آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

اهمیت نور در عکاسی

Light1 805x405 1

در طول زندگی روزمره، همه ما منابع نور طبیعی و مصنوعی را بدیهی می دانیم. با این حال، عوامل زیادی وجود دارند که به عکاسی عالی کمک می کنند، اما هیچ کدام مهمتر از نور نیستند.
یک منبع نور بر همه چیز در عکاسی از جمله شخصیت، جدایی، رنگ‌ها، بافت‌ها، حال و هوا و داستان تصویر تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، آیا می‌دانستید که تعریف کلمه عکاسی عبارت است از «هنر یا فرآیند تولید تصاویر با عمل انرژی تابشی و به‌ویژه نور بر روی سطح حساس (مانند فیلم یا حسگر نوری)».

حتی کلمه عکاسی از کلمات یونانی “photos” به معنای نور و “graphie” به معنای خطوط یا نقاشی گرفته شده است. با هم به معنی “نقاشی با نور”.

چه در عکاسی مبتدی باشید و چه سال‌ها است که عکس می‌گیرید، همیشه ایده خوبی است که برخی از اشکال محبوب، همه‌کاره و پرکاربرد نور در عکاسی را بررسی کنید.

وقتی تصمیم می‌گیرید چه نوع نوری برای پروژه‌تان کار می‌کند، به موضوع شما و مفهوم و حالتی که می‌خواهید در دوربین اجرا کنید برمی‌گردد.»

هیچ نور جهانی کاملی برای هر سناریوی مختلف وجود ندارد، اما در طول این مقاله به اصول اولیه می پردازم و شما شروع به یادگیری اهمیت انواع مختلف نورپردازی طبیعی و مصنوعی خواهید کرد و اینکه چگونه می توانید تعیین کنید کدام یک برای شرایط خاص شما بهترین کارایی را دارد.

در حالی که بسیاری از عکاسان حرفه ای از عکاسی پرتره در یک استودیو حرفه ای کسب کرده اند، سایر عکاسان از نوع نوری که فقط از طبیعت می توانید دریافت کنید، علاقه مند هستند.

همیشه به یاد داشته باشید، ما در تلاش هستیم تا نور مناسب را به سنسور دوربین شما وارد کنیم.

Sun Rays 2w

نور در عکاسی به چه معناست؟

وقتی صحبت از عکاسی می شود، نوع نوری که استفاده می کنید مهمترین عنصر در ترکیب بندی هر تصویر است. نور در عکاسی به نحوه ارتباط منبع نور، طبیعی یا مصنوعی و نحوه ارتباط موقعیت منبع نور با سوژه شما اشاره دارد.

موقعیت و کیفیت نور می تواند بر روی هر تعداد چیز در تصویر نهایی شما تأثیر بگذارد، از وضوح گرفته تا تن گرفته تا احساسات و خیلی چیزهای دیگر. با توجه به این که چگونه نور از زاویه ها و منحنی های سوژه شما پخش می شود و کدام قسمت های سوژه روشن است و کدام قسمت در تاریکی است، عکاس قوی تری خواهید شد زیرا یاد می گیرید که چگونه از منبع نور خود استفاده کنید. موثرترین راه برای هر ترکیب و پروژه مشخص.

چه در حال عکاسی پرتره و یا منظره باشید، بسیاری از انتخاب های نوری شما به ویژگی های سوژه و نحوه نمایش آنها در عکس هایتان بستگی دارد. به عنوان مثال، نور سخت شدیدتر است و بر زوایای و هر سطحی که کاملاً مسطح نیست، مانند امواج در ساحل تأکید می کند، در حالی که نور ملایم همیشه بر روی این ویژگی ها صاف می شود.

درک نحوه استفاده بهینه از نور طبیعی و مصنوعی در هر شرایطی گام بزرگی در مسیر بهبود و تولید بهترین تصاویر ممکن خواهد بود.

light and mist 1

انواع مختلف نورپردازی

دو نوع اصلی نور طبیعی و مصنوعی وجود دارد.

  • نور طبیعی هر چیزی است که بدون دخالت انسان رخ می دهد، بنابراین می تواند نور مستقیم خورشید در یک روز روشن، نور منتشر شده توسط یک روز ابری یا مه آلود یا حتی نور ماه در شب باشد.
  • از طرف دیگر، نور مصنوعی اغلب می تواند جابجا شود و متناسب با شرایط شما تنظیم شود. قرار دادن نور مصنوعی در رابطه با سوژه آسانتر از نور طبیعی است، جایی که باید سوژه و دوربین را مطابق با تکنیک نورپردازی مورد نظر خود حرکت دهید.

هر دو نور مصنوعی و طبیعی را می توان برای ایجاد هر تعداد سبک از نور دستکاری کرد، به شرطی که بدانید چگونه از آنها استفاده کنید.

انواع مختلفی از نورها در عکاسی وجود دارد و هر کدام جلوه های متفاوتی ایجاد می کنند.

انواع مختلفی از نورها در عکاسی وجود دارد و هر کدام جلوه های متفاوتی ایجاد می کنند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع نور و نحوه استفاده از آنها آورده شده است. (به یاد داشته باشید: همیشه می توانید از فیلترها برای کنترل انواع مختلف نور استفاده کنید)

نور طبیعی

اگر می خواهید از نور طبیعی در عکاسی خود استفاده کنید، مهم است که زاویه تابش خورشید و تاثیر آن بر ترکیب شما را درک کنید. به عنوان مثال، در بیشتر ساعات روز، خورشید مستقیماً بالای سر است، بنابراین سوژه شما از بالا روشن می شود. یک روز آفتابی بدون ابر باعث ایجاد سایه‌های شدیدتر می‌شود، در حالی که آسمان پر از ابر نور خورشید را پخش می‌کند تا کنتراست نور روی سوژه شما تندتر نباشد.

برای نور طبیعی که ملایم‌تر است، ممکن است بخواهید از نزدیک‌ترین ساعت به طلوع و غروب خورشید استفاده کنید، زمانی که خورشید با زاویه‌ای جزئی بر خلاف مستقیم بالای سوژه شما غروب می‌کند و روشنایی خورشید ممکن است شدیدتر باشد. این اوقات از روز زمانی است که عکاسان حرفه ای منظره بیشتر دوست دارند عکاسی کنند.

نور جلو (یا نور تخت)

نور جلو زمانی رخ می دهد که منبع نور مستقیماً در مقابل سوژه شما قرار گیرد. از آنجایی که نور در زاویه نیست، این می تواند منجر به تعداد محدودی سایه شود. نور به طور یکنواخت در سراسر عکس پخش می شود، بدون اینکه هیچ بخشی بیشتر یا کمتر از بقیه در معرض دید قرار گیرد.

نور صاف می تواند برای پرتره خوب باشد. با این حال، اگر سعی می‌کنید پرتره‌ای بسازید که شخصیت زیادی را نشان دهد، نورپردازی جلو جزئیاتی را که برای جان بخشیدن به شخصیت سوژه نیاز دارید، ارائه نمی‌کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از نورپردازی جلو این است که در حال کاوش در عکاسی متقارن هستید، زیرا فقدان سایه ها به متقارن شدن هر دو طرف صورت کمک می کند.

نور پس زمینه

عکس‌های دارای نور پس‌زمینه زمانی هستند که منبع نور پشت سوژه قرار دارد و سوژه بین نور و دوربین شما قرار دارد. این می تواند فرصتی عالی برای بازی با سایه ها و سایه های بلند در عکاسی شما باشد. نقطه ضعف احتمالی عکس‌های دارای نور پس‌زمینه این است که تعادل رنگ سفید خاموش می‌شود و در نتیجه جزئیات سوژه شما از بین می‌رود. این برای سیلوئت ها خوب عمل می کند، اما اگر هنوز می خواهید جزئیاتی را در مورد سوژه خود ببینید، اکنون زمان آن است که پخش کننده نور خود را بیرون بکشید تا مقداری از نور پس زمینه را به جلوی سوژه منعکس کنید.

نور نرم

نور ملایم زمانی اتفاق می‌افتد که منبع نور شما پراکنده باشد، به طوری که تأثیر آن ظریف‌تر از منبع مستقیم نور است. با استفاده از نور ملایم، در نهایت با سایه‌های شدیدتر، در صورت وجود، و کنتراست کمتری بین تاریکی‌ها و روشنایی‌ها در عکس خود خواهید داشت.

اگر در یک استودیوی عکاسی کار می کنید، می توانید از یک پنل انتشار بین منبع نور و سوژه خود استفاده کنید. اگر در خارج از خانه عکاسی می کنید، نور ملایم به طور طبیعی در یک روز ابری رخ می دهد، زیرا ابرهای آسمان نور مستقیم خورشید را پخش می کنند.

نور سخت

برعکس نور ملایم یا پراکنده، نور سخت زمانی است که منبع نور شما مستقیماً به سمت سوژه شما باشد. باعث کنتراست و شدت بالا، سفیدی روشن و سایه تیره می شود و اغلب با استفاده از آفتاب ظهر ایجاد می شود. شما همچنین می توانید این نوع نور را در استودیو با استفاده از فلاش ها، اسپیدلایت ها یا منبع نور دیگری که پخش نمی شود تولید کنید.

ریم لایت

نور حاشیه ای را می توان با استفاده از نور پس زمینه ایجاد کرد، جایی که نور از پشت یا بالا در یک زاویه قرار دارد. نور به گونه ای به سوژه شما برخورد می کند که بسته به جهتی که نور شما از آن می آید، یک طرح کلی یا برجسته در اطراف سوژه ایجاد می کند. این تکنیک برای تشخیص موضوع از پس زمینه با ارائه تعریف مفید است.

منبع نور خود را در بالا و پشت سوژه قرار دهید و تنظیم کنید تا لبه نور ظاهر شود. کنتراست بالاتر نور حاشیه را نشان می دهد در حالی که کنتراست کم جلوه کلی را کسل کننده می کند.

نورپردازی حلقه ای

نورپردازی حلقه ای تکنیک خاصی است که برای پرتره استفاده می شود. این نام به یک “حلقه” سایه از بینی روی گونه اشاره دارد. به طور کلی گزینه ای کمتر دراماتیک و شدید برای پرتره نسبت به سایر گزینه های ذکر شده در نظر گرفته می شود.

جرقه زدن

ghting به طور جهانی جذب کننده است. نور خود را کمی بالاتر از سوژه و با زاویه 45 درجه قرار دهید. شما می توانید با حرکت دادن نور به بالا و پایین، یک حلقه کمابیش تعریف شده را آزمایش کنید، و می توانید با نزدیکتر یا دورتر کردن نور از سوژه، شدت سایه را تنظیم کنید.

نورپردازی گسترده

اغلب برای عکس های فارغ التحصیلی استفاده می شود، نور گسترده برای عکاسی نوعی نورپردازی جانبی است که در آن سمت سوژه نزدیک به دوربین روشن است و سمت دورتر در سایه است. این تکنیک می تواند مفید باشد زیرا طرفی که نور روی آن قرار دارد بزرگتر از طرف در سایه به نظر می رسد. سوژه خود را در یک زاویه قرار دهید و کمی دورتر از دوربین قرار دهید تا به این ظاهر برسید.

نورپردازی کوتاه

نورپردازی کوتاه تقریباً برعکس نورپردازی گسترده است. در این حالت، سمت سوژه که نزدیک‌ترین نقطه به دوربین است، در سایه است، در حالی که دورترین سمت در نور است. به جای ایجاد یک تصویر کامل تر از سوژه، نورپردازی کوتاه باعث نازک شدن سوژه می شود، بنابراین مراقب نحوه و زمان استفاده از هر دوی این تکنیک ها باشید.

نورپردازی پروانه

مانند نورپردازی حلقه ای، نورپردازی پروانه ای بر اساس نوع خاصی از سایه که روی سوژه شما ایجاد می شود نامگذاری می شود. نور خود را در جلو و بالای سوژه قرار دهید تا سایه ای به شکل پروانه در زیر سوژه ایجاد شود. این نورپردازی اغلب در عکس های پر زرق و برق و به ویژه در عکس های سر دیده می شود.

اسپلیت روشنایی

هنگامی که نور با زاویه 90 درجه به سوژه شما برخورد می کند، به آن نورپردازی تقسیم می شود. این منجر به یک خط مستقیم در مرکز سوژه شما می شود که یک طرف آن کاملاً روشن است و طرف دیگر کاملاً در سایه. این یک گزینه عالی برای یک پرتره دراماتیک است، به خصوص اگر از نور سخت به جای نور نرم استفاده می کنید.

نورپردازی رامبراند

این سبک نورپردازی به دلیل استفاده از نور رامبراند در نقاشی های پرتره خود نامگذاری شده است. این یک نوع نورپردازی جانبی است، شبیه به نورپردازی تقسیم شده، با این تفاوت که ضلع سوژه در سایه است و دارای مثلث نور است. این می تواند در سه بعدی جلوه دادن یک تصویر دو بعدی بسیار موثر باشد.

انتخاب بهترین نوع نور برای عکس های خود

هیچ روش نورپردازی در هر سناریویی موثر نخواهد بود. برای مثال، اگر در حال عکاسی از “راه شیری” هستید، به جای عکاسی پرتره در استودیوی عکاسی خود، به تنظیمات نور بسیار متفاوتی نیاز خواهید داشت. همانطور که تمرین می‌کنید و در تشخیص اینکه کدام نوع نور برای چه موقعیت‌هایی بهترین است، اطمینان بیشتری پیدا می‌کنید، می‌توانید به سرعت تعیین کنید که از چه نوری بر اساس سوژه، تنظیمات و مفهوم کلی خود استفاده کنید.

نورپردازی عکاسی داخل ساختمان

در حالی که انواع مختلفی از نور مصنوعی وجود دارد که می توانید برای استودیو خود خریداری کنید، نور طبیعی همیشه گزینه ای عالی برای پرتره است، حتی زمانی که در حال عکاسی در داخل هستید. سوژه خود را نزدیک پنجره تنظیم کنید و ببینید که چگونه رنگ نور در طول روز تغییر می کند و جلوه عکس شما را تغییر می دهد.

اگر در داخل خانه از نور فضای باز استفاده می کنید، حتماً چراغ های داخل خانه را خاموش کنید، زیرا ممکن است دو رنگ متفاوت داشته باشند و می توانند رنگ ناهمواری ایجاد کنند. از یک پس زمینه یا لایت باکس با رنگ روشن استفاده کنید تا نور از آن منعکس شود و ترکیب کلی را روشن کند.

AdobeStock 249652657 1 1024x683 1

اهمیت نور در عکاسی

نور یک عامل کلیدی در ایجاد یک تصویر موفق است. نور نه تنها روشنایی و تاریکی، بلکه تن، حال و هوا و جو را نیز تعیین می کند. بنابراین، لازم است نور را به درستی کنترل و دستکاری کنید تا بهترین بافت، شادابی رنگ و درخشندگی را بر روی سوژه های خود داشته باشید. با توزیع دقیق سایه ها و هایلایت ها، می توانید عکس هایی با ظاهر حرفه ای ایجاد کنید.

نور موقعیت یابی

منبعی که نور شما از آن می آید تأثیر زیادی بر نحوه تابش نور بر روی سوژه شما دارد. نوری که از پشت دوربین سرچشمه می گیرد و مستقیماً به سمت جلو می رود، نور بسیار مسطحی می دهد. همچنین باعث ریزش سایه ها در پس زمینه تصویر می شود. نورپردازی جانبی نور بسیار جالب‌تری تولید می‌کند، زیرا شکل سوژه را بسیار بیشتر نشان می‌دهد و آن را در سایه جزئی قرار می‌دهد و ظاهر دراماتیک‌تری به آن می‌دهد. نورپردازی رامبراند یک نمونه رایج موثر از این نوع نورپردازی است. نوری که از پشت سوژه شما تامین می شود جلوه ای جایگزین می دهد. این بار بیشتر نور به سمت سوژه برخورد می کند و آن را روشن تر می کند که عکس متمایزتر و دراماتیک تری ایجاد می کند.

شکل دادن به نور

افزودن یک دیفیوزر به منبع نور می تواند تابش خیره کننده و سایه های خشن را کاهش دهد و همچنین لکه های سوژه را کاهش دهد. به نور مصنوعی شما نتیجه ای نرم تر و طبیعی تر می دهد. شما می توانید نور را به روش های متعددی پخش کنید. استفاده از سافت باکس ها، چترها و مواد ضد حرارت خالص برای رسیدن به این نتیجه بسیار خوب عمل می کند.

دستکاری نور

نور را می توان طوری دستکاری کرد که روی یک ناحیه خاص مورد علاقه سوژه شما بیفتد. این را می توان با استفاده از دیفیوزرها و بازتابنده های عکاسی به دست آورد. بازتابنده‌های تاشو نور خورشید را شکل می‌دهند یا نور فلاش را با ناحیه‌ای که ترجیح می‌دهید برجسته کنید، منعکس می‌کنند. نورافکن ها همچنین می توانند با شکل دهنده های نور پوشانده شوند که به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر جهت تابش نور و پهنای نور در آن داشته باشید.

هنگامی که با تنظیمات نورپردازی خود به بهترین نتیجه ممکن دست یافتید، همچنین می توانید جلوه های بیشتری را از طریق Adobe Creative Cloud ایجاد کنید. این نرم افزار قابلیت ارتقا و بهبود عکس های دیجیتال شما را دارد و گزینه هایی برای تغییر تعادل رنگ و دما، بهبود تن ها، وضوح، کاهش نویز، برش و حتی تبدیل به سیاه و سفید در اختیار شما قرار می دهد.

نور می تواند تفاوت بین یک عکس نفس گیر و یک عکس ضعیف باشد. تسلط بر نحوه استفاده از نور به نفع خود و به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن از راه اندازی، کار شما را از کارهای هم عصرتان جدا می کند و شما را در مسیر دستیابی به تصاویری با ظاهر حرفه ای قرار می دهد.

AdobeStock 436679378 1 1024x683 1

نور را در عکاسی چگونه توصیف می کنید؟

انواع مختلفی از نور طبیعی عکاسی وجود دارد. اینها بر اساس موقعیت (جلو، عقب، بالا، کنار)، درجه انتشار نور (تند-کم یا بدون انتشار و نور منتشر شده نرم) و اینکه نور مستقیم یا غیرمستقیم است (به عنوان مثال، نور بازتابیده) طبقه بندی می شوند.

کاربرد نور در عکاسی چیست؟

نور یک عامل کلیدی در ایجاد یک تصویر موفق است. نور نه تنها روشنایی و تاریکی، بلکه تن، حال و هوا و جو را نیز تعیین می کند. بنابراین لازم است نور را به درستی کنترل و دستکاری کنید تا بهترین بافت، شادابی رنگ و درخشندگی را بر روی سوژه های خود داشته باشید.

نور چگونه یک عکس ایجاد می کند؟

یک تصویر عکاسی با گرفتن مقادیر مختلف نور منعکس شده از قسمت های مختلف یک صحنه ایجاد می شود. اجسام تاریک بخش بیشتری از نور را جذب می کنند و کمتر به دوربین منعکس می شوند، در حالی که اشیاء روشن نور بیشتری را منعکس می کنند. اجسام با رنگ های مختلف نور با طول موج ها و فرکانس های مختلف را منعکس می کنند.

نور بالا در عکاسی چیست؟

نور بالا. این یکی ممکن است همیشه برای همه موضوعات مفید نباشد، اما می تواند صحنه های بسیار دراماتیک ایجاد کند. یک پرتو تند نور که مستقیماً از بالای سوژه شما می‌آید می‌تواند هوای رازآلود یا تاریکی را ایجاد کند که نور متملق‌تر نمی‌تواند.

پنج نکته ای که قطعا باید درباره نور بدانید

  1. نور یک موج است
  2. نور نه تنها یک موج است، بلکه یک موج الکترومغناطیسی است
  3. طول موج های مختلف نور با ماده برهم کنش متفاوتی دارد
  4. هنگامی که نور از چشم عبور می کند، انسان می تواند اشیاء را ببیند
  5. همه اجسام نور تولید می کنند (امواج الکترومغناطیسی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *