آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

بهترین تنظیمات عکاسی خیابانی

street settings

انتخاب بهترین تنظیمات عکاسی خیابانی می تواند مشکل باشد، اما به عنوان یک عکاس با تجربه، زمان زیادی را صرف آزمایش گزینه های مختلف کرده ام. در طول سال ها، من دریافتم که چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست.

به همین دلیل است که در این مقاله، من قصد دارم تنظیمات دوربین مورد علاقه خود را برای عکاسی خیابانی به اشتراک بگذارم، از جمله:

بنابراین، اگر آماده هستید که مانند استادان، عکس‌های خیابانی خود را تنظیم کنید، بیایید با یک نمای کلی شروع کنیم:

بهترین تنظیمات عکاسی خیابانی: نسخه سریع

اگر برای بیرون آمدن و عکاسی عجله دارید، در اینجا لیستی سریع از بهترین تنظیمات خیابان آمده است:

  • حالت دوربین: اولویت دیافراگم یا دستی
  • دیافراگم: f/8 و باریکتر
  • سرعت شاتر: بالای 1/125 ثانیه
  • ISO: 200 و بالاتر
  • حالت فوکوس: دستی (فوکوس ناحیه)
  • تراز سفیدی: خودکار

البته، همانطور که در ادامه مقاله توضیح دادم، انتخاب تنظیمات شما باید به موقعیت خاص بستگی داشته باشد.

بهترین حالت دوربین برای عکاسی خیابانی: اولویت دیافراگم یا حالت دستی

حالت دوربین نحوه برخورد دوربین با نوردهی را تعیین می کند. آیا خودتان می توانید متغیرهای نوردهی را تنظیم کنید؟ یا دوربین شما این کار را برای شما انجام می دهد؟

شما چند گزینه محدود برای انتخاب دارید. می توانید از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید که به شما امکان می دهد دیافراگم و ISO را انتخاب کنید در حالی که دوربین شما به طور خودکار سرعت شاتر را انتخاب می کند. اولویت دیافراگم اگر با شرایط نوری با تغییر سریع سر و کار دارید، خوب است، اگرچه باید سرعت شاتر را کنترل کنید تا مطمئن شوید که خیلی کم نمی شود.

(در حالی که نمی توانید مستقیماً سرعت شاتر را در حالت اولویت دیافراگم افزایش دهید، می توانید ISO را افزایش دهید یا دیافراگم را باز کنید که همین اثر را خواهد داشت.)

گزینه دیگر حالت دستی است. این به شما امکان می دهد دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را به طور مستقل انتخاب کنید. در حالی که این به شما کنترل بیشتری می‌دهد، باید به نوار نوردهی دوربین خود توجه دقیقی داشته باشید و هنگامی که نور تغییر می‌کند، باید تنظیمات خود را در پاسخ تنظیم کنید.

(در دوربین های DSLR، این امر چالش برانگیزتر است، اما اگر از دوربین بدون آینه استفاده می کنید، تنظیم نوردهی بر اساس پیش نمایش نوردهی در منظره یاب الکترونیکی نسبتاً آسان است.)

در پایان روز، هر دو حالت اولویت دیافراگم یا دستی می توانند به خوبی کار کنند. مطمئناً، اولویت دیافراگم زمانی که در نور آفتاب و سایه حرکت می‌کنید راحت‌تر است، در حالی که اگر با نور ثابت‌تری سروکار دارید، حالت دستی بهتر است اما بهترین توصیه من این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید چه فکر می‌کنید.

بهترین دیافراگم برای عکاسی خیابانی: f/8 و باریکتر

دیافراگم هم بر نوردهی و هم بر عمق میدان تأثیر می گذارد، بنابراین مهم است که این تنظیم را با دقت انتخاب کنید.

دیافراگم های بازتر (به عنوان مثال f/2.8) نور بیشتری را وارد می کنند، که اگر می خواهید نوردهی روشن در سایه یا در شب داشته باشید عالی است – اما دیافراگم های باریک عمق میدان بیشتری را ارائه می دهند، بنابراین وضوح بیشتری در سراسر صحنه خواهید داشت.

برای عکسبرداری خیابانی کدام را باید انتخاب کنید؟

من شخصاً توصیه می کنم باریک ترین دیافراگم را که می توانید انتخاب کنید. دیافراگم f/8 نقطه شروع خوبی است، اما اگر می‌توانید باریک‌تر شوید، این کار را انجام دهید. هدف در اینجا اساساً به حداکثر رساندن ناحیه وضوح خود در سراسر صحنه است. هر چه عمق میدان بیشتر باشد، حاشیه خطا در هنگام فوکوس بیشتر می شود بنابراین حتی اگر درست در پشت یا جلو سوژه فوکوس کنید، تصویر همچنان واضح خواهد بود.

street settings 2

اگر در نور کم کار می کنید، یک دیافراگم بسیار باریک ممکن است منجر به نوردهی کم زیبا و چشمگیر شود، بنابراین باید انعطاف پذیر باشید. بنابراین، هنگامی که نور شروع به کاهش می کند، ممکن است لازم باشد دیافراگم خود را باز کنید تا نوردهی خوبی داشته باشید، و این اشکالی ندارد. فقط به این توجه داشته باشید که این تنظیم چگونه بر منطقه تمرکز شما تأثیر می گذارد.

توجه داشته باشید که می توانید از دیافراگم باز (و عمق میدان کم حاصله) برای ایجاد جلوه های هنری زیبا استفاده کنید. این بیشتر در ژانرهای عکاسی دیگر مانند عکاسی پرتره استفاده می شود، اما اگر به گرفتن تصاویر منحصر به فرد علاقه دارید، دیافراگم خود را تا جایی که می توانید باز کنید و ببینید چه چیزی می توانید تولید کنید!

بهترین سرعت شاتر برای عکاسی خیابانی: 1/125 ثانیه یا بیشتر

اگر از حالت دستی استفاده می کنید، باید سرعت شاتر را خودتان انتخاب کنید. اگر از حالت اولویت دیافراگم استفاده می کنید، گزینه ای برای انتخاب مستقیم سرعت شاتر نخواهید داشت، اما می توانید با تنظیم ISO، تنظیم دیافراگم یا تنظیم جبران نوردهی، آن را تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که سرعت شاتر سریع هم از لرزش دوربین و هم از تاری حرکت جلوگیری می کند. بنابراین، هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، عکس های شما واضح تر خواهد بود. متأسفانه، سرعت‌های شاتر سریع نیز نور کمتری را وارد می‌کنند، بنابراین باید با دقت بین نیازهای وضوح و نوردهی تعادل برقرار کنید.

کدام سرعت شاتر را برای عکاسی خیابانی انتخاب کنید؟

اساسا، فقط در 1/125 ثانیه یا بالاتر بمانید. اتفاقات معمولاً در خیابان‌ها سریع اتفاق می‌افتند، و اگر کمتر از 1/125 ثانیه باشید، خطر لرزش دوربین و تاری حرکت را تهدید می‌کنید. همچنین اگر از سوژه‌ای بسیار سریع عکاسی می‌کنید، مانند دوچرخه‌سوار یا ماشین، شما را تشویق می‌کنم که سرعت شاتر را حداقل به 1/250 ثانیه افزایش دهید.

street settings 5

اگر می‌خواهید مطمئن باشید که عکس‌هایتان تیز خواهند بود، می‌توانید حتی بالاتر بروید. مشکل این است که هرچه بالاتر می روید، بیشتر مجبور می شوید ISO خود را تقویت کنید، که با مشکلات دیگری همراه است (همانطور که در بخش بعدی بحث می کنم).

بهترین ISO برای عکاسی خیابانی: ISO 200 و بالاتر

ISO بر روشنایی تصویر تأثیر می گذارد، بنابراین زمانی که می خواهید از دیافراگم باریک و/یا سرعت شاتر بیشتر استفاده کنید، به کارتان می آید. متأسفانه، در حالی که ایزوهای بالاتر صحنه را روشن‌تر می‌کنند، نویز نیز تولید می‌کنند اما به نظر من، بسیاری از عکس‌های خیابانی واقعاً با نویز خوب به نظر می‌رسند، به خصوص اگر سیاه و سفید عکس می‌گیرید.

به همین دلیل است که توصیه می کنم برای عکاسی خیابانی از ISO 200 شروع کنید. تا زمانی که سرعت شاتر و دیافراگم مورد نیاز خود را دریافت می کنید، فقط آن را روی 200 بگذارید. با این حال، اگر نور کم شد، در صورت نیاز آن را تقویت کنید. (به عنوان مثال، هنگام عکاسی در شب، اغلب باید از ISO 1600 یا حتی 3200 استفاده کنید!)

street settings 4

بهترین تنظیمات فوکوس برای عکاسی خیابانی: فوکوس منطقه ای دستی

عکاس‌های خیابانی مبتدی اغلب با حالت‌های فوکوس خودکار فانتزی خود عکاسی می‌کنند، اما من یک جایگزین را توصیه می‌کنم:

فوکوس منطقه دستی در تجربه من، سریعتر از فوکوس خودکار است و هرگز شما را ناامید نخواهد کرد.

می بینید، بسیاری از بهترین عکاسان خیابانی به صورت دستی لنز خود را چند فوت جلوتر از دوربین فوکوس می کنند، صبر می کنند تا سوژه هایشان وارد ناحیه شارپنس پیش فوکوس شده شوند، سپس دکمه شاتر را فشار می دهند.

این تصویر را بررسی کنید، که شامل چندین منطقه پیش فوکوس ممکن است:

zone

ببینید، با فوکوس دستی لنز از قبل، عکاس می تواند اطمینان حاصل کند که منطقه آبی یا قرمز همیشه در فوکوس ظاهر می شود. به این ترتیب، اگر سوژه‌ای وارد منطقه پیش‌فوکوس‌شده شود، عکاس می‌تواند با تنظیمات فوکوس خودکار، عکسی واضح بگیرد.

چون کادر اینجاست:

حتی اگر سریع‌ترین فوکوس خودکار را در جهان داشته باشید، همیشه یک تأخیر در فوکوس وجود دارد. به علاوه، فوکوس خودکار ممکن است سوژه اصلی شما را از دست بدهد و در عوض به سوژه دیگری برخورد کند.

فوکوس منطقه ای این مشکلات را برطرف می کند زیرا یک منطقه مانند یک میدان نیرو در مقابل دوربین شما است. هر چیزی که وارد میدان نیرو شود، در کانون توجه قرار خواهد گرفت، که بسیار عالی است، درست است؟

نحوه تنظیم فوکوس منطقه

هنگام تنظیم منطقه پیش فوکوس شده خود، باید به نوع عکس هایی که می خواهید بگیرید فکر کنید.

بنابراین از خود بپرسید: آیا من می خواهم از سوژه های نزدیک عکس بگیرم یا می خواهم از مردم از راه دور عکس بگیرم؟ این نقطه تمرکز کامل را تعیین می کند.

فرض کنید می خواهید چند عکس با سوژه کمتر از یک متر بگیرید. فقط لنز خود را به این صورت قرار دهید:

dof

دیافراگم در f/16 است، بنابراین باید علامت سمت چپ را روی 0.7 قرار دهید، سپس به علامت “16” در سمت راست نگاه کنید. آیا می بینید که در “1.2” چگونه است؟ این به شما می گوید که همه چیز بین 0.7 تا 1.2 متر در فوکوس خواهد بود.

هر چه از نقطه فوکوس دورتر باشید، عمق میدان بیشتر می شود. بنابراین، قرار دادن نقطه فوکوس در یک متر، فضای زیادی را در فوکوس نگه می دارد. و اگر می‌خواهید از افراد در فاصله یک متری عکس بگیرید، می‌توانید سمت چپ “16” را روی “1” قرار دهید و نشانگر “16” سمت راست را برای تعیین دورترین منطقه فوکوس خود بررسی کنید.

اگر لنز شما آن علائم را ندارد، اشکالی ندارد! اینجاست که ابزاری مانند DOFMaster به کار می آید:

Screen Shot 2017 03 07 at 3.29.42 PM

به سادگی دوربین خود را از منوی کشویی انتخاب کنید، سپس فاصله کانونی لنز خود را شماره گیری کنید. f-stop خود را انتخاب کنید، فاصله سوژه ایده آل خود را تنظیم کنید (یعنی نقطه فوکوس)، سپس Calculate را فشار دهید.

در سمت راست، منطقه فوکوس خود را خواهید دید (که با محاسبات حد نزدیک و دور مطابقت دارد). اگر منطقه فوکوس را دوست دارید، به صورت دستی در فاصله سوژه فوکوس کنید و عکاسی کنید. اگر منطقه فوکوس را دوست ندارید، با خیال راحت F-stop، فاصله سوژه و حتی فاصله کانونی خود را تنظیم کنید تا نتیجه دلپذیری به دست آورید.

توجه: وقتی فاصله کانونی و دیافراگم را انتخاب می‌کنید، ماشین‌حساب برای آن تنظیمات فاصله کانونی را نیز به شما می‌دهد، که نقطه‌ای است که می‌توانید برای حداکثر عمق میدان فوکوس کنید. لنز خود را روی فاصله هایپرفوکال تنظیم کنید و همه چیز از نیمی از این فاصله تا بی نهایت در فوکوس باقی می ماند که اگر بخواهید تا حد ممکن قاب را واضح نگه دارید عالی است.

در واقع، بیشتر عکاسان خیابانی جدی که من می شناسم، لنزهای خود را طوری تنظیم می کنند که در فاصله هایپرفوکال فوکوس کنند. تنها زمانی که نور شروع به افت می کند، دیافراگم را باز می کنند و نقطه تمرکز خود را مهار می کنند. به این ترتیب، آنها می توانند نوردهی خود را روشن نگه دارند و سوژه های خود را واضح نگه دارند.

street settings 3

بهترین تراز سفیدی برای عکاسی خیابانی: خودکار

شما می توانید از تنظیمات از پیش تعیین شده تراز سفیدی برای تنظیم تعادل رنگ سفید در دوربین استفاده کنید – اما در تجربه من، این بیشتر وقت تلف کردن است.

اولاً، زمانی که در این زمینه کار می کنید، رسیدن به تعادل رنگ سفید دقیقاً دشوار است.

دوم اینکه، دست زدن به تراز سفیدی می‌تواند باعث شود عکس‌هایی را که در غیر این صورت می‌گرفتید از دست بدهید.

و سوم، تا زمانی که به صورت RAW عکاسی می کنید که قطعاً باید این کار را بکنید! تعادل رنگ سفید تقریباً در هر برنامه پس از پردازش قابل تنظیم است.

بنابراین فقط تراز سفیدی خود را روی “Auto” تنظیم کنید و اجازه دهید دوربین خود تصمیم بگیرد. اگر نتایج را دوست دارید، چند ثانیه پس از پردازش در شما صرفه جویی می کند. و اگر طرفدار نیستید، همیشه می‌توانید تعادل رنگ سفید را در Lightroom، Capture One یا Adobe Camera Raw تغییر دهید.

بهترین تنظیمات عکاسی خیابانی: کلمات پایانی

تنظیمات عکاسی خیابانی موجود همچون نگهبانان برای شما به ارمغان آمده است، این تنظیمات به طور مداوم توسط عکاسان مشهور گذشته (و حال) استفاده شده است.پس آنها را امتحان کنید. ببینید چقدر آنها را دوست دارید.

البته، هنوز هم امکان گرفتن عکس های خیابانی عالی با تنظیمات دیگر وجود دارد بنابراین اگر تصمیم دارید مسیر دیگری را انتخاب کنید، این نیز اشکالی ندارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *