آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

کیفیت و کمیت نور

natural light quality diffused light

همه ما می دانیم که نور عنصر کلیدی یک عکس زیبا است، اما برای استفاده از آن برای حداکثر تاثیر باید نور را درک کنیم. به طور خاص، ما باید در مورد ویژگی های نور – کیفیت نور و کمیت نور – و نحوه استفاده از آنها در عکاسی با نور طبیعی و عکاسی با فلاش بدانیم.

مهم نیست سوژه شما چقدر زیبا باشد، اگر نور را درک نکنید، عکس شما زیبا نخواهد بود. خوب، شما می توانید خوش شانس باشید، اما این به راحتی قابل تکرار نیست.

اولین ترفند برای تسلط بر نور طبیعی این است که آن را بدیهی نگیرید.

از آنجایی که ما تمام زندگی خود را در محاصره نور طبیعی گذرانده ایم، آن گونه که شایسته است از آن قدردانی نمی کنیم. توجهی که برای اینکه بخواهیم عکاسان خوبی باشیم به آن نیاز دارد.

یک غروب زیبا فوق العاده است و غیرممکن است که متوجه آن نشوید، اما در سایر اوقات روز که نور طبیعی کارهای متفاوت و جالبی انجام می دهد چطور؟

مانند همه چیزهایی که با نور انجام می شود، ویژگی های نور یک موضوع بزرگ است، بنابراین من آن را به دو قسمت تقسیم کردم. در این مقاله به بررسی دو ویژگی اول می پردازیم:

  • مقدار نور طبیعی
  • کیفیت نور طبیعی

در اینجا قسمت دوم این مجموعه است: درک ویژگی های نور برای عکس های دائمی عالی

بنابراین، بیایید شروع کنیم.

1. مقدار نور

وقتی در مورد مقدار نور صحبت می کنیم – نور طبیعی یا فلاش – به معنای واقعی کلمه در مورد مقدار نور صحبت می کنیم. خیلی وقت‌ها پیش نمی‌آید که در عکاسی چیزی به این سادگی باشد! اما مطمئناً چیزهای بیشتری وجود دارد که باید در رابطه با نور بدانید و یادگیری آن به اندازه ی به زبان آوردنش ساده نیست.

direct sunlight causes hard shadows

نور زیاد، عکاسی زیر نور مستقیم خورشید در ظهر، به معنای سرعت شاتر سریع و ایزو پایین برای ایجاد دیافراگم باز است. بنابراین، مقدار نور، یا مقدار نور طبیعی موجود، بر تنظیمات نوردهی شما تأثیر می گذارد. اگر با مثلث نوردهی آشنا هستید، قطعا این را می دانید.

چه در حالت دستی عکس بگیرید، چه تصمیم گیری در مورد نوردهی را با استفاده از اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر تا حدی به دوربین خود بسپارید، مقدار نور نقطه شروع برای تعیین تنظیمات نوردهی است.

عکاسی با دیافراگم باز در یک روز روشن و آفتابی به این معنی است که سرعت شاتر شما باید بالا باشد و ISO شما تا جایی که می توانید پایین باشد. از طرف دیگر، انجماد حرکت در نور کم به این معنی است که باید ISO خود را افزایش دهید و دیافراگم خود را باز کنید.

حتی اگر همه چیز را به دوربین بسپارید و اجازه دهید با حالت برنامه (سعی کنید این کار را انجام ندهید) یا حالت خودکار (قطعاً این کار را نکنید)، این ویژگی نور، کمیت نور، بر نحوه تصمیم گیری دوربین شما برای نوردهی تأثیر می گذارد.

وقتی صحبت از آن شد، برای همه شرایط یک “نور صحیح” وجود دارد.

“نورگیری صحیح” چیست؟

این همان چیزی است که دوربین شما می خواهد بسازد، اما ممکن است اشتباه کند. به عبارت دیگر شما در هر دو جزئیات دارید، نوردهی که در آن نقاط برجسته بیش از حد، و سایه ها کم نوردهی نمی شوند.

ممکن است تصمیم بگیرید که نوردهی «درست» را نمی‌خواهید. ممکن است بخواهید یک تصویر بسیار روشن با هایلایت های بیرون زده یا یک تصویر بسیار متضاد با سایه های بسیار تیره داشته باشید. این نیز اشکالی ندارد، اگر عمدا انجام شود. تصمیمات نوردهی شما در مورد هدف خلاقانه شما برای تصویر کاملاً به شما بستگی دارد.

هر تصمیمی که بگیرید، باید بدانید که چگونه کمیت نور را اندازه گیری کنید.

نحوه اندازه گیری مقدار نور

دو راه آسان برای اندازه گیری میزان نور موجود و در نتیجه نوردهی وجود دارد. از نورسنج در دوربین خود استفاده کنید که نور منعکس شده را اندازه گیری می کند، یا از نورسنج دستی که نوری را که روی سوژه می افتد اندازه گیری کنید.

در یک روز آفتابی روشن، می‌توانید تنظیمات نوردهی خود را با استفاده از قانون ۱۶ آفتابی شماره‌گیری کنید – این یک راه عالی برای وارد شدن به حالت دستی است.

وقتی درباره اندازه‌گیری نور صحبت می‌کنیم، چیزی را که باید در نظر داشته باشید… تصویر روی LCD دوربین شما بسته به اینکه چگونه دوربین خود را کج می‌کنید متفاوت به نظر می‌رسد. بنابراین، اگر برای سنجش میزان نوردهی خود به نگاه کردن به ال سی دی تکیه می کنید، چگونه می توانید از دقت آن مطمئن شوید؟

یادگیری خواندن هیستوگرام دوربین به شما در تعیین نوردهی صحیح کمک می کند، اما کامل نیست. روش ایمن نهایی برای نوردهی دقیق استفاده از نورسنج دستی است.

هرچه تصمیم بگیرید تنظیمات نوردهی خود را تعیین کنید، این مقدار نور است که بیشترین تأثیر را بر نوردهی شما خواهد داشت.

آیا این است:

  • یک روز تابستانی روشن بدون ابر
  • یک روز زمستانی ابری
  • وقت شب

همچنین، آیا شما در:

  • نور مستقیم خورشید
  • سایه
  • یک جنگل انبوه
  • در داخل خانه

low quantity of light

عکاسی در نور کم، درست پس از فرورفتن خورشید به زیر افق، به ISO بالا، دیافراگم باز و سرعت شاتر آهسته نیاز داشت.

چشمان ما در دیدن بسیار بهتر از دوربین ما هستند. در حالی که ممکن است بتوانید در یک روز واقعاً ابری پاییزی در جنگل های انبوه کاملاً خوب ببینید، دوربین شما ممکن است نتواند. در واقع، قطعاً با کمیت نور کم مبارزه خواهد کرد.

2. کیفیت نور

وقتی در مورد کیفیت نور صحبت می کنیم، لزوماً منظور ما نور خوب یا بد نیست، بلکه تأثیر نور بر سوژه است. احساس نور – چقدر سخت یا نرم است.

وقتی سختی نور را در نظر می گیریم، به سایه ها نگاه می کنیم. به طور خاص، کنتراست و انتقال از هایلایت به نور خنثی به سایه ها.

  • آیا انتقال آهسته و تدریجی با سایه های ملایم (نور ملایم) است؟
  • یا انتقال سریع و تیز با سایه های خشن (نور سخت) است؟
  • سایه ها چه نقشی در عکس دارند؟

تصمیم شما برای گنجاندن، حذف، به حداکثر رساندن یا به حداقل رساندن سایه ها بر کنتراست تصویر و کنتراست بر حال و هوای عکس تأثیر می گذارد.

آیا می خواهید تاریک و بد خلق، روشن و مطبوع یا جایی در این بین باشد؟

light quality characteristic of light

تنها تفاوت این عکس با عکسی که در ابتدای این پست وجود دارد این است که او در زیر نور مستقیم خورشید قرار دارد، بنابراین سایه های خشن روی صورت او وجود دارد. در عکس بالای مطلب، او رو به دور از خورشید است و موهایش نیز مانع از رسیدن مستقیم خورشید به صورت او شده است. در نتیجه، کیفیت نور منتشر شده نرم و دلپذیرتر است.

دستکاری کیفیت نور – نحوه دریافت نور سخت یا نرم

منبع نور شما از دو طریق بر کیفیت نور تأثیر می گذارد:

الف) هر چه منبع نور بزرگتر باشد، نور ملایم تر است

خوب، با نور طبیعی، منبع نور خورشید است، بنابراین هیچ تغییری در اندازه آن وجود ندارد. در حالی که خورشید بسیار بزرگ است، واقعاً دور است، بنابراین در واقع یک منبع نور کوچک از دیدگاه یک عکاس است. به همین دلیل است که نور مستقیم خورشید باعث ایجاد سایه های خشن می شود. این من را به راه بعدی برای دستکاری کیفیت نور هدایت می کند.

ب) هر چه منبع نور به سوژه نزدیکتر باشد، نور ملایمتر خواهد بود

باز هم، هیچ راهی برای نزدیک‌تر شدن خورشید از آنچه که هست وجود ندارد. مثل یک فلاش نیست که بتوانید هر طور که می خواهید نزدیکتر یا دورتر شوید. این در مورد نور مستقیم خورشید صدق می کند.

در یک لحظه ما به عکاسی از داخل خانه در نور غیر مستقیم نگاه خواهیم کرد و اینجاست که می توانید از فاصله برای کنترل کیفیت نور استفاده کنید.

قبل از اینکه به جلو برویم، کاری وجود دارد که می توانید در مورد کیفیت نور برای نور مستقیم خورشید انجام دهید. می توانید در ساعات مختلف روز عکس بگیرید:

  • در ظهر خورشید بالای سر است و نور تند سایه های سختی می اندازد.
  • در شروع و پایان ساعات طلایی روز، سایه‌ها ملایم‌تر هستند، زیرا خورشید نزدیک به افق است. نور خورشید باید از جو بیشتری عبور کند که به عنوان یک پخش کننده عمل می کند. پخش می شود، منبع نور را بزرگتر می کند و نور را نرم می کند.

صحبت از اینه که…

انتشار نور مستقیم خورشید

شما نمی توانید اندازه یا نزدیکی خورشید را تغییر دهید، اما می توانید نحوه رسیدن نور به سوژه خود را تغییر دهید. البته اگر شما یک عکاس منظره یا حیات وحش و غیره باشید. عکاسان پرتره می توانند کیفیت نوری که به سوژه هایشان می رسد را با استفاده از انتشار دستکاری کنند.

وقتی نور را پخش می کنیم، کیفیت نور را ملایم می کنیم. این منجر به انتقال کندتر از هایلایت به سایه، یعنی سایه های ملایم تر می شود.

چگونه نور مستقیم خورشید را پخش می کنید؟

بسیار ساده است – با مسدود کردن آن. در اینجا سه راه برای جلوگیری از نور طبیعی وجود دارد:

سوژه خود را در سایه باز ساختمان یا درخت قرار دهید، یعنی رو به روی درخت یا ساختمان. یا چیزی را روی سوژه خود نگه دارید تا در سایه باشد،  اگر درخت یا ساختمانی در اطراف وجود ندارد. دیفیوزر دستی برای این کار عالی است. آنها ارزان، سبک وزن هستند، بسته بندی های کوچکی دارند و می توانید آنها را در قدرت های مختلف تهیه کنید. دیفیوزر 2 استاپ نور بیشتری را نسبت به پخش کننده 1 استاپ مسدود می کند.

راه دیگر برای دستیابی به کیفیت نور ملایم این است که از سوژه خود در داخل خانه با استفاده از نور طبیعی غیر مستقیم از پنجره یا در باز عکس بگیرید. بدیهی است که حتی اگر در داخل خانه هستید و خورشید مستقیماً به سوژه شما می تابد، باز هم سایه های خشن خواهید داشت.

indirect natural light indoors

او رو به یک پنجره بزرگ از کف تا سقف است، درست خارج از دید دوربین، با نور غیرمستقیم سیلابی به داخل.

برگردیم به آنچه در مورد اندازه منبع نور گفتم، نور طبیعی غیرمستقیم که از یک دهانه بزرگ وارد می شود بسیار ملایم تر از یک دهانه واقعا کوچک خواهد بود.

بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، برای نرم کردن یا سخت شدن نور، اندازه دیافراگم را که نور از آن عبور می کند، تغییر دهید.

به عبارت دیگر در یا پرده ها را باز کنید.

می‌توانید با کامل پوشیده کردن پرده‌ها برای یک عکس، و سپس کشیدن آنها، تقریباً بسته، آن را آزمایش کنید. البته باید تنظیمات نوردهی خود را برای کنترل میزان نور کمتر تنظیم کنید.

آخرین نکته در استفاده از نور غیرمستقیم در داخل خانه این است که به یاد داشته باشید هر چه سوژه شما به در یا پنجره باز نزدیکتر باشد، انتقال از هایلایت به سایه ملایم تر خواهد بود.

بگذارید طبیعت نور را پخش کند انتشار طبیعی در فضای باز به شکل ابر است. اگر روز ابری است، طبیعت با مهربانی نوری پراکنده فراهم کرده و آسمان را به یک سافت باکس غول پیکر تبدیل کرده است. این زمان عالی برای عکاسی از مردم در فضای باز است!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *