5 ارتقای ضروری Sony FX3 II برای فیلمسازان حرفهای

دوربین Sony FX3 سالهاست که بهعنوان یکی از محبوبترین گزینهها در دنیای فیلمبرداری شناخته میشود و همچنان یکی از بهترین انتخابها برای تصویربرداری حرفهای محسوب میشود. این مدل که در سال 2021 معرفی شد، به لطف اندازه کوچک، سنسور فولفریم 10.2 مگاپیکسلی و عملکرد کمنظیر در نور کم، به ابزاری قدرتمند برای تولید محتوای ویدیویی تبدیل شده است. بااینحال، مانند هر دوربین دیگری، FX3 نیز نقاط ضعفی دارد که در نسخه جدید آن (Sony FX3 II) میتوان انتظار بهبودشان را داشت.
با توجه به کاهش قیمت FX3 در اوایل 2025، احتمال معرفی نسخه جدید آن افزایش یافته است. اگر FX3 II در راه باشد، این پنج ارتقا میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد آن داشته باشند:
1. سنسور Open Gate و رزولوشن بالاتر
حتی اگر خروجی نهایی بسیاری از پروژهها با کیفیت 1080p ارائه شود، داشتن رزولوشن بالاتر در فرآیند فیلمبرداری اهمیت زیادی دارد. قابلیت “Open Gate” (استفاده کامل از ابعاد سنسور) این امکان را فراهم میکند که در پستولید، قاببندی اصلاح شده یا نسبتهای مختلف تصویر ایجاد شود.
برندهایی مانند Panasonic این ویژگی را در مدلهایی مانند Lumix S5 II ارائه دادهاند. بنابراین، انتظار میرود که Sony نیز این قابلیت را در نسخه بعدی FX3 اضافه کند. البته، افزایش رزولوشن ممکن است بر عملکرد دوربین در نور کم تأثیر بگذارد، اما اگر تعادل مناسبی در این زمینه برقرار شود، FX3 II میتواند گزینهای ایدهآل برای فیلمبرداران حرفهای باشد.

2. ضبط داخلی RAW 16 بیت
بسیاری از دوربینهای حرفهای Sony برای دستیابی به بالاترین کیفیت تصویر، نیاز به استفاده از مانیتورهای خارجی دارند. این موضوع نهتنها هزینههای اضافی را تحمیل میکند، بلکه باعث افزایش حجم تجهیزات و پیچیدگی فرآیند فیلمبرداری میشود.
اگر FX3 II قادر باشد فیلمهای RAW را با 16 بیت عمق رنگ بهصورت داخلی ضبط کند، دیگر نیازی به مانیتورهای گرانقیمت برای دستیابی به دامنه دینامیکی گستردهتر و انعطافپذیری رنگی بیشتر نخواهد بود. این ویژگی میتواند یک تحول مهم برای فیلمسازانی باشد که به دنبال خروجی باکیفیتتر و بدون نیاز به تجهیزات اضافی هستند.
3. پشتیبانی از کارت حافظه CFexpress Type B
دوربینهای Sony معمولاً از کارتهای CFexpress Type A پشتیبانی میکنند که در مقایسه با Type B هم سرعت کمتری دارند و هم گرانتر هستند.
برندهایی مانند Canon و Nikon در دوربینهای حرفهای خود از کارتهای CFexpress Type B استفاده میکنند که ارزانتر بوده و ظرفیت و سرعت بیشتری دارند. اگر Sony FX3 II از این استاندارد پشتیبانی کند، کاربران میتوانند با هزینه کمتر، به سرعت خواندن و نوشتن بالاتر دست یابند.
این تغییر همچنین امکان ذخیرهسازی فایلهای RAW با نرخ بیت بالا را فراهم میکند، بدون اینکه نگرانی بابت حجم فایلها و عملکرد پایدار دوربین وجود داشته باشد.
دوربین فیلمبرداری Sony FX3 Full-Frame

4. بدنه مقاومتر و طراحی بهبودیافته
یکی از نقاط قوت FX3، بدنه کوچک و سبک آن است، اما از نظر استحکام و مقاومت در برابر شرایط سخت جای پیشرفت دارد.
برای مثال، Sony اعلام نکرده که در صورت حذف درپوش پلاستیکی کفشک فلاش (Hotshoe)، بدنه دیگر مقاوم در برابر نفوذ آب و گردوغبار نخواهد بود. این موضوع میتواند در شرایط فیلمبرداری سخت، مشکلساز شود. همچنین، لولای نمایشگر FX3 پس از مدتی استفاده، کمی شل شده و امکان سفت کردن آن وجود ندارد.
با توجه به اینکه این دوربین در شرایط “Run and Gun” و برای تصویربرداری مستند و ورزشی استفاده میشود، بدنهای مقاومتر و طراحی بهینهتر برای آن ضروری است.

5. ضبط صدا با فرمت 32 بیت شناور
یکی از ویژگیهایی که میتواند در FX3 II بسیار مفید باشد، ضبط صدا با فرمت 32 بیت شناور (32-bit float) است.
این قابلیت مشابه دامنه دینامیکی گسترده برای تصویر عمل کرده و اجازه میدهد بدون نگرانی از تنظیم دقیق سطح صدا، ضبط انجام شود. در مرحله پستولید، امکان تنظیم صدا بدون افت کیفیت وجود خواهد داشت.
Panasonic این ویژگی را در مدل Lumix GH7 ارائه کرده است، بنابراین انتظار میرود Sony نیز آن را به مدل بعدی FX3 اضافه کند. این قابلیت در کنار ورودیهای XLR، کیفیت ضبط صدا را به سطحی حرفهای و بدون نیاز به تجهیزات اضافی ارتقا میدهد.

ویژگیای که نباید حذف شود: نقاط اتصال روی بدنه
امیدوارم سونی نقاط نصب روی بدنه را حذف نکند. این قابلیت هنوز بهطور کامل به کار گرفته نشده و میتواند با خلاقیت بیشتر از سوی شرکتهای تولیدکنندهی تجهیزات جانبی، امکانات جذابتری برای نصب لوازم جانبی فراهم کند. در غیر این صورت، کاربران به برندهایی مثل SmallRig محدود خواهند شد.
نمایش رنگ کاذب درون دوربین نیز میتواند یک ویژگی کاربردی باشد، بهویژه در شرایطی که امکان استفاده از مانیتور خارجی وجود ندارد. این قابلیت برای تنظیم دقیق نوردهی، در سطح دوربینهای سینمایی، بسیار مفید خواهد بود (حتی FX6 هم این ویژگی را ندارد).
با کاهش قیمت FX3، احتمال حضور آن در بازار دست دوم بیشتر شده و میتواند گزینهای مناسب برای جایگزینی مدلهای فعلی باشد. البته همچنان باید منتظر ماند و دید که آیا نسخهی FX3 II معرفی خواهد شد یا نه. در هر صورت، این دوربین همچنان یکی از گزینههای قدرتمند و کارآمد باقی میماند.
جمعبندی: آیا Sony FX3 II ارزش ارتقا دارد؟
اگر Sony FX3 II با این ارتقاها عرضه شود، قطعاً یکی از بهترین دوربینهای فیلمبرداری در بازار خواهد بود.
ترکیب ویژگیهایی مانند Open Gate، ضبط داخلی 16-bit RAW، پشتیبانی از CFexpress Type B، بدنه مقاومتر و ضبط 32 بیت شناور صدا میتواند آن را به انتخابی ایدهآل برای فیلمسازان حرفهای تبدیل کند.
شما چه ویژگیهایی را در Sony FX3 II انتظار دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!