آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

درک ویژگی های نور برای عکس های دائمی عالی

how natural light works

نور مهمترین عامل در عکاسی است. بنابراین، قبل از اینکه بتوانید به طور مداوم عکس های شگفت انگیز ایجاد کنید، باید چهار ویژگی نور، نحوه عملکرد نور را درک کنید. دو مورد از این ویژگی ها دمای رنگ و جهت نور است.

برای نور طبیعی و فلاش هم همینطور است. نور نور است و صرف نظر از اینکه از کجا آمده است به همان اصول پایبند است.

اینکه گه گاهی یک عکس عالی بگیرید خوب است! اما چه کسی این شانس پایین را دوست دارد؟ هیچ کس. وقتی ویژگی های نور را درک می کنید، شانس شما برای ثبت تصاویر عالی بهتر می شود و شما می توانید به طور مداوم آن عکس های عالی را به تصویر بکشید.

بنابراین، بیایید ببینیم چگونه می توانید این شانش را بالا ببرید.

این دومین بخش از مجموعه ما در مورد ویژگی های نور و درک نحوه عملکرد نور است. دو ویژگی نور که در این آموزش به آنها نگاه می کنیم عبارتند از:

  • دمای رنگ نور
  • جهت نور

برای دو ویژگی دیگر، قسمت اول مجموعه را بررسی کنید که کیفیت و کمیت نور پوشش می دهد.

1. دمای رنگ نور – نحوه تنظیم آن

همه نورها دارای دمای رنگی هستند، اما چشمان ما آنقدر با آن سازگار شده است که تا زمانی که تغییر عمده ای رخ ندهد، مانند غروب خورشید، متوجه آن نمی شویم.

دوربین های ما برای تنظیم دمای رنگ های مختلف به کمک ما نیاز دارند و ما این کار را با تغییر تعادل رنگ سفید انجام می دهیم. می توانید این کار را با تنظیمات از پیش تعیین شده تعادل رنگ سفید یا با تغییر تنظیمات کلوین با تعادل سفید به صورت دستی انجام دهید. کلوین واحد اندازه گیری برای تنظیم تراز سفیدی است.

WhiteBalance 1

 

دمای رنگ نور طبیعی تحت تأثیر موارد زیر است:

  • زمان روز
  • سایه در مقابل آفتاب کامل
  • رنگ جسمی که برخورد می کند
  • نحوه تاثیر زمان روز بر دمای رنگ در عکاسی با نور طبیعی
مطلب پیشنهادی:  ۱۱ نکته برای بهبود عکاسی از جزئیات معماری

زمان روز

در شروع و پایان روز دمای رنگ نور طبیعی نارنجی است. که ما از آن به عنوان نور گرم یاد می کنیم. با پیشرفت صبح دمای رنگ از گرم به سرد تغییر می کند و نور آبی می شود. در ظهر دمای رنگ نور سفید است.

سپس، بین ظهر و غروب آفتاب، برعکس اتفاق می‌افتد و دمای رنگ از سفید به آبی و در نهایت به نارنجی تغییر می‌کند.

دمای رنگ سایه در مقابل آفتاب کامل

دمای رنگ نور طبیعی در سایه در هر زمانی از روز آبی‌تر از آفتاب کامل است. بنابراین اگر بین این دو حرکت می کنید، باید مواظب تعادل رنگ سفید خود باشید تا از دمای دقیق رنگ در عکس های خود اطمینان حاصل کنید. مطمئناً می‌توانید تنظیمات تعادل رنگ سفید را در رایانه خود تنظیم کنید، اما دریافت درست آن در دوربین آسان‌تر است.

بازتاب نور و دمای رنگ

هنگامی که نور خارج از کنترل ما به اطراف می‌تابد، باید بدانیم که رنگ اجسامی که از آنها منعکس می‌شود بر دمای رنگ نور تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، اگر سوژه شما در چمن سبز دراز کشیده باشد، چمن رنگ سبزی روی سوژه شما خواهد انداخت. اگر آنها به دیوار آبی تکیه داده باشند، نوری که از دیوار به سمت آنها منعکس می شود، رنگ آبی خواهد داشت.

البته همین امر در مورد بازتابنده های دستی نیز صدق می کند، به همین دلیل است که بسیار مهم است که از بازتابنده رنگی که استفاده می کنید آگاه باشید.

نور منعکس شده از یک بازتابنده نقره ای دارای دمای رنگ بالاتر (گرمتر) نسبت به نوری است که از یک بازتابنده سفید منعکس می شود. یک بازتابنده طلایی دمای رنگ در عکس ها را بسیار گرم می کند.

که این امر ما را به نکته بعدی میرساند …

cold color temperature of natural light

دمای رنگ عکس فوق کاملاً آبی است، بنابراین احساس سردی در عکس ایجاد می‌کند که به حالت ناآرام و منزوی عکس می‌افزاید. عکس کمی پایین‌تر دقایقی بعد گرفته شده است و دمای رنگ گرم‌تر و احساس شادتری دارد.

استفاده خلاقانه از دمای رنگ در عکاسی

تنظیمات تراز سفیدی خود را یاد بگیرید تا بتوانید از آن برای بهبود خلاقانه عکس های خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر تعادل رنگ سفید را در دوربین خود برای آفتابی تنظیم کنید و سپس در سایه عکاسی کنید، عکس یک رنگ آبی بسیار سرد خواهد بود. این به این دلیل است که دوربین انتظار دمای رنگ گرم را دارد، بنابراین با آبی‌تر کردن تصویر آن را تنظیم می‌کند. همانطور که در سایه هستید، دمای رنگ نور از قبل آبی است، بنابراین استفاده از تراز سفیدی آفتابی، رنگ آبی بیشتری را به عکس اضافه می کند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با موبایل سامسونگ

گاهی اوقات دقت رنگ در عکس ها مهم است – اینکه رنگ سفید باید سفید باشد. در مواقع دیگر، به عکس می‌افزاید تا کمی آن را گرم کند (مثلاً برای یک فضای تابستانی) یا دمای رنگ را برای یک فضای سرد خنک کند.

ترفند این است که دمای رنگ را متناسب با تصویر تنظیم کنید. یک مثال از چیزی که کار نمی کند و منطقی نیست، دمای رنگ آبی هنگام عکاسی از یک صحنه معمولی تابستانی است.

color temperature of natural light

2. جهت نور – نحوه استفاده از آن

من جهت نور را تا آخر رها کردم، زیرا تأثیر بسیار زیادی بر حال و هوای عکس دارد. اگر چیز دیگری به خاطر ندارید، باید این را به خاطر بسپارید…

خلاصه ای سریع از ویژگی های نور:

  • کیفیت نور – نور سخت یا ملایم است
  • مقدار نور – چه مقدار نور در دسترس است
  • دمای رنگ نور – تعادل رنگ سفید
  • جهت نور – جایی که نور از آن می آید
  • بازگشت به جهت نور

نکته ای که در مورد نور وجود دارد این است که در یک خط مستقیم حرکت می کند، یا به عبارتی فانتزی، مستطیل است. بالا و پایین نمی‌پرد، یا در گوشه‌ها خم نمی‌شود. از نقطه A شروع می شود و در یک خط مستقیم به حرکت خود ادامه می دهد تا اینکه:

  • تمام می شود (مثل زمانی که در شب چراغ قوه را به دوردست می تابانید، یا وقتی وارد غار می شوید و هر چه جلوتر می روید تاریک تر می شود)
  • قطع می شود (مثل زمانی که با دستان خود در مقابل منبع نور، سایه ایجاد می کنید، یا هنگام غروب خورشید از تصاویری در ساحل عکس می گیرید)
  • به نقطه B می رسد (مانند دیواری که چراغ قوه خود را به آن تابیده اید یا زمانی که روی سوژه شما قرار می گیرد)

تنها چیزی که باید تصمیم بگیرید این است که، خود و سوژه را (در صورت متحرک بودن) در رابطه با آن پرتو نور طبیعی در کجا قرار دهید:

  • پشت سوژه را روشن کنید؟
  • نور سوژه از کنار باشد؟
  • سوژه را از جلو روشن کنید؟
مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با آیفون

تصمیم شما در مورد نحوه استفاده از جهت نور طبیعی بر حس و ظاهر عکس تأثیر می گذارد.

backlight direction of light

جهت نور از پشت مدل می‌آید، بنابراین نور پس‌زمینه به احساس تابستانی روشن و شاد می‌افزاید.

جهت نور در عکاسی را عمیقا بشناسید

از آنجایی که جهت نور، موضوع بسیار بزرگ و مهمی است که ظاهر یک تصویر را کاملاً تغییر می دهد، من یک سری آموزش در مورد جهت نور نوشته ام. هر آموزش بر یک جهت خاص نور و نحوه استفاده از آن متمرکز است:

در حالی که نور به گوشه های گرد نمی رود، می توان آن را در یک خط مستقیم به عقب هدایت کرد. این واقعا مهم است!

نحوه تغییر جهت نور

درست مانند یک توپ لاستیکی، نور می تواند به اطراف منعکس شود. تقریباً از هر چیزی که با آن برخورد کند منعکس می شود. و دقیقاً مانند یک توپ لاستیکی، زاویه برخورد آن با یک جسم در جایی که به آن برخورد می کند برمیگردد.

به عبارت دیگر، اگر توپی را مستقیماً به دیواری که در مقابل خود قرار دارد پرتاب کنید، مستقیماً به سمت شما خواهد برگشت. اگر توپ را در امتداد دیوار چند متر به سمت چپ خود پرتاب کنید، به سمت شما برنمی گردد، بیشتر به سمت چپ پرتاب می شود.

به همین دلیل است که وقتی در نور روز یک بازتابنده را زیر چانه یک فرد نگه می‌دارید، نور به صورت او بازمی‌گردد. به هر حال، این می تواند عجیب به نظر برسد. نور از خورشید بالا پایین می آید، به بازتابنده برخورد می کند و به سمت بالا باز می گردد. دلیل اینکه می تواند عجیب به نظر برسد این است که نور طبیعی از پایین نیست.

استفاده از بازتابنده با نور طبیعی مانند بازی تنیس با خورشید است.

در اینجا یک نکته جهت نور برای استفاده از بازتابنده با نور طبیعی آورده شده است. اگر ساعت طلایی است و خورشید در سمت راست دوربین قرار دارد، دوربین بازتابنده را در سمت چپ قرار دهید تا نور به سمت سایه سوژه شما رو به دوربین برگردد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *