آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

راهنمای split (نورپردازی تقسیم شده) عکاسی پرتره

alexander andrews

به دنبال تقویت حس درام در پرتره های خود هستید؟ در تجربه من، نورپردازی تقسیم شده ( split ) یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ترقی و پیشرفته شدن عکس پرتره است. و تنظیم آن نیز یک الگوی نورپردازی آسان است که آن را برای مبتدیان عالی می‌کند.

اسپلیت split نورپردازی چیست؟

split یک الگوی نورپردازی پرتره ساده است که نیمی از چهره سوژه را روشن می کند و نیمی دیگر را در سایه می گذارد.

split

اغلب با نورپردازی تقسیم شده، سایه روی صورت سوژه بسیار عمیق است و جزئیات کمی در تاریک ترین مناطق وجود دارد که به جلوه چشمگیر پرتره می افزاید. با این حال، مانند هر تکنیک عکاسی، این یک قانون سخت و سریع نیست. شما همیشه می توانید شدت سایه ها را متناسب با تصویر خود تغییر دهید.

به عنوان مثال، می توانید آزمایش کنید و عمق ناحیه سایه را با یک بازتابنده یا نور دوم تنظیم کنید. اگر با نور اصلی مصنوعی کار می کنید، می توانید از آن برای متعادل کردن نور محیط و تعیین سطح کنتراست نیز استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، نورپردازی تقسیم شده معمولاً سبکی با کنتراست بالا است. نور اصلی سخت و روشن است و نور محیط تاثیر کمی بر نوردهی دارد یا هیچ تاثیری ندارد. به این ترتیب، نیمی از چهره شخص در سایه عمیق پنهان می شود و حس رمز و راز و شدت به پرتره اضافه می کند:

split

چه زمانی باید از نور اسپلیت split استفاده کرد؟

split راهی عالی برای برانگیختن حس قدرت یا درام در یک پرتره است. اما برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید آن را با شخصی که از آن عکس می‌گیرید و با هدف عکاسی خود مطابقت دهید.

برای مثال، اگر در حال عکاسی یک مرد خشن هستید که می‌خواهد تصویری دراماتیک به نمایش بگذارد، نورپردازی تقسیم‌شده به خوبی کار می‌کند. اثر کنتراست بالا دلالت بر قدرت و اراده دارد. همچنین می‌توانید ژست سوژه را برای افزایش تاثیرگذاری پرتره تنظیم کنید. اگر مرد را طوری قرار دهید که به لنز شما خیره شود، احساس عاطفی را که نورپردازی تقسیم شده در عکس ایجاد می کند، تقویت خواهید کرد.

نورپردازی split می تواند درام زیادی به پرتره های زنان ببخشد و همچنین می توانید از نورپردازی تقسیم شده برای ایجاد حس رمز و راز استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که ژست سوژه شما و جهت چشمان او می تواند اثر مرموز را افزایش دهد (یا خنثی کند).

همچنین، به خاطر داشته باشید که نور سخت فقط یک لبه سایه مشخص‌تر ایجاد نمی‌کند. همچنین بر بافت تأکید دارد. هنگامی که نور از کنار به سوژه هدایت می شود همانطور که در نورپردازی تقسیم شده وجود دارد لکه ها و چین و چروک های پوست برجسته تر می شوند. می‌توانید بهترین استفاده را از این حالت داشته باشید، یا می‌توانید برای کاهش شدت نور اصلی قدم‌هایی بردارید (به عنوان مثال، می‌توانید یک دیفیوزر اضافه کنید).

یکی دیگر از افکت های کلیدی split : باعث می شود چهره سوژه باریک تر به نظر برسد. سایه شدیدی که نیمی از صورت را پنهان می کند، جلوه لاغری ایجاد می کند، بنابراین اگر سوژه شما صورت گردتری دارد، این رویکرد می تواند به خصوص زیبا کننده باشد.

erica li apxpQHLyaTY unsplash scaled 1

نحوه انجام عکاسی با نور اسپلیت split : گام به گام

اگر تا به حال سعی نکرده اید نورپردازی تقسیم شده را انجام دهید، نگران نباشید. خیلی آسان است. اول اینکه، شما فقط به یک منبع نور نیاز دارید، بنابراین تنظیم آن آسان است. در حالی که ملاحظات دیگری نیز وجود دارد مانند نحوه قرارگیری نور در رابطه با سوژه و دوربین، نور محیط و پس‌زمینه که اینها چندان دشوار نیستند.

بیایید نگاهی به رویکرد گام به گام من برای نورپردازی split بیندازیم:

مرحله 1: منبع نور مناسب را انتخاب کنید

نورپردازی اسپلیت را می توان تقریباً با هر نوع نوری انجام داد، اما توصیه می کنم با یک پنل LED شروع کنید. با یک منبع نور پیوسته، می‌بینید که سایه‌ها روی صورت سوژه‌تان در زمان واقعی کجا می‌افتد، و وقتی نور محیط کم است، می‌توانید تأثیر نور اصلی خود را بر پس‌زمینه و محیط اطراف سوژه نیز ببینید.

اسپیدلایت یا استودیو بارق نیز گزینه‌های خوبی هستند (اگرچه نمی‌توانید جلوه‌های دقیق نور را از قبل مشاهده کنید). صرف نظر از این، من شما را تشویق می کنم که با نور مصنوعی کار کنید، نه نور محیط. وقتی بتوانید موقعیت و قدرت خروجی منبع نور خود را کنترل کنید، انعطاف پذیری بسیار بیشتری خواهید داشت.

اگر تصمیم به کار با اسپیدلایت یا بارق دارید، باید عکس‌های آزمایشی مکرر بگیرید. به این ترتیب، می توانید نور ال سی دی دوربین خود را مرور کنید، تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید و به سرعت جلوه ای را که می خواهید بررسی کنید.

danie franco 7KHCNCddn2U unsplash scaled 1

مرحله 2: سوژه خود را در موقعیت مناسب قرار دهید

هنگامی که منبع نور خود را انتخاب کردید، باید سوژه خود را با دقت نسبت به نور و پس زمینه قرار دهید.

اول از همه، در حالی که در مرحله بعدی بیشتر در مورد موقعیت نور بحث می کنم، هدف این است که نیمی از صورت سوژه را روشن کنم. شما می خواهید مطمئن شوید که نور از کنار به سوژه برخورد می کند، نه از جلو. سوژه باید طوری بایستید که در راستای منبع نور باشد اما رو به جلو باشد، بنابراین نور با دماغ او زاویه 90 درجه ایجاد کند.

توجه: اگر از نور خورشید به عنوان منبع نور اصلی خود استفاده می کنید، باید سوژه خود را با دقت قرار دهید تا به جلوه نور تقسیم شده برسید. نور صبح یا عصر بهترین است. هنگامی که خورشید در آسمان پایین است، قرار دادن سوژه آسان تر خواهد بود تا نور خورشید فقط نیمی از صورت آنها را روشن کند. (به عبارت دیگر، اگر خورشید از زاویه بالا می آید، ایجاد پرتره های نورپردازی تقسیم شده چالش برانگیزتر است.)

یک پس زمینه تمیز و تاریک می خواهید. سپس باید سوژه خود را طوری قرار دهید که نور زیادی عناصر پس زمینه را روشن نکند. به طور کلی، یک تکنیک موثر این است که سوژه خود را از هر سوژه پس‌زمینه دور کنید تا منبع نور اصلی شما سرریز بسیار کمی داشته باشد. از طرف دیگر، اگر ظاهر پس‌زمینه را دوست دارید و می‌خواهید در صحنه ظاهر شود، سوژه را نزدیک پس‌زمینه قرار دهید یا پس‌زمینه را جداگانه روشن کنید.

مرحله 3: نور خود را در موقعیت مناسب قرار دهید

یک منبع نور قابل حمل نورپردازی split را بسیار آسان‌تر می‌کند می‌توانید سوژه خود را در موقعیت مناسب قرار دهید، سپس به سرعت نور را قرار دهید. همانطور که در بالا توضیح دادم، نور باید در زاویه 90 درجه نسبت به بینی سوژه شما باشد. (این همچنین یک زاویه 90 درجه نسبت به لنز دوربین شما است.) همچنین باید نور را در یک سطح با صورت سوژه خود قرار دهید.

به یاد داشته باشید: زاویه روشنایی کلید است. اگر نور شما کمی پشت سوژه باشد، بیش از نیمی از صورت در سایه قرار می گیرد. و اگر نور شما کمی جلوتر از سوژه باشد، قسمت دور صورت تا حدی روشن می شود و جلوه نور تقسیم شده را از بین می برد. بنابراین هدف قرار دادن نور در 90 درجه است!

مرحله 4: نور را در صورت لزوم نرم کنید

اگر می خواهید یک افکت نورپردازی split شدید داشته باشید، یک نور بدون تغییر و اصلاح نشده بهترین کار را خواهد داشت. با نور قوی و بدون تغییر، می‌توانید به عکس‌های دراماتیکی برسید که دارای سایه‌های عمیق و واضح هستند.

با این حال، نورپردازی split همیشه نیازی به نمایش شدید ندارد. اگر ظاهر ملایم تری را ترجیح می دهید، به سادگی نور را به سوژه نزدیک کنید یا یک اصلاح کننده اضافه کنید. (یک سافت باکس یا چتر جلوه چشمگیر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.) من شما را تشویق می کنم که سطوح مختلف سختی نور را آزمایش کنید تا زمانی که ظاهر مورد نظر خود را به دست آورید.

راه دیگر برای مدیریت شدت سایه ها، اضافه کردن نور دوم یا بازتابنده است. نور اضافی سطح کنتراست را کاهش می دهد و جزئیات را در مناطق سایه نشان می دهد. همچنین می تواند بافت پوست و چین و چروک را کمتر مشخص کند.

مرحله 5: نوردهی خود را تنظیم کنید

اگر می‌خواهید از جلوه نور تقسیم‌بندی حداکثر استفاده را ببرید، مهم است که نوردهی خود را با دقت تنظیم کنید. نورسنج را از سمت روشن صورت سوژه خود مطالعه کنید و نوردهی خود را به گونه ای تنظیم کنید که منطقه جزئیات زیادی داشته باشد. با سطوح کنتراست مناسب، سوژه شما باید عمق زیادی داشته باشد.

هنگامی که با منبع نور سخت و روشن کار می کنید، نوردهی بسیار مهم است. با نوردهی دقیق، می توانید از هایلایت های دمیده شده جلوگیری کنید. تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو برای نمایش صحیح بخش نورانی صورت سوژه نیز می تواند سایه های شدید ایجاد کند.

توجه: اگر از بیش از یک نور استفاده می کنید، یا اگر نور محیط بر نوردهی شما تأثیر می گذارد، تنظیمات نورسنجی و نوردهی شما می توانند انعطاف پذیرتر باشند. با این حال، برای اطمینان از دریافت نتایج صحیح، باید عکس‌های آزمایشی زیادی بگیرید.

peri stojnic p94Is6WbxmQ unsplash scaled 1

مرحله 6: تصویر خود را با پس پردازش بهبود دهید

نحوه ویرایش پرتره خود تاثیر زیادی روی نتایج خواهد داشت. با چند تغییر لغزنده، می توانید سطوح کنتراست را تشدید کنید یا می توانید کنتراست و در نتیجه درام را کاهش دهید. بنابراین مطمئن شوید که زمان کمی را با هر پرتره نورپردازی تقسیم شده در برنامه ویرایش مورد علاقه خود صرف می کنید.

در حین ویرایش، احساسی را که می‌خواهید ایجاد کنید را در نظر داشته باشید. شما کنترل زیادی بر نحوه نمایش افکت های نورپردازی در تصویر نهایی دارید، اما دریافت نتیجه تجسم شده شما می تواند آزمون و خطای زیادی را ببرد. از آزمایش کردن نترسید!

burningparrot ydhYTvAx3 A unsplash scaled 1

راهنمای split (نورپردازی تقسیم شده) عکاسی پرتره: کلمات پایانی

split (نورپردازی تقسیم شده) یکی از ساده ترین و موثرترین تنظیمات نور برای ایجاد پرتره های دراماتیک است. بنابراین از روش گام به گامی که من به اشتراک گذاشته ام استفاده کنید. استراتژی های مختلف نورپردازی تقسیم شده را آزمایش کنید. و ببینید چه چیزی می توانید ایجاد کنید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *