راهنمای خرید

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی در سال 2021

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی در سال 2021: برترین لنز‌های 35 میلی‌‌متر

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی باید کوچک و سریع باشد، تا بتوانید در سریعترین حالت ممکن بتوانید رویداد‌‌های اطراف خود را بدون اینکه لحظه‌ای را از دست بدهید ثبت کنید. میتوان گفت لنز 35 میلی‌متر از بهترین لنز‌ها برای عکاسی خیابانی است. ما در اینجا بهترین‌ها برای کانن، نیکون و سونی را معرفی می‌کنیم.

صادقانه باید بگوییم یکی از اولین قواعد عکاسی خیابانی این است که بی‌هوا (یهویی)‌ عکسبرداری کنید. بنابر این برای عکاسی خیابانی نمی‌خواهد یک لنز زوم بزرگ گردن شما باشد. به همین دلیل باید یک لنز اصلی پرایم داشته باشیم. اما کدام فاصله کانونی میتواند برای عکاسی خیابانی بهترین باشد تا بتوان تمام لحظه‌ها را ثبت کرد؟

بهترین لنز میتواند 35 میلی متر که این فاصله کانونی بصورت گسترده به عنوان بهترین لنز برای عکاسی خیابانی استفاده میشود. این فاصله کانونی کلاسیک بر روی یک دوربین فول‌فریم یک زاویه دید گسترده فراهم میکند تا شما هرآنچه را می‌خواهید در یک فریم قرار دهید و بهترین تصویر ممکن را ثبت کنید.

در حالی که لنز‌هایی با قابلیت فوکوس دستی به‌طور سنتی بسیار محبوب میباشند، زیرا فاصله کانونی میتواند از پیش تعیین شده باشد، جدیدترین مدل دوربین‌های DSLR و بدون آینه سرعت فوکوس خودکار بالایی دارند، حتی در نور کم امکان فوکوس خودکار را برای شما راحت‌تر میکنند و به شما این اجازه را میدهند‌ تا این وظیفه را به دوربین بسپارید تا بتوانید تصویری شارپ داشته باشید.

یک لنز 35mm‌ میتواند بهترین لنز برای عکاسی خیابانی در یک دوربین فول‌فریم باشد،‌ اما در دوربین‌هایی که دارای سنسور APS-C هستند این فاصله کانونی نسبت به نوع برند و سنسور کمی بیشتر است. به همین دلیل شاید بهتر باشد برای این دوربین‌ها از لنز 24mm استفاده شود تا با احتساب ضریب (1.5x) طول فاصله کانونی به حدود 36mm برسد.

با توجه به این نکات، در اینجا بهترین لنز‌های عکاسی خیابانی در دوربین‌های فول‌فریم و APS-C کانن یا نیکون (هر دو DSLR و بدون آینه) و همچنین برترین لنز‌های سری دوربین‌های فول فریم سونی آلفا A7 و A9 بدون آینه را معرفی خواهیم کرد. و البته برای عکاسی بی‌هوا (یهویی)‌ یا همان Candid Photography شما لنز بهتری برای دوربین‌های کانن،‌ نیکون، پاناسونیک، الیمپوس پیدا نخواهید کرد.


بهترین لنزها برای عکاسی خیابانی در سال 2021

[tie_index]کانن[/tie_index]

کانن

بهترین لنز کانن برای عکاسی خیابانی در سال 2021

1. Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM

کوچک در اندازه، بزرگ در عملکرد – شاهکار واقعی برای دوربین‌های کانن مانت RF

مانت:‌ کانن RF |‌ المنت / گروه ها:‌ 11/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: موتور پله‌ای |‌ لرزشگیر:‌ دارد، 5 استاپ ،‌ هیبرید |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.17m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.5X | اندازه فیلتر:‌ 52mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 74×64 میلی‌متر |‌ وزن: 305 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • لرزشگیر ۵ استاپ
  • توانایی فوکوس از نزدیک و قابلیت ماکرو
  • کیفیت تصویر فوق العاده

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز 35 میلی‌متری پرایم برای دوربین‌های EOS R و RP عالی و بسیار کوچک است. سیستم فوکوس خودکار موتور پله‌ای به این معنی است که مقیاس اندازه‌گیری فاصله فوکوس یا عمق میدان وجود ندارد،‌ که معمولا برای Zone Focusing در عکاسی خیابانی ترجیح داده میشود. با این حال مقیاس فاصله،‌ Focus Peaking و حالت راهنمای فوکوس در سری دوربین‌های R و RP وجود دارد که میتوانید براحتی آنها را تنظیم کنید. هر دو فوکوس دستی و خودکار عملکرد بی‌نظیری در این دوربین‌ها هنگام کار با منظره‌یاب الکترونیکی یا صفحه‌نمایش نیمه‌چرخان را دارند.

از دیگر قابلیت‌های ویژه این لنز میتوان به حداقل فاصله فوکوس اشاره کرد که امکان عکاسی ماکرو با 0.5x را فراهم میکند و با کمک لرزشگیر ۵ ‌استاپ میتوانید بهترین عکس‌ها را هم در حالت معمولی و هم نمای نزدیک یا close-up ثبت کنید. لنزهای RF معمولا یک حلقه اضافی برای کنترل و تنظیم پارامتر‌هایی مانند دیافراگم، سرعت شاتر،‌ ایزو و جبران نوردهی دارند.

کیفیت تصویر این لنز‌ بی‌نظیر است و تمام تصویر ثبت شده از وضوح بسیار خوبی برخوردار است. [tie_tooltip text=”کاهش روشنایی (تیره کردن) یا کاهش اشباع رنگ حاشیه‌های عکس” gravity=”n”]وینیتینگ vignetting[/tie_tooltip] کمی ممکن است در f/1.8 مشاهده شود که با تنظیم روی f/2 کاملا ناپدید میشود. مقدار کمی خطای رنگی و اعوجاج امکان دارد مشاهده شود که بصورت کامل در دوربین اصلاح میگردد. لرزشگیر ۵ استاپ عملکرد بی‌نظیری را ارائه میدهد در تمام لحظات به کاربر کمک می‌کند که تصویر بی‌نظیری را ثبت کند. امکانات عکسبرداری ماکرو مربوط به این لنز ممکن است برای عکاسی خیابانی ضروری نباشد اما بودن آن خالی از لطف نیست و می‌تواند مفید باشد.


a0594936f572d14b6fde439d55dc345a

2. Canon EF 35mm f/2 IS USM

بهترین در عکاسی خیابانی، این لنز عملاْ مناسب دوربین های فول فریم کانن است

مانت:‌ کانن EF |‌ المنت / گروه ها:‌ 10/8 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 8 | فوکوس خودکار: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ 4 استاپ |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.24m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.24X | اندازه فیلتر:‌ 67mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 78×63 میلی‌متر |‌ وزن: 335 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • وضوح تصویر فوق‌العاده
  • کوچک و سبک
  • لرزشگیر تاثیر گذار

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • اعوجاج کمی قابل مشاهده است

[/tie_list]

[/one_half_last]

لنز 35mm f/2 برای دوربین‌های فول فریم کانن یک انتخاب عالی می‌باشد و ابعاد آن حدود 78×63 می‌باشد، همچنین وزن این لنز ۳۳۵ گرم است که جزو لنزهای سبک به شما می‌آید. در داخل لنز یک المنت غیر کروی، پوشش Super Spectra،‌ سیستم فوکوس خودکار التراسونیک حلقه‌ای، یک مقیاس فاصله با اندازه‌گیری عمق میدان f/11 و f/22، به علاوه یک لرزشگیر تصویر ۴ استاپ و دیافراگم ۸ تیغه برای بوکه‌های عالی وجود دارد.

حلقه فوکوس دستی نسبتاْ‌ بزرگ و گسترده است،‌ اگرچه عمق ابتدایی نشانگر عمق میدان برای فوکوس منطقه‌ای خیلی مناسب نیست، با این حال رینگ فوکوس با دقت بسیار بالایی کار میکند و براحتی می‌توان تنظیمات مورد در نظر را انجام داد.

دلایل خیلی زیادی برای اینکه بخواهیم لنز جدید RF 35mm کانن را انتخاب کنیم وجود ندارد، البته این لنز از لحاظ وضوح خارج از نقطه مرکز تصویر عملکرد بهتری داشته و حاشیه‌های تصویر واضح‌تری دارد. اعوجاج این لنز کمی بیشتر از لنزهای 35 میلی‌متر سیگما و تامرون است، اما تاثیر چندانی روی تصویر ما ندارد. خطاهای رنگی حتی در گوشه‌های تصویر نیز به خوبی کنترل میشوند.

در جمع بندی کلی میتوان گفت این لنز یکی از بهترین لنزها برای عکاسی خیابانی با دوربین‌های DSLR‌ فول‌فریم کانن است.


b79daeb88b395cd98299ae2a75ba77e5

3. Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | A

نسبتاْ جمع و جور و کوچک برای سری لنزهای سیگما – یک لنز لوکس برای عکاسی خیابانی

مانت:‌ کانن EF |‌ المنت / گروه ها:‌ 13/11 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.19X | اندازه فیلتر:‌ 67mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 77×94 میلی‌متر |‌ وزن: 665 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • وضوح عالی
  • حداکثر دیافراگم بزرگ

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • عدم وجود لرزشگیر و بدنه مهر و موم شده
  • وزن زیاد در مقایسه با سایر رقبا

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز سیگما در ابعاد 77×94 میلی‌متر با وزن 665 گرم، کوچک‌تر و سبک‌تر از رقیب خود Samyang 35mm f/1.4 AS UMC AE با فوکوس دستی میباشد. با این‌حال هنوز هم حدود دو برابر وزن لنزهای EF و EF 35 میلی‌متری کانن است.

مانند دیگر لنز‌های سیگما این لنز هم دارای یک سیستم فوکوس خودکار التراسونیک سریع است، همینطور فوکوس دستی هم در دسترس است. برای فوکوس دستی،‌ رینگ فوکوس به خوبی این‌کار را انجام میدهد و کاربر میتواند به خوبی تنظیمات مورد نظر را انجام دهد. در حالی که مقیاس فاصله فوکوس می‌تواند یک کمکی ویژه برای فوکوس دستی یا تنظیمات فاصله‌ هایپر فوکال باشد، نشانگرهای عمق میدان فقط بر روی f/16 اعمال میشود که عملاْ باعث میشود منطقه فوکوس قابل استفاده نباشد.

ساختار نسبتاْ پیچیده و تکنولوژی پیشرفته شامل دو المنت غیر کروی و یک المنت FLD و چهار SLD بکار رفته است. کیفیت ساخت لنز بسیار بالا است اما بدنه لنز در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مهر و موم نشده است. اصلاحات خطاهای رنگی، اعوجاج، روشنایی محیطی و دیگر موارد در اکثر دوربین‌های DSLR کانن در دسترس هستند.

کیفیت تصویر فوق فوق‌العاده سیگما هنگام تصویربرداری واقعاْ بی‌نظیر است، این لنز حتی در f/1.4 نیز وضوح تصویر را کاملا حفظ می‌کند. همینطور که انتظار میرفت این لنز در به حداقل رساندن خطاهای رنگی و اعوجاج عملکرد مناسبی دارد، در کل میتوان گفت این لنز با f/1.4‌ و فوکوس خودکار قدترمند و سریع یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی خیابانی می‌باشد.


a2b834e585967887c4522fa09f0b6395

4. Tamron SP 35mm f/1.8 Di VC USD

یک انتخاب هوشمندانه برای عکاسی خیابانی در شرایط آب و هوایی مختلف

مانت:‌ کانن EF |‌ المنت / گروه ها:‌ 13/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ دارد – 3 استاپ |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.2m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.4X | اندازه فیلتر:‌ 67mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 80×81 میلی‌متر |‌ وزن: 480 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • بدنه مهر و موم شده
  • قابلیت ماکرو کارآمد

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • لرزشگیر 3 استاپ
  • وضوح تصویر خیلی بالا نیست

[/tie_list]

[/one_half_last]

لنز پرایم تامرون برای دوربین‌های DSLR فول‌فریم کانن با RF 35mm کانن با دیافراگم f/1.8 برابری می‌کند و برای دوربین‌های بدون آینه مناسب است. گرچه این لنز حدود 50 درصد سنگین تر از لنز RF 35mm کانن است، اما تا به اینجا از بقیه لنزها سبک‌تر بوده است.

برخلاف لنز Canon RF، تامرون هیچ ادعایی در قسمت عکاسی ماکرو ندارد، اما با این وجود بر خلاف دیگر لنزها که معمولا دارای حداقل فاصله فوکوس 0.3m هستند این لنز میتواند از فاصله 0.2m فوکوس را انجام دهد که باعث میشود بزرگنمایی 0.4 برابر بیشتر باشد که در برابر لنز کانن که معادل 0.5 برابر است تفاوت زیادی ندارد.

مطلب پیشنهادی:  بهترین دوربین های نیکون در سال ۲۰۲۴

شباهت دیگر این لنز با کانن RF در لرزشگیر تصویر بکار رفته در این دوربین است از لرزشگیر اپیتیکال یا سیستم [tie_tooltip text=”Vibration Compensation” gravity=”n”]VC[/tie_tooltip] استفاده می‌کند. با این‌حال، این لرزشگیر فقط ۳ استاپ موثر است و یک نسخه ساده می‌باشد که فقط قادر به اصلاح لرزش‌های زاویه‌دار است، در صورتی که لرزشگیر هیبرید کانن می‌تواند بصورت X-Y تغییر کند.

کیفیت ساخت این لنز بسیار خوب بوده، معمولا برای این نوع لنزها بدنه مهر و موم شده و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف نیاز است که این لنز هر دو این ویژگی‌ها را دارد.

فوکوس خودکار و دستی هر دو به خوبی کار میکنند، هرچند که مقیاس فاصله فوکوس هیچ نشانه از عمق میدان را روی خودش ندارد. کیفیت تصویر بصورت کلی خوب است، اما وضوح تصویر به اندازه دیگر لنز‌های موجود در این لیست خوب نیست.


3284d704ca038978c6c5c2b145d0a15c

5. Canon EF 24mm f/2.8 IS USM

یک لنز فول‌فریم، اما عالی برای عکاسی خیابانی با دوربین‌های APS-C DSLR کانن

مانت:‌ کانن EF |‌ المنت / گروه ها:‌ 11/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 7 | فوکوس خودکار: التراسونیک (نوع حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ دارد – 4 استاپ |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.2m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.23X | اندازه فیلتر:‌ 58mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 68×56 میلی‌متر |‌ وزن: 280 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • لرزشگیر فوق‌العاده کارآمد
  • کیفیت تصویر عالی
  • کوچک و سبک در سری لنزهای فول‌فریم

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • فوکوس دستی نه چندان حرفه‌ای

[/tie_list]

[/one_half_last]

اگرچه این لنز برای دوربین‌های فول‌فریم طراحی شده و با آن‌ها سازگار است اما این فاصله کانونی میتواند مقدار عالی‌ای برای عکاسی خیابانی باشد، هنگام استفاده از این لنز به دلیل ضریب اعمال شده فاصله کانونی عددی معادل 38.5 میلی‌متر می‌باشد.

در مقایسه با لنز Canon EF-S 24mm که فقط برای دوربین‌های DSLR با فرمت APS-C طراحی شده است، این لنز هم با فول‌فریم ها و هم با APS-C ها سازگاری دارد. اما فقط از لحاظ طول و وزن دو برابر لنز نام برده شده است. البته با این حال، هنوز هم با ابعاد 68×56 میلی‌متر و وزن 280 گرم به اندازه کافی کوچک و سبک است. این لنز ساختار بهتری هم نسبت به لنز EF-S 24 میلی‌متر دارد و در این لنز از 11 المنت نوری به‌جای ۶ عدد استفاده شده است. مجدد یک المنت غیر کروی و یک Super Sectra Coating در این ساختار قرار دارد. یکی دیگر از شباهت های این لنزها دیافراگم ۷ تیغه که به خوبی گرد است و دارای دیافراگم f/2.8 میباشد که یکسان است.

از تفاوت‌های کلیدی این لنز این است که از سیستم فوکوس خودکار التراسونیک حلقه‌ای استفاده میکند و از نوع موتور فوکوس مرحله‌ای، این لنز دارای مقیاس فاصله همراه با نشانه‌های عمق میدان F/11 و F/22 فوکوس است که در لنزهای STM کمتر مشاهده میشود. با استفاده از حلقه فوکوس مکانیکی بجای الکترونیکی همیشه فوکوس دستی در اختیار کاربر خواهد بود، بدون اینکه بخواهید ابتدا سیستم فوکوس / اندازه گیری دوربین را روشن کنید. با این حال مانند دیگر لنز‌های فوکوس خودکار التراسونیک حلقه چرخشی فوکوس بسیار کوچک و ایده‌آل برای فوکوس دستی است.

این لنز در دوربین‌های فول‌فریم کانن وضوح بسیار خوبی ارائه میدهد، حتی در حاشیه‌های تصویر شما وضوح مناسبی دارید، گرچه اگر تصویر اصلاح نشده باشد خطای رنگی کمی در حاشیه‌ها ممکن است دیده شود. اگر این لنز را روی بدنه APS-C استفاده کنید ممکن است شما زاویه دید مناسبی دریافت کنید و کراپ حاشیه‌های تصتیور را حذف میکند، خطای رنگی،‌اعوجاج و وضوح لبه‌های تصویر را کاهش میدهد.


83a46f92eec62c8ee20f7f38514607d2

6. Canon EF-S 24mm f/2.8 STM

لنز عکاسی خیابانی مخصوص DSLR های APS-C کانن، کوچکتر از این پیدا نخواهید کرد

مانت:‌ کانن EF |‌ المنت / گروه ها:‌ 6/5 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 7 | فوکوس خودکار: موتور پله‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.16m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.27X | اندازه فیلتر:‌ 52mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 68×23 میلی‌متر |‌ وزن: 125 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • کیفیت تصویر عالی
  • فوق‌العاده کوچک و سبک

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • میدان دید باریک
  • دیافراگم نه‌چندان سریع

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز برای DSLR‌ های APS-C کانن دارای یک طراحی مانند پنکیک است که یک بدنه خیلی باریک دارد که تنها 23 میلی‌متر عمق و 125 گرم وزن دارد که تقریباْ نصف وزن لنز EF 24 میلی‌متر با f/2.8 مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن می‌باشد.

ساختار این لنز از 6 المنت نوری ساخته شده که شامل یک المنت غیر کروی، پوشش Super Spectra coatings و دیافراگم ۷ تیغه نسبتا گرد است. فوکوس خودکار عملکرد رضایت بخشی دارد و موتور فوکوس عملکرد سریع و کم‌صدایی دارد، رینگ فوکوس دستی الکترونیکی با اینکه کوچک است اما عملکرد خوبی دارد.

این لنز 24 میلی‌متری دارای فاصله کانونی موثر 38.4 میلی‌متر است که میتواند کمی میدان دید کمتری نسبت به فاصله کانونی 35 میلی‌متر داشته باشد. همچنین لرزشگیر تصویری در این لنز وجود ندارد، که میتواند مشکلاتی در حداکثر دیافراگم f/2.8 آهسته بوجود آورد.

وضوح عالی در تمام فریم ثبت شده با کمترین خطای رنگی از ویژگی‌های این لنز است، تصاویر ثبت شده حتی بدون اصلاحات در دوربین چشم‌گیر هستند.


250202b148644c266354b266afe7b9d6

7. Canon EF-M 22mm f/2 STM

لنز عکاسی خیابانی مخصوص DSLR های APS-C کانن، کوچکتر از این پیدا نخواهید کرد

مانت:‌ کانن EF-M |‌ المنت / گروه ها:‌ 7/6 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 7 | فوکوس خودکار: موتور پله‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.15m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.21X | اندازه فیلتر:‌ 43mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 61×24 میلی‌متر |‌ وزن: 105 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • فوق‌العاده کوچک و سبک
  • قیمت مناسب

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • عدم وجود لرزشگیر تصویر
  • وضوح تصویر خوب است اما عالی نیست

[/tie_list]

[/one_half_last]

با توجه به ضریب 1.6x سنسور کراپ دوربین‌های سری EOS M فاصله کانونی 22 میلی‌متری این لنز با یک لنز 35.2 میلی‌متری در شرایط فول‌فریم است. این لنز همان زاویه دید ۶۳ درجه را مانند یک لنز 35 میلی‌متر که روی دوربین فول‌فریم استفاده میشود را برای کاربر فراهم میکند، که برای عکاسی خیابانی بسیار مناسب است. همچنین این لنز با رتبه‌بندی دیافراگم نسبتاْ سریع f/2، طراحی «پنکیک» باعث شده تا این لنز فوق‌العاده کوچک و سبک باشد و فقط با ابعاد 61×24 میلی‌متر 105 گرم وزن داشته باشد.

با توجه به نوع ساختار بدنه دوربین‌های سری M کانن، ترکیب این لنز و بدنه با یکدیگر بی‌نظیر است و شما میتوانید در همه حال دوربین را همراه خود داشته باشید. سیستم فوکوس خودکار سریع و کم صدا عمل میکند، همچنین فوکوس دستی لنز عملکرد مناسبی دارد و امکان استفاده از Focus Peaking در تمام دوربین‌های EOS M در حال حاضر قابل استفاده است.

داخل این لنز یک المنت غیر کروی در مسیر نوری اندازه فیزیکی لنز را کم کرده است و همچنین کیفیت تصویر را افزایش میدهد. انحرافات کروی را کاهش میدهد،‌ و پوشش Super Spectra از flare و ghosting جلوگیری میکند. کیفیت ساخت کلی لنز خوب بوده و با داشتن وزن کم قسمت مانت لنز بجای پلاستیک فلزی می‌باشد.

این لنز لرزشگیر تصویر ندارد، بنابراین شما باید هنگام عکاسی دستان خود را کاملا ثابت نگه دارید یا اینکه از سه‌پایه استفاده کنید. اما در کل اگر کمی لرزش را کنترل کنید تصویر رضایت بخشی با وضوح بالا خواهید داشت. [tie_tooltip text=”کاهش روشنایی (تیره کردن) یا کاهش اشباع رنگ حاشیه‌های عکس” gravity=”n”]وینیتینگ vignetting[/tie_tooltip] در f/2 کاملا مشخص است اما جای نگرانی نیست چون با تغییر به f/2.8 از بین میرود.


4e593c72c99d0926835c128741499c53

8. Samyang 35mm f/1.4 AS UMC AE

یک لنز عالی برای عکاسی خیابانی با قابلیت فوکوس دستی فوق‌العاده، اما کمی بزرگ

مانت:‌ کانن EF-M |‌ المنت / گروه ها:‌ 12/10 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 8 | فوکوس خودکار: مشخص نشده |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ مشخص نشده | اندازه فیلتر:‌ 77mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 83×110 میلی‌متر |‌ وزن: 700 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • فوکوس دستی فوق‌العاده
  • قیمت عالی برای لنز با دیافراگم f/1.4

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • وضوح نه‌چندان عالی در f/1.4
  • عدم وجود فوکوس خودکار

[/tie_list]

[/one_half_last]

طیف گسترده و متنوعی از لنزهای فوکوس‌ دستی را از این تولید‌کننده کره جنوبی «سامیانگ» دیده‌ایم که در آمریکا نیز با نام روکینون Rokinon شناخته میشود. اغلب لنزهای این شرکت بخش الکترونیکی داخلی ندارد،‌ اما در این لنز یک بخش الکترونیکی در نسخه مانت کانن «AE» دارد که هر دو کنترل دیافراگم و کنترل تایید لامپ فوکوس را فراهم کرده است.

مانند دیگر لنزهای فوکوس‌دستی، این لنز هم دارای یک رینگ فوکوس چرخشی عالی با دقت بسیار بالا است. فوکوس منطقه ای Zone Focusing با مارکر نشانه‌های عمق میدان برای دیافراگم‌های f/2.8, f/5.6, f/11, f/16 و f/22 فعال است. این یک امکان ویژه برای عکاسان سنتی خیابانی است. شما دقیقا تعیین میکنید که تمرکز روی کدام نقطه تصویر ثبت شده باشد.

کیفیت ساخت لنز بسیار قوی و خوب است، اما ابعاد 83×110 میلی‌متر و 700 گرم وزن برای یک لنز نسبتاْ بزرگ و سنگین است.

کیفیت تصویر این لنز خوب و رضایت بخش است،‌ با این حال مرکز تصویر در حالت عکاسی واید کیفیت و کنتراست خیلی مناسبی ندارد در واقع در آزمایش‌های این لنز تصویر ثبت شده را بررسی کردیم و مشاهده کردیم در دیافراگم‌های پایین‌تر گوشه‌های تصویر وضوح بیشتری دارد. وضوح و کنتراست از f/2.8 عالی است و تا f./16 به همین صورت است.

در کل این لنز سامیانگ به عنوان یک لنز عکاسی خیابانی مخصوصا برای عکاسانی که طرفدار سبک سنتی حرفه‌ای هستند ارزش بالا و قیمت مناسبی دارد.

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

[tie_index]نیکون[/tie_index]

نیکون

بهترین لنز نیکون برای عکاسی خیابانی در سال 2021

1. Nikon Z 35mm f/1.8 S

صاحبان دوربین‌های نیکون سری Z به این لنز 35 میلی‌متری افسانه‌ای افتخار میکنند

مانت:‌ نیکون Z |‌ المنت / گروه ها:‌ 11/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: موتور پله‌‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.25m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.19x | اندازه فیلتر:‌ 62mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 73×86 میلی‌متر |‌ وزن: 370 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • وضوح شگفت‌انگیز
  • بسیار سریع و کم صدا
  • فوکوس دستی عالی

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • قیمت نسبتاْ زیاد برای این سبک لنزها در مقایسه با سایر رقبا

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز 35 میلی‌متری سری Z نیکون با وجود داشتن امتیاز دیافراگم f/1.8 کمی گران است، البته این نکته را باید در نظر بگیریم که تکنولوژی بکار رفته در این لنز از F-mount AF-S 35mm f/1.8G ED پیشرفته‌تر است. به لطف المنت‌های غیر کروی و پوشش فوق‌العاده یکپارچه Super Integrated و Nano Crystal که در این لنز استفاده شده ghosting و flare به حداقل رسیده‌ است.

سیستم فوکوس موتور پله‌ای پیشرفته، سریع و بی‌صدا است. در حالی که امکان استفاده از رینگ فوکوس الکترونیکی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. هنگامی که در حالت فوکوس خودکار هستید، میتوانید عملکرد حلقه کنترل را شخصی‌سازی کنید. بصورت معمول لنزهای دارای سیستم فوکوس موتور پله‌ای مقیاس فاصله فوکوس را ندارند. با این حال لامپ‌های کمک فوکوس و امکان استفاده از Focus Peaking در دوربین‌های Z6 و Z7 امکان‌پذیر است.

مطلب پیشنهادی:  بهترین دوربین برای تولید محتوا و ولاگ در سال 2024

کیفیت این لنز افسانه‌ای بسیار عالی است، به‌خصوص مرکز تصویر که از وضوح خیره‌کننده‌ای دارد، همانطور که با دیگر لنزهای سری Z که ما مقایسه کرده‌ایم، قسمت مانت بزرگتر کمک میکند تا کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را در کل فریم داشته باشیم، در حالی که وضوح تصویر هنگام عکاسی زمانی دوربین در دستانمان است توسط لرزشگیر دوربین بهینه میشود و تصویر نهایی خوبی خواهیم داشت.


14ee3cfc17b13a0f35bc3c22476ff77f

2. Sigma 24mm f/1.4 DG HSM | A

فکر نمی‌کنیم هیچ کدام از لنز‌های مخصوص DSLR نیکون بتواند با این لنز رقابت کند

مانت:‌ نیکون F، کانن EF، سونی E، لایکا L |‌ المنت / گروه ها:‌ 14/12 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: التراسونیک (حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.85m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.12x | اندازه فیلتر:‌ 86mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 95×126 میلی‌متر |‌ وزن: 1,130 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • کیفیت تصویر فوق‌العاده
  • فوکوس بسیار سریع و دقیق

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • وزن زیاد
  • بدنه در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم نیست

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز با فاصله کانونی 24 میلی‌متری به‌جای فاصله کانونی 35 میلی‌متری میتواند یک زاویه دید گسترده فراهم کند که برای خیابان و کوچه‌های تنگ شهر عالی می‌باشد. این لنز دارای سیستم فوکوس خودکار التراسونیک حلقه‌ای با عملکرد بسیار عالی را همراه با مارکر‌های نشانگر عمق میدان برای دیافراگم‌های f/8 و f/16 را دارد. در داخل این لنز از دو المنت غیر کروی و چهار SLD و المنت FLD سه گانه استفاده شده است. تنها چیزی که در این لنز فراموش شده بدنه مهر و موم شده است.

عملکرد این لنز عالی است و وضوح بالایی دارند، حتی در صورتی که با گشودگی حداکثر دیافراگم عکاسی کنید. خطا‌های رنگی یا اعوجاج هنگام استفاده از این لنز عکاسی خیابانی 24 میلی‌متری روی دوربین‌های DSLR‌ نیکون با فرمت DX کاهش می‌یابد، در حالی که به‌دلیل ضریب سنسور کراپ فاصله کانونی این لنز روی بدنه مذکور معادل 36 میلی‌متر می‌باشد.


9953a9514b2a810825f17416e1e32f7d

3. Tamron SP 35mm f/1.8 Di VC USD

کوچک، بدنه مقاوم، عملکرد عالی – تمامی موارد مورد نیاز برای عکاسی خیابانی در این لنز پیدا می‌شود

مانت:‌ نیکون F |‌ المنت / گروه ها:‌ 10/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: التراسونیک (حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ دارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.2m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.4x | اندازه فیلتر:‌ 67mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 80×81 میلی‌متر |‌ وزن: 480 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • فوکوس از فاصله نزدیک 0.2m
  • بدنه‌ی مهر و موم شده

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • مرکز تصویر وضوح عالی‌ای ندارد
  • وزن زیاد نسبت به لنز‌های نیکون

[/tie_list]

[/one_half_last]

در حالی که این لنز وزن و ابعاد کمتری از سیگما f/1.8 دارد و جزو لنز‌های سبک و کوچک به شمار می‌آید، همچنان با 480‌ گرم وزن بیشتری نسبت به لنز نیکون Nikon AF-S 35mm f/1.8G ED دارد.

این لنز تامرون یکی از لنز‌های خوب عکاسی خیابانی برای مانت F نیکون است که لرزشگیر اپتیکال دارد، اثر بخشی این لرزشگیر حدود ۳ استاپ می‌باشد که در شرایط نوری ضعیف و نور کدر مناسب می‌باشد. بدنه مهر و موم شده و پوشش فلورین در المنت جلوی این لنز به شما اجازه میدهد که بتوانید زیر باران نیز عکاسی کنید (‌البته باید از مقاوم بودن بدنه دوربین هم مطمئن شوید). فوکوس دقیق‌تر از حد متوسط لنز‌های دیگر است و تا فاصله 0.2m به خوبی کار می‌کند، در حالتی که میزان حداکثر بزرگنمایی 0.4x است.

فوکوس خودکار و دستی هر‌دو به‌خوبی کار می‌کنند، اگرچه مقیاس فاصله فوکوس فاقد نشانه‌های عمق میدان است که فوکوس منطقه‌ای را کمی محدود می‌کند. کیفیت تصویر به‌طور کلی خوب است اما عالی نیست. همچنین خطاهای رنگی مشاهده شده در این لنز به نسبت سایر رقبا کمی بیشتر است.


3a900dc34f5f470bc5b734222f657d7f

4. Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | A

یک لنز بزرگ و سنگین، اما عالی در ساخت، کیفیت و عملکرد

مانت:‌ نیکون F |‌ المنت / گروه ها:‌ 13/11 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: التراسونیک (حلقه‌ای) |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.19x | اندازه فیلتر:‌ 67mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 77×94 میلی‌متر |‌ وزن: 665 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • کیفیت تصویر عالی
  • کیفیت ساخت فوق‌العاده

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • بزرگ و سنگین
  • عمکردن نه‌چندان مناسب فوکوس منطقه‌ای

[/tie_list]

[/one_half_last]

وزن این لنز سیگما حدود دو برابر  Nikon’s AF-S 35mm f/1.8G ED است، شما میتوانید نهایت کیفیت ساخت را در این لنز مشاهده کنید، هرچند که نا امید‌کننده است که این لنز مهر و موم شده نیست و بدنه مقاومی در برابر شرایط آب و هوایی بارانی ندارد. بصورت معمول مانند دیگر لنز‌های سیگما این لنز هم دارای سیستم فوکوس التراسونیک حلقه‌ای سریع و کم‌صدا است. حلقه برای فوکوس دستی می‌توانید از حلقه فوکوس که اجازه تنظیم دقیق را به کاربر می‌دهد استفاده کنید. هرچند که نشانگر عمق میدان فقط برای f/16 موجود است که فوکوس منطقه‌ای را تقریبا غیر ممکن میکند.

ساختار این لنز پیشرفته و در آن از 2 المنت غیر‌کروی یک المنت FLD و چهار SLD استفاده شده است. تمام این عوامل به تولید یک تصویر با کیفیت کمک می‌کنند. این لنز نهایت وضوح را حتی هنگام عکاسی با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 را در کل فریم حفظ می‌نماید. همانطور که انتظار داشتیم این لنز بی‌نظیر عملکرد خوبی در به حداقل رساندن خطا‌های رنگی و اعوجاج داشته و به خوبی آنها را کنترل می‌نماید. این موارد نیز ارزش بالایی برای یک لنز کارآمد دارای گشودگی دیافراگم f/1.4 با قابلیت فوکوس خودکار می‌باشد.


76c7c563b32ad9d8d09c72a2d17c90e1

5. Samyang 35mm f/1.4 AS UMC AE

سنگین و بزرگ،‌ اما رضایت بخش مخصوصا با سیستم فوکوس دستی حرفه‌ای و بی‌نظیر

مانت:‌ نیکون F |‌ المنت / گروه ها:‌ 12/10 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 8 | فوکوس خودکار: مشخص نشده |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ مشخص نشده | اندازه فیلتر:‌ 77mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 83×110 میلی‌متر |‌ وزن: 700 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • فوکوس دستی عالی و دقیق
  • قیمت معقول برای لنز با گشودگی دیافراگم f/1.4

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • وضوح نه‌چندان مناسب در f/1.4
  • بزرگ و نسبتاْ سنگین

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز که با برند Rokinon در ایالات متحده آمریکا شناخته میشود، یک لنز بی‌نظیر با فوکوس دستی دقیق است که در مانت‌های مختلفی وجود دارد، علاوه بر این یک نسخه برای نیکون FX هم در دسترس می‌باشد. اکثر این لنز‌ها قطعه الکترونیکی داخلی ندارند، بنابراین شما نمیتوانید دیافراگم را از طریق بدنه دوربین کنترل کنید. در‌عوض برای این‌کار شما باید از حلقه دیافراگم لنز استفاده کنید و تصویر منظره‌یاب به‌طور مداوم با تنظیمات دیافراگم تاریک‌تر می‌شود. با این حال نسخه «AE» که برای مانت F نیکون موجود است براحتی قابلیت کنترل دیافراگم از طریق دوربین را هم دارد و در تمامی حالت های PASM میتوان از آن استفاده کرد. همچنین چراغ کمکی فوکوس و تایید را در منظره یاب میتوان مشاهده کرد.

حلقه فوکوس بزرگ و دقیق عملکرد بسیار مناسبی دارد. فوکوس منطقه‌ای با مقیاس فوکوس و نشانگرهای عمق میدان برای دیافراگم f/2.8, f/5.6, f/11, f/16 و f/22 فعال است که یک ویژگی کلیدی برای عکاسی خیابانی به‌شمار می‌آید.

به عنوان یک لنز با گشودگی دیافراگم f/1.4، سامیانگ نسبتاْ بزرگ و سنگین است، وضوح و کنتراست ناامید کننده‌ای در دیافراگم گسترده مانند f/2 دارد، اما در دیافراگم f/2.8 همه چیز تغییر میکند و کیفیت تصویر عالی می‌شود. خطای رنگی کمی در این لنز وجود دارد اما اعوجاج می‌تواند در دیافراگم های بازتر مشاهده شود.


f2ce1333f818dec7cb51e00e74bedd15

6. Samyang 24mm f/1.4 ED AS IF UMC

لنز فوکوس دستی ایده‌آل برای دوربین‌های نیکون سری DX – یک لنز خاص و نادر

مانت:‌ نیکون F |‌ المنت / گروه ها:‌ 13/12 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 8 | فوکوس خودکار: مشخص نشده |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.25m | حداکثر بزرگنمایی:‌ مشخص نشده | اندازه فیلتر:‌ 77mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 83×95 میلی‌متر |‌ وزن: 565 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • عالی برای بدنه‌های DX
  • سیستم فوکوس دستی عالی

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • فقط امکان فوکوس دستی
  • خطای رنگی قابل مشاهده در بدنه‌های فول‌فریم

[/tie_list]

[/one_half_last]

اگرچه این لنز با بدنه‌های فول‌فریم سازگار است، اما هنگام استفاده در بدنه‌های DX فاصله کانونی این لنز معادل 36 میلی‌متر میشود که برای عکاسی خیابانی ایده‌آل می‌باشد. گرچه این لنز تنهای دارای فوکوس دستی می‌باشد، این نسخه نیکون مانت F دارای قطعه الکترونیکی می‌باشد که کنترل دیافراگم در حالت‌های PASM و قابلیت فعال کردن لامپ کمکی فوکوس و تایید در منظره یاب را فراهم کرده است.

این لنز کمی از Samyang’s 35mm f/1.4 AS UMC AE کوچک‌تر و سبک‌تر می‌باشد،‌ با این حال دارای یک المنت نوری اضافی است که تعداد کل المنت‌ها را به 13 رسانده‌ است. در حالی که لنز 35 میلی‌متری دارای یک المنت غیر کروی و دو المنت HR بود، این لنز دوبرابر مدل ذکر شده المنت دارد که شامل دو المنت غیر کروی و چهار المنت ED می‌باشد. هر دو لنز دارای پوشش چندلایه Samyang’s Ultra هستند که برای کاهش ghosting و flare استفاده می‌شود.

حلقه فوکوس بزرگ تنظیم عالی و دقیق است و دارای نشانگر‌های عمق میدان برای f/4, f/8, f/16 و f/22 روی مقیاس فاصله فوکوس می‌باشد. وضوح مرکز تصویر کمی نا‌امید کننده است اما با تغییر دیافراگم میتواند بهتر شود،‌ خطا‌های رنگی در گوشه‌های تصویر به چشم میخورد، اما هنگامی از این لنز روی بدنه نیکون DX استفاده شود، این مشکلات را مشاهده نخواهیم کرد.


9e1a4ad1551fcb87bfeb7061da4e11a2

7. Nikon AF-S 35mm f/1.8G ED

یک لنز خوب اما نه عالی !‌ لنز همه کاره کوچک و سبک

مانت:‌ نیکون F |‌ المنت / گروه ها:‌ 11/8 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 7 | فوکوس خودکار: التراسونیک حلقه‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.25m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.24x | اندازه فیلتر:‌ 58mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 72×72 میلی‌متر |‌ وزن: 305 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • اندازه کوچک
  • وضوح تصویر خوب

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • دیافراگم 7 تیغه ساده
  • وضوح نه‌چندان خوب در f/1.8

[/tie_list]

[/one_half_last]

رد مقایسه با لنز جدید 35 میلی‌متری نیکون سری Z که برای دوربین‌های بدون آینه است، این لنز مانت F سریعتر و کوچکتر و بسیار ارزان‌تر است. هر دو لنز دارای حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.8 هستند.

سیستم فوکوس التراسونیک حلقه‌ای عملکرد سریع و کم‌صدایی دارد، همچنین امکان فوکوس دستی وجود دارد، اما محدودیت‌هایی مانند عدم نشانگر عمق میدان برای اعداد ابتدایی وجود ندارد و فقط میتوان از آن برای f/16 استفاده کرد. اجزای داخل لنز شامل یک المنت غیر‌کروی و یک المنت ED و پوشش Super Integrated می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  بهترین دوربین DSLR برای پرتره در سال 2024

این لنز حدوداْ نصف لنز رقیب خود یعنی Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | A وزن دارد. از وضوح بسیار خوبی برخوردار است، کنتراست بسیار عالی است حتی زمانی‌که در بازترین حالت دیافراگم عکاسی می‌کنیم، کنترل Ghosting و Flare به خوبی انجام می‌شود. با این حال دیافراگم 7 تیغه زیاد عالی نیست و وینیتینگ در دیافراگم‌های باز قابل مشاهده است.


015c11191cbf983956d7c19e3434c0cf

8. Nikon AF-S 24mm f/1.8G ED

یک پرایم نه‌چندان بد برای عکاسی خیابانی – رقبا با پول کمتر امکانات بیشتری ارائه می‌دهند.

مانت:‌ نیکون F |‌ المنت / گروه ها:‌ 12/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 7 | فوکوس خودکار: التراسونیک حلقه‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.23m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.2x | اندازه فیلتر:‌ 72mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 78×83 میلی‌متر |‌ وزن: 335 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • کوچک و سبک
  • فوکوس خودکار خوب

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • وضوح نه‌چندان خوب
  • عدم وجود لرزشگیر

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لزن نیکون با بدنه‌های فول‌فریم سارگار است اما مانند لنزهای قبلی هنگام نصب روی بدنه‌ای با فرمت DX، فاصله کانونی آن معادل 35 میلی‌متر می‌شود. حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.8 باعث شده تا این لنز به‌طور محسوسی کوچک‌تر و سبک‌تر از f/1.4 باشد که برای عکاسی خیابانی یک امتیاز محسوب می‌شود. کیفیت ساخت لنز عالی به‌نظر نمی‌رسد اما بدنه لنز و مهر و موم شده می‌باشد و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است.

این لنز 24 میلی‌متری در مقایسه با لنز Nikon AF-S 35mm f/1.8G ED، تقریبا دارای ساختار نوری مشابهی می‌باشد که شامل یک المنت غیر کروی و یک المنت ED، همچنین دیافراگم 7 تیغه می‌باشد، با این حال که لنز 24 میلی‌متری دارای پوشش نانو کریستال است که ghosting و flare را کاهش می‌دهد.

عملکرد کلی و کیفیت تصویر بسیار خوب است، اما وضوح گوشه‌های (لبه‌ی) تصویر به اندازه Sigma 24mm f/1.4 DG HSM | A نیست. همچنین عملکرپد لرزشگیر این لنز هم مانند رقیب خود Tamron SP 35mm f/1.8 Di VC USD’s نیست و در کل تمام مواردی که برای این لنز در نظر گرفته شده است، به نسبت قیمت ارزنده نیست.

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

[tie_index]سونی[/tie_index]

سونی

بهترین لنز سونی برای عکاسی خیابانی در سال 2021

1. Sony FE 35mm f/2.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*

این لنز از لحاظ کیفیت بهترین نیست اما اندازه، وزن و جابجایی راحت این لنز را به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل کرده است.

مانت:‌ سونی E |‌ المنت / گروه ها:‌ 7/5 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 7 | فوکوس خودکار: موتور پله‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.35m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.12x | اندازه فیلتر:‌ 49mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 62×37 میلی‌متر |‌ وزن: 120 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • فوق‌العاده کوچک و سبک
  • فوکوس خودکار خوب

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • قیمت نه‌چندان ارزان
  • وضوح تصویر نه‌چندان خوب

[/tie_list]

[/one_half_last]

با ابعاد کوچک 62×37 میلی‌متر، این سونی کاملا به عنوان یک لنز «Pancake» شناخته نمی‌شود. اما به همان اندازه فوق‌العاده و راحت قابل حمل است، وزن این لنز تنها 120 گرم است. این لنز با ساختار درونی دارای 3 المنت غیر‌کروی با طراحی Zeiss Sonnar است،‌ همچنین حداکثر گشودگی دیافراگم این لنز f/2.8 است. این لنز دارای پوشش افسانه‌ای T* می‌باشد.

فوکوس خودکار بسیار سریع و بی‌صدا عمل میکند،‌ همچنین یک حلقه فوکوس و قطعه الکترونیکی اتصالی در لنز وجود دارد که امکان تنظیمات از طریق منو‌های دوربین را فراهم می‌کند. معمولا در این چیدمان‌ها و طراحی لنز‌ها ما مقیاس فاصله کانونی با نشانگرهای عمق‌میدان را مشاهده نمیکنم، اما لامپ کمکی فوکوس و Focus Peaking از طریق دوربین قابل دسترسی است.

این لنز سونی با اندازه بسیار کوچک کیفیت تصویر رضایت بخشی دارد، اگرچه وینتینگ در f/2.8 کاملا مشاهده میشود اما وضوح در مرکز تصویر بسیار عالی است. اعوجاج کمی در دوربین دیده میشود اما یکنواخت نیست و اصلاح آن کمی مشکل است.

e0154ac829acb5cb5735e1d1e7f48c68

2. Sigma 35mm f/2 DG DN Contemporary

یک لنز کوچک با کیفیت عالی

مانت:‌ سونی E، لایکا L |‌ المنت / گروه ها:‌ 10/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: موتور خطی |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.27m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.18x | اندازه فیلتر:‌ 58mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 62×37 میلی‌متر |‌ وزن: مشخص نشده

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • ساخت فلزی کیفیت بالا
  • طراحی عالی و کنترل مناسب

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • f/2 خیلی سریع نیست
  • نداشتن مقیاس فوکوس

[/tie_list]

[/one_half_last]

سیگما اخیرا با لنزهای پرایم بزرگ و سریع 35 میلی‌متری خود، مانند لنزهای عالی 35mm f/1.4 DG HSM Art و 35mm f/1.2 DG DN Art همه را شگفت زده کرده است. لنز جدید 35 میلی‌متری سیگما که Sigma 35mm f/2 DG DN Contemporary نام‌گذاری شده است، همانطور که از نامش پیداست بخشی از مجموعه “Contemporary” این شرکت است و از ساختار خاصی برخوردار است و بسیار کوجک و سبک هستند. وزن این لنز فقط 325 گرم است و همچنان از یک پوشش فلزی بهره می‌برد‌ (‌ همچنین یک درپوش لنز فلزی زیبا نیز دارد)، همچنین در این لنز یک حلقه کنترل دیافراگم وجود دارد که در حالت دستی و حالت تقدم دیافراگم فعال است و به‌خوبی عمل می‌کند. فوکوس بسیار سریع و تقریبا بی‌صدا است، در حالی که وضوح تصویر در تمام فریم ثبت شده خیلی خوب است. دیافراگم f/2 ممکن است به اندازه لنزهای سریعتر چشم‌گیر نباشد  اما این یک لنز خوب و عالی برای عکاسی خیابانی و استفاده روزمره است.

1c39c39d1a341ba03ae48a942c6a43ef

3. Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | A

یکی از فوق‌العاده ترین لنزها برای دوربین‌های دارای مانت Sony E و A-mount، گرچه خیلی کوچک و سبک نیست

مانت:‌ سونی E، لایکا L |‌ المنت / گروه ها:‌ 10/9 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 9 | فوکوس خودکار: التراسونیک حلقه‌ای |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ 0.19x | اندازه فیلتر:‌ 67mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 77×94 میلی‌متر |‌ وزن: 665 گرم

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • کیفیت تصویر عالی،‌ حتی در بازترین دیافراگم
  • کیفیت ساخت عالی
  • سیستم فوکوس بی‌نظیر

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • نسبتاْ بزرگ و سنگین

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز سیگما در مقایسه با لنز پرایم سونی 35mm f/2.8 ZA، حدود 5 برابر وزن دارد و طول آن 3 برابر لنز مذکور می‌باشد. مانند دیگر لنزهای پرایم Sigma’s Art این لنز هم از سیستم فوکوس خودکار التراسونیک از نوع حلقه‌ای استفاده میکند که بسیار سریع و کم صداست. برای فوکوس دستی یک رینگ کنترلی قرارداده شده که عملکرد مناسب و دقیقی دارد. در این لنز نشانگر‌های عمق میدان فقط برای f/16‌ در دسترس هستند که خیلی برای فوکوس منطقه‌ای ایده‌آل نیست و عملاْ نمیتوان از آن استفاده کرد.

ساختار مسیر نوری این لنز شامل دو المنت غیر کروی، یک المنت FLD و چهار المنت SLD است. کیفیت ساخت لنز به‌صورت کلی عالی است، از دیگر ایرادات این لنز میتوان به بدنه مهر و موم نشده اشاره کرد.

کیفیت تصویر این لنز فوق‌العاده است، حتی در زمانی که در بیشترین گشودگی دیافراگم f/1.4 عکاسی کنیم، وضوح تصویر حفظ می‌شود و تصویر خارق‌العاده‌ای خواهیم داشت. همانطور که انتظار داشتیم این لنز دارای کنترل خوبی روی خطای رنگی و اعوجاج دارد. این موارد برای یک لنز با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 بسیار خوب می‌باشد.

91cf0815868e49fd91babbc6444805a4

4. Samyang 35mm f/1.4 AS UMC

یکی از فوق‌العاده ترین لنزها برای دوربین‌های دارای مانت Sony E و A-mount، گرچه خیلی کوچک و سبک نیست

مانت:‌ سونی E |‌ المنت / گروه ها:‌ 12/10 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 8 | فوکوس خودکار: مشخص نشده |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ مشخص نشده | اندازه فیلتر:‌ 77mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 83×110 میلی‌متر |‌ وزن: مشخص نشده

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • فوکوس دستی و فوکوس منطقه ای عالی
  • ارزش بالا نسبت به قیمت (قیمت رقابتی)

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • وضح تصویر نه‌چندان خوب در f/1.4
  • نسبتاْ بزرگ و سنگین

[/tie_list]

[/one_half_last]

این لنز سامیانگ که با نام تجاری Rokinon در ایالات متحده آمریکا به‌فروش می‌رسد، دارای مانت های مختلفی است. نسخه‌های مخصوص کانن و نیکون از طریق قطعه الکترونیکی برای ارتباط بین دوربین و لنز استفاده می‌کنند، اما در مانت سونی همچنین چیزی مشاهده نمی‌شود و شما فقط با حلقه کنترلی می‌توانید دیافراگم را تنظیم کنید.

حلقه فوکوس نیز عمکلرد خوب و دقیقی دارد، فوکوس منطقه ای با مقیاس فاصله کانونی و نشانگر‌های عمق میدان برای دیافراگم‌های f/2.8, f/5.6, f/11, f/16 و f/22 فعال می‌شود. این یک ویژگی خوبی برای عکاسان خیابانی است (‌مخصوصا برای افرادی که به‌صورت سنتی کار می‌کنند).

به عنوان یک لنز با دیافراگم f/1.4 میتوان گفت این لنز کمی بزرگ و سنگین است، همچنین در هنگام عکاسی با گشودگی دیافراگم f/2 وضوح و کنتراست کمی نا‌امید‌کننده است. اما با تغییر دیافراگم به f/2.8 همه چیز تغییر می‌کند و کیفیت تصویر از همه لحاظ فوق‌العاده می‌شود.

اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای عکاسی کنید و تمامی تنظیمات را تحت کنترل بگیرید این لنز مناسب شماست.

05b0ea6e9b8e791347dfe157d54d679f

5. Sony FE 35mm f/1.8

این لنز عالی نیست اما میتوان به عنوان یک لنز همه کاره پرایم از آن استفاده کرد

مانت:‌ سونی E |‌ المنت / گروه ها:‌ 12/10 |‌ تیغه های دیافراگم:‌ 8 | فوکوس خودکار: مشخص نشده |‌ لرزشگیر:‌ ندارد |‌ حداقل فاصله فوکوس:‌ 0.3m | حداکثر بزرگنمایی:‌ مشخص نشده | اندازه فیلتر:‌ 77mm |‌ ابعاد (WxL):‌ 83×110 میلی‌متر |‌ وزن: مشخص نشده

[one_half]

[tie_list type=”plus”]

  • وضوح تصویر عالی
  • فوکوس سریع
  • کیفیت ساخت مناسب

[/tie_list]

[/one_half]

[one_half_last]

[tie_list type=”minus”]

  • بدنه مهر و موم شده محدود، نه‌چندان خوب

[/tie_list]

[/one_half_last]

تا چند وقت پیش، اگر می‌خواستند یک لنز 35 میلی‌متری خوب داشته باشند باید بین Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA یک لنز گران قیمت و حرفه‌ای و لنز قدیمی‌تر Zeiss 35mm f/2.8 یکی را انتخاب می‌کردند. اما حالا با ورود لنز Sony FE 35mm f/1.8 این لنز به‌خوبی در میان این دو لنز قرار می‌گیرد و ترکیب عالی‌ای از عملکرد و کیفیت را ارائه می‌دهد و انتخاب را برای کاربران راحت‌تر کرده است.

وزن این لنز فقط 280‌ گرم است و در دوربین‌های سری آلفا A7 سازگاری خوبی دارد. در حالی که کیفیت ساخت لنز خیلی خوب است، نا‌امید کننده است که بدنه‌ی این دوربین مهر و موم شده نیست و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم نیست، اما این یک امر برای پایین نگه داشتن قیمت لنز است اگر زیاد در آب و هوای بارانی عکاسی نمی‌کنید نباید این مورد را در نظر بگیرید. فوکوس لنز بسیار سریع بوده و عملکرد خوبی دارد، در حالی که لنز در گشوده‌ترین حالت دیافراگم باشد تصویر همچنان کاملاْ واضح است و کیفیت خوبی دارد.

در کل این لنز یک انتخاب خوب و مناسب برای کاربرانی است که از دوربین‌های آلفا A7‌ و A9 استفاده می‌کنند و دنبال یک لنز کوچک و جمع و جور هستند و نمی‌خواهند هزینه زیادی برای خرید لنز‌های سری G‌ سونی بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *