آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

25 اختصارات رایج عکاسی

common photography abbreviations 2

عکاسی یک رسانه بصری است، اما مملو از اختصارات است: AF، DOF، TIFF، DSLR، CMYK، AWB، و موارد دیگر. برای مبتدی، این حروف اولیه و کلمات اختصاری می تواند فوق العاده زیاد باشد (و حتی عکاسان باتجربه اختصارات خاصی را گیج کننده خواهند یافت!).

به همین دلیل است که ما این راهنما را گردآوری کرده‌ایم که اختصارات را که احتمالاً با آنها روبرو می‌شوید توضیح می‌دهد، چه در حال عکاسی از اشیا بیجان، عکاسی در فضای باز یا کار در یک استودیو باشید. این لیست بر اساس حروف الفبا است، بنابراین هر زمان که با یک مخفف جدید عکاسی مواجه شدید، می توانید به راحتی به آن مراجعه کنید هرچند من همچنین شما را تشویق می کنم که همه موارد را همین حالا مطالعه کنید.

بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا رایج ترین اصطلاحات عکاسی وجود دارد تا بتوانید مانند یک حرفه ای، TIFF های خود را از TTL های خود تشخیص دهید:

A

حالت اولویت دیافراگم، که معمولاً به اختصار A یا Av نامیده می شود، یک تنظیم دوربین است که به شما امکان می دهد مقدار دیافراگم را به صورت دستی تنظیم کنید (در غیر این صورت به عنوان f-number یا f-stop شناخته می شود)، در حالی که دوربین شما به طور خودکار سرعت شاتر مربوطه را برای تولید یک تصویر با نوردهی خوب انتخاب می کند.

نورسنج داخلی دوربین به طور مداوم شرایط نور صحنه را اندازه گیری می کند و همانطور که دیافراگم را تنظیم می کنید، دوربین شما بر این اساس سرعت شاتر را تنظیم می کند. حالت اولویت دیافراگم، مانند حالت‌های مشابه، برنامه و اولویت شاتر، بی‌خطا نیست. اما درجه بالایی از کنترل را ارائه می‌کند و اغلب کار خوبی برای کاهش نوردهی انجام می‌دهد.

AF

به فوکوس خودکار اشاره دارد، ویژگی دوربینی که به طور خودکار لنز را تنظیم می کند تا فوکوس روی یک سوژه ایجاد کند تا تصویری واضح ایجاد کند. تقریباً همه دوربین‌های جدید و لنزهای جدید قابلیت فوکوس خودکار را ارائه می‌کنند که به عکاسان اجازه می‌دهد عکس‌های واضحی از بازیکنان ورزشی در حال حرکت، پرندگان در حال پرواز و موارد دیگر ثبت کنند.

دوربین ها چندین حالت AF را ارائه می دهند. فوکوس خودکار تک فوکوس، معروف به AF-S (Nikon) یا One-Shot AF (Canon)، فوکوس را روی یک سوژه قفل می کند و تا زمانی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار داده اید، از فوکوس مجدد جلوگیری می کند. از سوی دیگر، فوکوس پیوسته یا ردیابی – AF-C (Nikon) یا AI Servo (Canon) – به طور مداوم فوکوس را در حین حرکت سوژه تنظیم می کند (البته باید دکمه شاتر را تا نیمه فشرده نگه دارید). برخی از دوربین ها حالت سومی نیز دارند که به طور خودکار بین دو حالت اصلی فوکوس خودکار جابجا می شود.

خودکار

Auto مخفف خودکار است و همچنین ممکن است با یک مستطیل سبز کوچک در صفحه مدرج دوربین نشان داده شود:

common abbreviations photography 1

در حالت خودکار، دوربین به طور خودکار تنظیمات مختلف دوربین را محاسبه و تنظیم می کند تا با در نظر گرفتن (و کنترل) سرعت شاتر، دیافراگم، ISO، فوکوس، تعادل رنگ سفید و نورسنجی، تصویری واضح و با نوردهی خوب تولید کند.

برخی از دوربین‌ها حالت‌های خودکار ویژه‌ای دارند که حالت‌های صحنه نامیده می‌شوند، که برای گرفتن عکس‌های جذاب از یک موضوع خاص طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، حالت Action یا Sports سرعت شاتر سریع‌تر را در اولویت قرار می‌دهد – بنابراین می‌توانید تصاویر واضحی از سوژه‌های متحرک بگیرید – و با یک شکل در حال اجرا روی صفحه نشان داده می‌شود.

AWB

AWB مخفف Automatic White Balance است که به دوربین می‌گوید به طور خودکار تعادل رنگ سفید (WB) یک صحنه را اندازه‌گیری کند و هرگونه رنگ غیرطبیعی را حذف کند. به عبارت دیگر، با فعال شدن AWB، دوربین شما سعی می کند هر صحنه را در حین عکاسی تجزیه و تحلیل و رنگ را تصحیح کند.

در بیشتر موارد، تراز سفیدی خودکار نسبتاً خوب کار می کند، اگرچه می توان آن را فریب داد (به همین دلیل است که عکاسان محصول اغلب تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم می کنند). خوشبختانه، اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید، می‌توانید به راحتی تعادل رنگ سفید را در پس از تولید تغییر دهید.

B

B به حالت Bulb اشاره دارد که برای ایجاد نوردهی طولانی طراحی شده است و اغلب توسط عکاسان منظره و شب استفاده می شود. هنگامی که دوربین شما روی Bulb تنظیم شده است، وقتی دکمه شاتر را فشار می دهید، شاتر باز می ماند تا زمانی که دکمه دوباره فشار داده شود (یا تا زمانی که بسته به دوربین و تنظیمات آن آزاد شود).

حالت حباب معمولاً همراه با سه پایه و شاتر از راه دور استفاده می شود. معمولاً برای رسیدن به نوردهی بیشتر از 30 ثانیه (حداکثر زمان نوردهی در اکثر دوربین ها) لازم است.

CMYK

common photography abbreviations 3

CMYK مخفف فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه است. توجه داشته باشید که K به رنگ سیاه اشاره دارد که مخفف صفحه کلید است، ابزاری برای چاپ که جزئیات هنری یک تصویر را با جوهر سیاه ایجاد می کند.

CMYK فناوری است که توسط اکثر چاپگرهای رنگی (برای مجلات، پوسترها، کارت ویزیت و غیره) استفاده می شود. این حالت چهار رنگ هر رنگ را در مقادیر مشخصی برای ایجاد یک چاپ رنگی اعمال می کند. CMYK یک فرآیند تفریق کننده است، بنابراین با هر رنگ اضافه شده، نور بیشتری برای ایجاد تصویر نهایی جذب می شود.

از آنجایی که فضای رنگی RGB (که معمولاً توسط دوربین‌ها برای ضبط تصاویر استفاده می‌شود) طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را برای صفحه دیجیتال فراهم می‌کند، تصاویر چاپ شده با CMYK با تصاویری که قبل از فشار دادن «چاپ» روی صفحه می‌بینید، مطابقت ندارند. اما اگر قبل از چاپ – با استفاده از Photoshop یا Illustrator – تصاویر را به CMYK تبدیل کنید، تصویری را روی صفحه خواهید دید که بسیار نزدیکتر به محصول چاپ شده است.

DOF

DOF یا عمق میدان، ناحیه فوکوس واضح در یک عکس است. برخی از تصاویر دارای عمق میدان باریکی هستند که در آن تنها بخش کوچکی از صحنه در فوکوس است. سایر تصاویر دارای عمق میدان عمیق هستند که در آن کل صحنه از پیش زمینه تا پس زمینه در فوکوس است.

توجه داشته باشید که عمق میدان تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله دیافراگم لنز قرار دارد. دیافراگم بزرگ جلوه عمق میدان کم را ایجاد می کند، در حالی که دیافراگم کوچک جلوه عمق میدان عمیق ایجاد می کند.

عمق میدان نیز تحت تأثیر فاصله کانونی لنز و فاصله بین دوربین و سوژه (یعنی نقطه فوکوس) است.

DPI

DPI یا نقاط در اینچ اغلب به جای PPI یا پیکسل در اینچ استفاده می شود. از نظر فنی، DPI تعداد نقاطی را که در یک خط به طول اینچ چاپ می‌شوند اندازه‌گیری می‌کند. PPI همچنین تعداد نقاط را در امتداد یک خط اینچ اندازه گیری می کند، اما روی صفحه کامپیوتر به جای روی کاغذ. چاپگرها و صفحات با مقادیر DPI و PPI بالاتر، به ترتیب شفاف تر و جزئیات بیشتری هستند.

برای اندازه گیری صحیح تصاویر خود برای چاپ، باید DPI چاپگر یا آزمایشگاه خود را بدانید.

DSLR

common photography abbreviations 4

DSLR مخفف بازتاب دیجیتال تک لنز است، نوعی از دوربین که دارای یک آینه است که نور وارد شده از لنز را منعکس می کند و آن را به منظره یاب هدایت می کند. فناوری آینه DSLR به شما امکان می دهد پیش نمایشی از صحنه را از طریق منظره یاب مشاهده کنید – سپس، هنگامی که دکمه شاتر فشار داده می شود، آینه به سمت بالا حرکت می کند و اجازه می دهد نوری که از لنز عبور می کند به سنسور دوربین برسد.

EVF

EVF یا منظره یاب الکترونیکی به نوعی از منظره یاب اشاره دارد که در دوربین های بدون آینه رایج شده است. منظره یاب های الکترونیکی به جای نمایش پیش نمایش نوری صحنه، پیش نمایش دیجیتالی را نمایش می دهند که نوردهی تصویر نهایی را شبیه سازی می کند.

منظره یاب های الکترونیکی مزایای زیادی نسبت به منظره یاب های نوری دارند (OVF، در زیر)، اگرچه ممکن است از مشکلات وضوح و تاخیر رنج ببرند.

F-stop یا F-Number

f-stop یا f-عدد اندازه دهانه دیافراگم روی لنز شما را نشان می دهد. (در اینجا، “f” مخفف کانونی است.) دهانه های دیافراگم بازتر نور بیشتری را وارد می کنند و اثر عمق میدان کمتری ایجاد می کنند (به “DOF” بالا مراجعه کنید). هر دیافراگم را می توان به صورت f-stop یا f-number بیان کرد، مانند f/2.8، f/4، f/8، f/11 و غیره است.

common photography abbreviations 1

IS به تثبیت‌کننده تصویر اشاره دارد، یک ویژگی دوربین و/یا لنز که برای مقابله با حرکات ناشی از لرزش دوربین طراحی شده است. این فناوری تحت نام‌های مختلفی وجود دارد، اگرچه IBIS، VR، و VC تعدادی از رایج‌ترین برچسب‌ها هستند.

توجه داشته باشید که لرزشگیر تصویر ممکن است توسط دوربین یا لنز شما ارائه نشود. دوربین‌های بدون آینه اخیر معمولاً تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه (یعنی IBIS) را ارائه می‌دهند، اما افزودن فناوری IS گران است، بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که آن را در محصولات مبتدی پیدا کنید.

اگر دوست دارید با سرعت های شاتر آهسته تر (مثلاً در نور کم یا در دیافراگم های باریک) یا هنگام استفاده از لنزهای بلند عکس بگیرید، تثبیت کننده خوب تصویر ضروری است.

ISO

عکاسان اغلب ادعا می کنند که ISO مخفف سازمان بین المللی استانداردسازی است، اگرچه در واقع از یک کلمه یونانی به نام isos آمده است.

در عکاسی فیلم، ISO (یا قبلاً ASA) نشانه‌ای از حساسیت یک رول فیلم به نور است. در عکاسی دیجیتال، ISO تقویت روشنایی سنسور دوربین را تعیین می کند (البته اگر ترجیح می دهید، می توانید آن را به عنوان حساسیت سنسور به نور در نظر بگیرید).

مقدار ISO را می توان در دوربین تنظیم کرد. هر چه ISO بالاتر باشد، نوردهی حاصله روشن‌تر است (همه موارد دیگر برابر هستند). با این حال، مقادیر ISO بالاتر دانه های بیشتری تولید می کند که به عنوان نویز نیز شناخته می شود.

common abbreviations photography 02

دانه دانه بودن این تصویر به دلیل مقدار ISO بالا است.

JPEG

JPEG (گاهی اوقات به JPG کوتاه می شود) به فرمت فایل تصویری Joint Photographic Experts Group اشاره دارد. (همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، گروه JPEG فرمت را ایجاد کرده است!) JPEG یکی از رایج ترین فرمت های تصویری است که توسط عکاسان استفاده می شود. RAW یکی دیگر از فرمت های رایج است.

اکثر دوربین ها JPEG می گیرند که بسیار قابل نمایش هستند و بسیار کوچک هستند. اما از آنجایی که JPEG یک فرمت فایل با اتلاف است، تصاویر از کاهش کیفیت و انعطاف پذیری پس از پردازش رنج می برند.

M

M مخفف Manual است، یک حالت عکسبرداری که کنترل کاملی بر روی هر تنظیمات دوربین شما، از جمله دیافراگم، سرعت شاتر، ISO، تعادل رنگ سفید، حالت نورسنجی و موارد دیگر را ارائه می دهد. حالت دستی می تواند برای مبتدیان ترسناک باشد، به همین دلیل است که اغلب بهتر است از اولویت دیافراگم استفاده کنید.

توجه: حالت دستی و فوکوس دستی یکسان نیستند. هنگام کار در حالت دستی می توانید از قابلیت فوکوس خودکار دوربین خود استفاده کنید (و حتی می توانید از حالت خودکار دوربین خود در حین فوکوس دستی استفاده کنید).

M4/3

photography glossary micro four thirds

M4/3 که با نام MFT نیز شناخته می شود، مخفف Micro Four Thirds است. M4/3 که توسط Olympus و Panasonic در سال 2008 توسعه یافت، یک استاندارد لنز قابل تعویض بدون آینه است که حول سنسور چهار سوم می چرخد.

از آنجایی که سنسور چهار سوم کوچکتر از دوربین های جایگزین است – مانند سنسورهای APS-C و فول فریم – دوربین های Micro Four Thirds سبک تر و فشرده تر هستند. با این حال، اندازه سنسور کوچکتر کیفیت تصویر را محدود می کند (به ویژه وضوح و عملکرد نویز بالای ISO).

OVF

OVF یا منظره یاب نوری معمولاً در دوربین‌های بدون آینه (مانند دوربین‌های DSLR) یافت می‌شوند. OVF ها از آینه ها برای ارائه پیش نمایش “واقعی” صحنه به عکاس استفاده می کنند، به جای یک رندر دیجیتال (به EVF، بالا مراجعه کنید).

از آنجایی که منظره یاب های نوری صحنه را همانطور که مستقیماً از طریق لنز مشاهده می شود به عکاس نشان می دهند، شبیه سازی نوردهی را ارائه نمی دهند – اگرچه OVF ها تصویری با وضوح بالا با تاخیر صفر ارائه می دهند.

P

P مخفف حالت برنامه است که به شما امکان می دهد تنظیمات خاصی از جمله ISO، فلاش و تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید در حالی که دوربین شما دیافراگم و سرعت شاتر را انتخاب می کند. حالت برنامه نسبت به گزینه‌های نیمه خودکار آن، اولویت دیافراگم و اولویت شاتر، محبوبیت کمتری دارد، اگرچه برای مبتدیان راه خوبی است تا در آب‌های اغلب گیج‌کننده نوردهی قدم بگذارند.

RGB

RGB مخفف قرمز، سبز و آبی است و بر اساس درک رنگ انسان است. RGB یک فناوری رنگ افزودنی است که برای مشاهده تصاویر روی نمایشگرهای دیجیتال (برخلاف CMYK) طراحی شده است.

S

اولویت شاتر، همچنین به عنوان SP یا TV (برای مقدار زمان) شناخته می شود، یک حالت دوربین است که به شما امکان می دهد سرعت شاتر را انتخاب کنید در حالی که دوربین به طور خودکار دیافراگم را برای نوردهی مناسب انتخاب می کند. همانطور که سرعت شاتر را تنظیم می کنید، نورسنج داخلی دوربین صحنه را تجزیه و تحلیل می کند و دیافراگم را متناسب با آن تنظیم می کند.

حالت اولویت شاتر برای عکاسی از اشیاء با حرکت سریع یا زمانی که می خواهید عمداً یک سوژه متحرک را تار کنید بهترین استفاده است.

Cuba Jan14 0026 panning movement

SLR

SLR یا تک لنز رفلکس، به دوربین‌های غیر دیجیتال با قابلیت‌های بازتابی تک لنز اشاره دارد (به DSLR، در بالا مراجعه کنید). دوربین های SLR دارای آینه ای هستند که نور را به منظره یاب دوربین منعکس می کند. با این حال، هنگامی که دکمه شاتر فشرده می شود، آینه به سمت بالا حرکت می کند و فیلم را در معرض نور قرار می دهد.

TIFF

مخفف عبارت Tagged Image File Format، TIFF یک فرمت فایل تصویری است که بر خلاف فرمت های فشرده شده با اتلاف مانند JPEG، جزئیات را از دست نمی دهد. از آنجایی که TIFF ها تمام اطلاعات تصویر را حفظ می کنند، برای چاپ و ذخیره تصاویر ایده آل هستند، اگرچه TIFF ها نیز بسیار بزرگتر از فرمت های با اتلاف مانند JPEG و HEIC هستند.

TTL

common photography abbreviations 2

TTL مخفف Through the Lens است. این به یک سیستم اندازه گیری خودکار فلاش اشاره دارد. با فعال بودن نورسنجی TTL، فلاش قبل از نوردهی واقعی، یک انفجار کوتاه از نور می‌تاباند، دوربین میزان نوری را که از لنز عبور می‌کند اندازه‌گیری می‌کند، و قدرت فلاش به طور خودکار مطابق با دیافراگم انتخاب‌شده تنظیم می‌شود.

همه فلاش‌های خارج از دوربین، نورسنجی TTL را ارائه نمی‌کنند (و برخی از عکاسان ترجیح می‌دهند نوردهی فلاش را به صورت دستی تنظیم کنند).

USM

USM مخفف Ultrasonic Motor، نوعی موتور فوکوس خودکار در برخی از لنزهای کانن است. سیستم های معادل عبارتند از SWM نیکون (موتور موج بی صدا)، HSM سیگما (موتور هایپر صوتی)، و SWD (موتور درایو امواج مافوق صوت) Olympus و موتورهای AF که عموماً به گونه ای طراحی شده اند که سریع و بی صدا باشند.

WB

WB مخفف تعادل رنگ سفید، فرآیند مقابله با رنگ‌های ایجاد شده در شرایط نوری مختلف است. برخی از عکاسان تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم می‌کنند، اگرچه برخی دیگر دوربین را روی تعادل سفید خودکار تنظیم می‌کنند، سپس تعادل رنگ سفید را در پس پردازش در صورت لزوم تنظیم می‌کنند. (توجه داشته باشید که تکنیک دوم فقط در صورتی کار می کند که با فرمت RAW عکاسی کنید.)

اختصارات رایج عکاسی: کلمات پایانی

مجموعه کاملی از اختصارات رایج عکاسی که باید بدانید! البته، تعداد زیادی اختصار در عکاسی وجود دارد، اما هنگامی که اصول اولیه را بدانید، در طول مسیر، انتخاب اصطلاحات جدید برایتان آسان‌تر خواهد بود. همچنین در مقاله فرهنگ لغت جامع اصطلاحات عکاسی میتوانید اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *