام این جزئیات هزینه دارد، بنابراین گاهی اوقات بهتر است با فرمت RAW عکاسی نکنید.

زمان عکاسی با فرمت تصویر JPEG:

  • اگر نرم افزاری برای پردازش فایل های RAW ندارید
  • هنگام عکاسی در حالت پیوسته بالا، با نام مستعار حالت، و باید تعداد زیادی فریم را سریع ثبت کنید
  • وقتی فضای ذخیره سازی زیادی روی هارد کامپیوتر یا هارد اکسترنال برای فایل های بزرگتر با فرمت RAW ندارید.
  • اگر قرار نیست تصاویر خود را پردازش کنید
  • عکاسان ورزشی، عکاسان رویدادها و عکاسان خبری نمونه‌های خوبی از عکاسان حرفه‌ای هستند که ممکن است با فرمت RAW عکاسی نکنند. در همه این موارد، بهتر است آنها با فرمت JPEG عکاسی کنند تا بتوانند
  • لحظه‌ها را سریع ثبت کنند و فایل‌های کوچک‌تر را سریع تحویل دهند، بدون اینکه با ویرایش یا اندازه فایل‌های بزرگ‌تر سرعت آنها کاهش یابد.

نکته جانبی: JPG همان JPEG است و اگر کنجکاو هستید، JPEG مخفف Joint Photographic Experts Group پس از گروهی است که فناوری JPEG را توسعه داده است.

زمان عکاسی با فرمت تصویر RAW:

  • هر زمان که دوربین خود را برمی دارید با فرمت RAW عکس بگیرید، مگر اینکه 4 نقطه بالا قابل اجرا باشد.

RAW در عکاسی چیست – کلمات پایانی

اکنون که می دانید عکاسی RAW چیست، ممکن است همچنان ترجیح دهید از حالت JPEG استفاده کنید و عکس های خود را ویرایش نکنید و این نیز اشکالی ندارد. در این صورت، من به شدت توصیه می‌کنم تنظیمات دوربین خود را برای نمایه‌های رنگی مختلف آزمایش کنید تا ظاهری خلاقانه و بدون ویرایش داشته باشید.

فقط به یاد داشته باشید که با تصاویر JPEG باید مطمئن شوید که تنظیمات دوربین شما برای تصاویر SOOC خوب درست است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *