آموزش

عکاسی سیانوتایپ: راهنمای جامع

Cyanotype photography composition

آیا به دنبال امتحان عکاسی سیانوتایپ هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ پس به خواندن ادامه دهید

عکاسی سیانوتایپ سابقه ای طولانی دارد و در حال حاضر بازگشتی قوی را تجربه می کند. بسیاری از هنرمندان حرفه ای و حتی علاقه مندان وجود دارند که از سیانوتایپ برای انجام کارهای شگفت انگیز استفاده می کنند بنابراین فکر نکنید که، فقط به دلیل قدیمی بودن، دیگر مرتبط نیست.

در این مقاله، من به شما نشان می‌دهم که چگونه سیانوتیپ‌ها را در خانه با تنظیمات اولیه و موادی با قیمت مناسب بسازید. سپس به شما نکات و ترفندهایی می‌دهم که به شما کمک می‌کند مسیر خلاقانه خود را کشف و پیدا کنید.

بیا شروع کنیم!

عکاسی سیانوتیپ چیست؟

Cyanotype photography00007.jpg

اصولی که مسیر عکاسی را راهنمایی می کند قرن هاست که وجود داشته است. دوربین تاریک حداقل از سال 1600 به مردم اجازه می داد تصویری را به نمایش بگذارند. مشکل این بود که دانشمندان و هنرمندان نمی‌دانستند که چگونه به طور دائمی آن برآمدگی را روی یک سطح ثابت کنند.

اولین فرآیند موفق عکاسی تجاری داگرئوتیپ بود. کشف آن با انتشار هزاران تکنیک دیگر از جمله سیانوتایپ دنبال شد.

سیانوتایپ در سال 1842 توسط سر جان هرشل کشف شد. امولسیون حساس به نور که او ایجاد کرد به اشعه UVA واکنش نشان می‌دهد و چاپ‌های آبی فیروزه‌ای ایجاد می‌کند – از این رو نام آن را به خود اختصاص داده است.

عکاسی سیانوتایپ یک سال بعد زمانی که در کتابی به نام دستکاری فوتوژنیک: حاوی دستورالعمل‌های ساده در تئوری و عمل هنرهای عکاسی منتشر شد، به طور گسترده‌تری شناخته شد.

و در حالی که استفاده از این فرآیند کاهش یافته است، اما همچنان یک روش چاپ محبوب برای هنرمندان و آماتورها است زیرا ارزان و آسان است.

چرا باید عکاسی با سیانوتایپ انجام داد؟

دلیل اصلی ایجاد cyanotypes این است که شما فرآیند هنری عملی را دوست دارید یا حداقل کنجکاو هستید که ببینید چگونه انجام می شود. با این حال، اگر به دنبال مزایای عکاسی سیانوتایپ هستید، در اینجا چند مورد را در نظر بگیرید:

  • می توانید آن را در خانه انجام دهید
  • شما به تجهیزات پیشرفته نیاز ندارید
  • شما می توانید بر روی بسیاری از مواد مختلف چاپ کنید
  • مواد شیمیایی ارزان هستند و به راحتی پیدا می شوند
  • به شما امکان عکاسی بدون دوربین را می دهد
  • می توانید آن را با رسانه های دیگر مانند کلاژ یا نقاشی ترکیب کنید

نحوه انجام عکاسی سیانوتایپ: گام به گام

در این بخش، من خلاصه ای از فرآیند پایه سیانوتیپ را به شما ارائه می دهم.

مرحله 1: مواد خود را بگیرید

Cyanotype photography00001.jpg

خوشبختانه، عکاسی سیانوتایپ به مواد یا تجهیزات گران قیمت نیاز ندارد. در اینجا لیستی از اقلام اساسی که نیاز دارید آمده است:

مواد شیمیایی سیانوتیپ بسته به جایی که زندگی می کنید، می توانید آنها را در یک مغازه عکاسی محلی پیدا کنید. در غیر این صورت، می توانید آنها را آنلاین پیدا کنید. برخی از وب سایت های عکاسی گزینه های متعددی دارند.

  • کاغذ آبرنگ. شما در واقع می توانید عکاسی سیانوتایپ را روی بسیاری از مواد انجام دهید. توصیه می کنم با کاغذ آبرنگ شروع کنید زیرا ارزان است و پیدا کردن و کار با آن آسان است.
  • قلم مو. برای پوشاندن کاغذ با مواد شیمیایی سیانوتیپ به یک برس نیاز دارید. با خیال راحت با یک غلتک، اسفنج، پارچه یا هر ماده دیگری آزمایش کنید تا بافت ها و پوشش های مختلف را به دست آورید.
  • آب و ظروف. اینها برای تهیه فرمول با مواد شیمیایی است که خریداری کرده اید.
  • چیزی برای چاپ شما می توانید با استفاده از هر چیزی که دوست دارید عکاسی سیانوتایپ انجام دهید. برای این آموزش، من تصاویر بدون دوربین گیاه شناسی را انجام می دهم، بنابراین به گل و برگ نیاز دارم. با این حال، می توانید از اشیاء دیگر یا نگاتیوهای دیجیتال استفاده کنید.
  • شیشه. شیشه به مواد کمک می کند تا زمانی که چاپ سیانوتیپ خود را در معرض دید قرار می دهید، در جای خود باقی بمانند.
  • گیره. اینها شیشه را نگه می دارند تا بتوانید قطعه خود را برای قرار گرفتن در معرض آسان به یک منطقه آفتابی منتقل کنید.

مرحله 2: فرمول را آماده کرده و کاغذ را بپوشانید

Cyanotype photography00002.jpg

برای تهیه فرمول، باید دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده محصولی که خریداری کرده اید را دنبال کنید. این کار را باید در مکانی با نور کم انجام دهید.

در مورد مجموعه حساس کننده سیانوتایپ ژاکارد، دستورالعمل ها در پشت چاپ شده است. همچنین می توانید آنها را به صورت PDF در وب سایت آنها دانلود کنید. در اینجا نحوه عملکرد کیت من آمده است:

  • ابتدا هر دو بطری را با آب پر کنید. (آب با دمای اتاق از شیر آب به خوبی کار می کند.) بطری ها را تکان دهید و بگذارید 24 ساعت بماند.
  • محصول را از بطری های A و B در قسمت های مساوی مخلوط کنید. مهم است که فقط بخشی را که نیاز دارید مخلوط کنید. هنگامی که بطری ها مخلوط می شوند، فقط برای 2 تا 4 ساعت مفید هستند. در تجربه من، مخلوط کردن 10 میلی لیتر از هر بطری برای شش ورق کاغذ آبرنگ A4 خوب است.

هنگامی که محلول خود را به دست آوردید، از یک برس یا غلتک برای پوشش دادن کاغذ استفاده کنید.

مرحله 3: بگذارید کاغذ خشک شود

پس از اینکه کاغذ را با محلول خود پوشاندید، باید بگذارید خشک شود. این فرآیند بسته به مواد و آب و هوا ممکن است زمان های متفاوتی طول بکشد. در مورد من حدود نیم ساعت طول کشید.

به یاد داشته باشید که در این فرآیند باید کاغذ خود را دور از نور خورشید نگه دارید. اگر اتاق تاریک یا پرده های سنگین ندارید، همیشه می توانید عصرها کار کنید و بگذارید مواد یک شبه خشک شوند.

توجه: هنگامی که برای اولین بار از مواد شیمیایی استفاده می کنید، آنها سبز روشن خواهند بود. سپس با خشک شدن تیره تر و آبی تر می شوند.

مرحله 4: تصویر خود را طراحی کنید

Cyanotype photography composition

هنگامی که کاغذ شما خشک شد، ادامه دهید و مرتب کردن اشیایی را که می خواهید در سیانوتایپ خود چاپ کنید، شروع کنید.

به خاطر داشته باشید که مناطقی که خالی می گذارید کاملاً در معرض دید قرار می گیرند (یعنی آبی). هر چیزی را که با یک شی بپوشانید، سفید می شود، و اشیایی که سطحی از شفافیت دارند، کاغذ را به رنگ آبی تبدیل می کنند.

هنگامی که ترکیب خود را به دست آوردید، یک تکه شیشه را روی کاغذ قرار دهید تا همه چیز در جای خود بماند. برای اطمینان از اینکه کاغذ به خوبی روی شیشه فشرده شده است، می توانید از گیره استفاده کنید.

فقط مراقب باشید از قرار دادن گیره در بالای یک منطقه پوشش داده شده خودداری کنید. در غیر این صورت، در معرض دید قرار نمی گیرد و علامتی خواهید داشت که سیانوتیپ شما را خراب می کند.

مرحله 5: تصویر خود را در معرض دید قرار دهید

Cyanotype photography

هنگامی که ترکیب شما آماده شد، سیانوتایپ خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. مقدار زمان مورد نیاز به آب و هوا بستگی دارد. در یک روز آفتابی، یک سیانوتایپ ممکن است تنها پنج دقیقه طول بکشد تا در معرض دید قرار گیرد، اما در روزهای ابری شدید، ممکن است مجبور باشید خیلی بیشتر منتظر بمانید.

شما باید کمی آزمایش کنید تا زمانی که با این فرآیند در شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر آشنا شوید، اگرچه می توانید از این نظرسنجی از Alternative Photography به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.

و هنگامی که تازه شروع به کار می کنید، حتماً به نحوه تغییر رنگ عکس سیانوتیپ خود در هنگام نوردهی توجه کنید. هنگامی که با رنگ های قهوه ای اکسید شده به نظر می رسد، می دانید که آماده است.

نکته حرفه ای: مهم است که در حین افشای سیانوتیپ، اجسام را حرکت ندهید. حرکت باعث تار شدن لبه ها می شود!

مرحله 6: چاپ خود را بشویید

Cyanotype photography00003.jpg

اکنون که سیانوتایپ شما در معرض دید قرار گرفته است، وقت آن است که مواد شیمیایی را از روی چاپ خود بشویید. کافی است کاغذ را چند دقیقه زیر آب جاری قرار دهید تا تمیز به نظر برسد.

اگر چاپ خود را به درستی نشویید، مواد شیمیایی باقیمانده در معرض نور خورشید به رشد خود ادامه خواهند داد. (این امر عمدتاً در مناطقی قابل توجه است که قبلاً در معرض دید قرار نگرفته اند – به جای حفظ رنگ کاغذ، آنها به رنگ آبی روشن در می آیند.)

خودشه. سیانوتایپ خود را بگذارید تا خشک شود، و کارتان تمام شد!

نکات عکاسی سیانوتایپ

هنگامی که از چند تلاش عکاسی با سیانوتایپ لذت بردید، در اینجا نکات بیشتری برای کمک به شما در بهبود و ایجاد نتایج خلاقانه وجود دارد!

1. شاخص UV را بررسی کنید

Cyanotype photography

اشعه ماوراء بنفش مختص روزهای روشن تابستان نیست. حتی زمانی که هوا ابری است، اشعه UVA وجود دارد، به همین دلیل است که متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب را هر روز توصیه می کنند.

بنابراین قبل از انجام عکاسی با سیانوتایپ، فقط پیش بینی آب و هوا را بررسی نکنید. همچنین به شاخص UV توجه کنید – زیرا هر چه نور UV بیشتر باشد، تصاویر شما سریعتر در معرض دید قرار می گیرند. به طور کلی، سریع‌تر بهتر است، اگرچه می‌توانید از نوردهی طولانی‌تر نیز برای ایجاد جلوه‌های خلاقانه استفاده کنید:

2. نوردهی طولانی را امتحان کنید

هنگامی که شاخص UV پایین است، می توانید سیانوتیپ های با نوردهی طولانی را آزمایش کنید. ترکیب اولیه خود را تنظیم کنید، اجازه دهید برای مدتی در معرض دید قرار گیرد، سپس عناصر موجود را جابجا کنید یا موارد جدید را در نیمه راه اضافه کنید.

در نهایت با برخی از عناصری مواجه خواهید شد که نسبت به سایرین تعریف شده‌تر هستند. آنها همچنین به دلیل زمان های مختلف نوردهی، رنگ های متفاوتی خواهند داشت که می تواند بسیار جالب به نظر برسد!

3. تست مرحله ای انجام دهید

اگر می‌خواهید زمان دقیق نوردهی مورد نیاز برای سیانوتایپ خود را بدانید، همیشه می‌توانید یک آزمایش مرحله‌ای انجام دهید. ایده این است که کاغذ را با استفاده از فرآیندی که در بالا توضیح داده شد آماده کنید (یا یک نوار از کاغذ سیانوتیپ موجود خود ببرید)، سپس خطوط را حدود یک اینچ از یکدیگر جدا کنید. با پوشاندن بیشتر کاغذ شروع کنید، سپس هر دقیقه یکی از قسمت ها را آشکار کنید.

به خاطر داشته باشید که این فقط در صورتی مفید است که نور ثابت باشد – برای مثال اگر از نورهای UV به جای نور خورشید استفاده کنید، یا اگر قرار گرفتن در معرض کوتاه باشد و آب و هوا پایدار باشد.

4. با پوشش و مواد آزمایش کنید

عکاسی سیانوتایپ یک فرآیند هنری است، به این معنی که شما باید همه چیز را آزمایش کنید. به عنوان مثال، کاغذ نیازی به پوشاندن یکنواخت از لبه به لبه ندارد، و می‌توانید قلم‌موهای قابل مشاهده را برای ایجاد جذابیت بصری به لبه‌ها بگذارید. همچنین سعی کنید با استفاده از اشیاء مختلف (مانند پارچه، اسفنج و غیره) روی کاغذ را بپوشانید.

علاوه بر این، من شما را تشویق می کنم که روی مواد مختلف چاپ کنید. با تغییر نوع کاغذ، نتایج بسیار متفاوتی خواهید گرفت و اگر ظاهری کاملا متفاوت می‌خواهید، به چاپ سیانوتیپ‌ها روی چوب، پارچه، چرم، شیشه، خاک رس و غیره بروید.

5. رنگ چاپ خود را

عکاسی سیانوتایپ دارای تن آبی بسیار مشخص است. با این حال، می‌توانید با رنگ کردن پرینت‌هایتان این مورد را تغییر دهید.

به عنوان مثال، می‌توانید از سودا برای تبدیل رنگ آبی به زرد استفاده کنید، یا می‌توانید از چای برای دادن رنگ قهوه‌ای به چاپ‌هایتان استفاده کنید.

عکاسی سیانوتایپ: کلمات پایانی

همانطور که می بینید، عکاسی سیانوتایپ شامل یک فرآیند بسیار ساده است، اما پر از امکانات! و در حالی که برای به دست آوردن نتایج عالی نیاز به تمرین دارد، بسیار سرگرم کننده است.

من به شدت توصیه می کنم به دنبال گروه های عکاسی جایگزین محلی باشید. به این ترتیب، می توانید افرادی را پیدا کنید که در اشتیاق شما شریک هستند. می توانید درباره تکنیک ها بحث کنید و از کارهای دیگران الهام بگیرید.

و اگر چیزی به صورت محلی پیدا نکردید، همیشه می توانید با عکاسان سیانوتایپ به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید. در واقع، به هر حال توصیه می کنم این کار را انجام دهید. منظورم این است که وقتی هنرمندان و علاقه مندان به سیانوتایپ در سراسر جهان وجود دارند، چرا خود را به منطقه خود محدود کنید؟

می‌توانید هشتگ‌هایی مانند #cyanotype، #cyanotypeprint، #cyanotypeprocess و #wetcyano را در اینستاگرام دنبال کنید و می‌توانید گروه‌های مفید و دوستانه را در فیس‌بوک پیدا کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *